Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 09:53

Die trainingsstatus is van Garmin en is gebaseerd op de activiteiten die je doet, je slaap, je VO2-max en je HRV. Je kan het hier niet op één ding baseren. Maar ook met alleen wandelen krijg ik een trainingsstatus hoor...
Mijn VO2-max is nu dankzij het hardlopen aan het stijgen, want die was lager dan laag met alleen wandelen. Denk dat je daarmee in de war bent?

Ik begin nu ook de trainingslast meer en meer te snappen en ook de invloed daarvan op de trainingsstatus :j . Soms heeft het even tijd nodig zullen we maar zeggen :')

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 09:58

Die statistieken zijn leuk he? Ik zit nu ook op 'productief', maar moet daarvoor wel echt zwaarder en efficiënter trainen dan bij 'aanhouden'.

Ik vind jouw wandelingen hier trouwens niet storen, omdat het voor mij meer richting hardlopen gaat dan richting recreatief wandelen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 09:59

Danseresje schreef:
Die trainingsstatus is van Garmin en is gebaseerd op de activiteiten die je doet, je slaap, je VO2-max en je HRV. Je kan het hier niet op één ding baseren. Maar ook met alleen wandelen krijg ik een trainingsstatus hoor...
Mijn VO2-max is nu dankzij het hardlopen aan het stijgen, want die was lager dan laag met alleen wandelen. Denk dat je daarmee in de war bent?

Ik begin nu ook de trainingslast meer en meer te snappen en ook de invloed daarvan op de trainingsstatus :j . Soms heeft het even tijd nodig zullen we maar zeggen :')

VO2 max krijg je alleen bij hardlopen en fietsen, dat weet ik. Maar ik meende me te herinneren dat je met wandelen ook geen trainingsstatus kreeg. Maar dat is al weer zo lang geleden.
En ik heb eigenlijk altijd wel wandelen en paardrijden gedaan. Het kan ook zijn dat ik het eerst niet had omdat ik nog een forerunner 35 had, die had heel veel dingen niet.

Samantha_

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 10:04

Haha herkenbaar danseresje, sommige mensen zijn echt boos die je tegenkomt.
Ik steek altijd mn hand op, maar soms word ik compleet genegeerd.

Lekker je training status! Die van mij staat nu op productief met VO2 op voortreffelijk. Hoe dan, met m’n easy runs.

Net m’n rondje gedaan, 45 min. 10 min in op 6:30 en dan 25 min op 6:00, en 10 min uit weer.
Kwam m’n fysio tegen op de fiets en mn hardloop trainer die met groepje onderweg was voor een loop haha.
Afbeelding

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 10:07

Dan zal het aan het model horloge hebben gelegen inderdaad!

Prachtige foto Samantha!

Fijn om te horen Tiggs! Het grappige is, ik heb met wandelen ook veelal last van dezelfde probleempjes als de renners hier, zoals bijvoorbeeld schuurplekken :x .

Ben overigens wel verbaasd dat mijn status op productief blijft terwijl ik helemaal uit verhouding ben qua laag-aeroob, hoog-aeroob en anaeroob. Maar het zal dan ook met die last te maken hebben

Afbeelding

Even omgezet in belastingverhouding
Afbeelding

De focus :')
Afbeelding

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 10:09

Leonie goed en knap van je dat je toch je rust neemt ondanks dat je het niet makkelijk vindt.

Danseresje ik ben pas een dag aangehaakt dus ik heb geen recht van spreken hihi, maar ik vind het ook super leuk om je wandelingen te zien. Wat goed trouwens die positieve status zo lang!

VogeltjeM en Suliko ik ga misschien toch ook maar eens met een schuin oog naar bootcamp lesjes in de buurt kijken, wellicht is er een groepje met wat gunstige tijden en kan ik aanhaken :) Dank jullie wel!
Wat een mooie lange run ook Suliko, ziet er heerlijk uit! Ik schrik van alle snelle tempo's van jullie :')

Tiggs naar mijn idee wil ik niet direct te hard, maar aan de andere kant, ik heb te weinig verstand van dat soort dingen dus wellicht onbewust?

Interessant die discussie over de intervallen en snelheid, erg leerzaam!

Supervixen ik denk inderdaad dat daar het punt zit, die mindset kunnen veranderen :) Daarom wil ik het nu toch nog eens proberen, ik hoop dat ik daar inmiddels ook aan kan werken tov voorheen. Ik heb ook niet de verwachting dat dat in 1 keer is hoor, of dat er geen loopjes zijn die echt voor geen meter gaan. Maar ik wil het wel proberen :)

Samantha wat vroeg alweer, goed bezig! Gave foto ook!

