Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 09:52

Ik ben benieuwd hoelang de maatregelen hier verlengt zullen worden ivm de studie waar ik net aan ben begonnen, na de eerste lesdag volgde de lockdown.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 09:58

ingedebruijn schreef:
Volgens mij zitten zijn al een aardige tijd in een strenge Lockdown.

Zij hebben ook een periode serieus versoepeld waar theater ook weer open was.
Vanaf begin deze week zijn scholen dicht, niet essentiële winkels etc.

Mungbean

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 10:04

Wat een ellende in de UK :(
Of een land officieel nog strenge regels heeft vind ik ook nauwelijks nog relevant. Die regels zijn niet te handhaven blijkt gewoon overal. Een lockdown staat steeds meer gelijk aan alternatieve opties bedenken. Ergens gezellig in de kelder met z‘n allen gamen en zo.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 10:06

Sizzle schreef:
Wat een ellende in de UK :(
Of een land officieel nog strenge regels heeft vind ik ook nauwelijks nog relevant. Die regels zijn niet te handhaven blijkt gewoon overal. Een lockdown staat steeds meer gelijk aan alternatieve opties bedenken. Ergens gezellig in de kelder met z‘n allen gamen en zo.

Ben ik met je eens inderdaad! Maar dat zij alle langere periode in een strenge lockdown zaten klopt gewoon niet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 11:07

Weet iemand hoe het eigenlijk zit met dat de Engelse en Zuidafrikaanse variant besmettelijker zouden zijn? Wat betekent dat, verspreidt het zich over grotere afstand, of ...?
En welke beschermende maatregelen zouden moeten worden genomen (bijvoorbeeld in de zorg) om veilig in contact met de besmette mensen met deze variant te treden?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 11:17

Volgens mij Achterom, zijn ze dat nog aan het onderzoeken en weet men dat nog niet.

Hier ook eens goed covid nieuws. *\o/*

Ik ben erg bezorgd geweest want mijn schoonzusje (gekregen via haar zoon) heeft covid gehad en mijn broer zit in de risico groep en zij is 70+. Zoals het er nu naar uitziet is ze goed weggekomen. Ze is alleen nog heel erg moe en mijn broer heeft niets gehad. Het is mogelijk dat zijn inenting als kind tegen tuberculose meegeholpen heeft zo vertelde de huisarts hem, maar dat wordt in het radbout ziekenhuis nog onderzoek of dit zo is, dat mensen met die inenting minder covid krijgen na besmetting. Ik ben dus erg opgelucht want vond dit zo spannend dat ik het bewust niet toen dit speelde in dit topic heb gezet.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 11:20

Pfff ja het wordt wel wat met mogelijk verlenning. Ik hoor steeds meer bedrijven roepen dat ze straks gewoon open gaan. Anders gaan ze failliet.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 11:24

Achterom schreef:
Weet iemand hoe het eigenlijk zit met dat de Engelse en Zuidafrikaanse variant besmettelijker zouden zijn? Wat betekent dat, verspreidt het zich over grotere afstand, of ...?
En welke beschermende maatregelen zouden moeten worden genomen (bijvoorbeeld in de zorg) om veilig in contact met de besmette mensen met deze variant te treden?

Dat had volgens mij te maken met het feit dat er bij die Britse variant ongeveer tien keer zoveel virusdeeltjes aanwezig zijn?

https://www.ad.nl/binnenland/mensen-bes ... ~a8e9d928/

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 11:26

Abiola schreef:
Achterom schreef:

Dat had volgens mij te maken met het feit dat er bij die Britse variant ongeveer tien keer zoveel virusdeeltjes aanwezig zijn?

https://www.ad.nl/binnenland/mensen-bes ... ~a8e9d928/

Vraag van iemand die hier geen verstand van heeft maar maakt testen zonder klachten bij deze variant dan niet nuttiger?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 11:27

Wat een opluchting Pien, fijn dat het goed afgelopen is !

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 11:45

lenaa_tje schreef:
Vraag van iemand die hier geen verstand van heeft maar maakt testen zonder klachten bij deze variant dan niet nuttiger?

Testen zonder klachten zou natuurlijk een hoop extra gevallen aan het daglicht brengen, maar ik denk niet dat we daar de capaciteit voor hebben, noch het draagvlak.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 11:49

Ik denk dat ze de meeste winst kunnen maken door het testen wat mens vriendelijker te maken.

Want juist huidige manier roept idd weerstand op bij de mensen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 11:50

Ik ken heel veel engelsen ( uit handel en springsport ) die hier in BE en NL verblijven heel het jaar en gewoon naar huis/familie zijn geweest met de kerst en hier gewoon weer rondlopen
Ik geloof er dus gewoon niet in om die variant buiten te houden ..die is hier gewoon ook al een hele tijd vrees ik
Er wordt gewoon nog zoveel gereisd met vliegtuig ,trein ,auto ,vrachtwagen ( denk aan al die vrachtwagens die nog lang voor de brexit alle dagen naar en van UK gaan richting BE,Nl,Duitsland ,polen ,Roemenië) de wereld blijft gewoon draaien

Mensen zijn het gewoon beu en er komt meer en meer protest ( klein ,groot )
Politiek en bv hebben een voorbeeldfunctie maar geven nog steeds verkeerde signalen met tegenstrijdige of overdreven maatregelen ,berichtgeving is lamentabel
Ze leggen dingen op die ze zelf niet naleven ,staan overal boven ,handhaven streng makkelijke "prooien " en laten de zware gevallen ongestraft etc
Mensen denken dat foert !

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 11:56

Besita, ben je voor of tegen het beleid ?

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:03

Ik poste net in het bijzonder luguber topic een experiment op weeskinderen in de jaren 40...

