Leerlingen zitten echt niet allemaal met het raam open hoor.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
MarlindeRooz schreef:Dan heb jij niet goed opgelet op het nieuws / sociale media. Mensen hielden hele feesten op het ijs. Met muziek, drank en omhelzen. Hele families die bij elkaar kwamen. Was geen 1,5 meter te bekennen hoor. Ik gok zo maar dat die ook nog even samen naar huis zijn gegaan. Lekker warm bij de kachel. Zal me niks verbazen als er hierdoor weet een piek komt.
996981 schreef:MarlindeRooz schreef:Dan heb jij niet goed opgelet op het nieuws / sociale media. Mensen hielden hele feesten op het ijs. Met muziek, drank en omhelzen. Hele families die bij elkaar kwamen. Was geen 1,5 meter te bekennen hoor. Ik gok zo maar dat die ook nog even samen naar huis zijn gegaan. Lekker warm bij de kachel. Zal me niks verbazen als er hierdoor weet een piek komt.
En hoe groot is de kans, dat iemand die niet ziek is en geen symptomen heeft, een ander besmet in de buitenlucht?
MarlindeRooz schreef:Dan heb jij niet goed opgelet op het nieuws / sociale media. Mensen hielden hele feesten op het ijs. Met muziek, drank en omhelzen. Hele families die bij elkaar kwamen. Was geen 1,5 meter te bekennen hoor. Ik gok zo maar dat die ook nog even samen naar huis zijn gegaan. Lekker warm bij de kachel. Zal me niks verbazen als er hierdoor weet een piek komt.
MarlindeRooz schreef:996981 schreef:
En hoe groot is de kans, dat iemand die niet ziek is en geen symptomen heeft, een ander besmet in de buitenlucht?
Hoe groot is de kans dat een vriendengroep die elkaar fysiek aanraakt en na die tijd nog met elkaar thuis afspreekt het virus verdeeld? En als een van hun in de zorg werkt dan? Lekker al je cliënten besmetten.
En ja dit is een voorbeeld van iemand die ik ken.
Mizora schreef:Ik verwacht inderdaad geen piek door het schaatsen, helaas, maar door de steeds verder oprukkende Britse variant in combinatie met de basisscholen terug openen.
En uiteraard zijn er excessen geweest tijdens het schaatsen, maar er zijn al de gehele coronaperiode excessen geweest. Verreweg het meeste schaatsen gebeurde gewoon op 1.5m afstand met some korte periodes op minder afstand (zoals rond het schaatsen aantrekken), maar dan is het toch de buitenlucht.
karuna schreef:Het % wisselt nog al in de regio noord holland ruim 15% van de tests positief en fiks stijgend , bij ons 9.4 % en langzaam dalende.
Gister eea aan commentaar gelezen maar de mening stop met testen, dan zakken de cijfers en kan alles weer los is helaas een veel voorkomende meninggewoon doe alsof het er niet is dat werkt
996981 schreef:karuna schreef:Het % wisselt nog al in de regio noord holland ruim 15% van de tests positief en fiks stijgend , bij ons 9.4 % en langzaam dalende.
Gister eea aan commentaar gelezen maar de mening stop met testen, dan zakken de cijfers en kan alles weer los is helaas een veel voorkomende meninggewoon doe alsof het er niet is dat werkt
De overheid roept nu ook op te testen bij hoofdpijn en vermoeidheid. Bij die symptomen lijk je me zeer gering besmettelijk als je er niet verkouden bij bent.
Wel eens gehoord van “de weegschaal”? Als de overheid richting de ene kant helt, helt de maatschappij richting de andere kant, om de balans te kunnen bewaren.
Jildau schreef:Dat vind ik ook meer logische verklaringen voor een stijging. Ik merk in mijn omgeving ook dat zelfs de mensen die heel strikt waren dat al niet meer zijn. Het wordt op m'n werk ook weer drukker in de winkel, steeds meer klanten dragen geen mondkapje dus ik denk dat het draagvlak en de bereidheid om 'mee te doen' echt sterk afneemt. En wat mij betreft logisch ook. Het duurt te lang en is te uitzichtloos.
