Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 17:14

Ik bedoelde ook niet perse ' in plaats van hier' , maar zulke wandelingen, routes, wandeltips worden erg gewaardeerd in ons wandeltopic :D
(alhoewel ik persoonlijk wel vind dat dit een hardlooptopic is, maar ik geniet net zo hard van de foto's)

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 17:17

Ik ga me echt niet mengen in deze nutteloze discussie. Het is echt de sfeer hier in het topic niet waard.

Kan het filmpje helaas niet zien Sall want ik heb geen Strava maar het moet heerlijk zijn!

Ziet er tof uit Goof!

@jet via garmin kan je alle loopjes zien die andere hebben gedaan in dat gebied en die kan je dan gebruiken.

Ziet er weer prachtig uit Danseresje

Thx voor de feedback allemaal! In mijn hoofd is het heel lastig om traingen over te slaan maar ik heb besloten er toch aan toe te gaan geven. Heel irritant want ik heb vakantie en ik mag dus niet trainen... MIsschien dat ik morgen een slow 5 meepak als ik me goed voel, meer voor het mentale stukje dat ik dan toch "iets" gedaan heb en ook klein beetje te temperatuur voelen.

Heb mezelf maar boos gemaakt op de tuin :+ Ben bijna klaar met de hele border schoon maken van onrkuid, en alle plantjes voorjaarklaar te maken. Morgen even houtsnippers halen om de laag weer goed aan te vullen en dan mag mijn man zich boos maken op het gras :+

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 17:26

Goof schreef:
Muppet, ik moet ook echt alert zijn met lopen hoor, het gaat me niet vanzelf. Ik moet echt wel opletten bij wortels en kuilen etc, daarom loop ik onverhard ook langzamer dan verhard.
Om trouwens op je vraag terug te komen; het lijkt alsof je wil hardlopen omdat je ziet dat een ander dat leuk vindt, maar niet omdat je zelf die behoefte of intrinsieke motivatie hebt. Ik zou graag warme chocomel met slagroom drinken, want dat ziet er zo lekker uit en anderen genieten er altijd zo van, maar ik lust het niet. Moet ik het dan na willen streven?
Ik zou eens goed bedenken of je het wel echt wil en zo ja, probeer dan eens tijdens of na het lopen echt te voelen wat je nou zo leuk vindt. Als dat er niet is, het leuk vinden, kan je het wel willen, maar dan wordt het een 'moetje' en gaat het hem niet worden.

Wandelse Danseresje!

Ik heb nog even gekeken, maar mijn laatste 15km is echt langer dan een half jaar terug en was de snelste tot dan toe en en ik heb deze vanmorgen 7 minuten vlotter gelopen *\o/*
Mooi PR dus.
Niet perse mijn doel, maar wel erg leuk en echt het gevolg van de interval- en tempotrainingen die ik nu loop.

Wat leuk Goof dat je het gevolg van alle trainingen gaat merken, gefeliciteerd met je PR!
Het is niet zo dat ik wil lopen omdat een ander het zo leuk vind, alleen ik omschrijf het denk ik niet zo goed hihi. Ik ben echt jaloers op mensen die na een werkdag thuiskomen, de hardloopschoenen aan kunnen doen en vervolgens lekker buiten alles van zich af kunnen lopen. Dat lijkt me zo heerlijk om te kunnen, ik zou dat ook graag willen. Een sport die je altijd kan doen, lekker in de buitenlucht door de natuur, niet afhankelijk van anderen. Ik zou dat ook zo graag willen, alleen als ik dat dan daadwerkelijk deed/moest, dan was ik alleen maar bezig met, oh getver nog zoveel kilometer, nog zoveel bomen in deze straat langs, etc. Ik kon dat dus nooit loslaten, mijn hoofd bleef altijd bezig, waardoor ik gestopt ben. Ik hoop nu ik "geholpen" wordt met het hoofd gedeelte, dat ik dat wel los kan laten en dat kan ervaren wat me zo heerlijk lijkt. Lopen in het hier en nu, zonder dat mijn hoofd dwars ligt met die gedachtes. Maar om het mezelf makkelijker te maken daarin dus onder begeleiding van een beginnersgroepje ofzo. Heb ik het zo een beetje kunnen omschrijven?
Als het dan alsnog niet werkt dan is het zo, dan is hardlopen echt niet mijn sport.

