Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 19:33

Wat fijn ieris dat het beter gaat!

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 20:05

Lisitano, leuk, zo'n loop organiseren. Snap dat Meeko het ook warm had. Maar nooit een straf om met zulk weer mooie omgevingen te verkennen +:)+

Ieris, wat fijn dat de kat weer zelf plast. Hopelijk gaat het eten ook snel weer beter!
En jouw ervaringen met hardlopen, ik moest er wel om grinniken :j , maar het is wel waar. Je moet het echt zelf willen en niet vanwege dit of dat.
Ik beken wel eerlijk dat bij mij de initiële motivatie een beetje in het midden ligt, maar het gaat nu gewoon heel goed en het heeft z'n positieve weerslag op het wandelen en op mijn lichaam en gewicht *\o/*

En wat anderen er van vinden? Dat is iets wat ik al lang geleden achter me heb gelaten. Ik doe dingen voor mezelf en hoe een ander daarover denkt, maakt mij eigenlijk vrij weinig uit!

En dat maakte dat ik vandaag wel een heel grappig moment had: ik liep op mijn tempo van rond de 8.30min/km en zag er waarschijnlijk enigszins verhit uit. Er loopt een man mij tegemoet en die had een flesje water in zijn hand. Hij ging staan, stak de hand met het flesje water uit alsof het bij een drinkpost was _/-\o_ en we moesten echt allebei zo hard lachen :D . En dit soort spontane dingen, daar hou ik van <3

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 21:39

Sherivey schreef:
Leonie, mijn vriend had ook echt zoiets van "daar gaan we weer" :')
Maar hij vind het allemaal wel prima, als ik er maar gelukkig van word en meestal gaat ie wel mee als supporter ook.

Dit zou mijn man kunnen zijn zonder onze dochter _O- . Dat zijn wel de blijvertjes dus zuinig op zijn :+:

Tiggs schreef:
Leonie, bij mij kwam de sportarts toch op vrijwel dezelfde vo2max uit als Garmin (n=1 ;) )

Die van mij vond het dus echt onzin en had een hele andere schaal dan garmin. Wel zat ik bij haar ook extreem hoog.

Sorry Danseresje! Nou ja hele pleidooi had je me echt overtuigd maar dat weer... Ik kon er niet tegen vechten, het riep me gewoon :')
En wat een heerlijke foto's weer! Ben heel benieuwd als straks alle bloemen opstaan! <3
Whahaha die actie van die man! SOms zou ik dat wel eens willen als ik zoals altijd, zonder water op pad ben hahaha.

Supervixen schreef:
Geweldige finishfoto! Niet onzeker zijn leonie, er gebeurt toch niks als het een keer niet lukt omdatje wat minder energie hebt?
Gewoon gaan! Je kunt het en je bent hartstikke goed bezig.
Dankjewel! :o Ik moet ook gewoon echt op mezelf vertrouwen maar dit is nieuw terrein voor mij.

Zou best de hitte kunnen zijn hoor Sall. Het verschil is gewoon echt vreselijk groot.

Fijn dat je geen spierpijn hebt GOof! Zware benen is ook niet gek natuurlijk.

Samantha autch! Hopelijk heb je er niet te veel last van. Succes met je 10km!

Fijn dat je kat beter gaat Ieries en wat jij zegt is het echt! Je moet het voor jezelf doen en helemaal niemand anders. Dankjewel voor je lieve woorden ook!

Puera oeee leuk equitana! Dat is lang geleden voor mij maar wel echt een tog evenement.

Ik had nog wel een foto gemaakt vandaag :') Het afsnijd paadje om toch bij het bos te komen in mijn korte run :+
Afbeelding

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 22:08

Geen sorry zeggen tegen mij hoor! Uiteindelijk is het jouw keus, jouw lichaam, jouw leven. Mijn foei was echt als grapje bedoeld :j
Natuurlijk is het veel makkelijker om rust te pakken als het met bakken naar beneden komt :')
En wat een geweldig leuke foto!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 23:28

Leonie, ik mag ook absoluut niet klagen met mijn vriend hoor. <3
Hij doet eigenlijk nooit ergens echt moeilijk over. En als ie dat wel doet, dan is er een goede reden voor.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 09:14

Hier donderdagavond gestoken door iets in m'n enkel. Heb verschrikkelijke jeuk gehad, maar sinds gisteravond is m'n enkel enorm dik. En dus ook stijf. Echt niet normaal. Warm, rood en dik. Ik hoop dat dat snel weer afzakt, want gewone schoenen zitten nu gewoon te strak en ik wil eigenlijk dit weekend wel hardlopen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 11:31

Ik heb vanochtend echt een heerlijke trail gelopen.
Geen tempodoel en gewoon lekker spelen op de paadjes. Plus zo nu en dan pauze om even van de omgeving te genieten.
Echt, gelukkiger krijg je me niet. <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En nog een hoop beeldmaterial als reel op Insta, maar weer ff niet of de link werkt. :o
https://www.instagram.com/share/reel/BANYaYufWl

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 11:32

Nou sherivey, dat is echt volop genieten.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 12:08

Ieris, goed nieuws over de kat!

