De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Libera

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 07:40

Eten maak ik me niet druk over dat verbouwen we zelf. Water hebben we in de put. Moet wel paardenvoer halen morgen maar het gras groeit ook alweer goed dus hoeft binnenkort ook niet meer.

Enige waar ik mee zit is kinder opvang, en daar komen we ook wel weer uit :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 07:47

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 07:53

Oeps... Mijn moeder heeft voor 17 juni een reis staan naar de vs.. Lanf gespaard.. Duurt gelukkig nog even maar ze is als de dood... Hopelijk keert de verzekering hiervoor uit als ze echt niet kan...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 07:54

Destination schreef:
Ik had het inderdaad al gelezen van de VS. Hopelijk heeft de bokker die wilde omboeken van Taiwan naar de VS dit not niet gedaan.

Waarom is 15 seconden te lang, Germie?

Tel maar eens. Van 3 seconden ga je naar 5 tot 7. Ik heb gisteren even geteld. Ook anderen komen er niet aan.
Maar ja, beter iets dan niets. Er wassen nog steeds mensen geen handen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 07:55

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 07:56

nenahdm schreef:
@Marie_Anne, mijn bokt vriendinneke zou mij komen bezoeken woensdag voor 3 weken :(
Echt balen.

Op de kaart van de VS zijn er zogezegd nog geen cases in AL, overigens wel helemaal omsingeld haha. Ziet er zo dramatisch uit
Zelf merk ik er niet echt veel van hier.

Ohhh, dat is zuur zeg :

Libera schreef:

Nou, die conclusie lijkt me nog wat te vroeg. Een berichtje over één onderzoek, en nog niet peer reviewed lees ik.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 07:58

germie schreef:
Destination schreef:
Ik had het inderdaad al gelezen van de VS. Hopelijk heeft de bokker die wilde omboeken van Taiwan naar de VS dit not niet gedaan.

Tel maar eens. Van 3 seconden ga je naar 5 tot 7. Ik heb gisteren even geteld. Ook anderen komen er niet aan.

Huh, maar hoe is 15 seconden te lang dan? Als in, niemand telt tot 15 of wat?

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 07:59

germie schreef:
Destination schreef:

Maar zoveel moeite is het toch niet om 15-20 seconden je handen te wassen? Ik denk dat ik normaal gesproken mijn handen rond de 10 seconden was. Maar nu ik me er bewust van ben besteed ik wel even extra aandacht aan polsen, handpalmen, tussen de vingers, vingertoppen zelf, goed afspoelen. Dan zit je toch zo aan 20 seconden?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 08:02

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 08:03

Bubblewrap schreef:
Libera schreef:

Krantenartikel, dus het is even wachten op officiele rapporten voordat we in paniekmodus schieten.

Er was eerder al een artikel dat er mensen besmet waren door een passagier die al uitgestapt was voordat ze instapten. Maar de chinese overheid heeft dat artikel teruggetrokken zonder verklaring.
Na het verslag van de dermatoloog waar 1 nog niet zieke, 7 mensen aanstak was het voor mij ook te veel ‚toeval‘. Maar ik zie geen reden tot paniekmodus eigenlijk, dan vallen juist bepaalde dingen op zijn plek.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 08:04

Destination schreef:
germie schreef:

Tel gewoon maar eens en kijk om je heen. Dan zie je dat er nu bereikt is dat velen handen wassen, maar de 15 seconden wordt niet gehaald.
Is gewoon een observatie. Dus er is al besef bereikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 08:09

germie schreef:
Destination schreef:

Tel gewoon maar eens en kijk om je heen. Dan zie je dat er nu bereikt is dat velen handen wassen, maar de 15 seconden wordt niet gehaald.

Dat is toch gewoon een keuze? Ik tel braaf tot 20 en was veel grondiger dan normaal. Dat kun jij toch ook doen? Niet willen is iets anders.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 08:11

germie schreef:

Hoe kom je aan deze conclusie? Waar heb je dit geobserveerd?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 08:14

Kaus schreef:
germie schreef:

Maar zoveel moeite is het toch niet om 15-20 seconden je handen te wassen? Ik denk dat ik normaal gesproken mijn handen rond de 10 seconden was. Maar nu ik me er bewust van ben besteed ik wel even extra aandacht aan polsen, handpalmen, tussen de vingers, vingertoppen zelf, goed afspoelen. Dan zit je toch zo aan 20 seconden?

Het 15-20 seconden is gerekend nog zonder het afspoelen.
Het gaat puur om het "schrobben" met zeep.
En ja, dan is 15-20 seconden best wel lang...

En handen ontsmetten zonder ze eerst te wassen heeft ook helemaal niet veel zin.
De juiste volgorde is, éérst reinigen, dán ontsmetten.
Al die leuke ontsmettende gels zonder eerst te wassen is dus ook best een wassen neus als 't gaat om goede handhygiëne.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 08:15

Daenerys schreef:
germie schreef:

Hoe kom je aan deze conclusie? Waar heb je dit geobserveerd?

