De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 09:03

Wij gaan zondag sauna stookles geven in Brabant op onze camping.
Bestuur heeft het van ons af laten hangen of we komen, de lessers willen wel maar zijn ook veel oudere mensen bij...
Is overigens geen geld mee gemoeid ofzo, voor de duitendenkers...

Ik vind het toch lastig om te beslissen wat verstandig is. Op de camping 35 km verder hebben ze al besloten dat mensen uit noord Brabant niet welkom zijn :o

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 09:04

corine1981 schreef:
Wij gaan zondag sauna stookles geven in Brabant op onze camping.
Bestuur heeft het van ons af laten hangen of we komen, de lessers willen wel maar zijn ook veel oudere mensen bij...
Is overigens geen geld mee gemoeid ofzo, voor de duitendenkers...

Ik vind het toch lastig om te beslissen wat verstandig is. Op de camping 35 km verder hebben ze al besloten dat mensen uit noord Brabant niet welkom zijn :o

Gewoon niet doen dus.

Als elke Nederlander nou 'ns zou stoppen met alle niet noodzakelijke activiteiten/verplaatsingen, dan zou dat volgens mij al veel schelen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 09:06

Nou etentje van mijn ouders gaat tot nu toe gewoon door vind het niet wijs aangezien vader hartpatiënt is, maar hij vindt het allemaal overtrokken. 8)7

germie

Het is nu ook in Leeuwarden, iemand die in een sportschool werkt en het heeft opgelopen in Oostenrijk (hoe weet je dat eigenlijk of blijft het eigenlijk gewoon een vermoeden?)
https://www.omropfryslan.nl/nijs/945058 ... -feststeld

Ja, het is in het Fries, sorry dat sommigen dit spraakgebrek niet kunnen begrijpen.
Laatst bijgewerkt door germie op 12-03-20 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt

rockwitch

moonsparkle schreef:
Ik twijfel nu over alle leuke activiteiten die ik zou doen, vandaag zou ik gaan zwemmen en nu twijfel ik erover, zou het in het water overleven of niet in verband met chloor? Ik doe aan wandklimmen, hoe verstandig is dat met alle grepen die je vast pakt? Geven deze dingen meer risico dan boodschappen waar misschien een ander al aan het product heeft gezeten en je een winkelmand pakt etc.? Zouden er al zoveel mensen besmet zijn dat ze beter iedereen die niet hoeft te werken (met uitzondering politie, brandweer, zorgpersoneel) sowieso beter twee weken thuis kunnen laten zitten? Nu is het wel zo dichtbij ookal woon ik niet in Brabant dat ik bij alles twijfel.

De zwemlessen hier gaan nog gewoon door. Maar wel met het algemene advies van hoesten etc dan niet komen.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 09:09

germie schreef:
Het is nu ook in Leeuwarden, iemand die in een sportschool werkt en het heeft opgelopen in Oostenrijk (hoe weet je dat eigenlijk of blijft het eigenlijk gewoon een vermoeden?)
https://www.omropfryslan.nl/nijs/945058 ... -feststeld

Ja, het is in het Fries, sorry dat sommigen die spraakgebrek niet kunnen begrijpen.

Even op de vlag rechtsboven klikken voor de Nederlandse versie.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 09:09

Gisteren was het lekker rustig fysiosporten, we waren met z'n 2 in de zaal := nog nooit zo rustig gezien.

Ik ga liever niet naar feestjes etc. Maar ga wel met de trein voor werk. Vind dat minder prettig. Helemaal als je 3 mensen in je coupe hebt die maar blijven hoesten en niezen....

germie

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 09:10

Ik heb volgende week nog een afspraak bij de fysio en tandarts staan, ben benieuwd wat daar gezegd wordt. Ik zie geen reden om dat af te zeggen. Maar als ik verkouden zou zijn dan wel natuurlijk.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 09:11

Niet doen en uitstellen tot later lijkt me slimmer. De sauna stook les dus :P Het is geen noodzakelijke les ter overleven of zo.

Overigens provincie hier zit over de 50 besmettingen. Met een groot leeg vlak voor de ggd regio waar ik onder val. Behalve paar noord italie gangers. De rest is ongetest. :+

Maar opvallend, groot deel van de wereld valt over de laksige en onduidelijke maatregelen in nederland. Maar overheid en rivm blijven van mening dat het goed is. Maar ik lees steeds meer dat het meer gericht is op weinig economische schade dan besmettingen voorkomen grondig.

Nu vs geen europa vluchten toestaat, eerste wat ik lees nu gaan we economische schade krijgen. Ellende is het is iets waar je rekening mee moet houden. Maar tot welke hoogte?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 09:14

Ik maak me meer zorgen om de economische schade dan om het virus.

