Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 19:06

karuna schreef:
Ellende is, iets dat nieuw en onbekend is is het al doende leert met en voortschrijdend inzicht. Soms moet je kiezen tussen twee kwaden. Als de beste optie domweg onhaalbaar is en de tweede keus ook moet je het doen met de derde keus of nog erger.

Alleen... dit verhaal klopt niet.

Ten eerste kun je bij nieuwe en onbekende situaties rekening houden met de nieuwheid en onbekendheid. Meestal door aan de veilige kant te blijven met allerlei dingen tot je weet dat bepaalde voorzorgen niet meer nodig zijn, en door bv alternatieve scenario's te maken. Daarin kun je rekening houden met een aantal te voorziene gebeurtenissen, soms positief (zoals het ontwikkelen van vaccins), soms negatief (zoals vertraging bij de levering van die vaccins, of een besmettelijkere variant.)

Zodat als het gebeurt je een deel van het organiseren al gedaan hebt en je heel snel aan kunt passen aan de omstandigheden.
Hugo de Jonge doet alsof dit ook is wat zij doen, maar het is niet zo: bijna alles lijkt de maatschappij te overvallen en veel dingen die je ook eerder had kunnen doen worden pas op het laatste moment gedaan.

Daarbij is het 'domweg onhaalbaar zijn' van de beste optie dan ook maar de vraag. Is het echt onhaalbaar? Hebben we teveel waarde gehecht aan een heel smal plan? En als er keuzes gemaakt moeten worden, wat zijn de afwegingen en hoe worden die keuzes gemaakt?

Neem alleen dat verhaal met de leerlingen. Nu ineens blijkt men binnen het OMT gezegd te hebben dat de viruscirculatie wel omhoog zou gaan met het naar school laten gaan van leerlingen. Er is toen een interne afweging gemaakt (blijkbaar) waarin bedacht is dat de 1,5m teveel gevraagd zou zijn van scholen.... maar dat is daarna niet op die manier verteld aan de leerlingen, ouders en docenten, waardoor zij ook niet iets anders konden doen.

(Wat als het gewoon een open vraag geweest was, en scholen veel meer en openlijker hun best hadden kunnen doen om besmettingen te stoppen, met steun vanuit de regering door bv goede oplossingen snel te delen en goed onderzoek te doen op scholen welke maatregelen werken en welke valkuilen te zijn?)

Er wordt zoveel 'domweg' onbereikbaar gemaakt door ons als maatschappij geen eerlijke informatie te geven.
Zelfs als de conclusie hetzelfde was (scholen open), was de invulling misschien heel anders geweest.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 19:06

Waar ik me trouwens enorm over verbaasd heb is dat hier op de middelbare school (toen de kinderen nog naar school mochten) nog steeds alle leerlingen steeds van lokaal wisselden. Dit gaat dan om klassen waarbij iedere leerling in de klas hetzelfde rooster heeft. Ik begrijp niet waarom leraren niet wisselden van lokaal. Dat geeft veel minder beweging. Ook de pauzes en eten mocht in de kantine waarbij klassen onderling vermengden. Waarom niet de kinderen in de klas laten eten?

Overigens vind ik het lastig hoor ... kinderen en hen verplichten afstand te houden. Het ligt ook erg aan de leeftijdscategorie. Ik vind het voor kinderen al behoorlijk ingrijpend. Afstand houden gaan verplichten vind ik best een zware maatregel voor hen. Helemaal als dat ook nog eens gaat in combinatie met thuisonderwijs.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 19:07

Sheran schreef:
lenaa_tje schreef:
Coby schreef:
Helemaal eens met je Sheran! Dat bewust achterhouden steekt me dan. Ik denk dan aan een collega met een pittige auto imuunziekte die wel in een ongeventileerde ruimte extra leeslessen gaf in de bovenbouw met ook de dertienjarigen.
En dan tegen beter weten geloven dat je geen gevaar loopt.

