Wielrenners/ mountainbikers hier?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MuSLi

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 20:17

Klinkt als een flinke tocht die je gaat maken. Ik denk wel dat het lastig voorbereiden is, als je geen lange tochten kan maken... Althans, wat zal je ongeveer per dag gaan fietsen? Ben je getraind om meerdere dagen achter elkaar te fietsen? Hoe houdt je lijf zich daaronder? En hoe zien de fietsdagen eruit?

Veel vragen, sorry ;)

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 20:26

@ Susan88, dat zijn zeker mooie getallen hoor! Mooi doel voor 2019 :)

@ Musli, wat lekker zeg! En wat een temperaturen! Kort-kort weer :D

@ T2T, hier ook tot april hihi. Jij ging eerder toch?

@ JewEmm, hoelang heb je ervoor gepland? Als je spierkracht op wilt bouwen kan het ook heel effectief zijn om stukken met een zwaar verzet op te fietsen (brug op o.i.d.), maar pas op voor je knieën. Toch ook vooral kilometers maken ben ik bang.

Er staat hier alweer 100km op de teller voor 2019, heerlijk om vakantie te hebben haha. Vandaag een rustdag, heb 4 dagen achter elkaar redelijk intensief getraind en merk dat dan toch wel. Train niet vaak meer dan 3 dagen achter elkaar, maar goed, ook dat is trainbaar :D

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 22:15

Ik ga op dit moment van 16 weken uit (6 dagen fietsen per week), dus gemiddeld zo'n 65-70 km per dag. Waarbij ik langs de belgische, nederlandse en duitse kust uiteraard meer kan afleggen dan in Noorwegen. Afgelopen fietsvakanties heb ik dat volledig ongetraind (en uiteindelijk met meer bagage) dat op zo'n 5 uur fietsen per dag kunnen doen. Dag 3 was dan altijd het zwaarste. En daarna ging het dan een stuk gemakkelijker, geen overbelasting in mijn knieën of andere ongemakken (zelfs zonder fietsbroek, maar die heb ik nu voor de zekerheid wel). In Schotland heb ik 8 dagen achtereen gefietst, en in Zuid-Engeland 6 (met 30km de dag ervoor en erna). Daar zitten dan rustigere en zwaardere dagen tussen. Afhankelijk van hoe mijn benen zich voelen.

Hoe een fietsdag er bij mij gemiddeld uit ziet: half 8 opstaan. Eten, klaarmaken voor de dag, tent opruimen, tassen pakken etc. Dan ergens rond 9 op de fiets. Tegen 12 een lange pauze (minimaal 1 uur) en dan ben ik meestal rond 5-6 uur op de volgende camping. Het fietsen tussendoor gaat ook met pauzes om wat foto's te nemen of om bijvoorbeeld een korte wandeling in een natuurgebied te maken of boodschappen te doen. Dan is het tent opzetten, douchen en gaan eten koken. Rond 10 uur lig ik dan ongeveer al te slapen.

Misschien moet ik inderdaad maar de tijd maken om elk of in elk geval om het weekend een aantal uur te gaan fietsen. Reality is setting in :P Ik ben het in elk geval dan nu aan het inplannen in mijn agenda!

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 22:54

Wat een gaaf plan. Is het dan je plan om helemaal naar de Noordkaap te fietsen?

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 22:59

Nee, oversteken vanaf Noorwegen naar Schotland en dan bij Dover weer oversteken. De North Sea Cycle Route.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 07:16

[quote="Lauraennala"

@ T2T, hier ook tot april hihi. Jij ging eerder toch?
[/quote]
Ik vlieg van 26/4 T/m 5/5 naar Mallorca {:} 8-) *\o/*

Goed bezig jij ...100 km alweer ... :j

JewEmm ; Dat is een eind fietsen ....
Moedig om daar zo onvoorbereid aan te gaan .

MichieldeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 09:37

JewEmm schreef:
Nee, oversteken vanaf Noorwegen naar Schotland en dan bij Dover weer oversteken. De North Sea Cycle Route.

