Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 15:54

Sclimpre schreef:
SusanH schreef:
Er zijn meer onderzoeken hoor, die aantonen dat besmettingen via oppervlakken op zijn hoogst een hele kleine rol spelen. Ik zie dan meer in in de winkel van je gezicht afblijven, en zorgen voor een goede hand hygiëne. Ik denk dat het daar vooral aan schort bij heel veel mensen. Ik was sowieso al vaak mijn handen ook voor corona. Vind dat zelf een prettig idee. Maar mijn karretje poetsen met een vieze spuitbus waar iedereen aan zit....nee bedankt.

Als je van mening bent dat het bij veel mensen schort aan handhygiëne zou dat toch net een argument moeten zijn om het karretje wel te ontsmetten??? Normaal gezien staat er niet alleen een spuitbus voor het karretje maar ook handgel, te bedienen met een voetpedaal. Dus : handen ontsmetten - karretje poetsen - handen nogmaals ontsmetten.
Ik heb de indruk dat de besmettingen die nu nog plaatsvinden niet 1 grote oorzaak kennen, maar het gevolg zijn van vele kleine oorzaakjes.

Hier geen handgel met voetpedaal hoor. Dat is lang niet overal zo.

De manier van ontsmetten van karren hier lijkt gewoon water. Dus geen idee hoe nuttig. Ik gebruik mijn eigen obtstemmingsmiddel wel als ik het nodig heb.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 15:57

Voetpedaal nog nooit gezien. Alleen een gore spuitbus. Ik heb zelf handgel in de tas voor nood. Maar ik was liever bij thuiskomst mijn handen. Dat is voor mijn eigen bescherming prima voldoende. Als een ander wel wenst de kar te poetsen moet hij of zij dat zelf weten.

Ik maak me meer zorgen over het verloop van het vaccineren. Dat lijkt nu al spaak te lopen omdat pas over enkele weken weer nieuwe afspraken gepland kunnen worden. Gaat heel heel lang duren zo.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 15:59

Ik ontsmet mijn karretje ook niet extra. Ze zeggen dat dit wordt gedaan en daar vertrouw ik dan op. Vervolgens moet ik in de winkel de producten pakken die minimaal door 1 vakkenvuller zijn aangeraakt, koeling openen waar tig mensen aankomen, diepvries openen ... zelfde verhaal. En handen ontsmetten is bij ons een drukknop waar je met je hand op moet duwen. De huid van mijn handen is al aardig slecht, ik krijg last van al die alcohol. Ik was mijn handen thuis goed en lang, ontsmet ze in de winkel niet, maar bij thuiskomst was ik eerst mijn handen weer goed en lang en smeer ze dan in. Spullen ontsmetten doe ik niet aan. Klinken en oppervlakten reinigen na visite ook niet. Toilet houd ik altijd al goed bij.

Ik ben blij dat mijn vaccinatie gepland staat. Ik schrok er echt van dat een hoop van ons personeel geen afspraak meer kan maken, omdat alle vaccins hier vergeven zijn. Ik vind dat al wel enorm snel.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 16:03

SusanH schreef:
Voetpedaal nog nooit gezien. Alleen een gore spuitbus. Ik heb zelf handgel in de tas voor nood. Maar ik was liever bij thuiskomst mijn handen. Dat is voor mijn eigen bescherming prima voldoende. Als een ander wel wenst de kar te poetsen moet hij of zij dat zelf weten.

Zelfs bol.com verkoopt dat al : https://www.bol.com/nl/p/desintol-met-v ... country=BE
Nog verrassend goedkoop ook.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 16:06

Bij Aldi hier ook al vanaf het begin ontsmetting met voetpedaal.
En doekjes om karretje te reinigen.

Ik heb van de week wel gemerkt dat die ontsmettingsalcohol niet al te best is voor mijn schoenen :')

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 16:10

Sclimpre schreef:
Ik heb de indruk dat de besmettingen die nu nog plaatsvinden niet 1 grote oorzaak kennen, maar het gevolg zijn van vele kleine oorzaakjes.