Supervixen ik krijg het al benauwd van de woorden grote keien en boomwortels :') Ik vind het maar knap!

Danseresje wat een afstand! Je had er wel echt heerlijk weer voor zo, en een hele mooie omgeving <3

Ik doe ook met de Oscar loopgroep, ik ben voor!

VogeltjeM ik heb er weleens naar gekeken en een lesje gedaan. Mijn conditie is daar nu nog echt te dramatisch voor, ik ben echt een slappeling _O- Wellicht zou ik het dan moeten combineren met zelf hardlopen ook opbouwen? Juist het ergens zonder afspraak kunnen sporten vind ik fijn (naast de wekelijkse afspraken zoals een groepje dan he)

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 17:30

Sall schreef:
Hahaha de Oscar-loopgroep, dat zijn wel alleen very very slow runs (hartslag zone 1-2)

Prima toch? Theekransje-loop to the max _O- . Bij mij is mijn slow slow slow run al zone 3..... Ik ga wel wandelen :')

Goof schreef:
Waarom kom je niet mee posten in het wandeltopic Danseresje?
[MWS] Wandelen brengt ons veel plezier dus gaan we verder in deel 4

Heb daar heel lang geleden wel wat in geplaatst, ook wel gevolgd.... Maar voelde me daar minder op mijn plek met mijn kilometervreten := . En gezien ik het hier toen gevraagd had of jullie het erg vonden dat ik hier ook mijn (soms absurde) wandelingen neerzet en daar positief op gereageerd werd.... Doe ik het dus hier. Mocht het toch een probleem worden, dan stop ik er mee hoor. Graag gewoon eerlijk zeggen allemaal!

Sherivey schreef:
Omdat wij die foto's ook niet willen missen :D

Lekker bezig hoor Danseresje!

:D :D :D

VogeltjeM schreef:
Muppetmayo: zou bootcamp iets voor jou zijn? Ik ben dat rond mijn 25e gaan doen toen ik nog nooit van m'n leven gesport had en ik werd er zo fit van dat ik zonder oefenen 10 km hardliep. Heb toen voor het eerst gevoeld hoe lekker het voelt in je lijf om te sporten en dat motiveert tot op de dag van vandaag :D

Verder ben ik vooral een stille meelezer, steek veel op van dit topic. Al moet ik ook uitkijken dat mijn "hoge lat" niet teveel aangaat. Ik ben een trage loper en kan me daardoor soms echt minderwaardig voelen t.o.v. jullie :') . Terwijl als ik de snelheidsinfo uitzet en me gewoon concentreer op lekker bewegen in de buitenlucht dan geniet ik volop ervan. Zelfs van intervallen, die vind ik het lekkerst.

Ik ben ook een trage loper hoor.... Met 7,5km/u >;) , maar ondanks dat ik wel een prestatie-trut ben :j , heb ik hier totaal geen enkel probleem om die hoge lat weg te laten.
Geniet vooral heel erg van alle prachtige foto's en enthousiaste verhalen en daarnaast is het ontzettend leerzaam met vraagstukken en tips op allerlei gebied.

Leonie, heel eerlijk, ik zou de slow5 zelfs even laten zitten. Jouw elastiekje staat te veel op rek en dan is er het gevaar van knappen. Laat het elastiekje even ontspannen. Niets zo erg als jezelf overtrainen en dan uitgeblust bij een evenement aan de start staan. Been there, done that, got the t-shirt -O- !
Het is niet altijd leuk, maar soms win je echt veel en veel meer op rust.
Als ik kijk naar 2023: na het Pieterpad ging ik maar door en door en door. Maar eigenlijk had mijn lichaam echt behoefte aan rust, maar ik beheerde het, want ik zat er zo lekker in. Met de zevenheuvelenhike en de DB4D was ik niet vooruit te branden en had ik bovendien ook nog een overbelasting.
2024: na mijn rondje Limburg had ik een lichte overbelasting en heb eigenlijk 3 weken niets gedaan. Moeilijk? Ontzettend moeilijk, maar het was het ontzettend waard!
De Kustmarathon die daarop volgde was echt geweldig en ook de DB4D ging super. Zelfs zo lekker dat ik dus voor die KM begin november ben gegaan die ook echt veel beter ging dan ik ooit had durven dromen..... En ik denk werkelijk waar dat de 3 weken niets doen dat echt compleet aan bijgedragen hebben....

