Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-21 11:12

IMANDRA schreef:
Electra63 schreef:
Vanavond was op het nieuws dat de economische krimp van Nederland de kleinste is vergeleken met de andere Europese landen. De verwachting is, dat zodra de maatregelen niet meer gelden, de economie snel zal aantrekken.

Ik ken bedrijven die noodhulp hebben gehad ja. Sowieso een kleine start-up, maar ook restaurants hier in de buurt. Het dekt niet de vaste lasten nee, maar alle beetjes helpen. En met een beetje creativiteit en doorzettingsvermogen zie je bedrijfjes het ondanks de crisis écht goed doen. Je moet wel aan bepaalde voorwaarden voldoen om dat beetje extra te krijgen. Ik ben geen ondernemer dus meer weet ik er niet vanaf.

Dit geld zal van bufferpotjes komen. Na de crisis van 2008 heeft Nederland onder oa Rutte 1 flink gewerkt om die buffers van toen weer aan te vullen. Met flinke kritiek daarop overigens. Dat zal straks weer moeten gebeuren ja, dus uiteindelijk voelen en betalen we daar weer aan mee. Maar eerlijk? Ik vind het niet erg als dat betekent dat we in tijden zoals deze juist die buffer kunnen inzetten om de getroffenen zo veel mogelijk te helpen. Hadden we die buffers niet gespaard omdat Nederland de buikriem niet had aangetrokken, dan had ondernemend Nederland en de zorg helemaal niks extra’s kunnen krijgen en waren we nog verder van huis. Als er straks een regering komt die niet die buffers aan wil vullen, en er komt een crisis... of een nieuwe pandemie... wat dan? Ondanks alle negativiteit hier mogen we denk ik blij zijn met hoe Nederland die zaken heeft geregeld. Ook al zijn ze niet ideaal.

Sommige mensen gaan het niet redden
en zullen moeten sluiten. Zoals jij. Reorganisaties bij grotere bedrijven zitten er ook aan te komen, met grootschalige ontslagen. Dat is heel triest, en wens iedereen die erdoor geraakt wordt er sterkte mee. Maar hoe moeten we het anders doen? Alles loslaten, met overwerkte en daardoor slechte & langzame zorg tot gevolg? Wat voor economische gevolgen heeft dat allemaal wel niet? Ik hoor jou heel veel kritiek hebben maar eigenlijk niet met oplossingen komen. Ik snap de frustratie, maar er zijn niet echt andere viable opties?

Alle respect hoor, en je mag best kritiek hebben en klagen over je situatie.

Ik denk ook niet dat het eerlijk is om puur alleen op te regering te godveren. Als wij Nederlanders massaal onze verantwoordelijkheid hadden genomen waren er geen heftige maatregelen nodig geweest. Hoefden al die bedrijven niet dicht. Hoefden we geen avondklok. Of lockdown. Maar dat hebben we niet gedaan.

1. Maar wél de zwaarste economische krimp sinds de oorlog, dat vergeet je voor t gemak even?

2. Ach sommige mensen redden het niet door een corona besmetting.. gaat om minder dan 1%, tja heel erg, maar niks aan te doen...
Zie je wat je zegt? Lichtelijk hypocriet, vooral aangezien de mensen die hun bedrijf verliezen, over 20 jaar nog in de schulden zitten, en wij daar allemaal last van gaan hebben.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 11:17

Citaat:
Nogmaals: al die steunfondsen en noodhulpen zullen toch teruggestort moeten worden daar waar het vandaan komt? Dat is toch geen kado wat uit de lucht is komen vallen?

Zo werkt de overheid NIET.
Overheidsfinanciën verschillen van die van een gezin of bedrijf.

De winst, letterlijk, is dat bedrijven overeind zijn gebleven. Ook zonder belastingverhoging komt het "gewoon vanzelf" goed.
Citaat:
Dus ook al trekt de economie aan (eerst zien en dan geloven) dan nog mag er door iedere werkende burger ingeleverd worden im al dat geld weer terug te storten.

Ja, dat deed Lubbers, (cda/ vvd) maar het is verder nergens goed voor.
Hopelijk is Rutte verstandiger.
Europa gaat ons niet dwingen (want we doen het al baaie goed.)

