Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 10:09

Zeker ongepast. Wat dat betreft is het nog altijd de moeder haar eigen keuze.

*reactie op het de melding dat een kraahulp opstapte omdat de moeder geen borstvoeding wilde geven*

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 14:44

En intussen opent er iemand een topic met als titel
Citaat:
Baby slaapt niet door, ouders ondertussen vermoeid

No oliebol, wat had je dan gedacht? Niet meer slapen is een van de meest gemelde bijwerkingen van het hebben van een baby. Dat had je toch ook kunnen bedenken voordat je eraan begon? Het is niet dat ze verplicht zijn ofzo.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 14:45

Heb net een reactie geplaatst in dat topic toevallig. Zal wel niet zo goed ontvangen worden ben ik bang.

Qimm

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 15:07

Bijwerking :')

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 15:28

Wendy schreef:
Na mijn hysterectomie werd ik ook zo snel mogelijk naar huis gestuurd, terwijl ik mijn eigen kont nog niet af kon vegen :') Maar hulp? Nee hoor die krijg je niet :n
Manlief heeft zorgverlof opgenomen, daar is dat ook voor :)

Bijzonder hè.
Ik heb ook een paar operaties gehad waar ik lang niets kon/mocht.
Maar dan is er geen hulp. En bij het meest voorkomende ter wereld word er hulp geboden.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 15:30

Ik zou ook echt in paniek zijn als ik daar geen hulp bij kreeg. Ik vind baby's eng en ik begrijp ze niet ...

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 15:39

Er komt wel een levend wezen uit je zat ik net te denken, dat is een verschil met andere operaties.

Ik heb ook operaties gehad, dat ik dezelfde dag nog naar huis mocht, maar ik maar 1 hand kon en mocht gebruiken. Dan is het lastig om eten en drinken te pakken. Meestal blijf ik dan bij mijn ouders een paar dagen, maar die mogelijkheid moet je ook maar hebben. Of iemand anders die voor je zorgt. Of thuiszorg oid?

Misschien dat ze in het belang van de baby iemand erbij laten zijn de eerste paar dagen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 15:41

Als je al thuiszorg krijgt, wat meestal niet het geval is, valt het niet onder je basisdekking.
Waarom bij kraamzorg wel is is mij toch een raadsel hoor.

een ongeluk of ziekte dat je een operatie moet vraag je niet om, een kleine uitpoepen meestal wel.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 16:08

xApple schreef:
Heb net een reactie geplaatst in dat topic toevallig. Zal wel niet zo goed ontvangen worden ben ik bang.

Jij durft <<)

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 16:21

bruintje123 schreef:
Als je al thuiszorg krijgt, wat meestal niet het geval is, valt het niet onder je basisdekking.
Waarom bij kraamzorg wel is is mij toch een raadsel hoor.

een ongeluk of ziekte dat je een operatie moet vraag je niet om, een kleine uitpoepen meestal wel.

Ja dat is waar, dan moet je betalen voor thuiszorg. En je hebt niet om de operatie gevraagd.

Maar is kraamzorg ook niet om te zorgen dat de baby goed door de eerste dagen heen komt? Dat de overheid/zorg zich daar verantwoordelijk voor voelt? Om de ouders een beetje op weg te helpen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 16:27

Waarom moet de overheid, dus wij, dat doen?
De ouders mogen toch best zichzelf op weg helpen? Die maken de keuze van een baby.
Dat vind ik overigens met alles in de basiszorg wat met bevalling te maken heeft. Hoort naar mijn idee in de aanvullende thuis.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 16:44

Daar ben ik het wel mee eens bruintje, maar helaas werkt het zo dat de regering op deze manier aanstuurt op kinderen krijgen, want economische groei, dus meer geld in de staatskas uiteindelijk. Zouden ouders het zelf moeten betalen, dan zouden sommige mensen niet voor een kindje kiezen, wat ons persoonlijk geen reet boeit, maar de mensen die er uiteindelijk geld aan moeten verdienen wel.
En eerlijk, ik vind het ook wel fijn als de economie nog even lekker door kan draaien, ik heb het best goed zo, ondanks dat ik meebetaal aan de kinderwensen van jan en alleman.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 17:27

De eerste week is medische controle voor de vrouw en baby erg belangrijk. Net als de zorg voor het psyche van de vrouw (en de rest van het gezin).

Genoeg gevallen waarbij kraamzorg om wat voor reden dan ook aan de bel moet trekken.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 17:30

Laurora schreef:
Daar ben ik het wel mee eens bruintje, maar helaas werkt het zo dat de regering op deze manier aanstuurt op kinderen krijgen, want economische groei, dus meer geld in de staatskas uiteindelijk. Zouden ouders het zelf moeten betalen, dan zouden sommige mensen niet voor een kindje kiezen, wat ons persoonlijk geen reet boeit, maar de mensen die er uiteindelijk geld aan moeten verdienen wel.
En eerlijk, ik vind het ook wel fijn als de economie nog even lekker door kan draaien, ik heb het best goed zo, ondanks dat ik meebetaal aan de kinderwensen van jan en alleman.