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 17:40

germie

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 17:49

Ik heb geen problemen met je wandelingen hoor Danseresje. Het zijn ook echt lange wandelingen zeg.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 18:47

Jet_33 schreef:
Goof schreef:
Leonie, ik ben het eens met Danseresje, ik zou ook even rustig aan doen.
Sherivey, je was al vroeg op pad. Flink temperatuurverschil nu tussen 'sochtrnds vroeg en 'smiddags.

Recreatieve loper hier :wave:
Ik ging vandaag voor 15km (de laatste keer die afstand is weer een half jaar terug denk ik) en had ook als doel gesteld die in 1.45 te lopen. En dat is gelukt :D
Heb heerlijk gelopen in en rondom het Mastbos, prachtig weer, mooi resultaat. Echt genoten.

[ Afbeelding ]

En mooie voorbereiding op de 20km trailrun begin mei. Trails loop ik net wat minder vlot (uiteraard), maar die wil ik eigenlijk ook wel op 7.00/km lopen en dat lijkt echt wel mogelijk.

Wat een mooie foto, zijn er Garmin routes in het Mastbos beschikbaar?

Ik heb nog een GPX van 10 km in het Mastbos voor je als je dat leuk vindt :)

Hilsen fra Norge!

Oh en @SV, nee dit is voor jou niet de moeite waard als ik het zo mag inschatten :D weinig hoogtemeters en niet een super groot bos.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 18:52

Ik vind je wandelingen ook leuk danseresje! Dus lekker blijven posten hoor.

Denk wel dat rust voor een marathon wel goed is ja. Achteraf gezien heb ik denk ik aardig uitgeput en met een sluimerende verkoudheid aan de start gestaan. En ik weet nu dus ook met een blessure.
M’n voorbereiding is qua kilometers veel slechter dus ik verwacht nu geen betere marathon, maar ik ga wel zorgen voor meer rust. En rustigere loopjes aangezien ik niet zo snel mag nu.

De arts vond trouwens mijn interval tempo’s te hoog. Grote kans dat dat me genekt heeft.
Hij zei, je moet je 200 meter snelheid baseren op je snelste 5 km. Dat is in mijn geval 5:20, maar intervallen van 200 meter en 500 meter liep ik meestal op 5:00 of eronder.
Wat is jullie mening hierover? Ik vind dat vrij langzaam?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 20:26

VogeltjeM schreef:
Muppetmayo: zou bootcamp iets voor jou zijn? Ik ben dat rond mijn 25e gaan doen toen ik nog nooit van m'n leven gesport had en ik werd er zo fit van dat ik zonder oefenen 10 km hardliep. Heb toen voor het eerst gevoeld hoe lekker het voelt in je lijf om te sporten en dat motiveert tot op de dag van vandaag :D

Verder ben ik vooral een stille meelezer, steek veel op van dit topic. Al moet ik ook uitkijken dat mijn "hoge lat" niet teveel aangaat. Ik ben een trage loper en kan me daardoor soms echt minderwaardig voelen t.o.v. jullie :') . Terwijl als ik de snelheidsinfo uitzet en me gewoon concentreer op lekker bewegen in de buitenlucht dan geniet ik volop ervan. Zelfs van intervallen, die vind ik het fijnst.

Oh geloof me, ik voel me ook heel vaak 'minder' als ik de tempo's hier zo lees. :o

Samantha, ik loop mn 200jes idd meestal op 5K tempo, de 400jes soms ook. Alles daarboven op 10K tempo

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 21:55

Hier nog een trage renner! Ik heb me er bij neergelegd en wordt toch steeds nog ietsjes sneller.

Muppet, wat ik nog dacht: wil je niet te snel te hard? Misschien zijn de trainingen gewoon nog wat te zwaar voor je. Afzien is af en toe goed, maar niet iedere training.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 21:56

Hier naar de loopgroep geweest, volgens mij had iedereen last van voorjaarskriebels, wat het was vandaag net zo'n theekransje, 3.9km gelopen, wat kortere intervallen en dingen als kruispassen en hoop gegiebel. Mag ook wel een keer natuurlijk.
Volgende week begint de start to run, 12 opgaves, dus veel. Meestal haalt ongeveer de helft het einde zeiden ze. Ik ben benieuwd.

SulikoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 22:03

VogeltjeM, maar dat is zo niet nodig! Ieder zijn eigen tempo en afstand, alles wat je rent in plaats van zit in het leven is fantastisch en het delen waard. :D

Danseresje, heerlijke foto's! Wat een genot met dit weer om te wandelen.

Sall, jaa ik kan hem zien! Geweldig die pootjes, en niet te hard zeggen dat het langzaam is hoor, volgens mij vind Oscar dat het heel vlot gaat. :')

Muppetmayo, ik kan bootcamps ook heel erg aanraden! Mijn ervaring is dat je dat ook echt op je eigen tempo/niveau kan doen. Lekker buiten en alles wordt meegepakt, cardio, core, krachttraining. Helaas vallen de bootcamps die ik normaal volg nu een periode tijdens mijn studie, maar ik vind het echt heerlijk en ook heel gezellig. Dat draagt ook zeker bij aan makkelijker kunnen hardlopen en misschien dat je dat makkelijker weet te vinden dan een loopgroep.

Samantha, interessante benadering... ik loop intervallen wel juist sneller, onder de 5:00, anders komt mijn hartslag ook helemaal niet hoog. Ik hou nu de intervalpace aan gebaseerd op mijn doeltijd voor de marathon van het Ben Parkes schema. Als ik mijn PR's ga aanhouden als tijd, ga ik denk ik niet verbeteren in mijn lactaatdrempel, dan kom ik never nooit niet in zone 5. Plus dat echt sneller lopen en sprinten heel goed is voor je eigen loopvorm ontwikkelen (en dat merk ik ook echt, ben door de afstanden efficiënter gaan lopen, maar sinds ik meer snelheidswerk doe, is mijn cadans nog hoger geworden en land ik meer op mijn middenvoet dan mijn hak, ik loop echt lichter). Maar ik denk wel dat je intervallen en sprinten zelf ook moet opbouwen en vooral niet te lang achter elkaar natuurlijk (2-3 min). Ik begon een keer met gelijk 10x sprinten, nou, dat heeft mijn knie me laten weten. :') Nu gaat dat prima, doordat ik het vaker doe.

Hier mijn long run van de week gedaan. Het ging niet vanzelf, moet ik zeggen. :') Wel genoten hoor, maar het was zwaar. Over de helft en richting het einde ging het eigenlijk het lekkerste, tot de laatste 2 kilometer, toen was ik op. :') Maar dinsdag krachttraining gedaan en gisterochtend 5 km rustig gelopen en in de avond een redelijk pittige Krav Maga les, dus dat zat ook nog in mijn benen denk ik.

Moest in ieder geval 5 km op marathonpace lopen, daaromheen heb ik ook tempoblokken gemaakt met het idee puur op gevoel te lopen. Ik had namelijk de route op mijn horloge staan, dus kon mijn pace niet zien. Om de kilometer kreeg ik een lapmelding en alleen daaraan kon ik zien of ik goed zat. Dat was wel echt een goede oefening om verschillende tempo's op gevoel te lopen, ging me beter af dan ik had verwacht!
Eerste 12 km op 6:00, toen 6 km op 5:15-5:20 en de laatste 6 km op 5:40-5:45. Was ook weer een heerlijk rondje langs het Amsterdam-Rijnkanaal heen, door Oud-Zuilen, naar de Maarsseveense kleine plas en langs de Vecht. <3
Ik had 1 liter water op, maar die was op toen ik nog 5 km moest, oeps. Weer even wennen aan dat warme weer en de hoeveelheid zout en vocht die ik dan kwijtraak en moet aanvullen.

Afbeelding

Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 22:12

Lekker zeg Suliko!
Mooie plaatjes ook weer!

Ja ik vind zijn theorie ook interessant. Het idee erachter is dat je loop techniek verslechterd als je zo snel gaat. Hij zei ook dat je bijv na week of 3-4 die 5 km nog eens kan doen om zo een nieuwe snelheid te pakken, dan kan je daar ook je interval op aanpassen.
Maar voor nu voor mij allemaal niet relevant, ik ga nu de komende 3 weken alles op 6:00 lopen. Heb al programma’s in mn horloge gemaakt haha.

SulikoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 22:22

Samantha, oké, dat is wel het tegenovergestelde van wat ik zelf ervaar en gehoord heb. :') Ik kan me wel voorstellen dat als je staplengte te groot wordt en je cadans daardoor lager, dat je dan inderdaad juist minder efficiënt gaat lopen op tempo. Maar in principe behoudt je die zoveel mogelijk. Maar ja, dit zijn ook van die dingen, voor alles kan je wel een theorie voor en tegen vinden als het om sporten gaat. :+
Ik zou het juist best belastend vinden om regelmatig te proberen je PR te verbeteren, dan loop je gelijk 5 km op een pittig tempo wat je nog niet eigen hebt gemaakt, dat heeft veel meer impact dan af en toe wat sneller lopen in een interval.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 22:38

Ja als je m zo beredeneerd is er ook wat voor te zeggen ja.
Vind zulke theorieën altijd wel interessant, en ik denk dat een arts er ook anders naar kijkt dan een trainer bijvoorbeeld.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 22:43

Danseresje Thx danseresje En alle andere. Ik heb gewoon even een schop nodig om NIET te gaan :+ .
Dat vind ik echt lastiger dan wel gaan.

Samantha_ schreef:
De arts vond trouwens mijn interval tempo’s te hoog. Grote kans dat dat me genekt heeft.
Hij zei, je moet je 200 meter snelheid baseren op je snelste 5 km. Dat is in mijn geval 5:20, maar intervallen van 200 meter en 500 meter liep ik meestal op 5:00 of eronder.
Wat is jullie mening hierover? Ik vind dat vrij langzaam?

Ik vind dit een heel apart verhaal eigenlijk? Nu ben ik geen arts maar ik houd me hier totaal niet aan.
Sprints loop ik rond de 03:00 - 03:30
200tjes loop ik rond de 3:30 - 04:00
400jes loop ik rond de 04:00
5km pace is 4:30. Daar zit ik dus altijd onder. En daar word ik sterker en sneller van op mijn 5km. Als ik nooit die 5km pace aanval, hoe moet ik dan sneller of sterker worden? Mijn techniek gaat er juist vaak op vooruti als ik harder ga. Wel is het zo dat als ik meedere reps doe, ik moet oppassen voor vermoeidheid.
Maar idd voor jou nu niet aan de orde. Ik hoop echt dat je snel genoeg fit bent voor Rotterdam.

Voor iedereen die zich minder voelt omdat er snellere lopers zijn. Echt nergens voor nodig. Ik kijk ook op naar sommige mensen in mijn kring die gewoon zo vreselijk snel zijn maar ik zie ze als voorbeeld en niet als maatstaaf voor mezelf. Je rent sowieso harder dan iedereen op de bank moet je maar denken :Y)

Super goed bezig Suliko! Zeker ook met op gevoel loen en een mooi tempo erin *\o/* En niet gek dat je benen moe waren toch?

SulikoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 22:48

Ja, super interessant! En ook leuk om over te sparren en over na te denken. Maar met alles dat gezegd wordt, alle perspectieven die er bestaan, moet ik dat soms ook actief loslaten en me beseffen dat luisteren naar je lichaam, lekker lopen, genoeg herstel en vooral ook divers lopen (in afstand, ondergrond, tempo, hoogte) het belangrijkste is. En als het een keer misgaat, je wat meer fysiek ongemak hebt, niet goed hersteld of een blessure oploopt, dan leer je daar ook weer van. Met het verleggen van je grenzen is het onvermijdelijk dat je af en toe tegen jezelf aanloopt, letterlijk en figuurlijk. :')

Leonie, nee, helemaal niet gek! Besefte me ook opeens dat ik in 7 dagen 70 km heb gelopen, dat heb ik nog nooit eerder gedaan, dus misschien niet raar dat ik mijn benen wat meer voel. _O-
En ja, ik was echt blij dat de tempo’s op gevoel redelijk goed gingen!

