GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 09:49

Deertje schreef:
Het zal inderdaad een combinatie van beiden zijn, ten slotte is ook de helft van mij weg, maar ik heb bij 20 graden ook nog koud hè. Dat vind ik een beetje bizar..

Ja je lichaam is zo gewend geraakt aan jaren een extra isolatielaagje, dat als dat weg is je weer helemaal moet leren verwarmen. Ik merk het persoonlijk ook op dagen als ik in een kcal tekort eet dat ik het kouder heb. Dus minder brandstof is in mijn geval ook direct een kouder gevoel

veerledec

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 09:59

Dan heb je bruin vet waarschijnlijk, dat is juist wel gunstig.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 10:13

Mijn huisarts is blijkbaar op vakantie. Ik had een nieuw recept aangevraagd voor de nieuwe dose, en een andere huisarts reageerde dat hij eerst wil dat ik gewogen word voordat er weer een recept word gegeven.

Ik ben nu in volle paniek want dinsdag moet ik weer spuiten...
De vervangende huisarts die reageerde was dezelfde arts die mij vertelde dat ik niet dik was toen ik een BMI had van 32 trouwens.

De arts die mij normaal begeleid zei ook dat het een levenslange medicatie is. De vervangende boomer ziet mij liever helemaal stoppen volgensmij. Helemaal niets over afbouwen ook.

Ik heb de praktijk gebeld en de assistente snapte mijn paniek, en heeft een belafspraak ingeplanned maandag zodat ik het met mijn eigen arts kan bespreken.
Ik hoop dat ik nog voorgeschreven krijg, en dan nog de vraag of ik het op tijd kan ophalen bij de apotheek. Kan wel janken.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 10:21

Deri schreef:
Mijn huisarts is blijkbaar op vakantie. Ik had een nieuw recept aangevraagd voor de nieuwe dose, en een andere huisarts reageerde dat hij eerst wil dat ik gewogen word voordat er weer een recept word gegeven.

De vervangende huisarts die reageerde was dezelfde arts die mij vertelde dat ik niet dik was toen ik een BMI had van 32 trouwens.

De arts die mij normaal begeleid zei ook dat het een levenslange medicatie is. De vervangende boomer ziet mij liever helemaal stoppen volgensmij. Helemaal niets over afbouwen ook.

Ik heb de praktijk gebeld en de assistente snapte mijn paniek, en heeft een belafspraak ingeplanned maandag zodat ik het met mijn eigen arts kan bespreken.
Ik hoop dat ik nog voorgeschreven krijg, en dan nog de vraag of ik het op tijd kan ophalen bij de apotheek. Kan wel janken.

Woon je bij een bokker in de buurt waar je kan spuiten in nood?

Jezus dat is dus mijn angst dat het je afgepakt wordt.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 10:29

Ik ken eigelijk geen bokkers in het echt. Of iemand die toevallig extra heeft liggen helaas.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 10:33

Wat spuit je?

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 10:34

Mounjaro 10mg heb ik de laatste 3 keer herhaald. Ik wou overstappen op de 12,5mg

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 10:35

Je mag hier evt wel 10 mg spuiten, ik woon in jou buurt

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 10:37

Dat is heel lief! Is het goed dat ik daar maandag een dm over stuur? Omdat ik dan mijn eigen arts spreek in de middag.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 10:38

Deri schreef:

waar woon jij ergens en wat neem je precies en hoeveel?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 10:38

Jaa hoor dat is prima, misschien valt het mee maar dan heb je een optie!

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 10:43

Het is toch van de zotte dat je jezelf zorgen moet maken om iets als medicatie?
Ik weet precies wat je bedoeld want de praktijkondersteuner die het mij eerst voor schreef deed uiteindelijk ook steeds moeilijk omdat ze er de ballen verstand van bleek te hebben. Hierdoor was de apotheek over de mik en deden ook die weer moeilijk. Gelukkig is dat nu opgelost en heeft de huisarts mij zelf weer onder zn hoede genomen.

Als je toch een patient van een ander tijdelijk onder je hoede krijgt, ga je toch niet tegen de patients wil in kloten met medicatie die voor levenslang is uitgeschreven door de eigen arts? In iedergeval niet zonder te overleggen lijkt me.

Er zijn sommige artsen zo tegen dat ze niet eens snappen dat je niet zomaar kan stoppen.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 10:48

Koud hebben is je lichaam die door energietekort keuzes maakt om energie te besparen.
Dat is dus echt onderdeel van "de spaarstand" . Je gaat ook minder bewegen. En dan bedoel ik niet sporten. Maar dingen als handen bewegen tijdens het praten. Tikken met je voet of anderszins bewegen als je zit. Ontzettend interessant hoe het lichaam reageert.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 10:57

Rambogirl schreef:
Het is toch van de zotte dat je jezelf zorgen moet maken om iets als medicatie?
Ik weet precies wat je bedoeld want de praktijkondersteuner die het mij eerst voor schreef deed uiteindelijk ook steeds moeilijk omdat ze er de ballen verstand van bleek te hebben. Hierdoor was de apotheek over de mik en deden ook die weer moeilijk. Gelukkig is dat nu opgelost en heeft de huisarts mij zelf weer onder zn hoede genomen.