Ik denk dat er nog wel 2 grote oorzaken om de hoek komen kijken de volgende dagen / weken.
De nieuwjaarsfeestjes en de teruggekeerde reizigers. Daar zit best een hele grote groep tussen die besmet is las ik.
En voor elk besmet persoon die ze eruit gefilterd hebben, lopen er waarschijnlijk 2 rond die door de mazen van het net geglipt zijn :+

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 16:13

Vayo schreef:
Ik ben blij dat mijn vaccinatie gepland staat. Ik schrok er echt van dat een hoop van ons personeel geen afspraak meer kan maken, omdat alle vaccins hier vergeven zijn. Ik vind dat al wel enorm snel.

Vervelend natuurlijk voor de mensen die ervoor in aanmerkingen komen en nu wat langer moeten wachten maar aan de andere kant ben ik hier heeeeel blij mee. De vaccinatiebereidheid is blijkbaar erg groot onder het zorgpersoneel en ik hoop dat die trend zich doorzet over de gehele bevolking en we snel van deze ellende af zijn.

Vayo

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 16:21

Klopt hoor memories en dat hoor je op de radio e.d. ook terug. Ik ben ontzettend blij dat de vaccinatie bereidheid blijkbaar veel groter is dan in eerste instantie aangegeven werd.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 16:21

Pandora2 schreef:
Sclimpre schreef:

Ik denk dat er nog wel 2 grote oorzaken om de hoek komen kijken de volgende dagen / weken.
De nieuwjaarsfeestjes en de teruggekeerde reizigers. Daar zit best een hele grote groep tussen die besmet is las ik.
En voor elk besmet persoon die ze eruit gefilterd hebben, lopen er waarschijnlijk 2 rond die door de mazen van het net geglipt zijn :+

Dat weet ik nog zo niet. Ik heb de indruk dat kerst en nieuwjaar beter verlopen zijn dan verwacht. Van de geteste reizigers zijn er maar een paar % besmet, te vergelijken met andere testen van mensen die geen symptomen hebben. Tenzij het net die met een snotneus zijn die niet getest hebben :\ .
Wat ook beter kan is de controle op alleen winkelen. En het max. aantal personen per winkel schijnt ook niet meer opgevolgd te worden. Ik zie toch volle parkings aan supermarkten en geen wachtrijen buiten meer. Ben maar terug overgegaan op afhaalboodschappen. Af en toe gaat er iets mis en bestel ik 12 stuks ipv 1 stuk. Verder best comfortabel.
Het afsluiten van de Hoge Venen vind ik dan weer een bizarre maatregel.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 16:24

Toevallig viel mij dit vandaag op. Met name juist de wat oudere mensen zie ik veel samen boodschappen doen en dan ook maar één karretje bij hebben. Hier worden mensen er helaas niet op aangesproken. Wel waren er hier de eerste week na ingang van de mondkapjesplicht toch veel mensen die er geen droegen of hem ruim onder de neus trokken. Dat zie ik nu gelukkig weer veel minder.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 16:27

Ik vind het dan weer bizar met de inentingen dat er mensen al een afspraak maken zonder dat zij de brief gehad hebben. Er is een reden dat de uitnodigingen niet in 1 keer komen, toch? Maar als mensen dan zelf gaan beslissen dat ze wel alvast een afspraak kunnen maken zonder brief omdat ze brutaal alvast bellen, ja dat vind ik ook bijzonder. En niet zo raar dat het dus lastig is met de hoeveelheid vaccins.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 16:28

Ik las in Het Nieuwsblad dat 13% van de reizigers positief testte. Dat is toch een behoorlijk aantal vind ik :P Tel daarbij dan degenen die aan de controles ' ontsnapt ' zijn en je krijgt een mooie verzameling weer.

