Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 20:12

Hij ontkent dat er ooit oversterfte is geweest het laatste jaar, gewoon 15000 mensen die voor hen niet interessant zijn.

Karl66

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 20:19

Los daarvan, als je na die periode met wekelijks oversterfte nu één keer een week zonder oversterfte hebt, dan is dat eerder een signaal dat de maatregelen effect hebben. Dit is juist een reden om de maatregelen door te zetten. En als dan het reproductiegetal verder begint te dalen, dan de maatregelen beginnen te verminderen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 20:44

Volgens NOS komt het voornamelijk doordat er al zoveel mensen overleden zijn dat daardoor nu minder mensen zijn gestorven blijkbaar.

Citaat:
Zo'n periode van ondersterfte na een periode van hogere sterfte is niet ongebruikelijk. Door de coronacrisis overlijden ouderen met ernstige kwalen eerder dan ze anders hadden gedaan, net als mensen die afhankelijk waren van langdurige zorg.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 20:45

bigone schreef:
Hij ontkent dat er ooit oversterfte is geweest het laatste jaar, gewoon 15000 mensen die voor hen niet interessant zijn.

Hoezo niet interessant voor hem? Of heb jij je ook enorm druk gemaakt over die 9500 griepdoden in 2018?

Ik dacht trouwens aan de titel en openingspost te zien dat dit een topic was voor mensen die hun vraagtekens bij en kritiek hebben op de maatregelen. Maar aangezien dit topic ook vol zit met mensen die de maatregelen fantastisch vinden, is er ook een topic waar de mensen die er klaar mee zijn met elkaar kunnen praten?

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 20:50

We zijn toch allemaal klaar met de maatregelen? Iedereen wil terug naar normaal. In elk topic zijn er reacties van mensen die kritiek leveren op de maatregelen /het beleid. Dit is verder helemaal prima, maar zodra bepaalde reacties weerlegd worden, komen er gelijk reacties als " we mogen alleen maar positief zijn en geen kritiek leveren"

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 20:52

Jildau schreef:
bigone schreef:

Hoezo niet interessant voor hem? Of heb jij je ook enorm druk gemaakt over die 9500 griepdoden in 2018?

Ik dacht trouwens aan de titel en openingspost te zien dat dit een topic was voor mensen die hun vraagtekens bij en kritiek hebben op de maatregelen. Maar aangezien dit topic ook vol zit met mensen die de maatregelen fantastisch vinden, is er ook een topic waar de mensen die er klaar mee zijn met elkaar kunnen praten?

Iedereen is klaar met corona jij , ik , je buurman , je verre neef... Het is niet zo dat schoppen tegen de overheid en allesregels los laten en iedereen maar laten sterven met het argument ze zijn oud en zolang het ver van mijn bed show is heb ik er geen last van. Voor mij is het ook nog een ver van mijn bed show en ken ik niet veel mensen die corona hebben gehad. Maar het is niet zo dat als de maatregelen verdwijnen dat corona ook weggaat.... Heb het idee dat de groep die tegen alles is nog net niet roept dat Corona moet stoppen... Zo werkt dat helaas niet. Was het maar zo simpel.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 20:56

In 2021 zitten we nu op 2500 oversterfte ongeveer (alle werkelijke sterfte opgeteld en alle gemiddelde stefte daar vanaf getrokken), dit is 12% meer sterfte dan normaal. Week 4 tot 8 is de normale sterftepiek (grens getrokken bij 3400 sterftes gemiddeld), daar zitten we nu dus in. Het is dus aan de ene kant dat we minder sterftes hebben dan een paar weken terug, aan de andere kant is de verwachte sterfte, gebaseerd op een normaal griepseizoen. Hadden we dezelfde sterfte in december gehad, dan hadden we nog 200 oversterfte gehad in plaats van 50 ondersterfte (toen hadden we echter 700 oversterfte gemiddeld per week, dus nu zou dat alsnog dus 550 oversterfte zijn, het is dus niet puur wat naar voren geschoven).