Maar wel even hé hebben jullie op school ooit gedacht dat het echt zo was? Misschien het verschil van in de bovenbouw vo lesgeven maar hier heeft echt nooit iemand gedacht dat leerlingen minder besmettelijk etc. Waren. Daarin is iedereen ook wel duidelijk naar elkaar geweest.

Wel denk ik dat 12-14 jarigen een stuk minder risico geven op een eventuele besmetting doorgeven omdat ze veel minder contacten hebben. Mijn leerlingen (die nu ook gewoon in mijn lokaal zitten) werken gewoon bij de jumbo en de Kruidvat. Ook daar houden ze geen afstand van hun jonge collega’s. Dat vind ik echt een slechte zaak.

Nee, dat heb ik nooit gedacht, en dat weet je ook wel van mij geloof ik. Ik heb mij altijd onveilig gevoeld. Maar het steekt me dan dat ik dat gevoel eigenlijk niet 'mocht' hebben, want het was immers veilig. Zelfde voor een paar (ook zieke) collega's.

En inderdaad ik ben altijd gereserveerd gebleven naar nauwe contacten met kinderen nu.
Maar zelf werk ik met de speciale kinderen waar blijkbaar onder collega’s erg veel knuffels gegeven moeten worden. Muziek en zingen, alles kon door.
Bij ons nu echt tweestrijd. Deel zegt ik durf het risico te nemen. En is echt anti Corona. En andere deel zoals mij snapt er niks meer van zeg maar ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 19:08

MoniqueT schreef:
Blijkbaar zijn de verschillen in Spanje groot. Bij HC gaat het goed, wij als buurtprovincie hebben vandaag de hoogste piek in besmettingen in de hele coronacrisis. Meer dan 20 procent positief getest. Onze gemeente is van voor de kerst 19 naar nu 107 gegaan.

Zoals ik schreef; paar gemeentes* op slot, de rest van andalucia ok.

* Één gemeente in Cordoba provincie en alle gemeenstes rond Gribraltar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 19:08

Dat van lokaal wisselen is het eerste wat ze moesten stoppen op de school van dochter, echter, je hebt de bovenbouw havo/vwo, verschillende profielen en dus verschillende vakken. Daar lukt het niet .

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 19:09

Vayo schreef:
Waar ik me trouwens enorm over verbaasd heb is dat hier op de middelbare school (toen de kinderen nog naar school mochten) nog steeds alle leerlingen steeds van lokaal wisselden. Dit gaat dan om klassen waarbij iedere leerling in de klas hetzelfde rooster heeft. Ik begrijp niet waarom leraren niet wisselden van lokaal. Dat geeft veel minder beweging. Ook de pauzes en eten mocht in de kantine waarbij klassen onderling vermengden. Waarom niet de kinderen in de klas laten eten?

Overigens vind ik het lastig hoor ... kinderen en hen verplichten afstand te houden. Het ligt ook erg aan de leeftijdscategorie. Ik vind het voor kinderen al behoorlijk ingrijpend. Afstand houden gaan verplichten vind ik best een zware maatregel voor hen. Helemaal als dat ook nog eens gaat in combinatie met thuisonderwijs.

Omdat kinderen dus geen afstand hoefden te houden. Verder wil het in de bovenbouw ook niet (klas 3/4 of klas 4/5/6) daar hebben ze cluster groepen. Die hebben niet in dezelfde samenstelling les.
Ik ken trouwens wel scholen die dit wel deden. Wij deden dit voor de zomervakantie wel.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 19:10

Oja en tijdens de regels van anderhalve meter zag je dat ook. Leerlingen die gewoon naast de juf mochten zitten etc etc.
Anderhalve meter afstand van elkaar is te begrijpen en te handhaven. Echt wel. Zelfs mijn doelgroep de 12,13 jarige pittige stoute zeg maar willen wel luisteren hoor ;)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 19:12

