Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

Re: Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 20:03

Het helpt vooral om als eerste te stoppen met snoepen en wat meer te gaan bewegen. Dan is de drempel misschien wat minder hoog om het later uit te breiden naar andere dingen. Ik ben zelf nu ook zes kilo afgevallen, door gewoon niet te snoepen en wat meer te bewegen. Het ligt er natuurlijk wel aan hoe je eet, maar als je al een beetje een normaal eetpatroon hebt, kun je dat gewoon aanhouden.

Mijn lijstje van vandaag:
O: boterham met vruchtenhagel, boterham met stroop en beker thee.
T: water.
L: boterham met kaas, sla en tomaatjes, boterham met vruchtenhagel en boterham met stroop, water en een bekertje thee.
T: boterham met speculoos, banaan en een paar slokken water.
T: klein stukje slagroomtaart en paar slokken water.
A: drie scheppen boerenkool met spekjes, en een derde rookworst.
T: vlaflip.
T: misschien warme chocolademelk (warme melk en dan een stokje erin) of een kop thee.
B: uur gefietst, en wat gelopen.

Niet het beste lijstje vandaag. Ik was te moe om mijn oefeningen te doen, dus dat doe ik morgen misschien.

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 20:06

Kimmie, dat is het probleem een beetje bij mij.

Ik kan heel gezond eten, en weet ook precies hoe het moet. Maar als ik dan 1 koekje heb gehad, dan sla ik om en heeft het voor mij geen zin meer. En 'moet' ik min of meer van mijzelf allemaal slechte dingen eten omdat het toch is mislukt. Klinkt heel slecht dit haha.

Maar misschien is het slim om vanaf 1 januari jullie te joinen, dan heb ik wel houvast..

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 20:12

Probeer dan toch sterk te zijn. In het begin gewoon géén koekjes eten. Ook niet als mensen het je aanbieden. Ik heb nu met mezelf afgesproken, ik mag alleen iets eten, als ik er écht zin in heb. En dat werkt eigenlijk wel. Probeer gewoon aan jezelf te vragen als je iets wil eten, 'heb ik daar echt zin in?'
Zo niet, moet je het ook niet eten. Ik heb zelf ook wel eens eetbuien, maar veel minder dan eerst. Vanaf 1 januari is denk ook wat handiger, met kerst enzo. Want met kerst let ik ook helemaal niet op, dat is voor mij niet zo belangrijk. Daarna kan ik ook nog gezond eten. Het leven is nog lang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 20:23

Nachocheese schreef:
Kimmie, dat is het probleem een beetje bij mij.

Ik kan heel gezond eten, en weet ook precies hoe het moet. Maar als ik dan 1 koekje heb gehad, dan sla ik om en heeft het voor mij geen zin meer. En 'moet' ik min of meer van mijzelf allemaal slechte dingen eten omdat het toch is mislukt. Klinkt heel slecht dit haha.

Maar misschien is het slim om vanaf 1 januari jullie te joinen, dan heb ik wel houvast..

Dat is toch echt een knop die je zelf om moet zetten.. Je weet hoe gezond eten werkt, het gaat om zelfcontrole. (langdurig) Afvallen gaat imo niet om het laten staan van dat koekje, maar om leren om te gaan met je driften en dus ook gewoon stoppen na dat ene koekje. Jezelf de rest van je leven koekjes ontzeggen lijkt me ook niet echt een goed idee in ieder geval.

En waarom pas vanaf 1 januari? Ik zou gewoon lekker nu beginnen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 20:25

Nachocheese schreef:
Hallo dames.

Zou ik een vraag in jullie topic mogen stellen? Jullie zijn namelijk allemaal zo goed bezig!

Ik zit namelijk een klein beetje met mijn gewicht, maar daar zit ik al iets van 3 jaar mee :+

Sinds 3 jaar woon ik samen met m'n vriend, en sinsdien is het een beetje verkeerd gegaan.. Ik ben iets van 10/12 kilo aangekomen. Nu ben ik al deze 3 jaar ook al bezig met het eraf te krijgen maar het lukt mij gewoon niet! Ik weet alles over gezond eten zo onderhand, maar ik heb geen doorzettingsvermogen en wilskracht ervoor..