Mizora schreef:996981 schreef:
De overheid roept nu ook op te testen bij hoofdpijn en vermoeidheid. Bij die symptomen lijk je me zeer gering besmettelijk als je er niet verkouden bij bent.
Wel eens gehoord van “de weegschaal”? Als de overheid richting de ene kant helt, helt de maatschappij richting de andere kant, om de balans te kunnen bewaren.
Aan de overheid is het advies gegeven om ook te laten testen bij hoofdpijn en vermoeidheid (en eventueel zelfs bij alleen diarree). Dat is iets anders dan dat de overheid adviseert te testen bij deze klachten. Ik verwacht ook niet dat mensen met deze klachten maar zonder enige andere klachten de grootverspreiders zijn. Wat ik wel verwacht is dat sommige mensen met een kuchje of een snotneus, maar niet vreselijk zich eerder niet lieten testen (ik heb grofweg 80% van de winter een snotneus, en de helft van de tijd hoest ik 3-10x per dag, dus ik hoor bij deze groep), maar met de kennis dat hoofdpijn en/of sterke vermoeidheid er ook bij horen en ze dit plotseling krijgen zich wel veel sneller laten testen. En de groep met een kuchje en een snotneus, zelfs als ze dat het hele jaar door hebben en het dus op zich bij hen geen duidelijke covid-klachten zijn, horen wel bij de verspreiders als ze covid19 krijgen.
Een completer plaatje krijgen helpt met het opsporen van gevallen. Ook omdat je dus 1-2 dagen voor de symptomen al besmettelijk bent.
karuna schreef:Nu ja de virologen zijn bij uitstek diegene aan wie je advies moet vragen omtrend verspreiding van virus. En dit advies komt vanuit engeland en is overgenomen door de who geloof ik zelf. En wat besmettelijkheid betreft schijnen die ook gewoon besmettelijk te zijn alleen ivm niet rond niezen moet je ietsje dichterbij komen. Maar gewoon flink besmettelijk ook.
Om dat minder te testen zodat de cijfers maar naar beneden gaan is gewoon struisvogel spelen. Deken over je hoofd dan is de buitenwereld er niet. Alleen zo werkt het natuurlijk niet. Hoe hrder er tegen maatregelen wordt geschopt en deze negeren. Hoe langer de sjit nog voortduurt. Dan heb je jezelf er alleen maar mee en verpest je het voor diegene die zich wel aan de regels houden.
En scholen dicht ondernemers open, denk dat dat weinig uitmaakt wat betreft besmettingen. Mensen gaan weer overal aanzitten met hun handen, op elkaar geklit in dichte ruimtes.enige verschil de contactduur is korter. Maar een besmette medewerker en die kan heel wat mensen mogelijk besmetten in een dag.
karuna schreef:Ik reageerde op je reactie op het advies hoofdpijn en moeheid mee te nemen en dat dat gemeld is door virologen. Dat lijkt me logisch.
De rest , de ellende is als je veel gaat vrijlaten en debesmettingen lopen op, ben je te laat met maatregelen en loopt het gillend uit de hand. Dan heb je even vrijheid gehad maar de gevolgen van een mogelijke grote uitbraak zijn ook economisch en psychisch misschien nog veel groter.
Dat de kleine zelfstandige ziek wordt en zijn winkel tijdelijk moet sluiten ivm besmetting of misschien zelfs met veel restklachten nooit meer open kan of nog erger. Je familie of jezelf niet meer geholpen kan worden in een ziekenhuis wegens te vol enz. Economie hoe zuur ook krabbelt wel weer overeind op termijn. En nederland doet het daarin beter dan andere landen. Dode mensen of blijvende klachten kun je niet meer aan doen.![]()
Dan blijft de vraag wat vind je belangrijker als land, geld of mensen?
Zebrastreep schreef:Uhm niet om vervelend te zijn maar zover ik weet stonden de klachten hoofdpijn en vermoeidheid al wel 8 maanden op een lijst met klachten die kunnen voorkomen als je je wilt laten testen. En nu doet iedereen alsof dat onzin is en niet zou moeten terwijl dat al een lange tijd aan de gang is.
Niemand meer gaan testen is simpelweg je kop in het zand steken.