Destination

karuna schreef:
Niet doen en uitstellen tot later lijkt me slimmer. De sauna stook les dus :P Het is geen noodzakelijke les ter overleven of zo.

Overigens provincie hier zit over de 50 besmettingen. Met een groot leeg vlak voor de ggd regio waar ik onder val. Behalve paar noord italie gangers. De rest is ongetest. :+

Maar opvallend, groot deel van de wereld valt over de laksige en onduidelijke maatregelen in nederland. Maar overheid en rivm blijven van mening dat het goed is. Maar ik lees steeds meer dat het meer gericht is op weinig economische schade dan besmettingen voorkomen grondig.

Nu vs geen europa vluchten toestaat, eerste wat ik lees nu gaan we economische schade krijgen. Ellende is het is iets waar je rekening mee moet houden. Maar tot welke hoogte?

Heb je linkjes van buitenlandse artikelen over het Nederlandse beleid? Ik ben ze nog niet echt tegengekomen namelijk.

N0a

Dat NL-ers het allemaal niet zo serieus nemen merken wij ook. Hele hotel vol hier, dit weekend ook. En ook gasten die echt snot verkouden zijn komen gewoon :+ vergaderingen worden wel meer geannuleerd nu.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 09:16

Libera schreef:

Ik vind het zo lastig worden wat wel en wat niet te geloven. Wetenschappers die elkaar tegenspreken...moeilijk.

Blijf jezelf wel veilig? Hopelijk ga je niet teveel ellende zien. Kun je met kennissen vriendinnen iets regelen voor opvang van je dochter? Om beurten ofzo? Sterkte de komende tijd, zal wel chaotisch worden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 09:20

Dat je in een ziekenhuis gaat doen of het airborne is vind ik niet zo raar, daar komen toch de zwakkeren. Maar als het airborne zou zijn, dan komt het gedrag niet overeen met andere coronavirussen.
Tot nu toe gaat men nog steeds uit van uitwisseling met menselijke lichaamssappen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 09:22

Besluit Amerika drastisch maar waarschijnlijk nodig.

Ik ben echt bang voor de economische gevolgen voor Nederland/de wereld.

Het gezondheidstechnische gedeelte van het virus komen we wel te boven, de economie zal meer schade oplopen.

Ik heb allemaal het gevoel dat de aanpak hier ook nog wel ernstig gaar worden.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 09:23

Tja, die Trump. Wel alles met Europa plat leggen maar niet met Azië? Of de UK? Bijzonder :=

Vooralsnog staat mijn tripje naar Terschelling alsnog gewoon op de planning. Er is ook geen richtlijn die zegt dat dat niet mag. Zijn beiden niet ziek, annuleren wordt niet vergoedt.. Op het moment dat de situatie verslechterd gaan we in beraad :j

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 09:23

Ik las ergens dat je tijdens het handen wassen altijd is kort jakje ziek moet zingen en dat je dan lang genoeg je handen wast

Dat liedje is ineens zo lang :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 09:25

Sorry gaat in quotes, deels premium wat ik kan omzeilen inmiddels :+
Citaat:
Deskundigen stellen dat de overheid in heel het land strengere maatregelen moet afkondigen, zoals het verbieden van alle grote evenementen. Nu is die maatregel alleen in Brabant genomen. Gisteren werd bekend dat het aantal besmettingen in ons land met 121 is toegenomen, waardoor het totaal uitkomt op 503. Vijf mensen zijn inmiddels overleden. Wereldgezondheidsorganisatie WHO riep het virus gisteren uit tot pandemie, een epidemie op wereldwijde schaal.

Bovendien lijkt nieuw onderzoek uit te wijzen dat ook mensen voordat ze ziekteverschijnselen krijgen anderen kunnen besmetten (zie kader onderaan dit verhaal). Dat betekent dat het virus zich ook ongemerkt kan verspreiden, en dat er misschien veel meer mensen besmet zijn dan tot dusver bekend. ,,Ik ben blij dat er maatregelen in Brabant zijn genomen, en hopelijk is het voldoende, maar daar ben ik niet zeker van”, zegt epidemioloog Niel Hens van de Vlaamse Universiteit Hasselt, die samen met Leidse wetenschappers het nieuwe onderzoek leidde. ,,Als we nu niet streng genoeg ingrijpen, gaan we misschien Italië achterna.”

Dat vindt ook Reinoud Bon, die 21 jaar lang actief was als inspecteur volksgezondheid. ,,Ik heb nog geen enkele harde aanwijzing gezien die mij vertelt dat het hier anders zal gaan dan in Italië. De grafieken van de ontwikkelingen in Nederland lijken veel te veel op die van Italië twee weken geleden.”