Vergelijken met anderen houdt ook nooit op, er zijn altijd mensen verder. Ik volg iemand die gemiddeld zo’n 220 km per week loopt. Dan ben ik ook een volledige noob. Maar ik vind het vooral inspirerend als mensen ergens verder in zijn of iets totaal anders doen op het gebied van jezelf uitdagen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 23:08

Ik heb niet eens tijd voor 220 km per week.
Moet ergens ook nog voor paarden zorgen, werken, huishouden doen en slapen :+

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 23:11

Ja dat vergelijken doen we allemaal wel eens toch.
Ik volg ook mensen die een easy loopje doen op 4:30 en dan 20 km met een super lage hartslag. Hoe dan denk ik dan. Maar ieder z’n tempo toch.
En inderdaad, je loopt altijd sneller dan iemand die op de bank zit.
Ik heb net paardgereden, blijft toch anders voelen na dat recht zetten van gisteren. Morgenochtend maar een rondje lopen want dan mag het weer, en smiddags naar de fysio.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 08:04

Ik loop intervallen van 200m ook sneller dan 5k tempo. Anders gaat mijn hartslag ook niet snel genoeg omhoog.

Danseresje ik vind het leuk om over je wandelen te lezen, het inspireert me, maar ook je hardlooptrainingen vind ik leuk om te volgen. Dus wat mij betreft mag beiden hoor!

Suliko je loopje ziet er heerlijk uit, wat goed dat je van die grote tempoblokken hebt gedaan. Gaat hard nu met het vocht met dit weer hè.

Muppetmayo, ik denk dat je wel wat kunt doen aan je mindset tijdens het lopen. Het klinkt of je je negatieve gedachten laat overheersen. Je moet misschien leren omdenken. Ik ben daar ook vaak bewust mee bezig geweest als een loop zwaar is. Probeer de positieve dingen in je hoofd te benoemen als er een negatieve gedachte op komt zoals bijvoorbeeld: ik ben blij dat het windstil is, in ieder geval regent het niet, wat is dit uitzicht prachtig, die heeft een mooie outfit aan, wat een heerlijk weer, wat een prachtige roofvogel, wat een geluk dat ik kàn lopen terwijl veel mensen hier alleen maar van kunnen dromen, wat lopen mijn schoenen fijn, enz.

Probeer hier een tijdje heel bewust mee bezig te zijn.
Ik heb ook wel eens een mantra in mijn hoofd herhaald als ik het heel zwaar had, iets van: ik kan dit, elke stap brengt me dichterbij de finish.
Misschien heb je er wat aan, mij heeft het wel wat geholpen.
En natuurlijk heeft iedereen loopjes die helemaal ruk gaan en waarbij je dan alleen maar loopt te balen dat het niet gaat, dat je pijn hebt of dat je nog zo ver moet.

Mensen die sneller dan ik lopen, daar voel ik me niet (meer) minder om gelukkig. Ieder heeft zijn eigen tempo en sneller worden is mijn doel ook niet. Genieten van het bewegen buiten is het belangrijkst.
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 07-03-25 08:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 08:09

germie schreef:
Dat er veel loopgroepen niet bij wensen aansluiten klopt wel. Hier in de buurt zijn er ook grotere loopgroepen die dan opgesplitst worden en dan zou ik onder recreatief of beginnend vallen met mijn tempo als ik de website van zo'n groep dan lees, maar ik ben gewoon een loper die al halve marathons gelopen heeft, dus absoluut niet meer recreatief of beginnend. En ik zou me ook niet thuisvoelen tussen huisvrouwen zeg maar. Ik zou dan dus wel in de juiste groep willen, ook al loop ik ver achteraan. Dat is dan dus een groep die de ambitie heeft van de halve tot en met de hele marathon. Heb er overigens niet naar geinformeerd of dat dan een probleem is (ik verwacht het niet overigens, want je betaalt dan immers ook gewoon contributie). Ik ga in ieder geval niet in een groep voor recreatieve beginners zonder ambitie, dat is me echt te min. Maar misschien gewoon informeren en aangeven wat je zoekt? Ik denk dat ze in mijn geval ook niet moeilijk doen als ik juist wel in een serieuze groep wil.

Maar er zijn wel nu of in april veel loopgroepen die dan ook start to run organiseren. Dat doen ze ook bij de kleine loopgroep waar ik lid van ben. Daar beginnen ze in april. Trainingen worden gewoon gegeven door leden, dus het wisselt soms wie de training geeft.
En bij ons op het werk is er zelfs een start to run met als einddoel de 5km in Leeuwarden.

