Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:55

Sherivey schreef:
Ze liggen wel vast: Berlijn, Praag, Cardiff, Valencia, Lisabon en Kopenhagen.

Allemaal steden waar ik nog niet geweest ben, dus kan ik dat mooi combineren.
Zeker omdat ik de dag na een halve marathon gewoon weer fit ben, over het algemeen. Na een marathon nog een dag rondstruinen in een stad doe ik niet zo gauw. :')

Hier precies zo inderdaad. Vind het zo zonde van heel veel geld om naar New York te gaan om de marathon te lopen, en de dag erna niet door de stad te kunnen struinen. Of nou ja wel een beetje dan maar na een halve heb ik eigenlijk nergens last van.
Goed idee, welke doen we als eerste? *\o/*

Sherivey

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 13:07

Hahaha ik heb me ingeschreven voor de loting van Kopenhagen.

Maar verder wacht ik ff af op de inschrijfdata van Tui voor 2026. Dan boek ik een complete reis.
Zit te denken aan Berlijn in het voorjaar. En dan 1 van de andere 3 die in het najaar plaatsvinden :)

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 13:09

Leuk!
Ik had me een paar maanden geleden aangemeld voor de loting voor Berlijn, de hele dan. Maar helaas niet ingeloot.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 13:11

Oh wat leuk!
Dan kun je inderdaad nog een beetje rondkijken ook :)
Ik hoop dat je wordt ingeloot Sherivey.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 13:22

Leuk plan, ik volg mensen die hem al voltooid hebben. Alle steden lijken wel leuk, behalve Cardiff. Wat die er tussen te zoeken heeft.. daar waren de lopers ook het minst enthousiast over de route.
Verder leuke steden, mooi te combineren zo en het kost geen godsvermogen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 14:00

Samantha_ schreef:
Leuk!
Ik had me een paar maanden geleden aangemeld voor de loting voor Berlijn, de hele dan. Maar helaas niet ingeloot.

Ik was wel ingeloot, in 2023.
Maar niet gelopen omdat mijn lichaam halverwege het trainingstraject zei "zoek het zelf maar uit, hier heb je een hartslag van 180 op een 5km rustig loopje"

Cardiff ken ik eigenlijk helemaal niet. :o

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 14:04

Ik had nog meegekund naar Londen, maar dat kost 2250 euro v oor slechts 5 dagen. In geen 2250 jaar dat ik zulke bedragen ga neertellen hoor.

Maar de steden zijn in die drukke marathonweekenden altijd wel extra duur volgens mij. Ik zou nog wel een keer ergens een halve willen lopen waar ze de ijsberen voor je wegjagen tijdens de run :D. Maar het wordt wel erg prijzig heb ik al gezien.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 14:19

70 km in 7 dagen is best een beetje veul :+ Dan mag je je wel iets vermoeid voelen.
Als we het dan hebben over minder voelen, ik voel me niet minder maar ben wel onder de indruk van de afstanden die sommige hier lopen.

220km in 1 week zou ik niet eens meer leuk vinden. Al zou ik het kunnen.

Wauw 4 weken productief. Ik dacht dat ik het ging halen tot Garmin vond dat 28km trailen niet goed genoeg was... Sta sindsdien op aanhouden. Zie maar :')

Een vo2 max heeft iedereen. Deze stijgt alleen veel meer door hoge intensive sporten omdat het te maken heeft met je herstel/zuurstof in je bloed/omslagpunt. Maar iemand die veel wandeld kan prima een nette VO2 max hebben. Deze is sowieso voor 93% aangeboren en dus maar beperkt beinvloedbaar door training. De VO2 max van garmin is banketstaaf gezegd, bullshit }> . Het is ene hele grove indicatie maar absoluut geen waarheid.

haha wat grappig dat je die tegenkwam Samantha!

muppetmayo voor broeken zou je prima eens de decathlon binnen kunnen lopen. Ze hebben echt veel verschillende modelen met verschillende maten. Dus ook voor lange benen. En dan kun je toch voor een normaal budget een broek kopen.