Heeft iemand hier tips voor? Iemand die ook 0,0 doorzettingsvermogen heeft? Ik word er een beetje moedeloos van namelijk dat ik constant er mee stop onder het motto 'begin morgen of volgende week wel weer'..

Ik ben heel erg zwart/wit. Of ik eet super gezond, of ik moet mijzelf volproppen tot ik misselijk ben. Dit is ook iets wat wel meespeelt. Het kan bij mij niet 'normaal'.

Voor de beeldvorming , ik ben 175 woog altijd rond de 56/57 kilo. Nu was dit natuurlijk wat aan de magere kant. Maar ik ben oneerlijk verdeeld :+ en heb een magere bovenkant, en brede heupen en dikke kont. Dus het viel niet op dat ik eigenlijk te licht was voor m'n gewicht.
Nu weeg ik rond de 67/68. Het is niet te zwaar, maar het zit er wel aan te komen als ik zo door ga! En ik wil dit voor zijn. Ik wil rond de 5 kilo eraf, dus richting de 62.

Ik hoop echt dat iemand de tip heeft, ik sta overal wel voor open :))

Kcal zijn lijdend, dus als je minder kcal eet dan ie verbrand, dan val je af. Hou je het bij in een app, bijv MyFitnessPal (zie op)?

Wat mij vooral helpt is bij te houden hoeveel ik van wát ik eet: eiwitten / vetten / koolhydraten. Je hebt ze alledrie nodig, dus ga niet het ene weglaten of extreem minderen. Wat bij afvallen belangrijk is, zijn eiwitten. Kijk wanneer je die vreetkicks hebt en probeer dan eiwitten te eten. Van eiwitten zit je namelijk snel vol en dan zullen de vreetkicks minderen.

En koekjes zijn niet 'slecht', geen een voedingsmiddel is slecht of goed. Het is simpelweg een minder handige keuze van voedingsmiddelen :). Maaaaaar, als je snel vreetkicks krijgt is het misschien wel handig als je koekjes vervangt door een slimmere keuze. Gewoon om je op weg te helpen.

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 20:37

Emma, ik ben er altijd wel mee bezig, zoals deze week lukt het tot nu ook nog om normaal te eten en niet van die vreetbuien te hebben. Maar dat zal vrijdag of zaterdag, als ik niet naar school hoef, wel weer omslaan.
Maar ik wil vanaf 1 januari, dus zoals jij ook al zegt, die knop helemaal omzetten.. en niet meer zo bizar reageren op een 'foutje'.

Imandra, ik heb het vaak bijgehouden , vooral met de app lifesum. Dit werkt goed, totdat ik weer omsla en dan uit frustratie alles verwijderen wat ik de hele week heb bijgehouden.

Eiwitten is nog wel een idee! Ik ben redelijk gek op kwark, eieren, noten en zalm!

Kimmie, ik heb m'n vriend ook al gevraagd of hij het er mee eens is dat de eerste weken van januari niets lekkers wordt gehaald, zodat ik even die eerste moeilijke dagen doorkom. Misschien niet het meeste slimme of juiste plan. Maar misschien dat dit kan helpen!

Zouden jullie het goed vinden als ik m'n lijstje ook hier ga plaatsen? Alsnog wel vanaf 1 januari, want ik wil goed beginnen :j
Laatst bijgewerkt door Nachocheese op 14-12-16 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 21:00

Ja tuurlijk. Ik vind het zelf altijd erg leuk en interessant om lijstjes te lezen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 22:37

Hoezo verwijder je alles? En tuurlijk mag je je lijstjes hier plaatsen!

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 23:29

IMANDRA schreef:
Hoezo verwijder je alles? En tuurlijk mag je je lijstjes hier plaatsen!

Omdat het dan in m'n hoofd niet meer klopt :o slaat natuurlijk helemaal nergens op haha.

