Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 10:09

@Namiro, misschien was het gisteren geen hardloopdag?
Die van mij zat ook niet mee nl. Ik wilde 5km maar uiteindelijk 3.2km gedaan want het lukte echt niet lekker. (bij thuiskomst bleek ik wel een topsnelheid gemaakt te hebben dus dat kan het ook deels verklaren :Y) )

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 12:04

Karin_deB schreef:
@Namiro, misschien was het gisteren geen hardloopdag?
Die van mij zat ook niet mee nl. Ik wilde 5km maar uiteindelijk 3.2km gedaan want het lukte echt niet lekker. (bij thuiskomst bleek ik wel een topsnelheid gemaakt te hebben dus dat kan het ook deels verklaren :Y) )

Nou.. dat zou zomaar kunnen.. ik keek net naar de ‘statistieken’ en we hebben echt veel harder gerend dan normaal… :roll:

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 13:19

Ik ben snotverkouden en heb vannacht de halve nacht liggen blaffen.
Lopen was ook geen succes vanmorgen. Heb er 15km uit kunnen persen.
Wel genoten van het weer en de stilte van het bos.

Afbeelding

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 15:04

Misschien lag het echt aan gisteren, ik heb er met pijn en moeite 16km uitgeperst. Mijn hartslag was overigens niet hoog, maar ik liep echt niet lekker. Gelukkig was het nog licht, dus het uitzicht was prachtig en we zijn niemand tegen gekomen onderweg, wat een rust :z :Z

Balen van je schoenen Namiro!

Hoop dat je verkoudheid niet te lang duurt SV! Jullie gaan dit weekend op pad, toch?

En hoe was het bij de dierenarts Karin?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 15:34

Helaas hoefbevangen aan beide voorbenen. Rechtsvoor erger dan linksvoor. Links minimale kanteling, rechts iets meer maar nog voldoende ruimte tov de zool.
Nu weer andere pijnstilling (bute) en door met bloedverdunners. Tevens soort kussentjes om te dempen.
Ze staat nu even apart van de rest (rust en zo min mogelijk lopen) in de stal van 8x3 meter en morgen ga ik apart plekje voor dr maken.
Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 16:06

Hopelijk gaat het snel beter met die leukerd Karin.

Ja klopt ninus.. dus vanavond maar vroeg naar bed met wat paracetamol.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 07:46

Ach wat sneu Karin, ik hoop dat ze snel opknapt. Ze is inderdaad leuk :+:

Ik duim dat het geholpen heeft en je helemaal fit het weekend in gaat SV!

Hier weer een onmogelijke planning deze week := We gaan zaterdag voor de 30km. en dat betekent dat ik vanavond na het werk nog een duurloop van 90 minuten 'moet' lopen, nu de km's weer toenemen merk ik dat een dag hardlooprust tussendoor echt belangrijk is om overbelasting te voorkomen. Ik hoop dat ik rond een uur of 7 thuis ben, maar het kan maar zo later worden :D

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 09:18

Sterkte met de shet Karin! Hoefbevangenheid is vreselijk… helaas hier ervaring mee..

Hopelijk voel je je weer beter SV!

Pff Ninus.. en wat als je vandaag overslaat? Misschien heel naïef gedacht maar de training van vandaag gaat er toch niet voor zorgen dat je het zaterdag al dan niet gaat ‘halen’?

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 09:33

Ik ben dinsdag begonnen met de benchmark run voor een Garmin 10k plan van Jeff. Nu meen ik me te herinneren dat iemand hier dat ook gevolgd heeft en dat de sessies erg veel langer werden dan 10k. Nu lees ik online ook iets over dat er per ongeluk miles zijn geprogrammeerd als parameters in plaats van km. Dus dat er ergens een 24.14km long run in zou zitten maar als je dat deelt door de verhouding miles/km je op 15 uit zou komen. 15k voor een 10k programma vind ik nog best veel maar klinkt al logischer dan 24km. Wie heeft ervaring met Garmin programma's en hebben jullie tips en insights?

