Hardlopen deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

welshfan97

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 07:41

Ik kan absoluut niks doen als ik niet Ontbijt, word al duizelig als ik sochtends nog ga douchen voor ontbijt. Ik loop dus minimaal een kwartier tot half uur na een licht ontbijt.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 07:50

Gisteren noodgedwongengelopen zonder muziek en zonder tijdwaarneming. Ging om een prestatieloop op de 10k. Heb nog niet eerder zó lekker gelopen. Herkenbaar voor iemand?

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 10:56

Ik heb dat ook wel eens dat als ik zonder iets loop dat dan later blijkt dat ik voor mijn doen snel was. Maar toch blijf ik met telefoon lopen want vind het ook wel fijn als ik iets specifieks wil doen die dag.

Love1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 12:45

Ik vind het heerlijk om met een nuchtere maag vroeg in de ochtend hard te lopen. Het gaat mij dan ook zoveel beter af. :D
Hardlopen zonder mobiel of muziek doe ik al een tijdje. Alleen tijdens evenementen vind ik mijn eigen muziek wereldje fijn.. Het is eigenlijk van de ene op de andere dag gegaan ik had ineens geen behoefde aan muziek tijdens het lopen. Al kan ik niet zonder me hond hihi vanmiddag weer een rondje proberen :)

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 12:55

dream_lot schreef:
Vandaag de derde les van evy gelopen. Ik geniet er echt van, heerlijk in het bos.
Nu loop ik met een kleine iPod die ik wel in zo'n klein zakje kan doen van de broek, maar ik wil liever met mijn iPhone 5 lopen. Met zo'n armband. Weet iemand goede armbanden voor hele smalle armpjes?
Gewoon een hogere sok de voet afknippen, om je arm doen, dubbel vouwen en daar kan je 'm in douwen.

Vanmorgen 7,2 kilometer in 45 minuten gelopen. Op naar de 10 :))

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 12:59

Iemand een tip wat te doen? Ik ben sinds 2 weken aan het hardlopen (met Evy en goede hardloopschoenen die opgemeten zijn) Het lopen gaat goed, geen pijn, ik vind het leuk om te doen. Alleen nu heb ik sinds vrijdag best een pittige pijn in allebei mn voeten, achillispezen vermoed ik. Gewoon lopen doet ook pijn, al merk ik vandaag wel een lichte verbetering tov gisteren. Nou heb ik vorige week onbedoeld een wandeling gemaakt van 20 km (had de helft moeten zijn) dus dat zou er ook mee te maken kunnen hebben. Hoe kan ik het verder lopen het beste aanpakken? Wachten totdat ik pijnvrij ben of mag je met lichte pijn weer lopen? Op dit moment kan het in ieder geval niet, waar ik flink van baal.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 13:05

Ik zou wachten totdat je pijnvrij bent. Collega van mn moeder kreeg ook licht pijn maar wilde graag zn marathon nog lopen maar nu staat hij al 4 maanden stil terwijl als hij toen even was gestopt was het iets van 3 weekjes geweest volgens arts. Ik kreeg van hem het advies meteen te stoppen als je iets voelt, ook al loop je pas 2km en denk je dat je lichaam het wel aankan.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 13:15

welshfan97 schreef:
Ik zou wachten totdat je pijnvrij bent. Collega van mn moeder kreeg ook licht pijn maar wilde graag zn marathon nog lopen maar nu staat hij al 4 maanden stil terwijl als hij toen even was gestopt was het iets van 3 weekjes geweest volgens arts. Ik kreeg van hem het advies meteen te stoppen als je iets voelt, ook al loop je pas 2km en denk je dat je lichaam het wel aankan.

Dank je wel voor je reactie! Ik zal dan wachten totdat ik helemaal pijnvrij ben, zo dom zijn om dan uiteindelijk lang niks te kunnen als ik het voorkomen kan.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 13:24

Ik had een week of drie terug ook fikse pijn in mijn rechterbeen, ik weet niet of het de achillespees was of de kuitspier. Maar na een week rust was het over en kon ik pijnvrij trainen. Een fysio op m'n werk zei ook dat ik dat goed had ingeschat. Pijn tijdens het lopen mag wel maar niet gaan lopen als je al pijn hebt, is wat hij me op het hart drukte.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 14:04

Mijn huisarts zei ook tegen mij toen ik met mn voet zat dat er 3 stappen waren waarin de pijn die ik had zich zou gaan ontwikkelen als ik bleef lopen
1. Pijn na het lopen
2. Pijn na en voor het lopen maar tijdens lopen door warm worden gaat het weg
3. Ook lijn tijdens lopen
Weet niet of dat hetzelfde geld voor de pijn die jij hebt.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 16:54

Ik kom even uit mijn meelees-modus.
Heb vorig jaar maart het Evy programma gevolgd en kon zonder problemen 5 km lopen. Uiteindelijk ontwikkelde ik pijn in m'n heup/bil die ook na het lopen bleef aanhouden. Dus gestopt (ook ivm drukte). In november was het weer weg (na ongeveer 4 maanden rust) en ging ik weer met Evy vanaf 0 beginnen. Iets opgebouwd, toch weer een maand rust ingebouwd en ben nu bij les 16 (max 7 minuten gelopen nu), maar de laatste 2x toch weer last van m'n heup en ook weer in rust.
Als jullie het verhaal zo horen, waar denken jullie aan? Spierkwestie of gewrichtkwestie? De pijn begint tijdens het lopen in mijn lies, na de les is het de heup/bil wat een paar dagen aanhoud.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 17:16

