IMANDRA schreef:Electra63 schreef:Vanavond was op het nieuws dat de economische krimp van Nederland de kleinste is vergeleken met de andere Europese landen. De verwachting is, dat zodra de maatregelen niet meer gelden, de economie snel zal aantrekken.
Ik ken bedrijven die noodhulp hebben gehad ja. Sowieso een kleine start-up, maar ook restaurants hier in de buurt. Het dekt niet de vaste lasten nee, maar alle beetjes helpen. En met een beetje creativiteit en doorzettingsvermogen zie je bedrijfjes het ondanks de crisis écht goed doen. Je moet wel aan bepaalde voorwaarden voldoen om dat beetje extra te krijgen. Ik ben geen ondernemer dus meer weet ik er niet vanaf.
Dit geld zal van bufferpotjes komen. Na de crisis van 2008 heeft Nederland onder oa Rutte 1 flink gewerkt om die buffers van toen weer aan te vullen. Met flinke kritiek daarop overigens. Dat zal straks weer moeten gebeuren ja, dus uiteindelijk voelen en betalen we daar weer aan mee. Maar eerlijk? Ik vind het niet erg als dat betekent dat we in tijden zoals deze juist die buffer kunnen inzetten om de getroffenen zo veel mogelijk te helpen. Hadden we die buffers niet gespaard omdat Nederland de buikriem niet had aangetrokken, dan had ondernemend Nederland en de zorg helemaal niks extra’s kunnen krijgen en waren we nog verder van huis. Als er straks een regering komt die niet die buffers aan wil vullen, en er komt een crisis... of een nieuwe pandemie... wat dan? Ondanks alle negativiteit hier mogen we denk ik blij zijn met hoe Nederland die zaken heeft geregeld. Ook al zijn ze niet ideaal.
Sommige mensen gaan het niet redden en zullen moeten sluiten. Zoals jij. Reorganisaties bij grotere bedrijven zitten er ook aan te komen, met grootschalige ontslagen. Dat is heel triest, en wens iedereen die erdoor geraakt wordt er sterkte mee. Maar hoe moeten we het anders doen? Alles loslaten, met overwerkte en daardoor slechte & langzame zorg tot gevolg? Wat voor economische gevolgen heeft dat allemaal wel niet? Ik hoor jou heel veel kritiek hebben maar eigenlijk niet met oplossingen komen. Ik snap de frustratie, maar er zijn niet echt andere viable opties?
Alle respect hoor, en je mag best kritiek hebben en klagen over je situatie.
Ik denk ook niet dat het eerlijk is om puur alleen op te regering te godveren. Als wij Nederlanders massaal onze verantwoordelijkheid hadden genomen waren er geen heftige maatregelen nodig geweest. Hoefden al die bedrijven niet dicht. Hoefden we geen avondklok. Of lockdown. Maar dat hebben we niet gedaan.
1. Maar wél de zwaarste economische krimp sinds de oorlog, dat vergeet je voor t gemak even?
2. Ach sommige mensen redden het niet door een corona besmetting.. gaat om minder dan 1%, tja heel erg, maar niks aan te doen...
Zie je wat je zegt? Lichtelijk hypocriet, vooral aangezien de mensen die hun bedrijf verliezen, over 20 jaar nog in de schulden zitten, en wij daar allemaal last van gaan hebben.