Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Zo'n periode van ondersterfte na een periode van hogere sterfte is niet ongebruikelijk. Door de coronacrisis overlijden ouderen met ernstige kwalen eerder dan ze anders hadden gedaan, net als mensen die afhankelijk waren van langdurige zorg.
bigone schreef:Hij ontkent dat er ooit oversterfte is geweest het laatste jaar, gewoon 15000 mensen die voor hen niet interessant zijn.
Jildau schreef:bigone schreef:Hij ontkent dat er ooit oversterfte is geweest het laatste jaar, gewoon 15000 mensen die voor hen niet interessant zijn.
Hoezo niet interessant voor hem? Of heb jij je ook enorm druk gemaakt over die 9500 griepdoden in 2018?
Ik dacht trouwens aan de titel en openingspost te zien dat dit een topic was voor mensen die hun vraagtekens bij en kritiek hebben op de maatregelen. Maar aangezien dit topic ook vol zit met mensen die de maatregelen fantastisch vinden, is er ook een topic waar de mensen die er klaar mee zijn met elkaar kunnen praten?
Jildau schreef:bigone schreef:Hij ontkent dat er ooit oversterfte is geweest het laatste jaar, gewoon 15000 mensen die voor hen niet interessant zijn.
Hoezo niet interessant voor hem? Of heb jij je ook enorm druk gemaakt over die 9500 griepdoden in 2018?
Ik dacht trouwens aan de titel en openingspost te zien dat dit een topic was voor mensen die hun vraagtekens bij en kritiek hebben op de maatregelen. Maar aangezien dit topic ook vol zit met mensen die de maatregelen fantastisch vinden, is er ook een topic waar de mensen die er klaar mee zijn met elkaar kunnen praten?
Mizora schreef:In 2021 zitten we nu op 2500 oversterfte ongeveer (alle werkelijke sterfte opgeteld en alle gemiddelde stefte daar vanaf getrokken), dit is 12% meer sterfte dan normaal. Week 4 tot 8 is de normale sterftepiek (grens getrokken bij 3400 sterftes gemiddeld), daar zitten we nu dus in. Het is dus aan de ene kant dat we minder sterftes hebben dan een paar weken terug, aan de andere kant is de verwachte sterfte, gebaseerd op een normaal griepseizoen. Hadden we dezelfde sterfte in december gehad, dan hadden we nog 200 oversterfte gehad in plaats van 50 ondersterfte (toen hadden we echter 700 oversterfte gemiddeld per week, dus nu zou dat alsnog dus 550 oversterfte zijn, het is dus niet puur wat naar voren geschoven).
Dat we nu afgedaald zijn naar geen oversterfte is erg fijn. Daarmee zitten we nu dus op ongeveer 17.500 oversterfte sinds de covid19 crisis begon (de ondersterfte van de eerste 11 weken van 2020 heb ik niet gecorrigeerd. De werkelijke oversterfte sinds covid19 ligt dus nog +-2200 hoger, maar dit waren voornamelijk de allerkwetsbaarsten en hadden met een gewone griep waarschijnlijk ook gegaan).
Hopelijk lukt het ons om rond de verwachte sterfte te blijven, ook in maart/april. Maar ik vrees dat we dat niet gaan redden. De daling stagneert steeds verder.
-----
Tijdens de griepgolf van 2017-2018 waren er inderdaad 9444 mensen extra overleden, over die volledige winter waren het er 8885, over het volledige jaar 2018 waren dat er 2.500. Dat zijn er dus 12.500 minder dan in 2020.
secricible schreef:De stijging nu lijkt meer met het inhalen van uitgestelde testen (ivm winterweer) te maken te hebben volgens de GGD. Dat zou betekenen dat we nog op stagnatie zitten. Ik hoop het echt...
Femke_Tweety schreef:Over ongeveer een week weten we het.
Ik ben heel benieuwd. Maar ik denk echt dat we (helaas) alweer in de start van de stijging zitten.
Zou logisch zijn ook, nu.
Citaat:Citaat:Hij ontkent dat er ooit oversterfte is geweest het laatste jaar, gewoon 15000 mensen die voor hen niet interessant zijn.
Femke_Tweety schreef:Mizora schreef:Hopelijk lukt het ons om rond de verwachte sterfte te blijven, ook in maart/april. Maar ik vrees dat we dat niet gaan redden. De daling stagneert steeds verder.
Sterker nog, als ik alle cijfers goed zie (en ik zit er dagelijks in) is het omslagpunt naar weer stijging zelfs al geweest. En zitten we dus weer in een (zoals altijd hobbelende) lijn omhoog helaas.
Die verwachtte ik al, en het omslagpunt lijkt ergens gisteren/eergisteren te zijn bereikt
Maar zeker weten doen we dat pas over een week ongeveer, misschien twee weken.
secricible schreef:De stijging nu lijkt meer met het inhalen van uitgestelde testen (ivm winterweer) te maken te hebben volgens de GGD. Dat zou betekenen dat we nog op stagnatie zitten. Ik hoop het echt...
Citaat:@Janneke2:
Daarnaast zijn die 9.444 extra doden tijdens de griepepidemie zelf, en niet de oversterfte gedurende geheel 2018 (dat waren er "maar" 2500). De oversterfte van 2020 is die 15.000 waarmee vergeleken wordt.
Janneke2 schreef:Citaat:@Janneke2:
Daarnaast zijn die 9.444 extra doden tijdens de griepepidemie zelf, en niet de oversterfte gedurende geheel 2018 (dat waren er "maar" 2500). De oversterfte van 2020 is die 15.000 waarmee vergeleken wordt.
Ehm, meaning
de ene oversterfte is 2500
en de andere oversterfte 15000
...?
Solistar schreef:Femke_Tweety schreef:Over ongeveer een week weten we het.
Ik ben heel benieuwd. Maar ik denk echt dat we (helaas) alweer in de start van de stijging zitten.
Zou logisch zijn ook, nu.
Waarom zou dat logisch zijn? (Oprechte interesse?) Wat valt er dan nog te doen als er weer een stijging inzet, een nog strengere lockdown?
Janneke2 schreef:Citaat:
1) Wat een misselijke opmerking.
Hoezo moet je je eerst druk maken over het lot van de Aboriginals, de Rohingha of het uitsterven van de witte haaien,
vóór dat je je zorgen 'mag' maken over de pandemie die nu aan de gang is?
(En behalve hoge sterfte ook stevige invaliditeit kan opleveren...)
2) En ik ben niet zo goed in grote getallen...
... maar ik vind dit toch echt raar.
* 9500 griepdoden, terwijl we handen schudden, snotterend in de bus en trein zaten, niemand in de supermarkt de handen ontsmette, concerten met 1000 mensen geen probleem etc etc
* 15000 doden ondanks alle genoemde maatregelen.
(Eerste fase in een rouwproces : mensen geloven het gewoon NIET.)
Hutcherson schreef:Solistar schreef:
Waarom zou dat logisch zijn? (Oprechte interesse?) Wat valt er dan nog te doen als er weer een stijging inzet, een nog strengere lockdown?
Mensen zijn massaal gaan schaatsen en sleeen afgelopen weekend. 1,5 meter was ver te zoeken.