Hardlopen deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jolandaa_

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 23:37

Ik ben bij les 2 pas van Evy. En ik vind ze soms te kort :')
Ik moet ook zeggen dat ik dus echt echt een slechte conditie heb :=
Heb er wel echt meer zin in en voel me goed. voel nu ook mijn kuiten goed..

Ik merk wel dat ik nu vaker een droge mond heb. En nu is het nog neit echt warm. lopen jullie straks met water? drinken jullie? Let wel dat ik les 2 doe en dus ong 30 min bezig ben.. En ong 2 a 3 km

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 01:23

Jolandaa_ schreef:
Ik ben bij les 2 pas van Evy. En ik vind ze soms te kort :')
Ik moet ook zeggen dat ik dus echt echt een slechte conditie heb :=
Heb er wel echt meer zin in en voel me goed. voel nu ook mijn kuiten goed..

Ik merk wel dat ik nu vaker een droge mond heb. En nu is het nog neit echt warm. lopen jullie straks met water? drinken jullie? Let wel dat ik les 2 doe en dus ong 30 min bezig ben.. En ong 2 a 3 km

Loop je dan niet misschien erg hard? Want 3 km zou ik echt niet redden als ik het schema van les 2 aan zou houden, tenzij je telkens sprintjes trekt bij die minuutjes die je moet lopen

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 08:24

Ik heb gister pas 3 km gelopen bij les 8 :')
Ik houd me wel netjes aan de pauzes, omdat ik al dacht dat het wel een goede reden zou hebben.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 09:34

Volgens de runkeeper 3km, maar ik loop 1km uit. Dus eigenlijk 2 zie ik nu :o

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 11:25

Ik drink pas tussendoor wanneer ik meer dan 1 of 1.5 uur loop of als het boven de 17/18 graden is. Neem geen drinken mee, hier in dan Haag staan overal water punten.

Laatste met de halve marathon bij 20 graden had ik wel een flesje water mee maar dat is hoogst uitzonderlijk.

Je kan beter zorgen dat je al 2/3 dagen van te voren goes drinkt, dan heb je voldoende vocht in je stysteem. Tijdens het rennen neem je toch niet veel op tenzij je isotoon drinkt.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 11:43

Ik neem ook geen drinken mee. Misschien als het straks 25 graden is wel.

Ik gebruik Runtastic voor het hardlopen. Vind ik veel fijner werken dan Runkeeper!
Word er ook elke km (of elke minuut, is maar net wat je instelt) gezegd wat je gem. snelheid is, hoeveel calorieen je hebt verbrand etc. Vind het een erg fijne app, aangezien ik ook een sportband heb voor op mn bovenarm is hij ook extra handig :D

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 12:02

Ik gebruik Endomondo! weer wat anders haha :D

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 12:35

Hier ook Endomondo..
Al een tijdje de laatste les van Evy gehad van de 0-5 km.. En moet nu toch maar eens gaan kijken naar de 5-10 km lessen. Weet iemand hier hoe doe gaan qua lessen? Ik loop nu zelf maar gewoon een half uur (en in die tijd 4 km), maar raak de motivatie een beetje kwijt nu ik de opbouw naar "meer" kwijt ben..

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 13:36

Nieuwe doelen stellen! Bv 5km binnen 30 min of 10km lopen aan 1 stuk door..

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 13:48

Romyv schreef:

Maar op welke termijn? En wat is beter, langere tijd volhouden of tempo verhogen?
Ik loop nu dus 3x in de week 30 minuten.. Heb jij een idee voor een schema?

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 15:35

Volgens mij is Evy 5-10 dat je weer een aantal minuten moet rennen en dan wisselt ze het af met stukken op hoger tempo rennen

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 16:05

Ik heb vanaf de 5 km zelf opgebouwd, zonder Evy. Ik ben steeds een stukje verder gegaan als het lekker ging en ik me goed voelde.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 17:30

Mariska_28 schreef:
Romyv schreef:

Maar op welke termijn? En wat is beter, langere tijd volhouden of tempo verhogen?
Ik loop nu dus 3x in de week 30 minuten.. Heb jij een idee voor een schema?

Ik vind verder leuker, snelheid verhogen is zwaarder! Maar ik zou adviseren om eerst 5km binnen 30 minuten te lopen voordat je verder gaat. Nu is het namelijk makkelijker om sneller te worden dan wanneer je meer op duur gaat trainen.

zou 2x per week interval doen, korte stukjes sprint er tussen doen enz.
voorbeelden van trainingen vind je hier:
http://www.runnersweb.nl/Training/Basis ... aining.htm

Die zijn wel voor de gevorderde lopers, dus zou beginnen met de helft van de afstanden en de training niet 3x herhalen maar gewoon 1x doen per looptraining.

