De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 00:30

gillian schreef:
Bokkers met (kleine) kinderen, gaan die van jullie gewoon naar school?
Ik hoest, ben niet ziek verder maar heb wel al mijn klanten afgezegd de rest van de week.
Kleine nergens last van, vriend ook niet.
Morgen is de afsluiting van de maandthema, met ouders erbij.
Aan de ene kant wil ik niet flauw doen,maar anderzijds wordt er aangeraden om zoveel mogelijk thuis te werken en bijeenkomsten te vermijden.
Vriend zegt gewoon naar school.

Scholen worden enkel opengehouden zodat de ouders kunnen blijven werken. Het is natuurlijk belachelijk om als ouders een evenement op school bij te gaan wonen. Als je niet werkt kun je net zo goed je kind thuis houden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 00:31

Ik denk bij alles wat er op de planning staat, moet ik er zijn? NEE
Benadeel ik anderen wanneer ik niet ga? NEE En dan ga ik gewoon niet, better safe than sorry.

Wat anderen dan doen moeten ze zelf weten en ik snap het dilemma waar veel mensen mee worstelen maar mensen zouden veel sneller voor zichzelf moeten kiezen en hun naasten. Dan maar geen maandafsluiting of iets anders.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 12-03-20 00:32, in het totaal 1 keer bewerkt

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 00:31

gillian schreef:
Ik hoest, ben niet ziek verder maar heb wel al mijn klanten afgezegd de rest van de week.
Aan de ene kant wil ik niet flauw doen,maar anderzijds wordt er aangeraden om zoveel mogelijk thuis te werken en bijeenkomsten te vermijden.

dat vraag ik me ook af.
onze zoon van 8 gaat gewoon naar school,terwijl de halve klas hoest en proest ook onze zoon.
school neemt geen enkele maatregel en je mag zolang je kind geen koorts heeft je kind ook niet thuis houden.
zolang de scholen open zijn geld leerplicht.
als het aan mij lag hield ik hem thuis,scholen zijn een grote bacterie bron kwa ziektes

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 00:33

Ziek melden en schijt hebben aan de koorts regel }> nou ja vanmorgen voelde zoon toch zo warm aan. In het ergste geval krijg je een gesprek met een leerplicht ambtenaar. Maar mag hopen dat een school niet zo star aan regels houdt nu
Laatst bijgewerkt door karuna op 12-03-20 00:34, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 00:33

knooopje schreef:
gillian schreef:

dat vraag ik me ook af.
onze zoon van 8 gaat gewoon naar school,terwijl de halve klas hoest en proest ook onze zoon.
school neemt geen enkele maatregel en je mag zolang je kind geen koorts heeft je kind ook niet thuis houden.
als het aan mij lag hield ik hem thuis,scholen zijn een grote bacterie bron kwa ziektes

Dan had mijn kind gewoon koorts!! En heel snel ook.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 00:35

Zorgplicht gaat boven leerplicht.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 00:36

Ik heb even terug gelezen van vandaag. Wilde nog op een paar dingen reageren.

De uitzending van nieuwsuur over corona delen ze steeds op twitter. https://twitter.com/i/status/1237851035076407301 Deze is van vandaag met Voss. Vind deze heel interessant en klinkt me veel logischer in de oren. Vooral omdat ik vandaag iemand op facebook zag commentaren over waarom andere grote evenementen wel doorgingen. Iemand uit brabant kon daar gewoon heen gaan en alsnog mensen besmetten. In dat zicht zijn de uitspraken van voss heel goed.

Voss zegt ook dat als je de grafiek van italie gelijk loopt aan die van nederland. Omgerekend naar het aantal inwoners. Hij vind dat het rivm goed werk doet, maar dat ze meer overtuigend moeten zijn. Eisen moeten strenger worden en niet te lang wachten. Maar mensen hebben ook eigen verantwoording. Moet je nog wel naar een feestje willen. Lastig voor ons lijkt me dat.

Als laatste eindigd hij met het feit dat zieke mensen veel mensen kunnen besmetten. Maar mensen met geen of weinig klachten dus ook. Daarom moet iedereen dus nu gewoon goed adviezen opvolgen.

--
Over paracetamol. Als je een tekort hebt nu en je hebt het echt nodig. Kun je online bij de kruidvat bestellen. Kies voor verzenden naar de winkel. Dan is het gratis. Maar zo grijp je dus niet mis.