Het airborne stuk ook nog
Citaat:
Samen met onderzoekers van het LUMC in Leiden toonde Niel Hens, epidemioloog aan de Universiteit Hasselt, aan dat coronapatiënten die nog geen ziekteverschijnselen vertonen, tóch anderen kunnen besmetten. Die ‘onzichtbare’ periode van de ziekte lijkt volgens het nieuwe onderzoek riskanter dan aanvankelijk werd aangenomen.

Hens baseert zich op gegevens van ruim tweehonderd coronapatiënten in Singapore en China. Een aanzienlijk deel van hen gaf het virus door aan anderen, nog voordat ze last kregen van een snotneus, hoestbuien of koorts. De precieze percentages zijn nog onzeker, maar Hens durft te zeggen dat het virus besmettelijker is dan we dachten. ,,Die periode voordat patiënten ziek worden lijkt niet verwaarloosbaar.”

https://www.elsevierweekblad.nl/nederla ... ak-742629/

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 09:35

De woon-zorgcentra zijn in belgie gesloten voor bezoekers andere dan zorgverleners tot na de
paasvakantie.
Dit vooral om te vermijden dat oud en jong samenkomen aangezien die 1e groep de kwetsbaarste is.
Zo hopen ze de piek in de ziekenhuizen iets lager te houden zodat de zorg het blijft aankunnen en ze niet in de situatie komen zoals in Italië. Alhoewel wij wel gewoon al meer IC bedden hebben.

Die 60% besmetting die Merkel gister aanhaalde, zou kunnen kloppen. Een grote groep daarvan zal geen symptomen vertonen. Een andere grote groep zal hele milde klachten krijgen.
Een kleine groep ( ouderen en risicogroepen) zullen wel getroffen worden en voor die mensen moeten we nu maatregelen nemen.
Er zullen ook wel enkele jongere mensen sterven waarvan ze nooit zullen weten hoe het komt.

Die 1000- mensen - regel op indoor events is een random gekozen getal wat op niks slaat en door de politiek naar boven gehaald is. Wat bovendien veel organisatoren hele creatieve oplossingen laat bedenken :+
25 mensen in een café is gevaarlijker dan 1000 mensen in een concertzaal.
Alle evenementen zouden eigenlijk moeten afgelast worden.

Aldus de laatste stand van zaken door onze viroloog Marc Van Ranst.

Nee, geen link want ik heb geen abo op de krant dus kan 'm niet in z'n geheel plaatsten :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 09:37

Ik las zojuist dat in NL waarschijnlijk over 2 weken de ziekenhuizen (ic’s) vol zijn, en dat dan prematuren (24 weken en vroeger) en 80 plussers het als eerste moeten ontgelden. Blijkbaar hebben ze daar al een richtlijn voor bedacht.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 09:37

Maar Karuna, waar staat dat een groot deel van de wereld valt over de Nederlandse houding?

Ik snap wel dat België nu zegt geen bezoek ik woon-zorg centra. Het is misschien niet leuk voor de bewoners, maar het zijn over het algemeen niet de meest gezonde mensen die in deze centra wonen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 09:38

Joman schreef:
Ik las zojuist dat in NL waarschijnlijk over 2 weken de ziekenhuizen (ic’s) vol zijn, en dat dan prematuren (24 weken en vroeger) en 80 plussers het als eerste moeten ontgelden. Blijkbaar hebben ze daar al een richtlijn voor bedacht.

Waar heb je dit gelezen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 09:38

Ik kan me voor een keer volledig vinden in de uitspraak van Trump. Hup, grenzen dicht. Geen reizen meer van en naar Amerika. Europa doet gewoon veel te weinig. Het loopt helemaal uit de hand.
Las zojuist ook dat er maandag!! drie Italianen zijn gereisd naar Cuba. Zij waren blijkbaar besmet en zijn nu de eerste besmette personen in Cuba. Serieus, wat denken die Italianen nou? Dat vind ik dus zo egoïstisch. Ook al weet je niet dat je besmet bent, ben toch voorzichtig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 09:39

Destination schreef:
Joman schreef:

Waar heb je dit gelezen?

AD liveblog

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 09:41

Destination schreef:
Maar Karuna, waar staat dat een groot deel van de wereld valt over de Nederlandse houding?

Ik snap wel dat België nu zegt geen bezoek ik woon-zorg centra. Het is misschien niet leuk voor de bewoners, maar het zijn over het algemeen niet de meest gezonde mensen die in deze centra wonen.

Ik had er meer gelezen, ook engelstalig maar kan die niet meer terugvinden. :n