Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 21:02

Het hele idee van een koudje vatten is precies dat.
Je lichaam wordt aan de lopende band gebombardeerd met ziekteverwekkers, maar de timing moet net zo zijn dat het ook een kans krijgt.
Behalve als je echt dusdanige hoeveelheden inademt dat er niet tegenop te boksen is (verpleging), dan houdt zelfs het meest perfecte systeem het niet.

Zo heb je bijvoorbeeld minder kans op ziek worden van influenza als je op dat moment al verkouden bent ondat ze lichaam al in een staat van alertheid is.

Morrie

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 21:14

O daarom heb ik nooit griep: ik ben altijd verkouden!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 21:16

Het is geen garantie hé :D
Enkel een effect op een bepaalde kans. Ziek worden is niet zwart-wit. Ook je genetische basis speelt een rol en de ziekten die je als kind tegen gekomen bent.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 21:28

Sizzle schreef:
Het hele idee van een koudje vatten is precies dat.
Je lichaam wordt aan de lopende band gebombardeerd met ziekteverwekkers, maar de timing moet net zo zijn dat het ook een kans krijgt.
Behalve als je echt dusdanige hoeveelheden inademt dat er niet tegenop te boksen is (verpleging), dan houdt zelfs het meest perfecte systeem het niet.

Zo heb je bijvoorbeeld minder kans op ziek worden van influenza als je op dat moment al verkouden bent ondat ze lichaam al in een staat van alertheid is.

Hmmm zo heb ik het nog niet bekeken! Ik heb nooit griep (gehad). Maar iedere winter minimaal 2 keer in de week een dag koud, keelpijn en als ik slik een ''ik word ziek'' gevoel. Maar gelukkig word ik eigenlijk zo goed als nooit ziek. Moeilijk uit te leggen. Ook wat meer moe. En dan ineens de dag erna is dat weer weg. Zo gaat dat ieder jaar weken door in de winter. Ik slik nu, naast gezond eten, preventief vitaminen bij (voor mijn gevoel er alles aan te doen :+ ).

Ik was juist bang extra vatbaar te zijn voor corona, omdat mijn weerstand voor mijn gevoel niet helemaal top is. Ik snap dat jouw beredenatie geen garanties biedt :D maar eigenlijk klinkt het wel heel logisch. Toch een beetje gerustgesteld :o en intussen tel ik de dagen af tot mijn vaccinatie de 24e.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 21:43

Maar als kleine kinderen weinig Corona krijgen omdat die al de weerstand hebben ivm het recent doorstaan van andere Corona infecties, geldt dat dan ook voor hun ouders en juffen enzo? Sinds mijn dochter er is, nu 4 jaar, pik ik ook veel verkoudheidjes op, waar ik dat daarvoor eigenlijk niet had.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 21:46

Vayo, Bij covid ligt het mogenlijk weer anders natuurlijk, dat is geen influenza. Bij covid lijkt juist een hyperactieve reactie juist een probleem te zijn. Maar niemand weet het nog precies. Net als het potentiele bloedgroep effect.
Er is nog veel onderzoek nodig.
Maar het het niet perse verrassend dat er verschillen zijn, dat is biologie.

Miran, er zijn nog veel meer verkoudheidsvirussen, dus geen garanties helaas. Niemand die het met zekerheid kan zeggen behalve als je meedoet met zo‘n studie en dan weet je eigenlijk nog steeds niets zeker. Dat is het mooie (en ook frustrerende) aan biologie, altijd weer een nieuwe verrassing waar je hem niet verwachtte.

https://www.cidrap.umn.edu/news-perspec ... t-covid-19

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 21:54

Wat gaat het nu hard in het VK.. Afschuwelijk. 1 op de 50 is besmet.. In Londen 1 op de 20. Echt bizar en het geeft me toch wel een heel zorgelijk gevoel dat wij nog maar net begonnen zijn aan deze mutatie.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 22:04

ingedebruijn schreef:
Wat gaat het nu hard in het VK.. Afschuwelijk. 1 op de 50 is besmet.. In Londen 1 op de 20. Echt bizar en het geeft me toch wel een heel zorgelijk gevoel dat wij nog maar net begonnen zijn aan deze mutatie.

Maar in Brussel zaten ze in oktober aan een positiviteits ratio van 50 % dat is 1 op 2 tests positief

is de helft van de bevolking positief getest of de helft van de testen valt positief uit ?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 22:06

De zuid afrikaanse variant is ook hier gevonden. Ze weten niet hoe het hier komt...

https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/live-zuid-afrikaanse-virusvariant-ook-in-nederland-vaals-vraagt-sneeuwtoeristen-weg-te-blijven~ad253041/

Ik weet het wel hoor 1 en 1 is 2:
Vorige week nog won Jeroen Pols, de advocaat van de actiegroep, een kort geding tegen de Staat. Hij daagde de Staat omdat zijn gezinsleden in Tanzania waren en niet zonder negatieve PCR-test naar Nederland terug konden komen.