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 11:53

IMAY1990 schreef:
Ik ben dinsdag begonnen met de benchmark run voor een Garmin 10k plan van Jeff. Nu meen ik me te herinneren dat iemand hier dat ook gevolgd heeft en dat de sessies erg veel langer werden dan 10k. Nu lees ik online ook iets over dat er per ongeluk miles zijn geprogrammeerd als parameters in plaats van km. Dus dat er ergens een 24.14km long run in zou zitten maar als je dat deelt door de verhouding miles/km je op 15 uit zou komen. 15k voor een 10k programma vind ik nog best veel maar klinkt al logischer dan 24km. Wie heeft ervaring met Garmin programma's en hebben jullie tips en insights?

Geen ervaring met Jeff, wel met Greg voor de HM. Die gaat op tijd en niet zo zeer op km.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 11:56

Imay, geen ervaring mee. Sprak toevallig gisteren een vriendin die het Garmin programma voor 5km gestart was, heb haar niet over iets afwijkends gehoord.
Succes Ninus!
Ach, arme pony. Beterschap, wat een lieverdje.
Pff, niet fit zijn en dan alsnog >10km lopen :+ Nou ja, ik werd in januari wakker met een nekhernia en liep scheef van de pijn, maar de zon scheen, dus ik dacht 'ik ga een rondje lopen' en liep vervolgens mijn vlotste 5km ooit _O-

En vandaag heb ik sinds die dag mijn eerste 5km weer gelopen *\%/*
Conditioneel heb ik echt niets ingeleverd ondanks iets meer dan 2 maanden niet bewegen, ik verbaas me echt. Mijn lijf moet echt wel weer wennen en mijn nek doet zeer, maar het gaat goed en ik ben blij!

Laag tempo, maar ik heb hem wel lekker gelopen.
Afbeelding

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 12:24

Goof, wat fijn zeg dat je er weer 5km op hebt zitten, en nog dezelfde conditie, goed zeg! Hopelijk zet je herstel door, en kun je weer gaan genieten van nog meer mooie rondjes!

Ninus, dat klinkt als een druk weekje, succes vanavond met je duurloop! Gelukkig is het wel langer licht!

SV, sterkte met de verkoudheid, baalen zeg dat je helemaal vol zit.
Fijn dat je nog wel een klein loopje hebt kunnen doen.

Karin de B, wat een schatje! Hopelijk knapt ze snel op, goed dat je naar de kliniek gegaan bent.

Hier nog steeds pijn in mijn voet, crosstrainer en fietsen gaan gelukkig wel aardig, van de crosstrainer werd ik zo saai, dat ik de laag stof van onze oude mountainbike gehaald heb, bandjes opgepompt, en het bos ben ingegaan.
Zo dat was wel fijn, had de natuur echt gemist.
Wel even wennen met een fiets, ik wist niet meer zo goed hoe de versnellingen werkte, en stijl naar beneden is behoorlijk eng op een fiets als de remmen niet zo goed werken.
Sommige paden waren zo mul, dan kwam ik nauwlijks vooruit, en andere paden waren zo omgeploegd door paarden, dat het voelde alsof ik op een drilboor zat, i.p.v op een fiets ;)
Vond het voor het eerst in lange tijd niet gek gaan, iets meer dan 20km gemaakt, dat ga ik vaker doen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
En weer thuis:

Afbeelding

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 12:32

Bij foto 3, dat pad ken ik. Dat is bij de Loenermark toch? Kijk je wel even goed waar je mag fietsen? Met de mtb mag je alleen op de aangegeven fietsroutes.
Wel balen van die voet nog, maar zo kun je in ieder geval lekker de natuur in.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 12:47

Ja klopt SV, dat stuk was inderdaad Loenermark! Goed gezien!
Bedankt voor de tip, moet even de fietsroutes op gaan zoeken, heb nu een combinatie van allerlei paden gehad.

