GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 13:32

Essie73 schreef:
Wat enorm knap Babsiej!

Jester 186 kilo en maat M/L. Dat wordt proppen. :D

Eindstand week 1 -1.7 kg. Heb eigenlijk maar 2 dagen iets gemerkt van de ozempic, de overige dagen gewoon net zoveel trek als normaal.
Waar halen jullie je eiwitten uit? Ik zit elke dag te laag in eiwitten (volgens Yazio app) Eet dagelijks 1 a 2 eieren en 1 a 2 kommetjes magere kwark.
Aan mijn vetten kom ik makkelijk en koolhydraten blijf ik net onder.

Mooie vooruitgang al.
Mijn ontbijt is bijvoorbeeld 150gr skyr (15gr eiwit), schep eat natural proteine granola (10gr eiwit), schep proteine poeder (20gr eiwit) + wat fruit of honing en noten.

Lunch/avond eten haal ik mijn proteine uit vlees(waren), vis, tofu, eieren, kaas en andere zuivel. Bij een curry gebruik ik graag skyr ipv yoghurt.
Daarnaast ook vaak linzen of quinnoa, en veel peulvruchten zoals bonen of edemame (zon 10gr eiwit per 100gr).

ivy_power89

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 19:00

Ladies, voor de gene die last hadden van een vervelende stoelgang bij het starten met mounjaro....

Hoelang duurde dit?
Ik wordt er echt krankjorem van, elke keer is het na het avondeten raak en kan ik naar de wc.....

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 19:05

Veel mensen worden misselijk van Mounjaro denk ik als ik het zo lees?
Ik ben met nieuwe medicatie voor mijn astma gestart, maar krijg daardoor ook nauwelijks iets weg. Ik ben nu dus omlaag net de saxenda, maar kom meteen aan en heb ook het typische prednison-uiterlijk weer.
Ben blij dat ik afspraak met de internist heb in april. Dan hoop ik wat gewend te zijn aan de nieuwe medicatie en nieuw beleid van de longarts te hebben.

Want met 1x in de week spuiten kun je natuurlijk ook niet snel minderen of daar in schakelen. En het nieuwe medicijn is ook wekelijkse injectie.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 19:22

raket schreef:
Veel mensen worden misselijk van Mounjaro denk ik als ik het zo lees?
Ik ben met nieuwe medicatie voor mijn astma gestart, maar krijg daardoor ook nauwelijks iets weg. Ik ben nu dus omlaag net de saxenda, maar kom meteen aan en heb ook het typische prednison-uiterlijk weer.
Ben blij dat ik afspraak met de internist heb in april. Dan hoop ik wat gewend te zijn aan de nieuwe medicatie en nieuw beleid van de longarts te hebben.

Want met 1x in de week spuiten kun je natuurlijk ook niet snel minderen of daar in schakelen. En het nieuwe medicijn is ook wekelijkse injectie.

Nee hoor toevallig 2 bokkers maar over het algemeen valt dat wel mee op de grotere aantallen.

Hier met mounjaro totaal nergens last van. Met ophogen naar 5 mg tijdelijk wat obstipatie gehad maar dat was na een paar weken met zakjes werken ook weg.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 19:24

Ik heb later problemen gehad met naar de wc gaan, hele slechte/trage darmperistaltiek waardoor ik heel lang op de wc zat. Daar hielp niks tegen. Het lijkt alsof het nu beter gaat.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 19:43

Vervelend voor jullie.
Maar beetje obstipatie kan ik wel gebruiken. Ik heb ook antibiotica in onderhoud en daar heb ik veel diarree van.

Ik maak tegenwoordig lijstjes voor de artsen.
Op zich is een dagelijks middel wel fijn.
Omdat je dan snel tijdelijk kan stoppen.
Ik ben al paar keer uitgedroogd geraakt omdat ik te weinig kon drinken bij hoge temperaturen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 19:46

raket schreef:
Vervelend voor jullie.
Maar beetje obstipatie kan ik wel gebruiken. Ik heb ook antibiotica in onderhoud en daar heb ik veel diarree van.

Ik maak tegenwoordig lijstjes voor de artsen.
Op zich is een dagelijks middel wel fijn.
Omdat je dan snel tijdelijk kan stoppen.
Ik ben al paar keer uitgedroogd geraakt omdat ik te weinig kon drinken bij hoge temperaturen.

Maar dan is MJ niet de oorzaak.

Ennasuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 20:17

Obstipatie ook erg last van gehad
Rondom m’n menstruatie echt héél erg sinds ozempic
Wat bij mij blijkt te helpen is volkoren roggebrood als ontbijt icm veel drinken

Vanavond naar de sushi all you can eat geweest
Zo hee dat is wel een hele verandering (niet echt meer rendabel zeg maar hahaha)

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 20:33

Zonnetje, nee saxenda in mijn geval.
Omdat ik niet kon drinken door de trage maaglediging.
Maar dan kun je snel stoppen.
Bij een medicijn wat he wekelijks gebruikt kan dat minder snel.

Gisteren heb ik alleen wat bouillon kunnen nemen en wat water door de misselijkheid van mijn nieuwe astma medicatie.
Dan kan ik direct omlaag of stoppen met saxenda.
Maar als een medicijn een week werkt kan dat niet.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 20:53

Ik ben niet misselijk en heb geen obstipatie maar heb juist snelle darmwerking.....en vooral na een hoofdmaaltijd. Kan er de klok op gelijk zetten zeg maar :(

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 21:30

raket schreef:
Zonnetje, nee saxenda in mijn geval.
Omdat ik niet kon drinken door de trage maaglediging.
Maar dan kun je snel stoppen.
Bij een medicijn wat he wekelijks gebruikt kan dat minder snel.