De rechtbank stelde Pols in het gelijk. Zijn gezin mocht op 3 januari zonder negatieve test terugvliegen vanuit Tanzania. Ook moest de Staat de proceskosten vergoeden aan Pols. De Staat ging tegen de uitspraak in beroep.

https://nos.nl/artikel/2363108-staat-opnieuw-gedaagd-vanwege-verplichte-pcr-test-voor-reizigers.html

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 22:22

Wel apart dat dat nu pas bekend is als hij 22 december was getest. Ik denk dan altijd net als die Britse variant dat er vast al veel meer die variant hebben.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 22:33

In Frankrijk zijn er dus ook gevallen van de Engelse variant. Bij mensen die niet in Engeland geweest zijn en ook niet in contact met mensen uit Engeland zover geweten.
Die personen gaan in quarantaine zodra ze positief getest zijn maar 1 daarvan ging bvb wel gewoon naar school voor ze wisten dat hij besmet was. Engelse variant waait al over het vasteland. Tegen einde van de maand krijgen we hier ook een serieuze opflakkering, als het niet eerder is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 22:38

Huertecilla schreef:
President van Andalucia net een perconferentie.
Een paar gemeentes op slot maar voor de rest is er geen reden voor terugdraaien van de huidige vrijheden.
Weinig toename van de infecties/opnames/UCIs door kerst & jaarwisseling.
Phew.

Vaccinaties gaan ook goed.
Dubbelphew.

Fijn.
Hier wordt 20 januari gekeken wel of geen lock down want loopt langzaam weer op.

Thioro ik hoorde het op de radio.
Begrepen heb ik dat in Frankrijk maar 40 % Jensen zich willen laten vaccineren en dat Frankrijk de 2de prik ook pasha 6 weken wil doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 22:42

Dit virus maakt dat de hele wereld gewoon achter de feiten aanholt. Er komen bepaalde varianten bij en voor men dat doorheeft is het al wijd verspreid in sommige gevallen. Zoals de Engelse variant, 30 gevallen in Bergschenhoek , dan geloof ik echt niet dat het zich van daaruit nog niet verder heeft verspreid. Erg ? Tja, zo ging het ook met het oorspronkelijke virus , het was China maar ondertussen in oktober 2019 achteraf al een Fransman die het heeft gehad.
Ben er wel van overtuigd dat vaccineren op dit punt de enigste weg is naar indammen en zo goed mogelijk uitroeien.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 22:45

Eens met jou bigone. Maar het lijkt nu wel nog een wedloop te gaan worden tussen deze mutaties en de vaccins. En dan staan we er als NL niet heel goed voor met nu al zulke hoge cijfers. Het voelt spannend...

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 22:46

En of er mutaties komen waarbij het vaccin niet werkt, of zou dat niet kunnen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 22:49

moonsparkle schreef:
En of er mutaties komen waarbij het vaccin niet werkt, of zou dat niet kunnen?

Ik heb begrepen dat de kans klein is, omdat er bij coronavirussen steeds maar hele kleine mutaties komen itt de influenzavirussen die veel groter muteren zodat je echt het vaccin erop aan moet passen.
Coronavirussen schijnen wat stabieler te zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 22:54

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 22:57

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 22:57

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 00:03

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 00:31

Suzanne F. schreef:
sassefras schreef:
ik vrees toch dat je het niet tegen kan houden, ik woon in the middle of niks, kom 1 x per week bij de super, poets karretje, mondkapje en ben toch goed ziek geweest. kan niet anders zijn dat ik dan toch in de appie besmet ben, het is er ook te druk, maar de super dicht kan ook niet toch ?

En ik ken nu meerdere gevallen waarvan een kind besmet was met Corona maar de ouders het niet kregen.
Dan denk ik echt: hoe dan? Daar kan je geen peil op trekken toch?

mijn dochter en ik waren ziek, de drie mannen nergens last van. en naast 1 lig ik in bed :+ , na de kerst oudste dochter positief, gelukkig de opa,s en oma,s niks. t overkomt je of niet

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 00:39

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 00:41

pien_2010 schreef:
en dat Frankrijk de 2de prik ook pasha 6 weken wil doen.

Hier wil men zich aan de 3-4 weken houden.
Aangezien Moderna er aan zit te komen lijkt me dat ook het beste.

Oefff, hoor net dat het in Londen nu écht fout gaat. Leger ingezet voor brandweer en ambulances...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 09:43

Ik hoop zo dat die London praktijken niet naar ons komen. Is deze situatie ontstaan tijdens een lockdown? Of waren er te weinig maatregelen?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 09:47

Volgens mij zitten zijn al een aardige tijd in een strenge Lockdown.