@Miriam91, ik had het zelfde probleem. Bij mij waren het spieren. Maar de fysio gaf aan dat het ook gewricht/aanhechting pezen kon zijn. Dus slim om misschien langs te gaan? Als je goede sportfysio hebt weet die het je zo te vertellen. Ik moest zelf wat oefeningen doen (op mijn heup liggend op een foam roller en dan rollend naar boven/beneden) en heeft me erg geholpen. Nu voel ik het af en toe nog wel, maar minder. Dus eventueel even langs fysio, beter voor jezelf :)

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 17:44

Hier ook flink pijn in de heup gehad na de eerste twee keer lopen. Maar de derde keer geen last meer gehad. Luie spieren denk ik :')

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:46

Ik ga sowieso even langs de fysio. Maar denk zelf niet aan spieren, want als ik er van buiten op druk of in kneed dus het helemaal geen zeer. Bedankt in ieder geval!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 21:34

Zonder ontbijt ga ik niet lopen, dat red ik echt niet :n

Vanmorgen heb ik met een paar collega's de Gulbergencross gelopen, 4 km in 31 minuten. Als je dan nagaat dat 3/5 ongeveer steil heuvelop was (+- 15%), wat ik grotendeels wandelend heb afgelegd, viel me dit resultaat niks tegen :D
Was er leuk om te doen. Was wel onder de indruk van de 10 km (5 rondjes van 2 km), de winnaar heeft de totale afstand in 29 min afgelegd :oo

Ik ga morgen bij mijn podotherapeut wel informeren naar sportzooltjes.. Ik blijf last houden van mijn schenen en knieen tijdens en na het lopen. Vandaag toch maar mijn gewone (antipronatie) zooltjes er in gelegd. Die corrigeerden voor het lopen eigenlijk net teveel, maar het scheelde me toch behoorlijk in klachten. Dan nog maar een keer mijn spaarpot plunderen :=

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 23:14

Bij mij zei de man van de winkel dat bij slechte schoenen (zoals bij mij, ik zakte naar binnen) dat je enkels, knieen, heupen en rug dat moeten opvangen. Bij mij begon het met mn voet maar heb ook al eens daagjes last van mn knie gehad. Misschien is het bij jou ook zoiets.

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 09:24

Goedemorge! Pfoe, wat en weekend heb ik achter de rug. Ik had zaterdag het leuke idee in mijn hoofd gehaald
om te gaan lopen zonder de lessen van Evy, maar dat was niet zo'n strak plan. Vriendlief was mee op de fiets
en ik heb in de stukken die ik wandelde iets te fanatiek met hem gekletst waardoor ik er keilang over deed. :')
Vandaag maar les 7 van Evy lopen, eens kijken hoe dat uitpakt.

Ik heb trouwens met lopen ook 'last' van mijn heup. Het is niet echt dat ik pijn heb, maar het voelt op de een of andere manier alsof mijn heupen scheef zijn. Zou best kunnen dat het echt zo is, want heb 2 jaar geleden een ongeluk gehad waarbij mijn rechterheup flink gekneusd was.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 11:51

Met scheve heupen zou ik erg oppassen! Krijg je verschrikkelijke rugpijn van. Ik zelf heb scoliose, bij mij nket door beenlengte verschil maar dat komt wel veel voor. Ik ga een keer per half jaar op controle en daar wordt bij mij verschrikkelijk op gehamerd dat zodra ik last krijg van heupen/rug ik meteen aan de bel moet trekken.

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:03

Ja, ik laat me binnenkort denk ik maar even controleren. Ik merk het meestal alleen in het begin met warmlopen een beetje, daarna niet meer eigenlijk. :)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:05

Ja, ik zou dan even langs een chiropractor gaan.

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:44

Ik heb ook beenlengteverschil, 3 cm. maar met hardlopen totaal geen last van, wat dat betreft is gewoon lopen en hardlopen wezenlijk anders.
Maar ik kan natuurlijk alleen voor mijzelf spreken.

Love1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:51

Goede tips komen hier voorbij.. !! Zelf merk ik datik wat zeurderige pijn krijg in mijn heupen als ik te lang op een erg bolle weg of scheve weg loop waardoor de ene kant meer belast word. Misschien voor jullie ook een tip om rekening mee te houden niet de hele route rechts te lopen maar afwissel of in het midden van de straat blijven lopen :)

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 13:05

Ik heb zelf ook last van scheveb wegen dus loop het liefst op fietspaden (die zijn vlakker)

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 13:07

Ik loop ook wel eens aan de andere kant van de weg omdat ik als ik zo loop dat ik het verkeer tegemoet loop ik precies de kant waar ik sneller last krijg door overpronatie dan nog zwaarder belast doordat de weg afloopt.

Votti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 13:20

Het lopen op verschillende kanten van de weg kan inderdaad helpen tegen sommige klachten, ik merk het ook dat wanneer ik lang aan dezelfde kan ren mijn overpronatie vervelend is, als ik wissel van kant of oop vlakke wegen loop is het inderdaad minder, net als bij Kiwi. Heb het geluk dat er bij mij in de polder ook veel wegen zijn die niet veel gebruikt worden en die dus ook lekker vlak rennen :)