--
De brandstofprijzen dalen door een 'ruzie' tussen rusland en de opec. Opec wilde begin van de week de productie terugdraaien. Zo houden ze kunstmatig de prijs hoog. Rusland wil daar niet aan mee werken. (Ze willen hun economie draaiende houden, ook al melden ze maar heel weinig besmettingen. Ze hebben er waarschijnlijk wel veel last van, zeker incombinaties met de sancties die er nog zijn)
Saudi-Arabie is daarop een tegenoffensief begonnen. Ze hebben tijdelijk de productie verhoogd. Zo overspoelen ze een markt met lage vraag met veel aanbod. Hierdoor zaken de prijzen heel snel... Echter, ze doen dit om Rusland tot praten te dwingen. Dat moment komt dan ook snel weer dichterbij. Sommige mensen verwachten dat daarna de prijzen heel snel naar grotere hoogte zullen stijgen. Dus gaan ze hamsteren...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 00:37

bigone schreef:
Ik denk bij alles wat er op de planning staat, moet ik er zijn? NEE
Benadeel ik anderen wanneer ik niet ga? NEE En dan ga ik gewoon niet, better safe than sorry.

Wat anderen dan doen moeten ze zelf weten en ik snap het dilemma waar veel mensen mee worstelen maar mensen zouden veel sneller voor zichzelf moeten kiezen en hun naasten. Dan maar geen maandafsluiting of iets anders.

Helemaal mee eens. Zo'n bijeenkomst een keertje missen kom je echt wel overheen.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 00:43

Kaja schreef:
Zorgplicht gaat boven leerplicht.

helemaal mee eens.
en toch ben ik de enige die de "paniekkip" is op school.
het antwoord wat ik krijg is dat kinderen niet heel vatbaar zijn voor corona en ze er niet heel ziek van worden...euh ja mooi maar kinderen die besmet zijn kunnen wel verspreiden.
ik zit trouwens in Friesland waar er nu 2 mensen besmet zijn,deze mensen kunnen wel herleiden waar ze het opgelopen hebben.
maar het is wachten op meerdere gevallen. dus dan zit je in twijfel ga je af wachten of proberen het risico nu al te beperken? lastig lastig

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 00:45

Helemaal eens met bigone!

Dochter (20)voelt zich niet fit, even niet naar school en niet mee naar opa en oma.
Mijn handtas kapot, eerste reactie “ik ga zo even met de bus naar de stad” half uur later “nee toch niet, kan er ook eentje bestellen.” Lekker veilig thuis gebleven.
Wel morgen mijn laatste keer revalidatie, ik heb nog geen extra instructies gekregen en voel me prima dus behalve handenwassen en schone kleding lijkt mij dat geen probleem.

Alles in Gelderland

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 00:46

Ik vind dat je het nu moet beperken en niet moet afwachten om straks achter de feiten aan te lopen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 00:49

Gillian, ik zou de school inlichten dat je niet kunt komen omdat je hoest en je je aan de adviezen en richtlijnen van de RIVM wil houden.

Kimberley_

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 01:53

Het weekend van 28 maart staat Snollebollekes live gepland.. Tot op heden gaat dit nog gewoon door. 25.000 ongeveer in het Gelredome.
Ik ben er vorig jaar geweest je staat echt schouder aan schouder.
Maar even goed over na denken of ik wel of niet wil gaan (hart en long patiënt).

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 02:04

Snottebollekes.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 02:55

Door het bestuur van onze school, en dan gaat het om 3 gemeenten in Friesland rond Gorredijk, zijn alle activiteiten waarbij mensen van verschillende scholen elkaar zouden treffen al gecanceld.
Eerst al de gezamenlijke studiedag voor alle leerkrachten van alle scholen.

Geen externe vakdocenten meer (IMV, Sport/Dans/Drama) boekenruilen. Stagiaires, uitgezonderd Lio, niet meer welkom.

Ook activiteiten voor ouders en andere belangstellenden zoals inloopdag, open dagen, ouderavonden, feestelijke uitvoering zijn tot nader order afgezegd. In elk geval tot begin april.

Kinderen die hoesten, verkoudheid klachten en/of koorts hebben graag thuishouden.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 05:15

knooopje schreef:
gillian schreef:

dat vraag ik me ook af.

Lastig. Het feit dat je in Friesland zit maakt het naar mijn idee wel anders.
Ik zeg niet dat dit voor mensen hier geld ... maar je hebt mensen die hun kinderen voor. Alles thuis houden. Wij hebben kinderen die bijna iedere week wel is een dag afwezig zijn. Die zijn dat nu dus ook vanwege kuchen... Er is echt wel een verschil tussen kuchen en Corona.
Dat maakt het naar mijn idee ook lastig, zijn veel mensen die niet kunnen inschatten en ja ook de andere kant op. Al heb ik nog geen kinderen gehad waar ik dat van denk. Dat een kind op een dag 2x niest en wat kucht maakt hem niet opeens een risico. En ik vind dat in Brabant toch nog wel anders.