Waar ik lid van ben mag je het een kwartaal gratis proberen, en omdat we in een woonwijk lopen blijf je nooit echt achter. Het kan wel zijn dat mensen een ronde meer lopen, maar je bent nooit meer dan 400m uit elkaar en je kunt ook altijd een kleiner rondje nemen om dan weer bij de rest aan te sluiten.
Het gaat om 1 uurtje per week en dan vaak intervallen. Ik ben ook wel eens gegaan en heb gezegd dat ik alleen een hersteltraining doe. Wat ik wel mis is een nazit.

Huisvrouw hier.
Als ik in een loopgroep ga waar we lekker tempo kunnen pakken met elkaar zou deze huisvrouw heel chagrijnig worden van iemand waar we de hele tijd op moeten wachten.
Als je 2 minuten per kilometer langzamer loopt ben je al snel een half uur later binnen met 10 km. Dat kan je dan toch geen loopgroep meer noemen?

Ik vind het oprecht heel knap hoe je discipline houdt en doorzet. Ik zou daar wat meer van mogen hebben :D Ik zou als ik jou was denk ik een loopmaatje zoeken, wellicht iemand die een zelfde doel heeft of die wat makkelijker tempo maakt en jou kan hazen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 09:11

Schrijf ik dat je moet wachten? Nee. Ik vind het dan ook niet erg om in zo'n geval gewoon een tijd later pas de training afgerond te hebben. Ik vind het wel erg dat men niet wacht als dat beloofd wordt.
Dus ik blijf er bij dat een groep zonder echte ambitie het niet is voor mij. Ik zou daar doodongelukkig worden. Zoals gezegd zou ik er best een mailtje aan willen wagen om m'n gelijk te halen, maar ik word er toch niet lid van omdat het te ver weg is en op verkeerde momenten.
Net als met de wedstrijdlicentie, die is er ook voor langzamere lopers.
En ik weet ook nog dat ik vroeger op schaatsen zat en ik was nog geen week lid, maar ik stond er op dat ik meedeed aan een wedstrijd. Dat vond men raar, want ik was net begonnen. Ja, maar er is aangegeven dat er ook een startvergunning moest komen en dan mag je wedstrijden rijden. Dus direct meegedaan, werd ik nog 3e ook. Soms is de minder bekende weg ook gewoon een perfecte weg. Zo moet je het ook zien.

Ik heb inderdaad door gewoon dingen te gaan doen waarvan mensen zeggen dat je het niet kunt of niet moet doen geleerd dat ik echt kan doorzetten en ook echt discipline kan houden. Ik heb tevens geleerd hoe je naar je lichaam moet luisteren. En ben dus ondanks dat ik al zo'n 2.5 jaar loop nog aan het ontdekken wat ik wel en niet leuk vind qua afstanden of trainingsmethodes.
Maar ik heb soms ook wel een dipje hoor. Ik vond dat van zondag gewoon echt niet leuk, de boel opruimen voordat ik binnen was terwijl ik absoluut niet te langzaam was. Dat maakt mij enorm onzeker.

Het voelt dan of je je moet bewijzen, hier soms ook op bokt. Want ook ik behoor er toe, en ook ik train hard en ook ik weet wat ik kan en ook ik betaal inschrijfgeld e.d.
En ook dat heb ik als kind moeten bewijzen helaas. Ik was lid van een zwemclub waarbij er in de winter in de stad gezwommen werd en in de zomer in het buitenbad in het dorp. Ik trainde dus in de winter niet omdat het te veel gedoe was vonden mijn ouders. Maar ze hielden in de winter altijd clubkampioenschappen. En daar wist ik dus clubkampioen te worden. Ze hadden dus een wedstrijdgroep en die trainer vond dat ik daar niet in hoorde omdat ik niet in de winter trainde. Maar ik wilde per se in die groep, en zeker toen ik clubkampioen was (ik zwom in de zomer wel wedstrijden en was vaak de snelste ook nog). Dus ik ging gewoon in die groep, mijn ouders steunden mij. Ook al werd ik volledig genegeerd door die trainer, ik hoorde absoluut in die groep. Mijn vader heeft die trainer wel eens de waarheid verteld dat hij geen kinderen mocht negeren, maar het veranderde nooit echt. Jaren later is die man de deur gewezen, en toen werd er gezegd dat ik inderdaad altijd gelijk gehad had. Ik vergeet nooit meer dat ik als kind dus trainde, maar nooit een aanwijzing kreeg, dat ik bij wedstrijden nooit een coach had omdat hij me ook dan niet aankeek. Maar ik heb wel geleerd door te zetten en dat je er ook toe doet ook al vindt een ander van niet.
En hetzelfde heb ik gedaan met blokfluitles. Door verhuizing van m'n ouders naar een andere school en dus liep ik 2 jaar achter op klasgenoten. Ik heb in nog geen maand mezelf opgewerkt tot het niveau van de klasgenoten en kon toen verder in die lessen. Had niemand verwacht, maar ik deed het wel. En toen ik dus op die school kwam en begon met blokfluitlessen kon ik nog geen noot lezen. Maar ik kon natuurlijk wel de lesboekjes lezen en heb dus versneld vooruit gewerkt omdat ik in die andere groep wilde.
Niet dat het altijd het hoogste moet zijn hoor, ook eens meegedaan met een wandeltocht, en omdat we met een groep zouden gaan werd het de 15km i.p.v. de 30. Als ik alleen zou gaan zou het wel de 30 worden.