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 16:37

Hoi allemaal!

Ik ga over 1,5 week mijn eerste marathon in Rotterdam lopen, super spannend! Ik was benieuwd of er nog bokkers zijn die mij wat tips & tricks hiervoor kunnen geven :D Ik merk dat ik wat onzeker ben over wat nou een haalbare streeftijd is... Ik heb een lactaattest gedaan en mijn aerobe drempel ligt op 153 bpm en mijn anaerobe drempel op 167 bpm. Echter liep ik de halve marathon in februari met een gemiddelde hartslag van 175 bpm in 1u57 (5:30 gemiddeld p/km), dus twijfel of de anaerobe drempel eigenlijk niet hoger ligt. In de tussentijd gefocust op langzame duurlopen en wat kilo's afgevallen. Afgelopen zondag heb ik 32,2 km gelopen aan 6:00 min/km met een gemiddelde hartslag van 154 (dus eind zone 2). Hierna was ik moe, maar niet kapot en heb tussendoor nog versnellingen gedaan en had aan het eind nog over. Versnellingen waren rond de 5:40 met een HF 160.

Nu twijfel ik dus heel erg; de één zegt dat ik een sub 4 uur moet redden (dus 5:40 gemiddeld), een ander zegt dat ik al blij mag zijn als ik het op de 6:00 min/km vol kan houden tot het eind. Heeft iemand hier ervaring hiermee?

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 16:49

Jeuj Goof, goed gedaan *\o/*

Balen van je voet Ieris, maar wel mooie plaatjes zo!

Geen ervaring mee IMAY :n Ik ken Greg alleen van Kylan :j :D

Zou kunnen Namiro, ben fit en getraind genoeg en kan wel wat losser omgaan met een schema, doe ik ook wel eens. Maar eerlijk gezegd sta ik weer te trappelen om zo te lopen, ik heb de km's nodig anders word ik onrustig, zeker na een lange dag met veel reistijd en kantoor. Misschien kort ik wel wat in, hangt er vanaf hoe laat het wordt. Mijn man is solidair en wacht tot ik thuis ben, doordeweeks lopen we normaal gesproken niet samen, dus dat is een leuke motivatie :))

Welkom Samir. Geen ervaring mee. Mijn doel voor de eerste marathon was uitlopen, het was ook geen snel parcours en ik heb eerlijk gezegd geen enkel moment gekeken naar de tijd. Ik weet dat ik in potentie ook sub 4 kan lopen, maar dan moet ik nog weer anders gaan trainen en zo belangrijk vind ik het niet. En nu kan ik 's avonds gewoon nog naar een feestje :D Op de kortere afstanden probeer ik wel af en toe mijn tijd te verbeteren, maar dat is minder belastend.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 17:48

Welkom Samir, leuk dat je mee gaat doen met de marathon van Rotterdam!
Ik heb geen tips, vind meedoen al een hele prestatie!
Maar als ik je verhaal zo lees moet rond de 4 uur wel gaan lukken.
Heel veel succes alvast!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 18:27

Welkom Samir,
Je zou kunnen starten op 6 min per km en als het na 15km of een halve marathon nog goed voelt het tempo elke km iets opschroeven?

Mijn tip zou vooral zijn om te genieten. Het is je eerste marathon. Is die tijd dan zo belangrijk? Eerst maar eens een keer uitlopen en kijken wat het doet met je lijf en tussen je oren.
Maar goed, ik heb nog geen enkele (ultra)marathon gelopen met een bepaalde tijd in mijn hoofd. Die vind ik onbelangrijk.

Andere tips:
Geen nieuwe dingen proberen tijdens je marathon.
Twee dagen van tevoren minderen met het eten van vezels en goed drinken.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 22:22

Top Goof!! *\o/* Fijn dat je weer aan de slag kunt en dat het zelfs beter gaat dan verwacht!