Denk je echt dat die "oermoeders" stoppen met kweken wanneer ze geen geld meer krijgen van de overheid? :P

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 17:31

Kimbers schreef:
De eerste week is medische controle voor de vrouw en baby erg belangrijk. Net als de zorg voor het psyche van de vrouw (en de rest van het gezin).

Genoeg gevallen waarbij kraamzorg om wat voor reden dan ook aan de bel moet trekken.

Ik heb ook geen problemen met kraamzorg. Zeker bij een eerste voorkomt het een hoop ellende denk ik

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 17:38

Qimm schreef:
Kimbers schreef:

Ik heb ook geen problemen met kraamzorg. Zeker bij een eerste voorkomt het een hoop ellende denk ik

Denk ook dat als het betaald wordt (niet verzekerd iig) veel vrouwen het ook niet nemen en je dat kind dan ook een slechte start meegeeft.

De vergelijking "je kiest voor een kind en niet voor een ziekte" klopt niet helemaal denk ik. Je moet meer redeneren vanuit die baby: die kiest er niet voor om geboren te worden, net als dat jij niet kiest om ziek te worden.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 17:45

Ik ben met Magrathea

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 17:53

Ik niet. Ik vind het namelijk meer dan prima om kraamzorg te verplichten, maar dan wel een forse eigen bijdrage te vragen. Net als met thuiszorg e.d.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 17:56

Kraamzorg is heel Nederlands, de rest van Europa krijgt gewoon 2-3x iemand een uurtje op bezoek die checked of je niet in een depressie raakt, wel weet hoe het kind in bad moet en je hechtingen nakijkt.
Ik heb ook geen kraamhulp gehad hoor, mijn man heeft gewoon gezorgt dat hij thuis was.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 18:00

En toch voorkomt kraamzorg heel wat kinderleed door depressie van een vrouw te herkennen, een ziek kind of geweld in huis.

Al die huishoudelijke klussen zouden van mij niet hoeven, maar opmerken of het kind en vrouw in goede gezondheid zijn en of het wel een goede omgeving voor het kind is.. vind ik best belangrijk. Zeker aangezien iedere mafklapper een kind op de wereld kan zetten.

Kraamzorg verplichten en zelf de kosten betalen is ook niet verkeerd idd. Maar geen kraamzorg is imo geen al te beste optie.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 18:02

Sizzle schreef:
Kraamzorg is heel Nederlands, de rest van Europa krijgt gewoon 2-3x iemand een uurtje op bezoek die checked of je niet in een depressie raakt, wel weet hoe het kind in bad moet en je hechtingen nakijkt.
Ik heb ook geen kraamhulp gehad hoor, mijn man heeft gewoon gezorgt dat hij thuis was.

Denk dat dat hier in belgie ook niet bestaat, zoiets als kraamzorg. Maar ik ben natuurlijk geen expert :')

Ik vraag mij dan wel oprecht af wat er gebeurt als er opgemerkt wordt dat moeders een depressie ontwikkeld. Worden de hulptroepen dan meteen ingeschakeld ?
Want voor '' gewone '' mensen, zelfs met zware depressies, is de wachttijd voor hulp hier te lande zo'n kleine 4 maand... als je geluk hebt en je het kan betalen. :7

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 18:10

Post natale depressie kan direct levensbedreigend zijn voor het kind (baby uit wanhoop verdrinken, schudden, kussen erop, van de trap gooien etc) dus ja, daar wordt tercht snel op gereageerd.

Je hebt het soms over de meest coole mensen op aarde die een volslagen mentaal slagveld worden van de een op de andere dag.

De zorg die je ervoor krijgt zal niet zozeer anders zijn, maar men zorgt wel dat de baby geen gevaar loopt.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 18:14

Mijn ervaring niet pandora met ggz. Ben je een gevaar voor jezelf of je omgeving dan wordt er wel degelijk direct hulp ingeschakeld.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 18:19

In mijn familie zijn best wel wat mensen die psychologische hulp nodig hadden en dit ook ruimschoots kregen, zelf meer dan aangevraagd.
Dus dat zal ook wel van regio tot regio anders zijn misschien.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 18:28

Dat is het denk ik: hier moet ook de man na 2 dagen alweer aan het werk. Je kunt niet én de kraamzorg afschaffen (of optioneel maken oid) én de man na 2 dagen alweer wegsturen. Breiden we het vaderschapsverlof uit dan kan je waarschijnlijk met flink wat minder kraamzorg af.
Systeem zoals het nu is is idd niet ideaal, eigen bijdrage zou ik al best prima vinden, al zei mijn moeder dat haar kraamhulp na een paar dagen al niet meer kwam (in overleg natuurlijk), m'n moeder had geen hechtingen en ik was het tweede kind, en mijn moeder werkte zelf met kinderen dus dan geloven ze het ook wel. Beetje een dure huishoudelijke hulp anders :+

Verder, repost geloof ik, maar hij blijf leuk :=
Afbeelding