Lisitano wat leuk dat je dat gaat doen! En snap wel dat jij en Meeko het warm hadden. Het is ook wel een grote omslag opeens.

Jaaaaa Sherivey ik heb er ook al naar zitten te kijken! Mijn man zijn reatie was echter iets minder enthousiast :') ZO tof dat je dat gaat doen! Hopelijk word je ingeloot. Echt heel leuk!

Ik ben stronteigenwijs toh een rondje gaan lopen. Kon het gewoon echt niet laten. 5km easy pace en dat was ook genoeg. Genoeg om te voelen dat ik niet optimaal in mijn energie zit. 20 uur herstellen voor straf van Garmin. ~~}>
Toen ik aan deze training begon was ik zo vreselijk bang voor al die lange afstanden. De 30km grens is in mijn hoofd ook weer echt een ding. Een soort van berg waar ik tegenop zie omdat ik erover moet maar waar ik me totaal niet klaar voor voel. Tegelijktertijd ook benieuwd, kan ik dit en hoe voelt dat dan? Tot nu toe mentaal super goed alles doorlopen maar deze lage HRV en lage energie maken me super onzeker.

Edit: Ik ga dit jaar weer voor KIKA lopen. Ik heb weer gekozen voor de Dam tot Dam loop omdat ik die vorig jaar echt heel leuk vond! (ik was te laat voor de marathon van Rotterdam) Mocht iemand het leuk vinden om mij te sponsoren kan dat via deze link: https://supporta.cc/218s/ha7kvc0xgb
Flashback naar vorig jaar. Mijn finisch foto *\o/*
Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 15:19

Dat blijft een geweldige foto!
Wat leuk dat je m weer voor Kika gaat lopen!

Wat een weertje zeg! Ik moet straks naar fysio, even dunner jasje aan op de fiets en zonnebril op, heerlijk.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 15:29

Leonie, mijn vriend had ook echt zoiets van "daar gaan we weer" :')
Maar hij vind het allemaal wel prima, als ik er maar gelukkig van word en meestal gaat ie wel mee als supporter ook.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 15:31

Leonie, bij mij kwam de sportarts toch op vrijwel dezelfde vo2max uit als Garmin (n=1 ;) )

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 15:34

Gave foto Leonie!
Maarre..... Foei >;) . Nee hoor, helemaal eigen keus.

Sherivey, dat klinkt leuk op die manier!

Nooit geweten trouwens dat al die grote marathons ook lotingen hebben :oo . En wat een bedragen ook voor sommige steden %)

Mijn broer heeft afgelopen jaar in Rome de halve gelopen, kaartjes via via geloof ik?

Ik ben weer thuis van mijn wandelrondje, nu even een uurtje uitzweten en opdrogen en dan ga ik héél rustig aan mijn laatste hardlooprondje van deze week doen.

Ik ging rustig lopen, 10.34min/km :=
De eerste velden narcissen beginnen voorzichtig te komen en verder was een bollenboer heel hard bezig met zijn veld

Wat een zon <3
Afbeelding

Nog even geduld
Afbeelding

Voorzichtig wat narcissen
Afbeelding

Afbeelding

Er wordt hard gewerkt
Afbeelding
Afbeelding

Dit is elk jaar zo leuk!
Afbeelding
Afbeelding

O ja, VO2-max bleef bij mij met wandelen hangen op dramatisch laag of werd zelfs nog lager. Ook als ik trainingen had met langdurig hoge hartslag.
Nu met het hardlopen gaat ie dus eindelijk omhoog.

Weet dat veel van Garmin een indicatie is, zo ook de weegschaal met de bijbehorende getalletjes. Maar kijk dan ook voornamelijk naar de trend bij sommige dingen
Laatst bijgewerkt door Danseresje op 07-03-25 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 15:35

Geweldige finishfoto! Niet onzeker zijn leonie, er gebeurt toch niks als het een keer niet lukt omdatje wat minder energie hebt?
Gewoon gaan! Je kunt het en je bent hartstikke goed bezig.