Dat we nu afgedaald zijn naar geen oversterfte is erg fijn. Daarmee zitten we nu dus op ongeveer 17.500 oversterfte sinds de covid19 crisis begon (de ondersterfte van de eerste 11 weken van 2020 heb ik niet gecorrigeerd. De werkelijke oversterfte sinds covid19 ligt dus nog +-2200 hoger, maar dit waren voornamelijk de allerkwetsbaarsten en hadden met een gewone griep waarschijnlijk ook gegaan).

Hopelijk lukt het ons om rond de verwachte sterfte te blijven, ook in maart/april. Maar ik vrees dat we dat niet gaan redden. De daling stagneert steeds verder.

-----

Tijdens de griepgolf van 2017-2018 waren er inderdaad 9444 mensen extra overleden, over die volledige winter waren het er 8885, over het volledige jaar 2018 waren dat er 2.500. Dat zijn er dus 12.500 minder dan in 2020.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 20:57

Jildau schreef:
bigone schreef:

Ik zou zeggen open een nieuw topic
,,Maatregel moe,, ofzo als titel :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 20:59

Jildau schreef:
bigone schreef:

Worden we persoonlijk? En wanneer er opmerkingen worden gemaakt die met viruswaanzin te maken hebben die pertinent gelogen zijn dan is het niets meer dan logisch dat er een tegengeluid komt , al was het alleen maar om te zorgen dat mensen door hebben hoe smerig het spelletje door hun gespeeld word.
Willem Engel en consorten vinden de dode mensen totaal niet interessant, het enigste wat ze doen is tegen beleid aanschoppen. Het enigste wat ze bereiken is dat de regering nog beter oplet qua wetten en maatregelen. Maar verder is er nog totaal niets constructiefs uit viruswaarheid/viruswaanzin voortgekomen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 21:01

En we daardoor nog langer zuchten onder de maatregelen.
Wie is ze niet zat?
Wil niet naar de kapper/kroeg enz

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 21:02

Wat een rare redenatie ook, alsof de mensen die zich wel aan de maatregelen houden er niet ontzettend genoeg van hebben.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 22:22

Mizora schreef:
In 2021 zitten we nu op 2500 oversterfte ongeveer (alle werkelijke sterfte opgeteld en alle gemiddelde stefte daar vanaf getrokken), dit is 12% meer sterfte dan normaal. Week 4 tot 8 is de normale sterftepiek (grens getrokken bij 3400 sterftes gemiddeld), daar zitten we nu dus in. Het is dus aan de ene kant dat we minder sterftes hebben dan een paar weken terug, aan de andere kant is de verwachte sterfte, gebaseerd op een normaal griepseizoen. Hadden we dezelfde sterfte in december gehad, dan hadden we nog 200 oversterfte gehad in plaats van 50 ondersterfte (toen hadden we echter 700 oversterfte gemiddeld per week, dus nu zou dat alsnog dus 550 oversterfte zijn, het is dus niet puur wat naar voren geschoven).

Dat we nu afgedaald zijn naar geen oversterfte is erg fijn. Daarmee zitten we nu dus op ongeveer 17.500 oversterfte sinds de covid19 crisis begon (de ondersterfte van de eerste 11 weken van 2020 heb ik niet gecorrigeerd. De werkelijke oversterfte sinds covid19 ligt dus nog +-2200 hoger, maar dit waren voornamelijk de allerkwetsbaarsten en hadden met een gewone griep waarschijnlijk ook gegaan).

Hopelijk lukt het ons om rond de verwachte sterfte te blijven, ook in maart/april. Maar ik vrees dat we dat niet gaan redden. De daling stagneert steeds verder.

-----

Tijdens de griepgolf van 2017-2018 waren er inderdaad 9444 mensen extra overleden, over die volledige winter waren het er 8885, over het volledige jaar 2018 waren dat er 2.500. Dat zijn er dus 12.500 minder dan in 2020.

Sterker nog, als ik alle cijfers goed zie (en ik zit er dagelijks in) is het omslagpunt naar weer stijging zelfs al geweest. En zitten we dus weer in een (zoals altijd hobbelende) lijn omhoog helaas.

