karuna schreef:Ellende is, iets dat nieuw en onbekend is is het al doende leert met en voortschrijdend inzicht. Soms moet je kiezen tussen twee kwaden. Als de beste optie domweg onhaalbaar is en de tweede keus ook moet je het doen met de derde keus of nog erger.
Alleen... dit verhaal klopt niet.
Ten eerste kun je bij nieuwe en onbekende situaties rekening houden met de nieuwheid en onbekendheid. Meestal door aan de veilige kant te blijven met allerlei dingen tot je weet dat bepaalde voorzorgen niet meer nodig zijn, en door bv alternatieve scenario's te maken. Daarin kun je rekening houden met een aantal te voorziene gebeurtenissen, soms positief (zoals het ontwikkelen van vaccins), soms negatief (zoals vertraging bij de levering van die vaccins, of een besmettelijkere variant.)
Zodat als het gebeurt je een deel van het organiseren al gedaan hebt en je heel snel aan kunt passen aan de omstandigheden.
Hugo de Jonge doet alsof dit ook is wat zij doen, maar het is niet zo: bijna alles lijkt de maatschappij te overvallen en veel dingen die je ook eerder had kunnen doen worden pas op het laatste moment gedaan.
Daarbij is het 'domweg onhaalbaar zijn' van de beste optie dan ook maar de vraag. Is het echt onhaalbaar? Hebben we teveel waarde gehecht aan een heel smal plan? En als er keuzes gemaakt moeten worden, wat zijn de afwegingen en hoe worden die keuzes gemaakt?
Neem alleen dat verhaal met de leerlingen. Nu ineens blijkt men binnen het OMT gezegd te hebben dat de viruscirculatie wel omhoog zou gaan met het naar school laten gaan van leerlingen. Er is toen een interne afweging gemaakt (blijkbaar) waarin bedacht is dat de 1,5m teveel gevraagd zou zijn van scholen.... maar dat is daarna niet op die manier verteld aan de leerlingen, ouders en docenten, waardoor zij ook niet iets anders konden doen.
(Wat als het gewoon een open vraag geweest was, en scholen veel meer en openlijker hun best hadden kunnen doen om besmettingen te stoppen, met steun vanuit de regering door bv goede oplossingen snel te delen en goed onderzoek te doen op scholen welke maatregelen werken en welke valkuilen te zijn?)
Er wordt zoveel 'domweg' onbereikbaar gemaakt door ons als maatschappij geen eerlijke informatie te geven.
Zelfs als de conclusie hetzelfde was (scholen open), was de invulling misschien heel anders geweest.