Alleen winkelen is hier dan weer nog steeds dik in orde. Ik geniet van de rust tijdens het winkelen :D

De mensen op de Hoge Venen waren die volkstoelopen meer dan beu denk ik }>
Als je die files en de rijen geparkeerde auto's aan de kant van de weg zag ... :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 16:29

MyWishMax schreef:
Ik vind het dan weer bizar met de inentingen dat er mensen al een afspraak maken zonder dat zij de brief gehad hebben. Er is een reden dat de uitnodigingen niet in 1 keer komen, toch? Maar als mensen dan zelf gaan beslissen dat ze wel alvast een afspraak kunnen maken zonder brief omdat ze brutaal alvast bellen, ja dat vind ik ook bijzonder. En niet zo raar dat het dus lastig is met de hoeveelheid vaccins.

Kunnen ze wel een afspraak maken dan zonder brief? Neem aan dat zoiets gecheckt wordt?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 16:30

Huertecilla schreef:
purny schreef:
Volgens mij is het niet besmettelijk via de voorwerpen.

Dat is het wel.

Raak iets besmets aan, vervolgens in een reflex een keer je ogen, neus, lippen en hoppa!

Desinfecteer dáárom je handen bij binnenkomst/vertrek in winkel/restaurant et al.

Als jij ontsmet bij het binnen gaan en je komt aan al de boodschappen objecten aan die al door verschillende mensen zijn beetgenomen en je komt aan je gezicht heb je ook prijs dan helpt vooraf en achteraf ontsmetten ook noet niet
..hoppa

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 16:31

Er kunnen in de eerste lichting 208.000 medewerkers gevaccineerd worden , dat aantal is al bereikt. En op een totaal van 360.000 is dat al een hele grote groep.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 16:33

Relaxed schreef:
MyWishMax schreef:

Kunnen ze wel een afspraak maken dan zonder brief? Neem aan dat zoiets gecheckt wordt?

Blijkbaar wel. Ik zou ook verwachten dat zoiets gecheckt zou worden, maar goed ik zou dus ook gewoon wachten tot ik de brief had. Juist omdat het in fases gaat, wacht dan ook gewoon af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 16:35

besita schreef:
Huertecilla schreef:
Dat is het wel.

Raak iets besmets aan, vervolgens in een reflex een keer je ogen, neus, lippen en hoppa!

Desinfecteer dáárom je handen bij binnenkomst/vertrek in winkel/restaurant et al.

Als jij ontsmet bij het binnen gaan en je komt aan al de boodschappen objecten aan die al door verschillende mensen zijn beetgenomen en je komt aan je gezicht heb je ook prijs dan helpt vooraf en achteraf ontsmetten ook noet niet
..hoppa

Ik geloof dus echt niet dat je zo makkelijk via die weg besmet kan raken.. Ik heb vanaf het begin niet meegedaan aan karretjes en handen ontsmetten, in de winkel wordt immers niets ontsmet (neem bijvoorbeeld de deuren vd koelingen) Als ik thuiskom was ik mijn handen, that's it.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 16:35

MyWishMax schreef:
Relaxed schreef:

Blijkbaar wel. Ik zou ook verwachten dat zoiets gecheckt zou worden, maar goed ik zou dus ook gewoon wachten tot ik de brief had. Juist omdat het in fases gaat, wacht dan ook gewoon af.

Maar heb je gehoord dat dit zo is? Dat ze zonder brief een afspraak krijgen?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 16:40

Bij ons aan de supermarkt staat sinds enkele weken een hele ontsmettingstent opgestels...je moet je handen in een toestel doen die je handen ontsmet en terwijl je karretje door een miniwasstraat duwen die de handvaten desinfecteerd

Ik heb voordien mijn handen steeds ontsmet als er ontsmettingsmiddel stond maar erna eigenlijk heel weinig ja thuis zit ik veel in zeepsop maar echt geen overdreven hysterisch gedoe

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 16:43

Pandora2 schreef:
Ik las in Het Nieuwsblad dat 13% van de reizigers positief testte. Dat is toch een behoorlijk aantal vind ik :P Tel daarbij dan degenen die aan de controles ' ontsnapt ' zijn en je krijgt een mooie verzameling weer.