Die verwachtte ik al, en het omslagpunt lijkt ergens gisteren/eergisteren te zijn bereikt

Maar zeker weten doen we dat pas over een week ongeveer, misschien twee weken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 22:28

De stijging nu lijkt meer met het inhalen van uitgestelde testen (ivm winterweer) te maken te hebben volgens de GGD. Dat zou betekenen dat we nog op stagnatie zitten. Ik hoop het echt...

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 22:32

Over ongeveer een week weten we het.

Ik ben heel benieuwd. Maar ik denk echt dat we (helaas) alweer in de start van de stijging zitten.

Zou logisch zijn ook, nu.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 22:38

secricible schreef:
De stijging nu lijkt meer met het inhalen van uitgestelde testen (ivm winterweer) te maken te hebben volgens de GGD. Dat zou betekenen dat we nog op stagnatie zitten. Ik hoop het echt...

Aantal testen loopt terug maar percentage positieven loopt op. En er zijn waarschijnlijk steeds vaker mensen die zich niet laten testen bij lichte klachten.
Wat wel duidelijk word is dat kinderen het op scholen blijkbaar net zo snel verspreiden als volwassenen. Zo veel verhalen van scholen waar het rondwaart.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 22:44

Femke_Tweety schreef:

Ik ben heel benieuwd. Maar ik denk echt dat we (helaas) alweer in de start van de stijging zitten.

Waarom zou dat logisch zijn? (Oprechte interesse?) Wat valt er dan nog te doen als er weer een stijging inzet, een nog strengere lockdown?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 22:45

Citaat:
Citaat:

1) Wat een misselijke opmerking.
Hoezo moet je je eerst druk maken over het lot van de Aboriginals, de Rohingha of het uitsterven van de witte haaien,
vóór dat je je zorgen 'mag' maken over de pandemie die nu aan de gang is?
(En behalve hoge sterfte ook stevige invaliditeit kan opleveren...)

2) En ik ben niet zo goed in grote getallen...
... maar ik vind dit toch echt raar.

* 9500 griepdoden, terwijl we handen schudden, snotterend in de bus en trein zaten, niemand in de supermarkt de handen ontsmette, concerten met 1000 mensen geen probleem etc etc
* 15000 doden ondanks alle genoemde maatregelen.

(Eerste fase in een rouwproces : mensen geloven het gewoon NIET.)

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 22:46

bigone schreef:
Aantal testen loopt terug maar percentage positieven loopt op.

Nee hoor.

Afbeelding

Een paar weken terug stond dit nog op 11,6% ofzo.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 22:57

Femke_Tweety schreef:
Mizora schreef:

Sterker nog, als ik alle cijfers goed zie (en ik zit er dagelijks in) is het omslagpunt naar weer stijging zelfs al geweest. En zitten we dus weer in een (zoals altijd hobbelende) lijn omhoog helaas.

Die verwachtte ik al, en het omslagpunt lijkt ergens gisteren/eergisteren te zijn bereikt

Maar zeker weten doen we dat pas over een week ongeveer, misschien twee weken.

Dat denk ik eigenlijk ook, maar ik wilde het vriendelijk brengen gezien dit het topic voor viruswaanzin is en ik het nog niet hard kan maken.

secricible schreef:

De kou begon 7 februari, toen zaten we op een 7-daags gemiddelde van 3950 besmettingen. Er werd toen 1 dag niet getest waardoor de resultaten een veel sterkere zondagsdaling maakte dan normaal (zo'n 1500-2000 positieve testenuitslagen minder totaal op maandag+dinsdag t.o.v. zondag, nu 3800). We daalden daarmee naar een 7-daags gemiddeld van 3430 besmettingen, waar we t/m de 15e rond bleven hangen (laagste waarde 3403, hoogste waarde 3488 besmettingen als 7-daags gemiddelde). Nu zijn er al 4 dagen (dus nog steeds inclusief dat verminderd aantal testen van maandag) dat het 7-daags gemiddelde boven de 3600 zit, en het loopt iedere dag verder op (16/2: 3.604, 17/2: 3.628, 18/2: 3.649, 19/2: 3.702). Op dit tempo zitten we over 5 tot 10 dagen boven de 3950 waarmee we de kou in gingen.