Oke leuk! Ik denk dat dat wel een stuk gaat werken als ik hier lijstjes ga plaatsen :))

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 01:05

@Nachocheese, jouw verhaal klinkt deels herkenbaar. Ik heb ook altijd moeite met doorzetten en blijven volhouden. Meestal geef ik het na een aantal weken weer op onder het motto 'het lukt toch niet'.
Woon je alleen samen met je vriend? Dan ben je ook zelf verantwoordelijk voor de boodschappen lijkt me. En iets wat niet in huis is, kun je ook niet opeten :+ Dat werkt voor mij altijd goed.
Is jouw vriend wel een snoeperd? Probeer dan iets te halen wat hij wel lekker vindt en jij niet, zodat je niet geneigd bent om mee te eten.

En nog wat anders, ik heb bij mezelf gemerkt dat dingen verbieden niet werkt, maar minderen wel.
Je kunt bijvoorbeeld wel roepen 'Ik ga stoppen met ongezond eten', maar je mag best 1x in de twee weken frietjes eten bijvoorbeeld. Of in het weekend een schaaltje chips. En als je er dan moeite mee hebt om dan niet gelijk de hele zak leeg te eten (dat probleem heb ik namelijk): vul 1 schaaltje en leg de zak weg in de kast. :)

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 08:41

Ja vreselijk he Annikoe, dat geen doorzettingsvermogen hebben :P

Gelukkig vinden m'n vriend en ik hele andere dingen lekker, maar hij moet mij er denk ik wel mee gaan helpen om alsnog niet die dingen in de kar te gooien haha. Ja 'gelukkig' wonen we alleen!

Ja ik denk dat zoiets ook wel lukt, wat betreft patat. Maar chips/snoep in huis , dat gaat niet werken :P wellicht als het al een tijdje goed gaat, het gezonder eten.
Maar de eerste paar dagen/weken sowieso niet. Ik heb geen rem op bepaalde momenten, helaas.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 10:27

Hoi Nachocheese!
Ik krijg spontaan honger van je naam haha.
Wij lijken denk ik heel erg op elkaar, ik heb ook geen doorzettingsvermogen en het is óf heel gezond eten, óf heel ongezond. Wat bij mij heel goed werkt als het bij mij helemaal mis gaat is even heel streng zijn. Dan sla ik twee dagen mijn ontbijt over en eet ik rond de 1500 kcal op een dag en alleen gezond. Dus veel groente (300-400 gram) weinig aardappelen/pasta/rijst en veel eiwitten. Dat is mijn manier om mezelf even te "resetten". Daarna breid ik het uit naar 1600-1800 kcal per dag en een licht ontbijt. Maar dit zijn allemaal heel persoonlijke dingen. Dit werkt voor mij, maar voor jou hoeft het niet te werken. Daar moet je zelf achter zien te komen. Ik vind overigens de tip van het eten van noten wel een hele goede. Het vult erg goed namelijk. Maar houdt het dan wel bij een klein beetje.

Eleadoras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 10:33

@Nachocheese en Maanliicht: is inderdaad wel heel herkenbaar! alles of niets :')

Ik heb inmiddels een nieuw doel gevonden.. volgend jaar gaan we weer naar Lowlands *\o/* en deze keer wil ik fijn in mijn vel zitten. De afgelopen keren was ik niet erg ontspannen omdat ik me niet fijn voelde met hoe ik er uit zag. Ik neem me voor om deze keer echt te gaan genieten! Dus ik heb weer goede moed! :j

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 11:01

Dat is een mooi doel! Mijn doel is dat mijn mooiste spijkerbroek weer goed zit.

Lijstje voor vandaag:
O: klein beetje Skyr vanille
T: Eat Natural Proteine reep
L: Omelet met groente
T: twee kleine appels
A: moet ik nog bedenken, glas rode wijn
T: lychees

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 12:11

Ooh, Lychees. Die moet ik ook nog een keer halen. Zo lekker!

Gister verjaardag van paps gehad. Dus niet zo gezond gegeten, maar omdat ik toch thuis zat en niet hoefde te sporten heb ik niets gegeten (oké, niet helemaal bewust :o ) tot het avondeten (chili con carne met wraps, als toetje een punt kruimelvlaai en daarna wat kaasjes & zoutjes). Gok dat ik wel aan mijn kcal zit, gezien de hoeveelheden. Nadeel is dat ik alleen niets heb afgewogen.