Popstra

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 15:08

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 15:09

Hopelijk dat daar eindelijk iets aan gedaan word, is Corona nog ergens goed voor als het daarom nu wel zou gaan.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 20:56

Dimphyl schreef:
1. Maar wél de zwaarste economische krimp sinds de oorlog, dat vergeet je voor t gemak even?

Dus? Het is niet alsof we die kunnen voorkomen of zo. En blijkbaar kunnen we hem als een van de beste opvangen. Niet dat deze krimp niet erg is, maar wat wil je er aan doen?

Ik heb even opgezocht waar je het waarschijnlijk vandaan hebt.

Volkskrant schreef:
De Nederlandse economie is vorig jaar met 3,8 procent gekrompen. Dat is net iets meer dan de 3,7 procent achteruitgang door de kredietcrisis in 2009. Daarmee is de coronacrisis van 2020 goed voor de sterkste economische daling sinds de Tweede Wereldoorlog.

Dat heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dinsdag gemeld. In 2019 groeide de economie nog met 1,7 procent. De recordkrimp van vorig jaar is een optelsom van ups en downs. In het tweede kwartaal nam het bbp (bruto binnenlands product) door de lockdown af met 8,5 procent, de grootste krimp in de historie. In het derde kwartaal volgde na het opheffen van de maatregelen 7,8 procent groei, de hoogste stijging ooit. In het vierde kwartaal, met een nieuwe lockdown, kromp de economie nog eens met 0,1 procent ten opzichte van een kwartaal eerder.

Het lijkt er dus ook -voor mij als leek en niet-econoom- cijfermatig op dat zodra de lockdowns weer opgeheven worden, de economie weer aantrekt.

Dimphyl schreef:
2. Ach sommige mensen redden het niet door een corona besmetting.. gaat om minder dan 1%, tja heel erg, maar niks aan te doen...
Zie je wat je zegt? Lichtelijk hypocriet, vooral aangezien de mensen die hun bedrijf verliezen, over 20 jaar nog in de schulden zitten, en wij daar allemaal last van gaan hebben.

Ah! Je hebt mijn epistel dus niet gelezen.

Ten eerste. Door Corona gingen er gemiddeld 10% meer mensen dood. Daar moet je de mensen die langdurig last hebben van de gevolgen van Corona nog bijtellen. Die mensen kunnen immers amper tot niet werken en komen daar wellicht ook financieel van in de knel. Van een faillissement of baanverlies kan je nog bijkomen. Van dood gaan niet. En met langdurig ziek zijn + de langdurige gevolgen kan je toch ook een flinke periode uit de running zijn waardoor je financieel ook niet lekker loopt.

Ten tweede. De economie wordt nu geraakt ja. Maar wat denk je dat er gebeurt als we alles losgooien? Eerst vliegen de besmettingen omhoog, waardoor de ziekenhuisopnamen omhoog vliegen, waardoor men code zwart krijgt en niet iedereen meer kan gaan behandelen, waardoor de gezondheidsmedewerkers dus moeten gaan kiezen wie ze redden. Zoiets wil denk ik niemand op zijn geweten hebben. Deze onmogelijke drukte in de zorg zorgt er vervolgens weer voor dat er veel uitval is in de zorg, door fysiek en mentaal leed... zie je de sneeuwbal die zich langzaam in een lawine aan het vormen is in dit scenario?

Ten derde. Over twintig jaar nog in de schulden zitten? Dat is geheel afhankelijk van de vorm van je bedrijf. Als je 'slim' je op een bepaalde manier je bedrijf hebt opgezet [BV] dan ben je niet privé aansprakelijk voor de schulden van je bedrijf (en loop je, maar verbeter me gerust als ik het fout heb, geen 20 jaar met schulden rond). Dan is het alsnog flink ruk dat je met je passie moet stoppen. Maar zie het als een donkere wolk met een zilveren randje.
Weet niet hoe het zit als je wel persoonlijk aansprakelijk bent. Het lijkt me dat je van een kale kip niet kan plukken en je niet jarenlang in de schuldsanering komt, maar heb er te weinig verstand van om daar iets van te zeggen.

Edit: een kanttekening van Mysa over schulden:
Mysa schreef:
Kleine kanttekening: het gaat niet om slim maar om wat er wel of niet kan. Als kleine zelfstandige is het namelijk niet opportuun om een bv op te zetten, bij een faillissement ben je dan inderdaad niet hoofdelijk aansprakelijk maar je betaalt heel veel belasting, dat kan dus niet uit. De zzp'er of eenmanszaak is dus wel degelijk de klos als hij geen geld achter de hand heeft.