Gisteren heb ik alleen wat bouillon kunnen nemen en wat water door de misselijkheid van mijn nieuwe astma medicatie.
Dan kan ik direct omlaag of stoppen met saxenda.
Maar als een medicijn een week werkt kan dat niet.

Oh zo ja klopt! Met een week moet je je tijd uitzitten.

Ennasuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 23:12

Wat ontzettend vervelend iveypower

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 00:55

Ik ben wel benieuwd welke astma medicatie zulke heftige bijwerkingen geeft -O-
Ik heb toch inmiddels zo'n beetje alles gehad, maar nergens zo heftig op gereageerd als in misselijk worden enzo :(:)

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 06:47

ivy_power89 schreef:
Ik ben wel benieuwd welke astma medicatie zulke heftige bijwerkingen geeft -O-
Ik heb toch inmiddels zo'n beetje alles gehad, maar nergens zo heftig op gereageerd als in misselijk worden enzo :(:)

Het is officieel ook geen astma-medicatie. Ik krijg het off-label omdat ik niet tegen inhalaties, puffers en vernevelingen kan en 15 mg pred gewoon teveel is (en het astma dan nog niet rustig).

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 10:25

Ik zit helaas al paar jaar tussen de 20mg en 5mg al zit ik op het laatste nooit lang want daarna volgt er weer een longaanval met 40mg
Zit nu alweer 3 weken op 15mg en mag voorlopig niet stoppen. Dus ik ben met mounjaro nu heel blij met iedere 100 gram eraf *\o/*

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 10:57

Als ik het zo lees zijn het vooral de mensen die ook andere medicatie hebben waarbij de medicatie minder goed aanslaat of meer bijwerkingen geeft.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 10:58

Zonnetje81 schreef:
Als ik het zo lees zijn het vooral de mensen die ook andere medicatie hebben waarbij de medicatie minder goed aanslaat of meer bijwerkingen geeft.

Bij mij zo niet.. Ik neem ook zware medicatie maar heb nog nooit nergens last van gehad.

Hier gaat alles gewoon zijn gang.. 43 kilo kwijt ( zelfs nog eentje erbij) en nog steeds aan 1.25 mg MJ alle 3 weken. Gaat prima zo. Alleen de laatste tijd wel wat jaloezie heb ik de indruk.. but I don't care :) :)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 11:09

Deertje schreef:
Zonnetje81 schreef:

Bij mij zo niet.. Ik neem ook zware medicatie maar heb nog nooit nergens last van gehad.

Hier gaat alles gewoon zijn gang.. 43 kilo kwijt ( zelfs nog eentje erbij) en nog steeds aan 1.25 mg MJ alle 3 weken. Gaat prima zo. Alleen de laatste tijd wel wat jaloezie heb ik de indruk.. but I don't care :) :)

Fijn dat het zo goed gaat nu op die 1,25 mg! Mensen laten kletsen, hoe merk jij dat?

Enige bijwerking die ik heb: ik ga sneller over mijn nek :') :')
Vanmorgen had de hond zn hokje onder gekakt en gekotst met smerig slijm en ik ging helemaal over mijn nek tot kotsen toe. Ik moest kokhalsen en zonder dat ik het in de gaten had kwam mn ontbijt eruit zo op de vloer..........kon ik dat ook nog opruimen -O-

Ook als mensen een smerig verhaal vertellen voel ik het in mijn buik. Foto's konden vroeger niet gek en smerig en bloederig genoeg zijn....nou mij nu niet bellen want ik voel het in mijn buik. :+ :+ Het schijnt logisch te zijn omdat het medicatie is die iets met je maag doet maar voor mij wel eens lastig met mn dieren bende die er ooit een smerigheid van maken. :+

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 12:47

Dat heb ik in het begin ook gehad zonnetje81. En toen was ik net met de opleiding begonnen tot adl assistent, fijn dus al die luchtjes op m'n werk. Kan er tegenwoordig gelukkig beter tegen haha!

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 12:52

Welke app gebruiken jullie om het afvalproces in vast te leggen? Ik gebruik nu MyFitnessPal maar sinds 2 weken staat de verticale as van de voortgangsgrafiek in ponden terwijl de rest netjes in kilo's staat en ik krijg het maar niet aangepast. Ik irriteer me mateloos en via de helpdesk komt er ook geen respons :')

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 12:59

Dieuwke_ schreef:
Welke app gebruiken jullie om het afvalproces in vast te leggen? Ik gebruik nu MyFitnessPal maar sinds 2 weken staat de verticale as van de voortgangsgrafiek in ponden terwijl de rest netjes in kilo's staat en ik krijg het maar niet aangepast. Ik irriteer me mateloos en via de helpdesk komt er ook geen respons :')

Myfitnesspal.

Laatste twee weken doet ie ook wat moeilijk om bij voeding het kcal week gemiddelde te laten zien van de huidige week. Dan komt het niet tevoorschijn.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 13:06

Ah, er zijn meer problemen dus. Dan hou ik de app nog wel even aan, misschien komt er binnenkort een update.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 13:55

Ik gebruik myfitnesspal, wel de betaalde omdat ik dat fijner vind. Voor die 50 euro vind ik dat wel prima

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 14:35

fjordjes schreef:
Ik gebruik myfitnesspal, wel de betaalde omdat ik dat fijner vind. Voor die 50 euro vind ik dat wel prima

Ik betaal ook.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 14:41

Ik gebruik soms eetmeter om de macro's te bekijken, en mijn afmetingen / gewicht ouderwets in excel.