En ik denk dat de VO2max van garmin wel degelijk kloppend is voor de meeste mensen. Hij houdt immers zoveel gegevens bij, dat kan nooit veel schelen met een meting in een lab.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 15:43

Overigens is mijn horloge weer opnieuw opgestart -O- en mis dus daardoor ook wat gegevens. Daarna had ik ineens een bizar hoge hartslag voor weer starten na een pauze 8)7 . Temperatuur schoot ook als een malle omhoog, 34 graden als max temperatuur _O-

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 17:19

Oscar dankt jullie voor jullie enthousiasme!

Dat blijft zo’n fantastische foto Leonie!! Leuk dat je die weer gaat lopen voor KiKa!

Fusion broeken, daar is een vriendin v mij ook helemaal lyrisch over
En wat betreft mentaliteit, ik sluit mij helemaal aan bij SV
Ik kon het mij ook zo moeilijk maken, dat ik op den duur helemaal niet meer ging
Beetje de alles of niets insteek :-)
Ik heb dat allemaal leren loslaten
En geniet er zo van dat ik gezond ben, de omgeving etc

Al had ik het vanmiddag tijdens mijn run zwaar
Ik vond het zo warm!
Terwijl ik daar normaal gesproken geen last van heb.
Er stond 12km op de planning, met mijn muziek tempowisselingen
Nou ik heb de 10 eruit geperst en was zo blij dat ik kon stoppen 8)7

Ik had ook helemaal tintelende opgezette vingers
Erg vreemd

Maar goed, ik voel mij nu weer prima

Morgen lekker van het weer genieten op de fiets en een picknickmand mee en zondag kickboksen **\O/**

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 17:21

Jeetje, hoeveel wordt er gepost in 1 dag joh :')
Toffe foto zeg Leonie!
En wat een zonnige foto' s van Danseresje.

Ik heb geen enkele spierpijn van mijn 15km. Vanmorgen wat zware benen, maar ook dat is weg nu. Superfijn.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 17:22

Kan best het plotselinge verschil zijn hoor, Sall. Er lag van de week nog ijs op de auto's en nu ineens 16 graden.

Vind het heerlijk, maar moet wel ff wennen.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 17:23

Dat zal het vast zijn Sherivey

Wat heerlijk Goof!! Super van die run joh!

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 17:35

Small, ongetwijfeld heeft het te maken met de warmte. Heb er met wandelen ook onwijze last van, maar zowel zomer als winter. Loop Dan ook altijd met dikke stokjes in mijn handen.
Hoe zit dat hier met de dames die langere afstanden afleggen? Gebeurt dit met hardlopen ook veel?
Je plannen voor komend weekend klinken ook goed!

Fijn Goof, geen spierpijn van je 15km *\o/*

Ik heb net mijn derde training van deze week gedaan, rustig aan en het tempo lag ook beduidend lager dan de afgelopen twee keer. Maakt niet uit, slechts een héél klein en kort uitstapje in zone 4, herstel nauwelijks in zone 2 :x , maar toch een uitvoeringsscore van 95% :):)

Mijn kleine teen bleef helaas hangen achter een stoeptegel, dat voelde niet heel fijn. Even in de gaten houden dus dat ik toch niet iets geforceerd heb daarmee -O-

En het was warm {:} , Garmin zei 18 graden. Bij 22 graden gaat de warmte acclimatisering weer van start _O-

Grappig detail, ik loop hier elke keer langs de plek waar het zwembad is afgebrand en waar ze nu eindelijk begonnen zijn met de bouw van een nieuw zwembad. Zie je ineens een soort van houten glijbaan (vast voor spullen) de diepte in gaan :') , dat geeft mij dan wel binnenpretjes _O- . Helaas geen foto.... Zat beide keren in mijn ren-blokje

Afbeelding
Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 17:45

Fijn Goof, geen spierpijn!