Natuurlijk is het erg dat mensen in de knel komen. Uiteraard. Maar dan stel ik jou (opnieuw) de vraag:
hoe moet het dan anders?
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 17-02-21 21:06, in het totaal 3 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 21:00

Kleine kanttekening: het gaat niet om slim maar om wat er wel of niet kan. Als kleine zelfstandige is het namelijk niet opportuun om een bv op te zetten, bij een faillissement ben je dan inderdaad niet hoofdelijk aansprakelijk maar je betaalt heel veel belasting, dat kan dus niet uit. De zzp'er of eenmanszaak is dus wel degelijk de klos als hij geen geld achter de hand heeft.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 21:01

Wat ik mij vandaag afvroeg:

Als je corona gehad hebt moet je alsnog geëent worden, want je verliest je bescherming.
Bij een enting zal dit dus niet anders zijn.

Hoevaak moet je dan geëent worden? Ik neem aan elk jaar?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 21:03

mysa schreef:

I stand corrected, bedankt :j.

Hoe werkt dat dan, moet die dan jaren werken om die schulden af te betalen, of is het wel het 'van een kale kip kan je niet (verder) plukken' verhaal?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 21:08

Sunnda schreef:
Wat ik mij vandaag afvroeg:

Als je corona gehad hebt moet je alsnog geëent worden, want je verliest je bescherming.
Bij een enting zal dit dus niet anders zijn.

Hoevaak moet je dan geëent worden? Ik neem aan elk jaar?

Zowel voor de natuurlijke antistoffen als voor de antistoffen voor het vaccin weet men niet hoe lang ze blijven. De verwachting is dat het vaccin minimaal 1 jaar beschermd, voor natuurlijke antistoffen weet men het niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 22:26

Ivm financiën en faillissement : een getrouwde zzp'er heeft de volgende mogelijkheid :
- zorg dat je 'op huwelijkse voorwaarden' getrouwd bent, dat kun je ook regelen als je al getrouwd bent,
- zet een eventueel eigen huis op naam van de partner in loondienst.

Ga je privé failliet, is dat balen, maar kun je met een beetje mazzel in je huis blijven.

Groot voordeel voor hen in de dienstensector is, dat er bij failliet meestal geen enorme voorraden, goederen etc 'voor een appel en een ei' verkocht worden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 00:18

Ik sta altijd een beetje dubbel in het verhaal van de zzp-er.
Ik ken veel mensen die ontslag hebben genomen en zich laten inhuren voor een uurloon 3 a 4 x hoger dan het uurloon van de werknemer in loondienst. Ze moeten zich dan wel zelf verzekeren voor arbeidsongeschiktheid, inkomensverlies en pensioen. In de praktijk doen ze dat niet altijd of stellen het uit. Dat is dan wel het risico van zzp-ers, die er zelf voor kiezen om "zekerheid" in te ruilen voor meer geld.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 01:36

Ik was gister in het winkelcentrum, maar dat click en connect komt ook niet echt van de grond heb ik het idee?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 02:47

imaudy schreef:
Ik was gister in het winkelcentrum, maar dat click en connect komt ook niet echt van de grond heb ik het idee?

Klopt dat las ik ook al op het nieuws. Ik denk dat mensen denken van via internet is makkelijker en zich daar aan vast houden. Ik wou het binnenkort wel eens gaan proberen bij aantal winkels of het wat is.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 23:44

Imandra, de Harry Hol van Bokt! *\o/* _/-\o_

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 23:48

Het click en collect wetkt bij de Action hier wel goed. Vandaag daar wat opgehaald en eerder bij de Praxis.
Lastige is het minimale bestelbedrag, wat ik snap maar wat er bij mij wel voor zorgde dat ik extra dingen erbij moest doen om aan het bedrag te komen.