Jullie hebben me trouwens wel enthousiast gemaakt :) Gister heb ik heel erg staan twijfelen om toch al voor mezelf te gaan beginnen. Om vervolgens tot de conclusie te komen dat mijn hardloop broeken niet meer passen :') Hebben jullie wellicht tips voor hardloopbroeken die niet gelijk de hele wereld kosten, maar niet afzakken en niet doorschijnen? Een beetje wat stevige stof zegmaar? Het lastige daarin is ook nog eens dat ik vrij lange benen heb, dat maakt het vaak nog een stapje lastiger.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 10:17

Ik heb hardloopbroeken van de scapino en ben ook langer dan gemiddeld en dat past goed.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 10:19

Ik ben fan van m’n Fusion broeken, maar die zijn dus heel duur.
Ik heb echt veel broeken geprobeerd, maar of het zit vervelend aan m’n buik of het zakt af.
Decathlon heb ik ook een vrij goedkope broek van die wel fijn zit, van Kiprun.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 10:30

Samantha haha ja, die Fusion broeken heb ik vaker over gehoord, klinken heel fijn. Als ik uiteindelijk blijf hardlopen dan wil ik daar zeker in investeren. Voor nu vind ik het zonde, als ik toch weer opgeef is het wel echt een dure broek voor die paar keer. Zijn die van Kiprun heel kort of je weet? De rijbroeken van Decathlon zoals die Kipwarm oid komen tot ergens halverwege mijn kuit :')

Germie ik ga eens bij Scapino kijken, bedoel je dan hun eigen merk?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 10:33

muppetmayo schreef:
Samantha haha ja, die Fusion broeken heb ik vaker over gehoord, klinken heel fijn. Als ik uiteindelijk blijf hardlopen dan wil ik daar zeker in investeren. Voor nu vind ik het zonde, als ik toch weer opgeef is het wel echt een dure broek voor die paar keer. Zijn die van Kiprun heel kort of je weet? De rijbroeken van Decathlon zoals die Kipwarm oid komen tot ergens halverwege mijn kuit :')

Germie ik ga eens bij Scapino kijken, bedoel je dan hun eigen merk?

Ja, hun eigen merk, Osaga ofzo. Zijn tussen de 15 en 20 euro. En ze vallen groot uit. Waar ik meestal een XL nodig heb pas ik hier in een M. Dus je moet wel echt even passen.

En ik heb nu net een heeeeeeel kort broekje van Adidas gekocht bij all4running.nl in de aanbieding. Dt was een gok, maar past prima. Ik ga binnenkort op vakantie en wil daar eigenlijk ook meedoen met een run, het is er alleen 20 graden warmer dan hier. Dus dan moet ik echt zo min mogelijk kleding aan hebben. :P

SulikoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 10:39

Toevallig staat er weer een goede tweedehands fusion legging op sellpy, wel weer maat M https://www.sellpy.nl/item/Ua2kjONocU?utm_source=APP_SHARE

Danseresje, waarschijnlijk ben je vooral productief doordat je qua hardlopen steeds iets meer doet, in zo’n opbouwschema ben je algauw productief.
Ik kan helemaal goed zitten qua laag aeroob en hoog aeroob, maar ben dan nog steeds niet productief zolang ik niet ook in anaeroob goed zit. Ondanks dat ik qua trainingslast ook in mijn groene balk blijf. Volgens mij al eens eerder gezegd, maar hoe meer je volume aan training toeneemt, hoe minder snel garmin vindt dat je productief bent en je steeds meer uit de kast moet trekken. :')
Ik ben nu eindelijk weer eens productief door mijn lange + snellere loop van gisteren, maar waarschijnlijk is dat morgen alweer weg.

Eigenlijk is mijn optimale trainingslast te hoog geworden, ik kan het zelf niet meer bij houden. _O-
Afbeelding

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 10:47

Qua leggings van de Decathlon: ik heb die van kalenji en heb een grotere maat vanwege mijn gewicht, maar bij een lengte van een dwerg :') :
De lange legging komt gewoon tot netjes op mijn enkel
De 3/4 legging schuift met bezig zijn tot net onder de knie (als ik hem aan doe zit ie net halverwege de kuit)
De korte legging zit tot op de helft-2/3e van mijn bovenbeen en is prima.

Suliko, ik probeer nu ook elke dag wat te doen en de intensiteit gaat straks natuurlijk behoorlijk toenemen. April een Kennedymars en dan vanaf mei tot en met augustus ga ik los qua afstanden en evenementen :):) . Hopelijk krijg ik dan ook zulke mooie hoge cijfers.... Want nu is het echt nog dramatisch qua cijfers!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 10:50

Ninepine heeft ook lengtematen, maar zit in de prijsklasse van Fusion.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 10:55

Oh wat een mooie Suliko! Daar passen alleen mijn billen helaas niet in, voor een ander een mooi koopje denk ik!

Ik heb nog weinig kennis van de trainingslast etc, wat mooi om dat te zien! Jullie hebben veel Garmins zo te zien?

Dank voor de info Danseresje! Ik denk dat ik dit weekend maar even een rondje winkels moet doen. Wat een druk seizoen met verre lopen steeds :oo Respect!

Tiggs Ninepine kende ik nog niet, ga ik ook opslaan voor de toekomst +:)+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:00

Zou Fusion ook niet gewoon goed rekbaar zijn dat je dus met een maatje xl normaal gewoon in een M past? Want ik zou dat soort broeken wegens mijn ervaring met Scapino, maar ook met Kiprun dus rustig 2 maten kleiner durven kopen.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:02

Ik kijk heel graag naar je wandelingen en verslagen, Danseresje. Lekker blijven posten!