Een traingingsmaatje hier vinden is lastig. Ik probeer daarom dus voor 1 keer per week een jaar zo'n loopgroep uit die maar 1 groep heeft. Vorig jaar in september iemand ontmoet waar het op zich mee klinkte, woont 40 minuten bij mij vandaan, maar het lukt niet om iets af te spreken. We kunnen niet op dezelfde momenten. En nu blijkt ook dat zij zich richt op de 4mijl en de 10km en ik op langere afstanden. We hebben elkaar nog 1 keer gezien bij een run, zij deed de 4mijl en ik de 10km, dus zelfs daar samen lopen ging al niet. Mijn duikmaatje uit Duitsland loopt ook veel en flink sneller. We motiveren elkaar door na een training elkaar een schermprint van de afstand te sturen. Hij heeft me ook gezegd dat ik beter een maand voor het einde van mijn schema al klaar kon zijn met de lange afstanden voor een marathon en dan 4 weken rust te nemen i.p.v. de gebruikelijke 2 of 3. Hij heeft al 1 keer een marathon gelopen en vindt het eigenlijk te ver. Maar in januari hebben we bijvoorbeeld wel samen de trailrun van 30km gedaan, hij heeft bij de finish op mij moeten wachten want we lopen niet gelijk op. Maar daar kon je binnen zitten en dus was dat prima.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 09:35

Graag gedaan Leonie! Je lichaam zal je echt dankbaar zijn.
We vergeten het wel eens, maar je conditie keldert met rust echt niet gelijk naar een dieptepunt

Muppet, inderdaad, laat die vervelende gedachten niet toe. Net als SV zegt, focus je op de positieve dingen: de fluitende vogeltjes, die mooie bloeiende bloem, nou ja, bedenk het maar...

Overigens groet ik vaak tegenliggers en vooral met wandelen valt het me op dat veel dagjes-fietsers vaak oer-chagrijnig zijn. Ik moet dan daarna altijd ontzettend grinniken. Gister ook weer: prachtig weer, mooi gebied en dan zie je alleen maar een boos gezicht >;) :=

Ik zal wel wat van mijn wandelingen blijven plaatsen, maar proberen er een beetje een balans in te houden. Alleen foto's maken is makkelijker met wandelen... Dus die voeg ik dan wel af en toe toe :j . De foto's van mijn hardlopen zijn totaal niet interessant, gezien ik al 6 weken hetzelfde stuk heen en weer ga hier in het dorp :')

Het is trouwens gelukt! 4 weken lang en productieve status, inclusief 3 dagen piek *\o/*
Afbeelding

Me zo eens klaarmaken voor een rustig wandelingetje.... Want heb natuurlijk ook nog een hardlooptraining staan

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 09:44

Supergoed Danseresje!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 09:47

Heb je die trainingsstatus van wandelen of van hardlopen er bij? Want volgens mij krijg je van alleen wandelen dat niet, tenminste ik kan me dat niet herinneren.

Ik groet ook mensen tijdens het hardlopen, maar soms is het wel lastig om er nog net 'hoi' uit te persen hoor. Het is dan echt zwaar. ;) De meesten groeten wel terug.
Ik vind alleen springende honden niet zo fijn. Ze mogen best naar me toe lopen en de neus richting de hardloper steken, maar ze moeten niet in de weg lopen of springen. Soms ga ik ook wandelen als ik het niet vertrouw.