Heb ook bouwmateriaal nodig, maar sommige dingen kunnen alleen maar via click en collect. Andere alleen maar thuis laten bezorgen met de daarbijbehorende kosten voor levering. Dan zit er bij iets wat ik nodig heb een verplichte minimale afhaalhoeveelheid.
Dus hier ligt alles nu stil qua klussen en wacht wel tot alles weer opengaat.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 00:18

Gulpje schreef:
Imandra, de Harry Hol van Bokt! *\o/* _/-\o_

ik moest even googlen of dit een compliment was of niet _O-

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 16:11

Dat is het, die man is echt geweldig :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 16:12

Willem Engel ontkent gewoon dat er oversterfte is en er geen drukte in de ziekenhuizen is, dat is zijn verweer tegen de avondklok, dacht dat hij ooit 12 jaar gestudeerd had maar het is inderdaad beter dat hij dansleraar is geworden. Weet niet in welk parallel universum hij zich voortbeweegt maar echt, wat een flapdrol.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 16:15

Hij zegt dat het alleen druk is in zkh en geen overload. Dat is vrij relatief natturlijk. In 2018 vonden we 350 bedden al overvol, nu zitten we op 500 , hebben nog 100.000 ok's achterstand en gaat het "beter" volgens de media. Hoe snel zijn we gewend aan de huidige zkh-situatie.

Die oversterfte is gewoon een baudetje.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 16:16

Die 'expert' die viruswaanzin heeft laten spreken, ik vond hem lastig te volgen. Iemand hier met kennis van zaken die weet of wat hij vertelde klopt en zo ja waar het dan over ging?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 16:19

IMANDRA schreef:
Die 'expert' die viruswaanzin heeft laten spreken, ik vond hem lastig te volgen. Iemand hier met kennis van zaken die weet of wat hij vertelde klopt en zo ja waar het dan over ging?

Ik heb iig weinig goeds over hem gevonden als ik zijn naam Google.
Maar ik vond het ook een heel lastig en technisch verhaal. Had het al in het algemene topic gezet maar vraag me dan toch af hoe zo'n rechter dat doet, die heeft niet meer kennis fan wij :D

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 16:39

Electra63 schreef:
Ik sta altijd een beetje dubbel in het verhaal van de zzp-er.
Ik ken veel mensen die ontslag hebben genomen en zich laten inhuren voor een uurloon 3 a 4 x hoger dan het uurloon van de werknemer in loondienst. Ze moeten zich dan wel zelf verzekeren voor arbeidsongeschiktheid, inkomensverlies en pensioen. In de praktijk doen ze dat niet altijd of stellen het uit. Dat is dan wel het risico van zzp-ers, die er zelf voor kiezen om "zekerheid" in te ruilen voor meer geld.

Die zzp'ers zijn er zeker. In de culturele sector is dat echter niet de standaard. Daar is zzp'en heel normaal vanwege het projectmatige karakter van je werk en organisaties veelal geen structurele financiën hebben om mensen op de loonlijst te zetten. Als zzp'er verdien je daar niet 3-4x meer dan in loondienst en komt de klap hard aan.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 16:50

secricible schreef:
IMANDRA schreef:

Ik heb iig weinig goeds over hem gevonden als ik zijn naam Google.
Maar ik vond het ook een heel lastig en technisch verhaal. Had het al in het algemene topic gezet maar vraag me dan toch af hoe zo'n rechter dat doet, die heeft niet meer kennis fan wij :D

Haha ja precies! Lijkt me dat je dan in gewone-mensentaal je punt moet maken. Dus alleen nadelig voor viruswaanzin?

Die advocaat is ook een paar keer te vaak op z'n achterhoofd gevallen volgens mij.
"Ja, de meeste besmettingen lopen mensen thuis op, dus je gaat alleen maar meer besmettingen krijgen door mensen verplicht thuis te houden"

:')

Jup feilloze logica dat.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 17:02

Haha, daar zat ik ook met kromme tenen naar te luisteren, is hij nou zelf zo dom, of denkt hij dat de rechter zo dom is?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 20:10

bigone schreef:
Willem Engel ontkent gewoon dat er oversterfte is en er geen drukte in de ziekenhuizen is, dat is zijn verweer tegen de avondklok, dacht dat hij ooit 12 jaar gestudeerd had maar het is inderdaad beter dat hij dansleraar is geworden. Weet niet in welk parallel universum hij zich voortbeweegt maar echt, wat een flapdrol.

"Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) was er vorige week voor het eerst sinds eind september geen sprake meer van oversterfte. Er overleden naar schatting 3400 mensen, ongeveer net zoveel als wanneer er geen corona zou zijn geweest. Onder 80-plussers waren er zelfs minder sterfgevallen dan gebruikelijk in deze periode."

https://nos.nl/artikel/2369320-cbs-voor ... allen.html

Er is momenteel toch ook geen oversterfte?