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 12:19

Ik merk al wel dat meer mensen hier dus last van hebben, wel 'fijn' om te horen!

Ja maanlicht, nachos zijn ook zon beetje m'n favo snack haha!

Bij dat streng zijn mis ik het doorzettingsvermogen. Als ik 1 dag slecht heb gegeten, duurt het lang voordat ik mij er weer toe kan zetten. Maar dit zijn allemaal werkpuntjes, en vind het prettig die herkenning bij jullie eigenlijk.

Hoop echt dat vanaf 1 jan ik die knop helemaal om kan zetten. Met al jullie tips :))

Chili con carne en kruimelvlaai, lekker! <3

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 12:26

Ik heb niet zulke problemen om me er aan te houden, ik mag van mezelf zo nu en dan ook iets wat er niet bij het dieet past. Als ik dat niet doe dan heb ik het veel lastiger, hoef van mezelf ook geen 2 kilo per week af te vallen. Liever 500 gram met een levensstijl die ik vast kan houden straks dan ongelukkig en gefixeerd op eten. Dus ik heb gisteren heerlijk patat met een kroket gegeten. En nu eet ik dus weer sla :')

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 13:28

Ik ben sowieso gefixeerd op eten haha!

Maar even zonder dollen, ook in een streng dieet voeg ik in de weekenden af en toe wat lekkers toe :)

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 15:33

@nachocheese,

Wat ik doe en mij heel erg helpt! Ik spreek met mijn vriend af dat ik elke dat hem vertel wat ik eet, en hij schrijft dit op. Je hebt echt geen zin om dan te zeggen dat je een koekje of chips hebt gegeten. Dus misschien kan je ook iemand zoeken waar tegen je je eten verteld, dit motiveert mij echt! Hier lijstjes plaatsen kan misschien een motivatie zijn, dit helpt voor mij dan weer niet erg omdat een forum redelijk onpersoonlijk is.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 15:35

Ik hou alles bij in de Eetmeter van het voedingscentrum, als ik bij de dietiste kom nemen we dat door. Voordeel is ook dat ik zie wat iets "kost" in calorieën enz.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 15:57

Voedingscentrum heeft niet zo'n goede app volgens mij, veel minder betrouwbaar van de ingevulde voedingsmiddelen dan bijv. MFP

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 16:49

voor mij is fatsecret de beste app.

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 17:04

k_m schreef:
@nachocheese,

Wat ik doe en mij heel erg helpt! Ik spreek met mijn vriend af dat ik elke dat hem vertel wat ik eet, en hij schrijft dit op. Je hebt echt geen zin om dan te zeggen dat je een koekje of chips hebt gegeten. Dus misschien kan je ook iemand zoeken waar tegen je je eten verteld, dit motiveert mij echt! Hier lijstjes plaatsen kan misschien een motivatie zijn, dit helpt voor mij dan weer niet erg omdat een forum redelijk onpersoonlijk is.

Dat is wel een goed plan! Hopenlijk dat m'n vriend dat nog wil, hij hoort al 2 jaar lang 'en nu ga ik er echt voor' haha.

Ik gebruik lifesum, weet niet of die realistisch is in kcal ed

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 21:06

Gaat wel lukken Nachocheese! Inderdaad gewoon een goed inzicht krijgen wat je allemaal binnen krijgt, kan soms een goede wake-up call zijn (heb ik nog steeds wel eens: 'oh oliebol, al 1800 kcal op' :') )

Vandaag niet zo'n heel mooi lijstje, ik was de hele dag thuis en ik had het koud en honger want ik ben ongesteld :+

O: 2 crackers met kruidenkaas en kipfilet + een worstenbroodje
L: Noedelsoep
A:Gebakken aardappelen, broccoli en verse worst
T: Mandarijntje en thee

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 21:48

Amaris schreef:
voor mij is fatsecret de beste app.

Voor mij ook!