Die van mij heeft waarschijnlijk weer blaasontsteking. En plast dus even niet meer op de kattenbak...
Kreeg haar urine niet opgevangen, maar mocht van de dierenarts al wel starten met metacam (in november had zie dit helaas ook al) dus hopelijk heeft ze nu weinig last.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 14:18

O wat lekker Sherivey! Genieten!

Aah wat sneu Tiggs! Hopelijk helpt de medicatie snel.

Wat gek Germie, wat voor beest was het dan? Geen mug lijkt me?

Ik ben net even naar Amersfoort gefietst voor nieuwe hardloopschoenen. Ja die kast moet toch vol hè. :')
Ik heb de Hoka Bondi 9 met een zooltje, zitten erg fijn dus ben benieuwd. Misschien later vandaag klein rondje op rennen, zo eerst paard doen.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 17:59

Sherivey, wat gaaf zeg, nou zeker met dit weer echt genieten, ziet er heerlijk uit!

Tiggs, dank je. Jee wat vervelend dat jullie kat blaasontsteking heeft.
Gelukkig dat je nu al met de metacam mag beginnen, die hebben wij nu ook, in grootverpakking, hopelijk helpt het voldoende, blaasproblemen zijn echt vervelend, sneu voor jullie kat :knuffel:

Samantha, wat leuk nieuwe schoenen! Ik loop ook op hoka, maar heb de bondi's nog nooit gehad, ben benieuwd of ze lekker lopen!
Had je daarom die mega grote kast in elkaar gezet ;)

Leonie, wat een leuke foto!
En toch nog genoten van je korte run, doe je goed!

Danseresje, leuk zeg dat je dat soort mensen tegenkomt, dat motiveert wel hé!

Ik had vandaag meegedaan met de lenteloop in Eerbeek, het weer was echt zo perfect {:}
Ik kon via mijn werk inschrijven, die sponsoren een deel van het evenement.
Ik had zin om te kijken of er nog wat snelheid in mij zat, en besloot mee te doen aan de 10km verhard.
Mijn vorige p.r stond op 48 m. En ik hoopte daar onder te komen.
De eerste km ging natuurlijk veel te hard, maar gelukkig kon ik het tempo daarna redelijk onderhouden.
Sommige stukken waren wat heuvelop, en dat ging echt even zwaar, maar gelukkig komt er na een heuvel ook een afdaling, en dat ging echt zo fijn.
Het was voor mij ook een wedstrijd naast de deur, een dorp verder, ik kende de omgeving goed, wist wat er komen ging.
De laatste 2km bij een jonge man aangehaakt, daar werd het wel wat meer afzien.
Er zat nog maar een klein eindsprintje in!
Maar binnen gekomen in 46.57, dus een nieuw p.r, en ik werd geroepen dat ik 2e was geworden.
Echt superleuk, ik mocht het podium op.
Op de 3e plaats was een meisje van nog maar 12, echt zo knap! Zij rende samen met haar vader, en kwam in 49m.binnen, dat word vast een hele snelle in de toekomst!

Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 18:01

He, wat gaaf. En wat een tijd heb je neergezet zeg!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-25 19:02

Sherivey heerlijk zeg!

Ieris, jij topper! Superknap. Een prachtig p.r. Kinderen zijn vaak verrassend snel! Knap van dat meisje.

Jij vond het weer perfect, ik vond het hels.

We liepen de Sallandtrail vandaag, ik heb nog nooit zo'n slechte trailmarathon gelopen. Vanaf km 1 was het strijden. De laatste kilometers bijna alleen maar gewandeld, want ik was misselijk van de warmte. Ik kon er niet van genieten vandaag helaas. Mijn zwarte hemd was wit uitgeslagen van al het zweten. Maar wel doorgezet, uitgelopen en heel veel leuke bekenden gesproken! Oh ja, de route was 1km te kort voor een marathon en dat klopte niet in mijn hoofd, dus het lopen naar de parkeerplaats maar meegeteld :+. Er zaten 500 hoogtemeters in.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 19:16

Gefeliciteerd met je PR en 2e plaats ieris :D

SV, balen dat het niet lekker ging!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 19:41

Wel een prachtige route SV. Jammer dat het niet lekker ging. De temperatuur is ook ineens zo omhoog gegaan zonder dat we eraan kunnen wennen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 19:52

Gefeliciteerd Ieris.