Genoeg mensen om mij heen zie ik echt wel bewust minimaal 20 seconden hun handen wassen. En ook echt wel bewuster hoe ze deze wassen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 08:19

Voor zover ik anderen hun handen zie wassen is dit ook wel rond de 20 seconden inderdaad. Er hangen ook overal posters met hoe je je handen dient te wassen, als je dat hele stappenplan hebt uitgevoerd, zit je wel aan de 20 seconden :=

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 08:23

Hier in Oosterhout NB gaan de kids nog wel naar school maar je merkt duidelijk dat de klassen al stukken leger zijn als vorige week. Maar zo lang ze niet hoesten, niesen of koortsig zijn mogen ze nu nog gewoon naar school. Dochtertje is gister nog geweest, zij zit 2 ochtenden op de voorschool maar vandaag gaat ze niet want ze hoest. Maar mijn zoontje van 5 gaat voorlopig nog wel. Tenzij hij ook gaat hoesten of de boel echt dicht gaat natuurlijk.
Morgen zouden ze naar de opvang, maar de jongste gaat daar dus ook niet heen vanwege het hoesten. Alleen is dat wel k u t met werk want ik zou eigenlijk thuis moeten werken (callcenter). Maar ja met die kleine meid die hier dan rondloopt, wordt dat toch lastig om de hele dag aan de telefoon te zitten, ze wordt volgende week 3 en die kan ik echt niet vragen om zich van 8 tot 4 te vermaken in haar uppie. Dus ben benieuwd hoe dat allemaal opgelost moet gaan worden mochten de scholen etc echt helemaal dicht gaan.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 08:28

Ik vind 15 seconden soppen/ schrobben ook best lang en doe inderdaad ook wel eens in de haast of ongeduld korter.

Maar met kort handen wassen bereik je al meer dan met niet wassen... Dus verkleint wel je risico's.

En ook hoe vaak ik mezelf betrap nu als ik even aan mijn gezicht zit.

Omdat ik in China ben regelmatig masker op. Dat maakt inderdaad wel dat je niet meer aan je gezicht gaat zitten. Akelige dingen vind ik het verder. Zeker als de binnenkant vochtig wordt van je eigen adem na wat inspanning... Getsie...

Al kan ik me wel bedenken dat wanneer je even kucht of niest. Zo'n masker enigszins zorgt dat het niet de rondte in vliegt.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 08:33

Neonlight schreef:
Raket, blij dat je je goed genoeg voelt om thuis te blijven en lekker met de kat op schoot kunt zitten.
Pepperrr, slaat de AB al aan en voel je je al beter?

Tja, en mijn man zegt hier altijd, ik ben de enige normale, de rest is gek. Klopt dat dan toch? Hij is een Groninger die in Brabant woont. _O-

Pijn is al een heel stuk minder en krijg al wat meer lucht :)

En klopt, wat je man zegt. Brabant is één groot gekkenhuis :))

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 08:34

In Duitsland heeft het leger 1,200 plekken beschikbaar voor Corona patiënten. Dit is buiten de normale capaciteiten om, want deze plekken bevinden zich op kazernes.

In het artikel staat ook dat het federalisme aan zijn grenzen komt. Sommige deelstaten zeggen voetbalwedstrijden af, terwijl andere deelstaten ze laten doorgaan zonder publiek.

https://m.tagesspiegel.de/politik/morge ... ame=iossmf

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 08:40

In Zwitserland twijfelen ze nog altijd over de grenzen.
Per dag (!) reizen er zo‘n 300.000 mensen het land in en uit voor hun werk. Dat heeft uiteraard een enorme impact als al die mensen die ook voor een groot deel in de zorg werken niet binnen mogen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 08:41

Ik hoorde vanmorgen dat KLM ook al niet meer dan Taiwan vliegt, ik hoop dat Sassii een goede vergoeding krijgt, want USA omboeken is ook geen optie meer.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 08:54

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 08:55

Ik woon ook in Brabant omgeving de gebieden maar merk niet dat het gekke huis is hoor. ( op scholen durf ik het niet te zeggen) maar zover ik contact heb met andere bedrijven gaat het redelijk normaal gewoon door het leven ook in de stad. Zie ook geen hamsteraars in de stad.

De meeste zijn vrij normaal er onder wel extra opletten maar het normale leven gaat met wat aanpassingen gewoon door

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 09:02

Ik twijfel nu over alle leuke activiteiten die ik zou doen, vandaag zou ik gaan zwemmen en nu twijfel ik erover, zou het in het water overleven of niet in verband met chloor? Ik doe aan wandklimmen, hoe verstandig is dat met alle grepen die je vast pakt? Geven deze dingen meer risico dan boodschappen waar misschien een ander al aan het product heeft gezeten en je een winkelmand pakt etc.? Zouden er al zoveel mensen besmet zijn dat ze beter iedereen die niet hoeft te werken (met uitzondering politie, brandweer, zorgpersoneel) sowieso beter twee weken thuis kunnen laten zitten? Nu is het wel zo dichtbij ookal woon ik niet in Brabant dat ik bij alles twijfel.