Heel gaaf! En een forse prestatie om met minimale training zo lang in het zadel te zitten met al die bagage. _/-\o_ _/-\o_

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 11:02

Wat een fantastisch voornemen JewEmm, die route heb ik ook bekeken. Jammer dat ik nog niet zo into fietsen was na mijn studie, toen was het uitermate geschikt om te gaan doen. Alhoewel 3 maanden Zuid Amerika ook heel erg tof was :+

Wij houden het hier bij een rondje IJsselmeer, maar er dan ruim omheen via de Noordzee kust. Ik denk dat de kilometers wel gaan wennen. Je bent er niet onbekend mee, dat scheelt een hoop. Ik zou wel je fietsbroekjes goed testen, een niet lekker zittend broekje kan echt desastreus zijn :x

In de toekomst gaan we zeker een grote fietsreis maken :D Hou je iets bij van de reis? Kunnen we je volgen?

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 17:21

Volgens mij heb je er goed over nagedacht JewEmm, maar een paar lange fietsdagen als training meenemen is niet verkeerd ;)

Wij hadden vandaag ook nog lekker een dagje om te fietsen. erg van genoten weer. Lanzarote blijft een fantastische locatie om te fietsen :D vandaag 73,5km en 950hm.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

<3

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 18:33

@Jewemm, tijdens je tocht train je inderdaad ook, maar kan geen kwaad om nu alvast kilometers te maken +:)+

@T2T, dan ben ik net terug, ook van Mallorca {:}

@ Sakura, rondje ijsselmeer, klinkt goed! Dat wil ik ook nog eens doen.

@ Musli, dat ziet er echt weer jaloersmakend uit, geniet er van :D

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 09:14

Mooie foto,s weer MuSLi :j
Fietsen van Huerzeler ?

Zo , vandaag ga ik met de MTB eens Monferland in .
Ga met een team collega en haar vriend die daar regelmatig fietsen .

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 09:19

Ja, dit keer gehuurd bij Huerzeler.
Was prima verzorgd :)

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 09:29

Ik dacht de fietsen al te "herkennen " :D

Ben nu 3 x op Mallorca trainingskamp geweest en alle drie keren
hadden we fietsen van Huerzeler .
Sinds vorig jaar zit er echter een fiets verhuur schuin tegenover ons hotel .
" Ditches Bikeworld " daar huren we dit jaar voor het eerst de fietsen van .
Iets goedkoper dan Huerzeler en toch een carbon fiets .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 09:44

Zo tof, JewEmm! Misschien kun je je hardlopen en traplopen (of ander moment) nog aanvullen met wat been- en bilspieroefeningen? Gewone squats, jumping squats, sumo-squats, lunges, cross-lunges... :)
Wij doen vaak eentje waarbij je staand je handen (vingertoppen mag ook :D ) op je voeten houdt. En dan:
- 16x gewone squats (met handen op je tenen dus)
- 16 sec squat vasthouden en een beetje 'bouncen'
- 16 sec handen van je voeten; squat (knieën op 90 graden) 16 sec vasthouden
En die serie herhalen we 3x zonder pauze. Altijd op hetzelfde nummer als afsluiter van de krachttraining :D

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 21:41

Culaccino, dat is ook best wel heftig, die training. M'n knieën hebben helaas echt weinig zin in squats, anders was het wel eens een leuke afwisseling geweest.

Ik heb vandaag voor het eerst een rondje op Zwift gereden. Was een leuke training. 20km gedaan :D binnenkort eens kijken of ik een leuke groupride kan vinden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 22:29

Ja! Kan me voorstellen dat het (te) belastend kan zijn voor je knieën, vooral als je er ook nog bij zou springen. Heb je er geen last van op de fiets? Grappig dat je ook een groupride kunt doen :D

Ik ben inmiddels verhuisd naar het oooosten, ook met de Veluwe op fietsafstand. Leuk dat ze daar zoveel fietsroutes hebben aangepakt!

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 22:57

Op de fiets niet vaak last. Wel als ik (te) zwaar fiets of (te) zwaar klim. Veel klimmen geeft ook gevoelige knieën. Kortom, ik moet er een beetje op letten ;)

MichieldeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 17:37

Ik heb niets gezegd O:)
Laatst bijgewerkt door MichieldeM op 09-01-19 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

MichieldeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 17:39

Van de nieuwe mountainbikeroute bij Ede zijn nu nog een paar singletracks vrijgegeven. Het was al een aanrader, maar de nieuwe stukken zijn echt waanzinnig gaaf, met afstand de mooiste mountainbikestukjes van Nederland wat mij betreft.

https://youtu.be/foq7aa-JfKk

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 17:45

MichieldeM schreef:
LuvdaTossa schreef:
Zijn er hier mensen die voor hun hobby fietsen? Op welke fietsen dan ook?