Balen sv, maar wel een mooie medaille.

En Tiggs, hoe merk je dat een kat een blaasontsteking heeft? Ik heb geen kat, dus daarom mijn vraag. Jammeren ze dan ook echt ofzo?

Hier vanmiddag ook gelopen, ik ben naar 't Roegwold geweest. Dat is een vrij nieuw natuurgebied, en erg waterrijk en veel open veld. Je komt over vele veeroosters en moet ook vaak een hekje openen en weer sluiten. Er lopen paarden, maar ook runderen. Plan was 14km, maar ik had wel zin in een paar rondwandelingen, dus het werden er 20. Soms een stuk fietspad gepakt, want er waren stukken bij die funest waren voor je enkels, niets was vlak. Niet snel gelopen, maar wel lekker er uit geweest. Het is een gebied met vele kleine rondwandelingen, vaak maar 3 of 5km. En de fietspaden verbinden dan de stukken. Een paar wegen lopen er doorheen, het begint bij Kolham, dan heb je een weg bij Woudbloem er door, dan de Meenteweg tussen Overschild en Schildwolde en het eindigt bij het Schildmeer. Ik ben nu bij Kolham begonnen en heb bij Woudbloem ook nog een rondwandeling gelopen van 5km. Het Knuppelpad zit aan de andere kant bij Schildwolde en daar ben ik nu niet geweest.

Gelukkig geen last gehad van mijn inmiddels erg dikke, warme en rode onderbeen. Ik heb geen idee waar ik door gestoken ben, maar het jeuk verschrikkelijk. Het begon donderdag na de training van de loopgroep. En daarna is het alleen maar roder en dikker geworden. Geen pijn. Met hardlopen had ik er relatief weinig last van. Alleen de schoenen zitten nu wat te strak. Na het hardlopen ben ik direct doorgegeden naar een Kruidvat voor Azaron. Dus nu is de jeuk weg.

Dit is dus mijn onderbeen, ik vermoed dat het een horzel geweest is, maar ik heb geen steek gevoeld. Het lijkt ook of er meer steken zitten. En ja, ik heb natuurlijk al wat kapot gekrabd in bed in m'n slaap -:(- .

Afbeelding
Afbeelding

En hier wat foto's van het natuurgebied. De uitkijktoren was helaas afgesloten. Je ziet op de eerste foto ook hoe hobbelig het soms was. Dan corrigeer je continu met je voeten om maar niet te vallen. Dat vond mijn achillespees ook wat minder fijn. Maar die heeft het overleefd gelukkig.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 20:34

Wat vervelend van die steek Germie, ziet er ook niet heel fijn uit.
Toch knap dat je bent gaan lopen en je hebt mooie foto's gemaakt!

Prachtige foto's ook Sherivey! Ziet er uit als een heerlijk loopje en volgens mij was je ook vroeg op pad!

Tiggs, wat vervelend van die vermoedelijke blaasontsteking, hopelijk slaat de metacam snel aan!

Samantha, altijd leuk, nieuwe hardloopschoenen! Ik hoop dat je er maar veel fijne en mooie kilometers op mag maken!

Wow Ieris, wat een prestatie zeg +:)+ . Fijn dat je bij die jongeman kon aanhaken en je pr zo knap hebt kunnen verbeteren!
En dan dat meisje van 12, wow :wow:

SV, ook jij hebt echt een knappe prestatie neergezet +:)+
Het is nogal een omschakeling en zeker met inspanning komt ie best heftig binnen. En als je dan ook nog een pittig trailparcours hebt, met onder andere zo'n mulle zandheuvel erin... -O-
Wel heel mooie foto's! Misschien heb ik in 2023 stukjes van jouw trail gelopen met het Pieterpad. Het is daar wel echt een prachtige omgeving <3

Ook ik heb vandaag buiten gespeeld in de zon! Het koudste moment was van de auto naar de start in mijn korte broek en T-shirt, maar al snel na de start vond ik het prima {:}
Het idee was rustig te lopen, het was tenslotte al dag 3 voor mij. Rustig lopen komt ondertussen neer op een tempo van zo'n 10.30-10.45min/km >;) . En het was ook nog eens goed vol te houden _/-\o_
Daarnaast was ik oprecht positief verrast dat ik het eerste half uur bijna continu in zone 1 liep. Wat mij betreft wel echt een teken aan de wand dat mijn conditie beter aan het worden is :j . Uiteindelijk 64% in zone 2 en slechts 25% in zone 3.
Ik ben wel echt van mening dat het 'hard'lopen mij in positieve zin helpt _/-\o_