@Janneke2:
Daarnaast zijn die 9.444 extra doden tijdens de griepepidemie zelf, en niet de oversterfte gedurende geheel 2018 (dat waren er "maar" 2500). De oversterfte van 2020 is die 15.000 waarmee vergeleken wordt.

@Exitium:
Het wekelijkse rapport van 16/2 gaf voor week 6 (het meest recente rapport) 11.5% aan, voor week 5 gaven ze 10.7% aan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 23:09

Citaat:
@Janneke2:
Daarnaast zijn die 9.444 extra doden tijdens de griepepidemie zelf, en niet de oversterfte gedurende geheel 2018 (dat waren er "maar" 2500). De oversterfte van 2020 is die 15.000 waarmee vergeleken wordt.

Ehm, meaning
de ene oversterfte is 2500
en de andere oversterfte 15000
...?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 23:41

Janneke2 schreef:
Citaat:
@Janneke2:

Ehm, meaning
de ene oversterfte is 2500
en de andere oversterfte 15000
...?

Inderdaad. Er zijn in heel 2018 2.500 mensen meer overleden dan verwacht (dus niet 9.500, waarmee 2020 alsnog ruim 1.5x zoveel oversterfte zou hebben gehad), in 2020 zijn dit er 15.000 geweest (dus 6x zoveel als in 2018). En daarmee was het nog niet klaar (onder het mom van na oversterfte komt ondersterfte), aangezien er dit jaar dus al weer 2500 extra overleden zijn, hoewel de oversterfte van 2021 dus in de rest van het jaar nog kan rechttrekken, mits er geen grote covid19-golven meer komen.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 20-02-21 00:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 23:59

@Mizira: dank je wel.
Dat soort cijfers heb ik niet paraat.

En vwb een soort van bekende BN'er: "Huuuuu, wat een liegbeest..." -O-

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 01:32

Solistar schreef:
Femke_Tweety schreef:

Waarom zou dat logisch zijn? (Oprechte interesse?) Wat valt er dan nog te doen als er weer een stijging inzet, een nog strengere lockdown?

Mensen zijn massaal gaan schaatsen en sleeen afgelopen weekend. 1,5 meter was ver te zoeken.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 09:00

Janneke2 schreef:
Citaat:

1) Wat een misselijke opmerking.
Hoezo moet je je eerst druk maken over het lot van de Aboriginals, de Rohingha of het uitsterven van de witte haaien,
vóór dat je je zorgen 'mag' maken over de pandemie die nu aan de gang is?
(En behalve hoge sterfte ook stevige invaliditeit kan opleveren...)

2) En ik ben niet zo goed in grote getallen...
... maar ik vind dit toch echt raar.

* 9500 griepdoden, terwijl we handen schudden, snotterend in de bus en trein zaten, niemand in de supermarkt de handen ontsmette, concerten met 1000 mensen geen probleem etc etc
* 15000 doden ondanks alle genoemde maatregelen.

(Eerste fase in een rouwproces : mensen geloven het gewoon NIET.)

Ik vind het een misselijke opmerking om over een ander te zeggen dat de doden hem niet interesseren. Wat is dat voor gemene opmerking? Waar haalt ze dat uit? Omdat hij niet elke dag kaarsjes voor ze aan steekt ofzo? Dat doet toch niemand.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 09:05

Hutcherson schreef:
Solistar schreef:

Mensen zijn massaal gaan schaatsen en sleeen afgelopen weekend. 1,5 meter was ver te zoeken.

Waarom zitten alle basisschool leerlingen met ramen open in de klas? Ik meende dat dat was omdat inmiddels bekend is dat het in goed geventileerde ruimtes veel minder goed kon verspreiden.. In de buitenlucht lijkt het mij aardig goed geventileerd dus hoezo zou je daar dan massaal besmet worden? Daarnaast schaats je al gauw op 1,5 meter afstand lijkt me.