Inmiddels heb ik een mooie mountainbike in mijn bezit (merida cross, met wegbanden). Alleen dan ben je er nog lang niet.

Dus ik ben wel heel benieuwd naar ervaringen over broekjes, kleding, klikschoenen en dergelijke. Een halfuurtje kan ik prima met mijn spijkerbroek fietsen, maar we willen toch echt langer onderweg gaan, dus moet er natuurlijk een broekje met zeem komen.

Ik ben benieuwd...

Decathlon! Vooral een goede broek is belangrijk. Bij de Decathlon zijn ze ingedeeld op hoe lang je er comfortabel op zou moeten kunnen fietsen. Als je de beste neemt heb je echt een goede broek voor echt heel weinig geld. Je hebt er ook goede helmen. Vergeet ook geen bril te kopen om je ogen te beschermen tegen takken en steentjes.

Klikpedalen zijn op een gegeven moment vrijwel onmisbaar (vind ik), maar ik zou op gewone pedalen beginnen om lekker te wennen aan het fietsen. Een goede broek, helm en bril zijn wel direct onmisbaar.

Dit is een openingspost van 4 april 2010 :D :D :D

MichieldeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 17:53

Sakura789 schreef:
MichieldeM schreef:

Decathlon! Vooral een goede broek is belangrijk. Bij de Decathlon zijn ze ingedeeld op hoe lang je er comfortabel op zou moeten kunnen fietsen. Als je de beste neemt heb je echt een goede broek voor echt heel weinig geld. Je hebt er ook goede helmen. Vergeet ook geen bril te kopen om je ogen te beschermen tegen takken en steentjes.

Klikpedalen zijn op een gegeven moment vrijwel onmisbaar (vind ik), maar ik zou op gewone pedalen beginnen om lekker te wennen aan het fietsen. Een goede broek, helm en bril zijn wel direct onmisbaar.

Dit is een openingspost van 4 april 2010 :D :D :D

Hahaha, lekker wakker :')

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 21:27

MichieldeM schreef:
Van de nieuwe mountainbikeroute bij Ede zijn nu nog een paar singletracks vrijgegeven. Het was al een aanrader, maar de nieuwe stukken zijn echt waanzinnig gaaf, met afstand de mooiste mountainbikestukjes van Nederland wat mij betreft.

https://youtu.be/foq7aa-JfKk

Jaaa, ziet er mooi uit! Ik krijg nu al zin om daar te MTB'en als ik in Wageningen zit voor de studie :):)

Ik heb zelf in de eerste week van januari de nieuwe natuurtrail bij Laag Soeren uitgeprobeerd. Die is echt nog in ontwikkeling. Je fietst nu eigenlijk gewoon dwars door het bos, over een small kaler pad (beetje veepad achtig). Veel klimmetjes, hobbels en kuilen dus goed afzien. Als het pad lekker ingereden is en gladder is, wordt het vast een heel mooi rondje (6 km). Wel toen alle Strava QOM'tjes gepakt, terwijl ik voor mijn gevoel echt een slak was _O-

Afgelopen zaterdag ook weer een MTB wedstrijdje van Veluwse Wintercompetitie gereden. Dit maal in Hardewijk. Leuk parcours en fantastische vrijwilligers. Echt een leuke sfeer!

Afbeelding

Afbeelding

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 21:56

Fijne tips zijn hier langsgekomen!
Ik heb in elk geval 1, misschien 2 fietstochten in de planning staan. Heb besloten de fiets maar te pakken in plaats van de trein. Met afstanden tussen de 50 en 75 km kan dat best.

Leuke actie foto's Susan!

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 22:03

Inderdaad leuke actiefoto's van je wedstrijd!

Ik heb net die ladies ride op Zwift gedaan. Was leuk. Alleen m'n fietstrainer was nog niet goed gekalibreerd, dus beeld was een beetje vertekend. Ging iets te makkelijk :') volgende keer beter..

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 13:51

Zwift lijkt mij echt ontzettend leuk maar zo prijzig om er alles voor aan te schaffen. Zet je dan je gewone fiets erop of heb je daarvoor een ander gekocht? Dat steeds omwisselen lijkt mij namelijk vervelend :').

Suzan dat rondje bij Laag Soeren klinkt leuk. Waar is dat precies? En heb je daar een vignet voor nodig? Aangezien het op de Veluwe (bijna?) is.