De tocht was heel mooi, veel buitengebied langs het Dordtsche Kil en door de polder, waar het opvallend was dat de A16 daar nauwelijks hoorbaar was.
Ben wel echt merkbaar al bruin aan het kleuren en merkte dat mijn hoofd toch wel even genoeg heeft gehad de afgelopen dagen, dus uiteindelijk mijn petje ook maar op gezet 8-) . Het laatste stukje door de woonwijk was het ook echt wel warm-warm, maar warmtetraining kan mij niet vroeg genoeg beginnen :')

Afbeelding

Morgen nog een tocht van 25km bij 't Twiske.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-25 20:41

Goof schreef:
Wel een prachtige route SV. Jammer dat het niet lekker ging. De temperatuur is ook ineens zo omhoog gegaan zonder dat we eraan kunnen wennen.

Nou precies dat.

Goed gelopen Germie, ziet eruit als een mooi gebied.

En jouw wandelafstanden zijn insane Danseresje. Heb je nog tijd over om iets anders te doen in het weekend, zoals boodschappen of huishouden? :+

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 22:50

Gefeliciteerd met je tweede plek!

Balen SV, ik hoop dat je snel minder last van de warmte hebt.

Wat een afstanden wandel jij danseresje!

Ik heb vandaag lekker 15 km gelopen in Noorwegen. Gister hebben we 8 km naar de Preikestolen geklommen dus vandaag lekker een easy run. Hier overigens maar 6 graden en regen :+

Afbeelding
Afbeelding

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 23:40

Supergoed Ieris, gefeliciteerd!
Knap gedaan Sv, het was ook wel echt warm in de son vandaag.
Mooie afstand Germie.
Knap hoor Danseresje. Gaat dat niet vervelen als je zo lang onderweg bent alleen?
Jammer van het weer maar mooie omgeving Lies!

Hier weer een fijn rondje gedaan vandaag. Had mijn kleding wel fout ingeschat, had lange mouwen aan, spijt van. Maar het lopen ging fijn. In de middag nog een uur door Nijmegen gewandeld dus genoeg bewogen vandaag.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-25 07:54

Wat leuk dat je in Noorwegen bent Lies! Op vakantie?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 07:56

Ik wandel niet zo snel hoor danseresje, maar het woord 'zuurkooltocht'. Ik lust echt geen zuurkool, haha.
Het was gisteren lekker met die 18 graden. Mag het van mij echt elke dag wel zijn.

Lies, Noorwegen is wel mooi hoor. Dan maar wat frisser.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 09:57

Fijn Eef!

Ik ben inderdaad op vakantie :D . Noorwegen is geweldig en op het weer kun je je gelukkig goed kleden. Ik was er in september ook en toen was het ook precies hetzelfde weer als nu. Morgen trekken we wat noordelijker in de hoop op wat sneeuw zodat we nog even kunnen langlaufen of skiën :D

Nog eentje van de Preikestolen dan, omdat het zo’n tof land is
Afbeelding

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 13:12

Germie, misschien kan je wat antihistaminica proberen tegen de jeuk? Gewoon een hooikoortsmiddel van de drogist.

Katten gaat vaak op een vreemde plek plassen als ze pijn hebben, omdat ze de kattenbak dan met pijn associeren. En omdat het over het algemeen vrij schone dieren zijn, is op een andere plek plassen altijd een alarmsignaal. Pijn, maar stress kan bijvoorbeeld ook. Verder at ze ook al een paar dagen iets minder enthousiast, wat voor haar niet normaal is. Inmiddels lijkt de medicatie aan te slaan gelukkig.
Bij katten is een blaasontsteking bijna nooit bacterieel trouwens.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 16:16

Geniet ervan lies-sparkle! Maar dat komt vast goed :D
Lekker gelopen Germie, maar wat ziet je been eruit zeg...
Danseresje, mooi wandelweekend. Heerlijk met dit weer.

Ik had vandaag sprinttraining staan. Ik ging er niet zo lekker in; slecht geslapen dus moe en zware benen van de warmte. Toch de sprintjes meegepakt en ik heb ze verrassend goed gelopen. Na ruim 7km toch tevreden bij de auto aangekomen :j

Afbeelding

Afbeelding