Coby schreef:
Oja en tijdens de regels van anderhalve meter zag je dat ook. Leerlingen die gewoon naast de juf mochten zitten etc etc.
Anderhalve meter afstand van elkaar is te begrijpen en te handhaven. Echt wel. Zelfs mijn doelgroep de 12,13 jarige pittige stoute zeg maar willen wel luisteren hoor ;)

Hier ook. Daarom zei ik, als dit een verplichting is betekend dat heus niet dat jongeren zich niet aan de regels willen houden en dat suggereerde Karuna wel.
Het is geen losgeslagen wild hoor. Het hoeft momenteel gewoon niet.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 19:16

Mijn dochter zit in de 1e en daarbij had dat prima gekund. De pauzes en lunch ook. Ondanks dat ze ten opzichte van elkaar geen afstand hoeven bewaren, moet dat wel van de docent. Ook voor de docenten lijkt het mij veiliger dat in de klassen waar dat kan (geen clustergroepen) de docent wisselt van lokaal i.p.v. 25 kinderen per lesuur. Er is vanuit gegaan dat kinderen geen groot aandeel hadden in de verspreiding, maar ze hebben toch nooit gezegd dat die kans 0 was? Ik snap gewoon niet waarom dit niet preventief gedaan is in de groepen waarin dit makkelijk toe te passen was!? Helemaal omdat er gewoon al best wat onderwijzers zijn die al (terecht!) twijfelden aan het aandeel dat de jeugd heeft in de verspreid van corona.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 19:17

lenaa_tje schreef:
Coby schreef:

Hier ook. Daarom zei ik, als dit een verplichting is betekend dat heus niet dat jongeren zich niet aan de regels willen houden en dat suggereerde Karuna wel.
Het is geen losgeslagen wild hoor. Het hoeft momenteel gewoon niet.

Klopt helemaal. Ik weet nog wel dat ze het toen wel interessant vonden dat ze niet meer lichamelijk in houtgreep hoefden wanneer ze Flipmoment zouden hebben. Maar is heel weinig gebeurd.

https://www.scorenvoorgezondheidheerenv ... VlLVI0bE2s
Dit vind ik dan ook een aparte. Hier in Friesland allemaal sportactiviteiten voor jongeren.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 19:18

Vayo schreef:
Mijn dochter zit in de 1e en daarbij had dat prima gekund. De pauzes en lunch ook. Ondanks dat ze ten opzichte van elkaar geen afstand hoeven bewaren, moet dat wel van de docent. Ook voor de docenten lijkt het mij veiliger dat in de klassen waar dat kan (geen clustergroepen) de docent wisselt van lokaal i.p.v. 25 kinderen per lesuur. Er is vanuit gegaan dat kinderen geen groot aandeel hadden in de verspreiding, maar ze hebben toch nooit gezegd dat die kans 0 was? Ik snap gewoon niet waarom dit niet preventief gedaan is in de groepen waarin dit makkelijk toe te passen was!? Helemaal omdat er gewoon al best wat onderwijzers zijn die al (terecht!) twijfelden aan het aandeel dat de jeugd heeft in de verspreid van corona.

Maar vergeet niet dat de docenten die aan jou dochter in de 1e lesgeven ook in de bovenbouw lesgeven hé?
Roostertechnisch is dit gewoon best wel ingewikkeld.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 19:20

Suzanne F. schreef:
Sneeuwt het bij jou ook? Ik las iets over -30 in Spanje?

Spanje is 1000 bij 1000 kilometer en heeft verschillende hooggebergtes.
De -34,5 was in de Picos de Europa.

Groot deel van Spanje kouder dan ´normaal´ en ook groot deel waar het zelden sneeuwt nu wel gevallen.
Almeria veel problemen en verkeersongevallen omdat waar het daar gevallen zeer ongewoon is.

Wij hebben hier wel regelmatig sneeuw maar nu niets. Alleen op de bergpieken in het uitzicht. Ook niet kouder dan een gemiddelde winter.