Als je toch een patient van een ander tijdelijk onder je hoede krijgt, ga je toch niet tegen de patients wil in kloten met medicatie die voor levenslang is uitgeschreven door de eigen arts? In iedergeval niet zonder te overleggen lijkt me.

Er zijn sommige artsen zo tegen dat ze niet eens snappen dat je niet zomaar kan stoppen.

Ja het is echt belachelijk. Je zou verwachten dat de vervangende huisarts ook het dossier door zou lezen over het traject wat wij nu volgen. Mijn normale arts heb ik goed contact mee via de online portal. Die wil elke maand een update hebben over vooruitgang, symptomen en eventuele vragen. Daar bespreken wij ook herhaling van doses. Hij pakt dat ook echt goed aan op persoonlijke ervaring van de patient en vooruitgang.

De andere arts die reageerde heb ik veel vaker mee gebotst met andere gezondheidsproblemen in het verleden. Dat is iemand die al snel zegt dat iets komt omdat je een paniek aanval hebt of dat het hoort bij vrouw zijn.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 11:04

Wat belachelijk zeg! En toch ook niet meer van deze tijd, "hoort bij het vrouw zijn". Komt op zeg :n

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 11:07

Deertje schreef:
Het zal inderdaad een combinatie van beiden zijn, ten slotte is ook de helft van mij weg, maar ik heb bij 20 graden ook nog koud hè. Dat vind ik een beetje bizar..

Je zou je schildklier voor de zekerheid kunnen laten prikken. Ik heb een trage schildklier en lag in Egypte met 37 graden onder een dekentje want had het zoooo koud. Mijn vingers en voeten waren overigens helemaal dood en ijsblokjes. Kon ook slecht opwarmen. Zeker in combi met medicatie kan je schildklier zich wat anders gaan gedragen. Missen van isolatie kan maar iets laten checken kan geen kwaad. Mijn huisarts waarschuwde mij wel over schildklier en mounjaro, schijnt wel voor te komen.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 11:31

tirzasarah10 schreef:
Deertje schreef:

Je zou je schildklier voor de zekerheid kunnen laten prikken. Ik heb een trage schildklier en lag in Egypte met 37 graden onder een dekentje want had het zoooo koud. Mijn vingers en voeten waren overigens helemaal dood en ijsblokjes. Kon ook slecht opwarmen. Zeker in combi met medicatie kan je schildklier zich wat anders gaan gedragen. Missen van isolatie kan maar iets laten checken kan geen kwaad. Mijn huisarts waarschuwde mij wel over schildklier en mounjaro, schijnt wel voor te komen.

interessant, ik hoor eens bij de HA als ik op controle moet

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 12:36

Ik woon tussen eindhoven-tilburg in dus dat is wel een stukje van Arnhem maar ik heb zat voorraad liggen dat een dosering er wel af kan. Bij nood aan de man kan je ook hier terecht!

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 12:48

Dankjewel zonnetje (En jester)!
Ik zal het julie laten weten hoe de belafspraak maandag gaat.
Mocht het niet goed gaan dan kan ik overstappen naar een prive kliniek en die dose als overbrugging gebruiken. Uiteraard betaal ik daar ook gewoon voor.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 17:56

Belachelijk van de vervangende arts, hopelijk paniek om niks.

Ik heb het ook koud!!!
Ik ski elke week, draag dit jaar 1 of 2 extra laagjes en heb ook verwarmde handschoenen moeten bestellen want zonder was geen doen.
Ik heb vandaag ook een schapenvachtje voor mijn stuur besteld want een kwartiertje autorijden resulteert al in een half uur hele koude handen.
Mijn voeten lijken daarentegen iets beter te gaan, ik kan al 3 weken zonder sokken slapen :+ en die droeg ik voor mounjaro ook al omdat ik anders altijd koude voeten houd tot in de ochtend.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 18:00

Ik was even gaan kijken voor nieuwe broeken, 2 maten gepakt van de plussize collectie, 48 en 46. Ik als eerste de 46 aangetrokken want dacht die past toch nooit. Ja hoor die past! Gevraagd aan de verkoopster of de 46 van de gewone collectie even groot zijn. Ze zei die zijn iets kleiner maar wel veel stretch dus 2 modellen geprobeerd en ja hoor beide pasten! Stond half te janken in het pashokje dat ik in de gewone collectie kan winkelen en niet meer naar de plussize afdeling hoef! En bovenkleding ook, had een tshirt gepakt maat xxl en ja ook die paste!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 18:37

Wat fijn! Dat zijn van die mooie succes momentjes om van te genieten en om nog wat nieuwe motivatie uit te halen.

Ik vandaag een nieuwe wandellegging maat M gekocht want de L zakte mij laatst al af. Zat fijn!
De afritsbroek zonder stretch in maat 42 was echter nog zeker 10cm te klein bij de buik,dus dat viel even tegen :')

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 18:44

Wat fijn zeg, daar doe je het voor!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 19:08

Fjotdjes *\o/* +:)+

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 19:13

Wat fijn fjordjes. Daar doen we het voor!

Hier nu -3 kilo in 1,5 week. Mijn eerste doel is onder de 90 te komen, dan kan ik met vriendinnen mee een buitenrit maken.