Alleen winkelen is hier dan weer nog steeds dik in orde. Ik geniet van de rust tijdens het winkelen :D

Als je die files en de rijen geparkeerde auto's aan de kant van de weg zag ... :x

De officiele cijfers van sciensano
Ik zie daar toch echt geen positiviteitsratio van 13%

Afbeelding

Vind je dat dan serieus erg dat mensen de auto nemen om ergens in de bossen / hoge venen / natuurparken te gaan wandelen of spelen met de kindeeen in de kerstvakantie , daar is toch helemaam niets mis mee ?
Laatst bijgewerkt door besita op 08-01-21 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 16:44

Wat ik heb begrepen moet je de brief bij vaccinatie tonen. Niet bij maken vd afspraak.
We wisten dat het begin traag zou zijn door beperkte vaccins. Daarom maakte het ook niet zoveel uit dat we een week later begonnen. Er is gewoon nog niet meer. Het komt allemaal maar net op gang.
We hebben nu laten zien dat we in flink tempo kunnen vaccineren, nu is het wachten op voldoende vaccins om daar mee door te kunnen.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 16:49

Er wordt nadrukkelijk gevraagd of je een uitnodiging hebt ontvangen via je werk en wat je functie is.
Bij de vaccinatie, brief, bevestiging mail, gezondheidsverklaring getekend meenemen en je id/paspoort/rijbewijs.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 16:53

bigone schreef:
Er kunnen in de eerste lichting 208.000 medewerkers gevaccineerd worden , dat aantal is al bereikt. En op een totaal van 360.000 is dat al een hele grote groep.

Ik vraag me af hoe ze bij dat aantal van "slechts" 360.000 komen eigenlijk? Dat lijken me er namelijk veel te weinig.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 16:54

MyWishMax schreef:

Wij hebben een digitale brief gehad van de werkgever. Gericht aan ons allemaal waarin stond dat wij een afspraak mochten maken. Onze persoonlijke uitnodigingen/toestemming was toen ook al binnen. De werkgever gaf aan dat wij al mochten bellen voor een afspraak en dat de persoonlijke brieven per post verstuurd worden.

In eerste instantie wilde ik wachten tot ik de persoonlijke brief (die al bij de werkgever ligt) hier in de bus lag. Tot ik las dat mijn collega's pas over 2 weken gevaccineerd worden. Nou, dan is mijn brief al lang en breed binnen. Die brief moet ik tonen bij de vaccinatie. Telefonisch heb ik aan moeten geven dat ik een brief ontvangen heb van mijn werkgever. En die heb ik ook, de digitale die gericht is aan ons allemaal.

Er is een reden dat de brieven gefaseerd eruit gaan ja. En ik word nu exact in het tijdblok gevaccineerd welke hiervoor gereserveerd is. Mensen die nog geen bericht hebben gehad dat er een uitnodiging voor hen ligt kunnen geen afspraak maken. Ja, ze kunnen erover liegen ... maar bij het halen van de vaccinatie zullen ze hem moeten tonen. Anders wordt je niet gevaccineerd.

Mijn collega's die ook de uitnodiging hebben, maar nog geen afspraak hebben gemaakt zullen later aansluiten bij de groep waartoe ze eigenlijk in eerste instantie niet behoorden. Maar het is niet anders.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 16:55

besita schreef:
Pandora2 schreef:

De officiele cijfers van sciensano
Ik zie daar toch echt geen positiviteitsratio van 13%

[ [url=m/dbrBgu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ze zeiden dat de % positieven sterk verschilt naargelang van welk land iemand komt, met als max. 13%. Ze zeiden er dan weer niet bij welk land dat was. Misschien was dat een land waar er maar heel weinig mensen naartoe gegaan zijn en waarvan er toevallig 1 pos was.
Gemiddeld was 3% van de mensen die uit een 'rood' land kwamen pos, dat valt dan nogal mee. Ik denk dat ze vooral bang zijn van de UK variant.
In ieder geval is testen altijd een goed idee.