De 3de keer trainen zou ik lekker je duurloopje doen zoals je dat nu doet :)
Je zal merken dat je na een interval helemaal kapot bent!! Dus plan die bv in het weekend of na een rustige werkdag.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 00:34

Ik loop ook met evy. Les 2 liep ik ook al 2 tot 3 km. Vandaag les 8 gehad en heb 5,68 km gelopen waarvan ongeveer een km uitgelopen. Vind niet dat ik nu zo absurd hard loop ofzo, gewoon lekker mijn eigen tempo. Ben tijdens en na de les ook niet super moe. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 12:15

Jongens, kunnen jullie mij helpen....

Ik blijf steken op de 4,5 km ( 32 minuten ) en dan heb ik echt het idee dat ik sterf.... Ik probeer al op mijn aller langzaamste te lopen, maar het blijft gewoon echt veel..
Wat is nu wijsheid om conditie naar 5 km op te bouwen? Want op deze manier is de lol er een beetje af.
Zelfs als ik 2,5 km jog, 500 meter loop en weer 2 km verder jog houd ik het echt nét vol en dan kun je me daarna echt van het asfalt schrapen :D ....
Maar ik ben bang dat als ik een stapje terug doe, m'n conditie dáár blijft steken zegmaar...
Iemand tips :') ?

Naborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 12:42

Meer interval, iemand om je op te jagen en toch even sterven :j
- Loop 5 minuutjes, dan een minuut wandelen, herhaal een aantal keer. Als je dit saai vindt, 3/1/4/1/5/1/6/1/7/1/6/1/5/1 kan ook, of welke variant je ook verzint.
- Loop je met een sporthorloge/app? Zo ja: niet naar kijken, dan ga je (onbewust) aftellen op een negatieve manier.
- Ben je snel afgeleid? Loop met muziek in, dit helpt mij. Ik loop met klassieke muziek op en dan raak ik niet zo gefocussed op hoever/hoelang ik nog moet. Doe ik alleen bij duurlopen, btw.
- Eindig je looprondje met een eindsprint. Dit is voor iedereen anders, genoegen nemen met wen kleine versnelling is ook goed, als je nog maar even lekker aanzet! Ja, ook als je echt-niet-meer-kan!
- Loop samen, of in jouw geval, zoek eens iemand die met je meeloopt. Iemand die aan het einde meefietst mag ook, zolang hij je maar na die 32e minuut nog even een minuut of drie laat lopen. Laat hem iets harder dan jij loopt voor je fietsen of op je hielen, instinct reactie: even doorlopen ;) Je lichaam kan echt nog wel even een stukje verder als je al langere tijd deze afstand/tijd loopt (en rustig hebt opgebouwd)!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 14:40

Heb je wel eens met iemand samen gelopen? Volgens mij is het psychisch, als iemand je er en keertje door heen trekt dan weet je dat je het kan, wat motiveert.

Je moet namelijk makkelijk 5km kunnen rennen als je zo dichtbij bent. Voor de hele marathon train je nooit verder dan 35/36 km, de laatste 7 doe je op karakter. Bij de halve is je langste training 15/16.. Dus als jij 4.5 doet, kan je 5 ook!!!!

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 15:00

Hoi allemaal!

Zou ik mij hier mogen melden? :)
Ben gister wezen shoppen voor een outfit en wil vandaag echt gaan beginnen met hardlopen. :D
Heb een loopanalyse laten doen en aan de hand daarvan (zeer geproneerde linkerenkel..) hele fijne (maar dure :() Saucony schoenen gekocht.

Wil straks mijn eerste rondje gaan doen. Ga denk ik het schema van de eerste pagina gebruiken!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 15:20

Welkom Loki! Wat goed dat je gaat starten met hardlopen!
Heb je ook een bepaald doel voor ogen?

Ik heb ook saucony's, waren ook prijzig maar ik ben erg blij met ze :+:

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 15:45

Ben net terug, heb het schema'tje van Evy (1/1-2/2-2/2-2/2-1/1) aangehouden en moet zeggen dat die voor mij goed werkte! Vond het bij de eerste 2 minuten wel lastig, maar m'n lichaam paste zich gauw aan en later ging het makkelijker. :))

En SteffiiY, bedankt! :) Ik wil sowieso wat meer conditie krijgen. Ik zie er van mijzelf vrij sportief uit (1.84, vrij slank, gespierde (paardrij)benen), maar mijn conditie is echt prut.. Kan niet eens normaal een trap oplopen zonder te hijgen. Ook heb ik acute bronchitis en zou wat meer conditie erg goed zijn voor mijn longen.