Ik denk dat de overtrokken berichtgeving over het weer simpelweg een afleiding van Covid is. Het is allemaal zo abnormaal niet.

mbt Covid19; 1 knuffellief heeft als hospitaal-personeel vanmiddag haar 1ste vaccinatie gekregen.
De snelheid van vaccinaties hier is alleen beperkt door de beschikbare hoeveelheid vaccins. Er kan gewoon niet sneller geleverd worden door de fabrikant. Wanneer de Moderna versie ook geleverd gaat worden is dat héél welkom.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 08-01-21 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 19:20

MoniqueT schreef:
Blijkbaar zijn de verschillen in Spanje groot. Bij HC gaat het goed, wij als buurtprovincie hebben vandaag de hoogste piek in besmettingen in de hele coronacrisis. Meer dan 20 procent positief getest. Onze gemeente is van voor de kerst 19 naar nu 107 gegaan.

Mag de MacD bij jullie ook geen Milkshakes verkopen omdat het niet ‚primair‘ genoeg is?
Mijn vriendin had iets te vieren en hoewel ze nooit iets bij de mac zou eten wilde ze een milkshake halen, die waren er niet vanwege Corona, burgers geen probleem, dat is een primaire levensbehoefte :=

Over echt volslagen onzinnige regels gesproken..... :')

Zij mag nu weer niet werken, het wisseld per week zo ongeveer, inmiddels heeft ze maar een baan zonder mensen contact aangenomen tot ze weer haar zelfstandigheid terug kan oppakken.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 19:21

@rien10
Kijk je naar editieNL?

Bergschenhoek wordt besproken.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 19:46

Suzanne F. schreef:
MoniqueT schreef:

Sneeuwt het bij jou ook? Ik las iets over -30 in Spanje?

Bij ons niet, maar het is wel erg koud. Ik kan de sneeuw wel zien liggen op de bergen, een half uurtje hier vandaan. Het is inderdaad extreem koud! Die min 30 is hier vandaan hoor, maar wij zitten ook onder de 10 graden overdag en dat zijn we echt niet gewend.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 19:53

Vayo schreef:

Omdat je voor bv scheikunde, natuurkunde, biologie, handvaardigheid, tekenen, muziek etc gewoon een lokaal nodig hebt dat daarvoor ingericht is.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 20:02

tienus63 schreef:
@rien10
Kijk je naar editieNL?

Bergschenhoek wordt besproken.

Ja, heb het net even bekeken. Van mij mag het, afsluiten.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 20:07

Scheikunde en natuurkunde krijgen ze hier in het eerste jaar nog niet. Biologie krijgen ze in een normaal lokaal. Juist daarom verbaasde ik me er zo over. Ik snap dat het niet voor de hele school, voor alle klassen te doen is om klassen niet te laten verplaatsen. Maar volgens mij had school echt wel maatregelen kunnen nemen om de verplaatsingen drastisch of in ieder geval zoveel mogelijk te verminderen. Het eten ook waarbij alle klassen onderling konden mengen. Nu zit iedereen thuis en moeten ze het ook doen met een niet ingerichte werkplek.

sassefras

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 20:39

ik vrees toch dat je het niet tegen kan houden, ik woon in the middle of niks, kom 1 x per week bij de super, poets karretje, mondkapje en ben toch goed ziek geweest. kan niet anders zijn dat ik dan toch in de appie besmet ben, het is er ook te druk, maar de super dicht kan ook niet toch ?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 20:41

sassefras schreef:
ik vrees toch dat je het niet tegen kan houden, ik woon in the middle of niks, kom 1 x per week bij de super, poets karretje, mondkapje en ben toch goed ziek geweest. kan niet anders zijn dat ik dan toch in de appie besmet ben, het is er ook te druk, maar de super dicht kan ook niet toch ?