En toen popte dit nieuwsartikel naar boven:

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... n-opvoeden

Hoe erg Covid ook is, hier maak ik mij echt oprecht zorgen om, sowieso voor alle kinderen maar ook (de meesten) volwassenen hebben aanraking en nabijheid gewoon nodig...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:10

corinep schreef:
Ik poste net in het bijzonder luguber topic een experiment op weeskinderen in de jaren 40...

En toen popte dit nieuwsartikel naar boven:

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... n-opvoeden

Hoe erg Covid ook is, hier maak ik mij echt oprecht zorgen om, sowieso voor alle kinderen maar ook (de meesten) volwassenen hebben aanraking en nabijheid gewoon nodig...

Ik knuffel mijn kind bewust vaker. En zeg haar ook van mij krijg je de knuffels die je nu van oma, mijn zusje etc niet krijgt. Maar ik maak me daar ook zorgen om.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 12:51

Sizzle schreef:
Die regels zijn niet te handhaven blijkt gewoon overal.

Niet overal. Híer, in Andalucía, wordt er keurig de hand aan gehouden incl. handhaving.

In sommige delen van Spanje is het minder goed maar nog steeds binnen de perken. Een voorbeeld van wél handhaafbaar zijn.

Verder:
Astrazeneca lijkt het derde vaccin te zijn wat snel op de markt komt. Als alles volgens plan gaat zijn er eind deze maand al dríe vaccins in gebruik.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 09-01-21 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 13:07

Huertecilla schreef:
Sizzle schreef:
Die regels zijn niet te handhaven blijkt gewoon overal.

Niet overal. Híer, in Andalucía, wordt er keurig de hand aan gehouden incl. handhaving.

In sommige delen van Spanje is het minder goed maar nog steeds binnen de perken. Een voorbeeld van wél handhaafbaar zijn.

Nederland is een moeilijk te besturen land.
Gezag is iets dat voor iedereen moet gelden vindt men.
En tegelijkertijd vindt men zichzelf altijd de uitzondering.

Nederlanders zijn nogal moeilijk als het op gezag en regeltjes aankomt.

Dat maakt -mijns inziens- het besturen van dit land betrekkelijk lastig.

De richtlijnen zijn duidelijk zat.
Maar niemand houdt zich eraan alsof het harde regels zijn. Het zijn maar richtlijnen.

Afdwingen wordt in Nl ontzettend lastig.
Men is dat niet gewend, en dus kun je grote escalaties verwachten op zo'n moment.
Die zijn vervolgens niet goed in de hand te houden/te controleren omdat er in Nederland niet zo bar veel uitvoerende handhavers zijn.

Even heel globaal en generaliserend wat ik zie gebeuren op maatschappij niveau.

(Individueel niveau kan anders liggen)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 13:16

Volgens mij zijn Nederlanders best gevoelig voor serieus genomen worden en een goede uitleg zodat ze de urgentie zien. In maart werkte dat goed, inmiddels is dat voor sommige groepen lastiger geworden. En de domme dingen van de overheid werken hier totaal niet aan mee.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 13:29

Daarbij kan je heel Nederland ook niet over 1 kam scheren. Net als je dat met Spanje of welk ander land ook, ook niet kan.
Mijn Spaanse buurvrouw is helemaal niet zo te spreken over de Spanjaarden en hoe zij omgaan met de regels.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 13:30

En ook in Spanje lees je over feestjes, protesten, enz.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 13:34

Sheran schreef:
Volgens mij zijn Nederlanders best gevoelig voor serieus genomen worden en een goede uitleg zodat ze de urgentie zien. In maart werkte dat goed, inmiddels is dat voor sommige groepen lastiger geworden. En de domme dingen van de overheid werken hier totaal niet aan mee.

In maart was alles nog zo vers en nieuw... En natuurlijk helpt het niet als de overheid onhandige beslissingen neemt, maar ik denk dat mensen nu vooral een stukje perspectief missen omdat steeds meer duidelijk wordt dat het allemaal nog heel erg lang gaat duren.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 13:39

Laurie schreef:
Sheran schreef:

In maart was alles nog zo vers en nieuw... En natuurlijk helpt het niet als de overheid onhandige beslissingen neemt, maar ik denk dat mensen nu vooral een stukje perspectief missen omdat steeds meer duidelijk wordt dat het allemaal nog heel erg lang gaat duren.

Er is perspectief.

Vaccinaties.

En met een beetje mazzel gaat dat binnen nu en een half jaar al gigantisch veel verschil maken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 13:41

Ik zie dat perspectief dan persoonlijk echt nog niet. Voordat we daar iets van merken zijn we echt nog een flink aantal maanden verder en allerlei mutaties liggen tot die tijd op de loer die het ons nog heel zwaar gaan maken. Ik merk dat ik me echt schrap zet voor deze winter en het gevoel heb dat het ergste nog moet komen. Vaccinaties voelen als een lichtje nog heel ver weg, maar eerst nog een heel donker stuk.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 13:44

Dat denk ik ook Laurie. Ik ben echt bang voor de gevolgen als de 19e zou blijken dat we deze lock down door moeten zetten (wat wel te verwachten is) of erger nog als er weer strengere maatregelen komen. Ik ben soms echt bang voor flinke rellen oid. Ik merk dat ik er zelf erg somber onder ben en idd een stuk perspectief mis. De steeds strengere maatregelen lijken ook gewoon weinig te doen. Ik hoop dat er snel aanvoer komt met nieuwe vaccins, want voor mijn gevoel is dat nog de enige mogelijkheid om hier uit te gaan komen. Gelukkig lijkt het erop dat de vaccins ook effectief zijn bij mutaties.