Scholen nemen ook wel maatregelen: sowieso handen wassen, beperken lichamelijk contact (bijv. Geen judo bij gym en handen schudden), alle reisjes afgezegd, geen dingen met andere scholen. Alhoewel ik het vreemd vind dat scholen ouders hier niet over inlichten (hier hebben alle ouders al 2 brieven ontvangen)

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 06:34

Hier (Seattle) hebben ze vanaf vandaag alle scholen al dicht gegooid... ook geen Europese vluchten meer naar de US na deze week. Grenzen gaan op slot... geen idee wat ik met mijn dochter moet doen als ze niet naar school kan... ik werk zelf in een ic als verpleegkundige dus kan niet thuisblijven. Integendeel, moet meer werken dan ooit :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 06:51

De VS laat geen Europese toeristen meer toe. Ik hoop dat niemand hier nog een vakantie gepland had die kant op.
VS stelt inreisverbod in voor Europese landen vanwege corona-uitbraak - https://nos.nl/l/2326786

Oh, Libera was me voor zie ik.
Dat is een lastige situatie Libera, dan blijf je ook niet zo maar thuis. Heb je een partner die wel thuis kan blijven?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 06:51

Lijkt mij ook lastig als ze de scholen hier dicht gaan gooien. Als ik late dienst heb geen probleem. Maar dagdiensten zijn een ander verhaal. Moet zo ook om 6.30 beginnen. Mijn man kan ook moeilijk zeggen, ik neem haar mee. Dus die overweging scholen open laten kan ik wel begrijpen.

VS gaat een inreisverbod invoeren las ik net op NOS.nl. Ik denk niet dat dat hun probleem op gaat lossen. Hun hele gezondheidszorg is een zootje, maar dat zal Trump niet toegeven natuurlijk.

Ik zag dat wat op Nieuwsuur is geweest al gedeeld was. Waarom niet meteen iemand als Voss in charge gelaten. Eindelijk iemand die echt zinnige informatie geeft. En was gister druk met kijken, en op tijd naar bed gaan dus verder niks meer gepost hier maar Veulen84 geeft het heel mooi weer :j

En moet je nog naar een feestje willen. Zaterdag is mijn schoonmoeder jarig (75, gezondheid wat minder). Dochter is wat verkouden. Dus mijn gevoel zegt, niet gaan. Er komen namelijk meer ouderen. Die ook niet allemaal even kwiek meer zijn. Maar ze heeft zelf morgen haar kinderfeestje, en krijgt zondag nog familie op visite (geen mensen met verhoogd risico allemaal) dus dat laat ik wel doorgaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 06:52

Femke_Tweety schreef:
Snottebollekes.

:')
Ik zou zelf echt niet meer naar dat soort dingen gaan nu, met zoveel mensen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 06:59

Marie_Anne schreef:
Femke_Tweety schreef:
Snottebollekes.

:')
Ik zou zelf echt niet meer naar dat soort dingen gaan nu, met zoveel mensen.

Haha ik zie hem nu pas :') nee ik zou ook overslaan.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 07:00

@Marie_Anne, mijn bokt vriendinneke zou mij komen bezoeken woensdag voor 3 weken :(
Echt balen.

Op de kaart van de VS zijn er zogezegd nog geen cases in AL, overigens wel helemaal omsingeld haha. Ziet er zo dramatisch uit
Zelf merk ik er niet echt veel van hier.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 07:01

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 07:31

Ik heb even geteld wat ik in huis heb. Voor 2 dagen brood ( he, toevallig voldoe ik aan de noodrantsoeneis). Verse groenten niet. Heb geen diepvries. En voor 9 eenvoudige ondiepe duiken perslucht. Misschien daar nog wat van halen dit weekend in een paar lege flessen.
Dan kan ik 2 weken voor uit.
:+

En dit staat er op nu.nl e.d. klopt ook geheel.
Afbeelding

Tja, handenwassen. Ik was ze nu wat vaker, maar 15 seconden blijkt te lang als je telt. Ben totaal geen handenschudder gelukkig. Zoenen al helemaal niet.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 07:36

Ik had het inderdaad al gelezen van de VS. Hopelijk heeft de bokker die wilde omboeken van Taiwan naar de VS dit not niet gedaan.

Waarom is 15 seconden te lang, Germie?