EDIT: oeps, ik zie dat ik een extra 2/2 vergeten ben op mijn hand te schrijven :') naja, vanaf de volgende keer dan maar! :D

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 15:53

Ik kom me hier ook maar eens melden.

Altijd wel periodes gehad waarin ik af en toe ging hardlopen. Soms fanatieker, dan weer maanden niet.
In 2012 heb ik me opgegeven voor de Damloop. Echter kreeg ik toen pfeiffer (en ten gevolge daarvan geelzucht) en kon ik hardlopen (en elke andere activiteit) toen voorlopig wel vergeten. In 2013 weer opgegeven voor de Damloop, dit keer via een goed doel, namelijk het Wereld Kanker Onderzoek Fonds. Rond dezelfde periode als ik met pfeiffer plat lag, overleed mijn vader namelijk aan longkanker. Dus ben ik in april 2013 weer begonnen met hardlopen. Ik moest weer helemaal bij 0 beginnen. Voor de pfeiffer liep ik zo'n 7 kilometer. Dus ik had een half jaar de tijd om me voor te bereiden. Door toch nog een flink aantal ups en downs in vermoeidheid was ik eigenlijk nog helemaal niet klaar voor de Damloop. Ik heb een aantal weken voor de Damloop 2 keer 10 km, 1 keer 12 en 1 keer 14 km gelopen. Ging op zich wel, met wandelen tussendoor. Tijdens de Damloop echter te snel gestart en te weinig gedronken, dus heel veel last van steken gehad en uiteindelijk in 2 uur en 6 minuten de 16,1 uitgelopen.

Daarna nog 1 keer gelopen en toen weer een heel behoorlijke vermoeidheidsdip gekregen. En toen... was mijn motivatie weg :D
Ik heb nu in de laatste 2 weken weer 5 keer gelopen, doel is weer 3x per week lopen. Ben gewoon gestart en gekeken waar in het schema van Evy een (ongeveer) overeenkomende interval zat met wandelen en rennen als ik had gedaan. Dat bleek overeen te komen met week 3/4 les 2. Dus daar ben ik weer verder gegaan en het gaat tot nu toe soepel!

Ware het niet dat ik donderdag heb gelopen en morgen weer moet, maar ik al 2 dagen plat lig met koorts... grrr!!
Maar goed. We zijn weer gestart. Hopen dat ik snel beter ben en weer verder kan!
Ingeschreven voor de Alkmaar City Run bij night (5km) eind mei en de 6,4 km (4 EM) bij de Damloop by night.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 15:57

xLoki schreef:
Ben net terug, heb het schema'tje van Evy (1/1-2/2-2/2-2/2-1/1) aangehouden en moet zeggen dat die voor mij goed werkte! Vond het bij de eerste 2 minuten wel lastig, maar m'n lichaam paste zich gauw aan en later ging het makkelijker. :))

En SteffiiY, bedankt! :) Ik wil sowieso wat meer conditie krijgen. Ik zie er van mijzelf vrij sportief uit (1.84, vrij slank, gespierde (paardrij)benen), maar mijn conditie is echt prut.. Kan niet eens normaal een trap oplopen zonder te hijgen. Ook heb ik acute bronchitis en zou wat meer conditie erg goed zijn voor mijn longen.

EDIT: oeps, ik zie dat ik een extra 2/2 vergeten ben op mijn hand te schrijven :') naja, vanaf de volgende keer dan maar! :D

Mooi dat de eerste keer gelijk goed ging :D Hoevaak in de week wil je lopen?

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 16:24

Welkom Natasja91! Wat een 'hardloopcarriere' heb jij er al opzitten zeg, knap dat je het weer gaat doen en dat je je ook ingeschreven hebt voor de evenementen! :)

SteffiiY, ik wil 2 keer doordeweeks en 1 keer in het weekend gaan lopen, dus 3x per week! En daarbij nog zo'n 4/5 keer per week paardrijden. Wordt druk. :))

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 16:31

Ik heb deze week al 3x gelopen(2x met atletiekvereniging) en 1x zelf een sprintsessie.
Ik ga denk vanavond stukje enkel wandelen en morgen nog even een korte afstand.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 16:38

Thanx xLoki, jij ook welkom zie ik :D

SteffiiY, ik lees in een ander topic dat je hetzelfde sporthorloge hebt als ik :D
Ook in grijs/roze.

Mijne is op het moment enorm traag met GPS verbinding maken, was voorheen een stuk sneller. Heb net alles even geüpdatet, kijken of dat helpt. Heb jij daar ook last van?