Dat klinkt al anders Ninus! Als je er zelf echt zin in hebt is het anders dan verplicht omdat ‘het schema het zegt’.
Hopelijk heb je lekker gelopen.

Geen ervaring met schema’s, Greg en marathontijden, dus geen tips! Zou er vooral van (proberen te) genieten!

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 08:16

Als ik het echt als moeten zou ervaren dan zocht ik een andere hobby Namiro :)) Ik moest mezelf gisteren wel een klein schopje geven, het waaide echt windkracht 5 en regen, mijn man was Sjaak Afhaak en lag met de hond op de bank, dat was wel een tegenvaller := Ik heb mijn rondje wel ingekort naar 13km, maar ik heb verrassend lekker gelopen en bijna ook helemaal bij daglicht, zo fijn.

Hoe gaat het SV? Klaar voor het weekend? Ik kijk uit naar jullie foto's :j

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 09:17

Ninus, dapper van je dat je toch gegaan bent! Vaak als je eenmaal bezig bent gaat het ook wel fijn.
Mooi dat je nog 13 km fijn gelopen hebt!
Ik heb dat ook wel eens bij de paarden, dat ik er weinig zin in heb om ze te doen.
Na een lange dag werken in de winter, en dan in het donker en regen thuiskomen, en dan terwijl je al koud en zijknat bent de paarden nog eten moet geven en mest moet scheppen, wetende dat je collega's zonder deze hobby, thuis meteen lekker op de bank ploffen.
Dan denk ik ook wel eens, had ik nou maar breien als hobby genomen! ;)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 14:04

Ninus schreef:
Als ik het echt als moeten zou ervaren dan zocht ik een andere hobby Namiro :)) Ik moest mezelf gisteren wel een klein schopje geven, het waaide echt windkracht 5 en regen, mijn man was Sjaak Afhaak en lag met de hond op de bank, dat was wel een tegenvaller := Ik heb mijn rondje wel ingekort naar 13km, maar ik heb verrassend lekker gelopen en bijna ook helemaal bij daglicht, zo fijn.

Hoe gaat het SV? Klaar voor het weekend? Ik kijk uit naar jullie foto's :j

Gaat niet goed helaas.. vannacht heel slecht geslapen, bonkend hoofd, veel gehoest. Heb er spierpijn van in mijn buik. Ben thuis gebleven van mijn werk en wissel slapen op de bank af met iets drinken pakken, niezen, hoesten of naar de wc gaan. Meer niet.
Zucht. Ik baal.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 14:24

Jee wat baalen SV, jij ook in de lappenmand, gatsie en dan net voor het weekend dat het ook nog mooi weer gaat worden.
Betershap ermee, hoop dat je snel opknapt.
Goed dat je je ziek gemeld hebt, doe maar rustig aan!

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 19:28

Beterschap SV! :(:)

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-23 13:48

-O- Wat een klotetiming SV

Hier dacht ik vanochtend dat ik mijn eerste DNF tijdens een training zou registreren. Ik was de eerste 2km echt zo afschuwelijk misselijk, brrr :r

Maar het trok gelukkig daarna weg, het weer was perfect, geen wind, droog, niet te warm en we hebben heerlijk gelopen. Mijn man kreeg rond de 20km last van zijn heup, dus toen hebben we het tempo wat omlaag geschroefd en hij heeft twee keer moeten rekken en strekken, maar ik heb echt heerlijk gelopen. De eerste 30km van dit jaar is een feit *\o/*

Daarna snel het huis aan de kant, want een oud-collega komt zo op de koffie (of thee in mijn geval :D ). Morgen nog een drukke familiedag en maandag helemaal niks. Zin in! Het was een drukke week met een assessment en twee keer een soort van crisis, maar ik heb het assessment goed afgesloten en de crisis opgelost. Heerlijk gevoel. Fijne Pasen allemaal!