Lekker Sall, het is ook een stuk warmer nu ja.

Ook top gelopen danseresje, mooie plaatjes weer.

Ik ben net terug van fysio. Die vond het nodig om m’n Piriformis nog even te dry needlen, auw.
Lekker weekje zo wel pff.
Maar zondag mag ik 10 lopen dus dat scheelt.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 18:16

Ik heb bij langere afstanden ook regelmatig hele dikke vingers.

Goed gelopen Danseresje en fijn dat je geen spierpijn hebt Goof!

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 18:22

Samantha, oei dat klinkt pijnlijk zeg, hopelijk kom je er goed los van.
Bij mij zit dat gebied ook muurvast, en was vorige week door dd fysio logemaakt, echt pijnlijk de eerste dagen.
Succes zondag met je 10km, fijn dat je weer mag gaan!

Danseresje, ik vind je posts ook wel leuk, heb echt respect voor de afstanden die jij loopt!
Ik houd alleen niet alles bij, het gaat me vaak wat te snel hier.
Maar leuke foto's weer!

Sall, baalen van je vingers, hopelijk eenmalig, en je bent wel weer mooi gegaan, daar mag je trots op zijn!

Goof, wat goed zeg, lekker nagenieten van je lange afstand!

Leonie, komt vast goed met die 30km trail.
Jij kunt dat, denk maar aan die leuke foto, dan gaat het vast vanzelf.

Sherivey, gaaf dat je die steden halve marathon's wilt doen!

Muppet Mayo, vervelend dat soms geen motivatie kunt vinden.
Persoonlijk zou ik er echt niet bij stilstaan wat anderen van me vinden, ik zou in het begin juist liever voor mezelf lopen dan met een groepje, dan bepaal je je eigen tempo, en waar en hoe je loopt, en wanneer je wilt stoppen.
En als je wilt stoppen is dat ook prima toch, luister naar je lichaam.
Als hardlopen niet bij jou past, dan zou ik inderdaad iets anders proberen, want steeds externe factoren nodig hebben gaat je echt een keer opbreken.

Ik heb zelf lang geleden een paar keer geprobeerd om hard te lopen, ik wilde snel afvallen, en het moest makkelijk gaan. Nou ik kwam mezelf echt flink tegen, want het was natuurlijk afzien in het begin, en ik kreeg veel honger, waardoor ik niks afviel, daarvoor had ik binnen de kortste keren geen zin meer om mezelf voor in het zweet te werken!

Daarna jaren later weer een poging gewaagd, omdat ik een leuke triatleet tegen het lijf was gelopen, en ik indruk wilde maken. Ik vertelde dat ik ook hardliep, maar niet dat dat jaren terug, heel moeizaam nog niet eens een kilometer was ;)
Je raad het al, ik hield het weer niet lang vol, ik deed het niet voor mezelf.

Nu ben ik ongeveer 2 jaar geleden begonnen, en echt omdat ik er helemaal zelf voor gekozen heb.
Ik ben blij dat ik kan lopen, geniet het grootste gedeelte, en het maakt mij niet uit of anderen harder of langzamer gaan, ik geniet van alleen lopen, van lopen, met mijn man/zoon mee op de fiets, en van evenementen, het heeft allemaal zo zijn charme.

Onze kat gaat gelukkig de goede kant op! Hij kan weer zelf plassen :)
Alleen eet hij nog erg weinig, hij moet nu echt gaan aansterken.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 18:39

Wat fijn dat het beter gaat met poes, Ieris!

Bijleespost volgt, nu in de bus naar het parkeerterrein. We hebben de hele dag in Essen doorgebracht, op de Equitana.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 18:39

Dat is al goed nieuws ieris :j

Oh, dat van die dikke vingers/handen herken ik wel. Zeker als het echt warm is. Heel irritant.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 18:43

Fijn dat het beter gaat met de kat Iris!

Dikke vingers/handen nog niet gehad.
Wel vaak tintelende vingers, niet specifiek met lopen.