Ik kijk sowieso graag naar jullie loopjes maar ik kan het zo slecht bijhouden :=

Ik ben bezig een groepsloop te organiseren, met beoogd tempo, in Lage Vuursche. Gisteren ben ik even de routes gaan voorlopen. Een lus van 11 km en een lus van 6,6 km. Wat was het heet, mijn hemel. Ik had ook erge spierpijn van de funxtion-training en ik kwam gewoon niet vooruit voor mijn gevoel. Meeko had het ook zwaar dit keer.

Afbeelding

Volgende week lopen we in Ameland bij Cairn, zin in!

Zie ik dit weekend nog iemand bij de CPC?
Ik ben “te intensief” volgens Garmin. Ik ga maar eens kijken hoe ik me zondag voel en dan bepalen wat mijn plan is. Het wordt de halve marathon natuurlijk. Als recreatieve beginner :D

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:14

Ik zou dat niet aandurven voor mij Germie, ik ben als de dood dat de stof teveel uitrekt en daardoor doorschijnt ofzo. Ik heb 1x een doorschijnende korte broek gehad, dat heb ik niet direct gezien. Degene in het hardloopgroepje wees me erop, ik schaamde me dood. Dat dus nooit meer :+

Lisitano ook dat ziet er heerlijk uit, leuk zo met de hond! <3 En een hoop leuke dingen op de planning zie ik. Wat leuk dat je een groepsloop organiseert, lijkt me veel werk! En jij bent ookal zo'n trail bikkel zo te zien.

Zojuist even online bij Decathlon gekeken, ze hebben momenteel een hoop hardloop aanbiedingen. Niet alleen kleding, maar ook schoenen, accessoires, gelletjes/voeding etc. Ik heb geen idee of jullie iets nodig hebben maar wellicht een tip?

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:21

Dat zit toch niet lekker Germie, ook al rekt het mee?

Ja ik Lisitano, ik heb me voor de halve ingeschreven maar mag nog niet zover dus ga m’n ticket gebruiken voor de 10 km.
Ik wilde m verkopen maar is lastig, aangezien het startbewijs opgehaald moet worden.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 11:37

Geen fusion maat m kopen als je er eigenlijk niet in past.
Hier ook een fusion fan, ik loop eigenlijk alleen maar in fusion broeken. Afgelopen weekend heb ik ze ook aangehad tijdens onze wandelingen in België, heerlijk.

Wat een leuk plan Lisitano, moet je daar nog een vergunning voor aanvragen? Hier mag je met maximaal 20 mensen als groep het bos in, anders heb je een vergunning nodig.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:56

Hier nog een Fusion fan.
Ben langzaamaan alles aan het vervangen voor dit merk. Maar beetje bij beetje, want in 1x 4 broeken kopen is me wat te gek. :+

Ik heb een nieuw (langetermijn) doel. Iemand maakte me gisteren via Insta enthousiast voor de Super Halves.
Lijkt qua idee op de World Major Marathons; 6 steden, 6 events en een extra medaille als je ze alle zes loopt.

Alleen dan binnen Europa en geen hele maar halve marathons. :D
En voor zover ik kan zien ook toegankelijk voor recreatieve lopers. Niet zoals Boston: onmogelijk binnenkomen voor langzamere lopers zoals ik. :)

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:59

O dat is leuk ja, en een beter haalbaar doel dan hele marathons.

Ja ik ga ook al mn zit niet lekker broeken verkopen denk ik. Draag altijd m’n fusion, die is ook zo droog dus ideaal.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:00

Nou ja, bij Osaga en bij Kiprun vallen ze vaak groot waardoor ik echt op een M uitkom. Dus daarom vroeg ik me dat ook af bij Fusion.
Van nog weer een ander merk pas ik maat L, maar ik koop nooit meer zonder touwtje, want dan zakken broeken af.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:23

Ssssst roep nou niet allemaal zo hard dat die Fusions geweldig zijn, dadelijk ga ik nog overstag ook :=
Mijn portemonnee is dan echt niet blij haha.
Voor nu kwam ik toevallig een legging van Adidas tegen voor een leuk prijsje, die heb ik maar gelijk besteld. Dan ben ik iig niet direct voor eeuwig verpest qua broek ;)
Ik ben zo ontzettend bezig met werk ontwijkend gedrag vandaag, schandalig eigenlijk.

Sherivey dat klinkt echt als een leuk haalbaar lange termijn doel :) Heb je dan keuze uit bepaalde halve marathons of liggen ze vast net als de World Major Marathons?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:27

Ze liggen wel vast: Berlijn, Praag, Cardiff, Valencia, Lisabon en Kopenhagen.

Allemaal steden waar ik nog niet geweest ben, dus kan ik dat mooi combineren.
Zeker omdat ik de dag na een halve marathon gewoon weer fit ben, over het algemeen. Na een marathon nog een dag rondstruinen in een stad doe ik niet zo gauw. :')

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:49

Wat een tof plan Sherivey!