Ik herken wel het gevoel niet begrepen te worden en de bijhorende frustratie, mijn ouders begrijpen/begrepen ook niet alles wat er bij mij speelde en net als bij jou had ik het ook moeilijk om hen dat duidelijk te maken. Soms moet je zelf proberen om het nog een keer uit te leggen, misschien op een andere manier. En op andere momenten moet je misschien accepteren dat ze het niet begrijpen. Niet iedereen kan alles begrijpen, want iedereen is anders en maakt ook andere dingen mee

Met andere woorden: Je wil weer de motivatie, daadkracht en energie hebben om naar buiten te gaan en activiteiten te ondernemen. Je wil mentaal stabieler, gematigder en veerkrachtiger zijn. Je wil op een positieve manier omgaan met de dingen die om je heen gebeuren en gezegd worden. Je wil in plaats van "arrogant" vrolijk en aanwezig zijn/ reageren en je problemen op een constructieve manier beetpakken. Mooie doelen, die het nastreven waard zijn en ook realistisch zijn

Verder ga ik wel mee in wat Janneke ook al aangaf. De problemen die je hier nu beschreven hebt, doen zich voor tussen jou en jouw context (in dit geval je ouders). Deze dingen beïnvloeden op hun beurt hoe jij je voelt en gedraagt en dat heeft dan weer invloed op de interactie tussen jou en jouw ouders. Het is ook volgens mij niet iets wat op te lossen is doordat jij alleen aan je problemen gaat werken, maar iets wat moet aangepakt worden daar waar de problemen zich ook voordoen - in de interactie tussen jou en jouw ouders. Inderdaad niet in een beschuldigende sfeer, maar wel ergens waar er ruimte is om samen tot een manier te komen om jullie interactie te verbeteren, waar er ruimte is om uit te spreken wat jou dwarszit. Dat in combinatie met therapie waarin jij aan jouw individuele doelen (die je hier ook mooi beschreven hebt) gaat werken, kan jou denk ik een heel eind verder helpen (en misschien dat dat ook wel een beetje het gevoel kan wegnemen dat jij het allemaal alleen moet oplossen? In gezinsbegeleiding is het nl. de bedoeling dat jullie allemaal en dus niet alleen jij gaan werken aan het verbeteren van de interactie en communicatie onderling - vergelijk dat met enkel medicamenteuze of psychotherapeutische behandeling voor jou - dan werk jij enkel aan de problemen die je ervaart).
Maar anderzijds kan ik me ook wel inbeelden dat je gezinsbegeleiding niet ziet zitten. Het is inderdaad ook confronterend en je moet je op dat moment ook gaan openstellen voor en in het bijzijn van jouw ouders en dat is niet eenvoudig, zeker niet nu je eigenlijk net meer de neiging hebt om meer afstand in te bouwen (op je kamer gaan zitten, naar een vriendin willen gaan om thuis weg te zijn...) (en je ook in een levensfase zit waarin onafhankelijkheid van jouw ouders belangrijker wordt)