En ik ken nu meerdere gevallen waarvan een kind besmet was met Corona maar de ouders het niet kregen.
Dan denk ik echt: hoe dan? Daar kan je geen peil op trekken toch?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 20:43

Vayo schreef:
Scheikunde en natuurkunde krijgen ze hier in het eerste jaar nog niet. Biologie krijgen ze in een normaal lokaal. Juist daarom verbaasde ik me er zo over. Ik snap dat het niet voor de hele school, voor alle klassen te doen is om klassen niet te laten verplaatsen. Maar volgens mij had school echt wel maatregelen kunnen nemen om de verplaatsingen drastisch of in ieder geval zoveel mogelijk te verminderen. Het eten ook waarbij alle klassen onderling konden mengen. Nu zit iedereen thuis en moeten ze het ook doen met een niet ingerichte werkplek.

Maar het punt is dat de overheid dit van je verwacht en niet dat je maatregelen zou nemen.
Mijn school is echt terug gefloten door de inspectie omdat ze te streng wilde zijn.
En dat is nu ook wel wat botst met het omt.
Vlak na de herfstvakantie is er zelfs geroepen dat afstand houden tussen docent vo en leerling in eens niet meer nodig was als dat niet te doen was.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 20:44

Het is echt heel raar. Wij hebben het alledrie gehad. Dochter is door mij besmet. Heeft bij lange na niet de klachten gehad die wij hadden. Alleen een avond hangerig en keelpijn.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 20:44

Suzanne F. schreef:
sassefras schreef:

En ik ken nu meerdere gevallen waarvan een kind besmet was met Corona maar de ouders het niet kregen.
Dan denk ik echt: hoe dan? Daar kan je geen peil op trekken toch?

Ook genoeg verhalen van partners die in hetzelfde bed sliepen waar de ander niet besmet werd. Er is gewoon nog steeds te veel onduidelijk. Valt geen peil op te trekken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 20:50

Als de partner toevallig nog kruisreagerende antistoffen hat of een enorme goede eerstelijns afweer reactie had op dat moment heeft dan is dat prima te verklaren. Zo werkt dat ook met andere ziekteverwekkers. Besmet raken is geen garantie op ziek of infectieus raken, net als dat infectieus niet gelijk staat aan zelf ziek voelen.
Ik krijg godzijdank ook niet al die 1001 en verkoudheden die mijn kind mee naar huis neemt op jaar basis.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 20:54

SusanH schreef:
Het is echt heel raar. Wij hebben het alledrie gehad. Dochter is door mij besmet. Heeft bij lange na niet de klachten gehad die wij hadden. Alleen een avond hangerig en keelpijn.

Klopt. Vriendin van mij besmet en koorts, hoofdpijn en griepverschijnselen. 5 dagen echt flink ziek geweest. Weinig afstand gehouden van dochter en die bleek negatief.

Andere vriendin van mij ook besmet en koorts, griepverschijnselen, moe en hoesten. Haar man positief en één dag verhoging en alleen hoesten. Oudste zoon één dag spierpijn en verder niks en middelste dochter één dag hangerig en verder niks ... beide ook positief. De jongste is negatief gebleven, terwijl ze van haar vanwege haar leeftijd geen afstand konden houden. Dus 4 positief in één gezin en 1 dus niet.

Andere vriendin positief. Wat moe, een dag koorts en eigenlijk na 3 dagen weer fit. Jongste dochter enorm verkouden en negatief. Oudste zoon 0,0 klachten en bleek positief.

Buurvrouw van mijn ouders positief. De rest van het gezin is negatief gebleven.

Soms denk ik wel eens dat de één er echt vatbaarder voor is dan de andere. Overigens ben ik bij die vriendin waarvan 4 in het gezin positief waren nog op de koffie geweest. 3 uur lang en haar klachten kwamen amper 12 uur later opzetten. Zij werd het eerst ziek. Mijn dochtertje had er net 2 dagen gelogeerd. Wij zijn ook niet ziek geworden. Er lijkt geen peil op te trekken.