Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Swah

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 22:58

Geweldig Imandra, echt klasse!

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 23:03

Wat een post IMANDRA. Petje af! +:)+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 23:12

Niets aan toe te voegen Imandra ( voor zover dat nog mogelijk was) .

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 23:16

secricible schreef:
Jemig, imandra...

Dit. _/-\o_

Maarre......tijd voor een hobby Imandra? :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 23:17

Cowboy55 schreef:
secricible schreef:
Jemig, imandra...

Dit. _/-\o_

Maarre......tijd voor een hobby Imandra? :D

Hoezo,haar hobby is duidelijk wappies ontkrachten :+

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 23:18

secricible schreef:
mysa schreef:
Volgens mij heeft Imandra een primeur: langste post ever op bokt?

Ik stem voor statjes hierover :D
Maar ik word wel een beetje bang wat die avondklok met je gedaan heeft imandra

Haha ik word er ook een beetje nerveus van.
Combi van eigenwijsheid en niks te doen hebben :').

@Cowboy: ja al die hobby's kunnen niet meer he, moet thuis blijven! :))
no joke ik moet wel ff wat bezigheidstherapie vinden :')

Kudo's naar degene die er in z'n geheel op reageert trouwens _O-

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 23:21

secricible schreef:

Mission Impossible 8: The Wappie Wars. Wie speelt jou Imandra? Michelle Monaghan maar weer?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 23:22

@Imandra: superpost, maar ik plaats deze toch ook nog, want ik was al zo ver gekomen.

Maxima_S schreef:
Citaat:
Deze heb ik menigmaal ontkracht, maar doe ik graag nog een over. Er was een inschatting gemaakt van dat ongeveer 10% van de wereldpopulatie besmet geweest was. Dat klopt, maar dat kan je niet vergelijken met het aantal geregistreerde covid19-doden, en dat wordt hier wel gedaan. De gemiddelde Case Fatality Rate (CFR) ligt wereldwijd nu op 2.2%.
New York state (NYS) heeft een vergelijkbaar aantal inwoners als Nederland, daar zitten ze nu op 46.041 covid19-doden, 0.24% van de volledige populatie. Ook daar is waarschijnlijk een gedeeltelijk van de covid19-doden niet meegerekend tijdens de eerste golf, daarnaast is daar nog altijd geen groepsimmuniteit opgetreden, waardoor ze de afgelopen 3 maanden (begin november tot begin februari) ook een flinke 2e golf hebben gehad met 10.000 covid19-sterftes.

je kunt je ook afvragen waarom het sterftecijfer zo hoog is en de werkende medicijnen tegengehouden werden met man en macht. Zelfs een studie werd tegengehouden. Wellicht waren al die doden wel nodig om de angst hoog te houden.

Het sterftecijfer is zo hoog omdat het nu eenmaal geen onschuldig virus is, ook niet als je het 1000x roept. Daarnaast is de CFR zo hoog omdat slechts een gedeelte van de gevallen getest wordt, en dus positief getest wordt. Het is aannemelijk dat slechts een kwart van de mensen die covid19 hebben opgelopen getest zijn. Een gedeelte van de mensen die niet getest wordt overlijd, maar wordt door het ontbreken van een positief testresultaat niet tot de covid19-doden gerekend. Dit heft elkaar een stukje op, maar zeker niet volledig, omdat de ernstigere gevallen vaker getest zullen worden.

Er zijn onwijs veel onderzoeken naar medicatie en supplementen geweest om covid19 te bestrijden, maar tot nu toe is er geen medicatie gevonden waarbij er significant betere genezing is gevonden. Terwijl er wel heftige bijwerkingen door de medicatie kan ontstaan, waardoor uiteindelijk bij sommige medicatie de sterfte zelfs toenam. Vitamine D als supplement lijkt wel wat te doen, dat is overigens dus ook gewoon onderzocht. Ivermectine lijkt vooral wat te doen bij een populatie waar maagdarmwormen behoorlijk veel voorkomen en zorgen voor verzwakking. Het is een ontwormingsmiddel en het wormarm zijn geeft die mensen een beter werkend immuunsysteem.
Citaat:
Citaat:
In dat geval zouden mensen ook al een gedeeltelijke bescherming tegen hondsdolheid moeten hebben. Waarbij de incubatie-periode gemiddeld 2-3 maanden is, maar tussen 1 week en 1 jaar kan zijn.
dat is appels met peren vergelijken, we mogen Corona ook niet met de griep vergelijken :o

Het hebben van een incubatietijd is iets dat voor vrijwel alle virussen geldt. Van hondsdolheid wist ik toevallig dat hij extreem lang kon zijn en tegelijkertijd is het vrijwel zeker dat mensen er nog nooit mee in aanraking zijn gekomen, omdat meestal dodelijk is. Dat maakte het een duidelijk voorbeeld. Als ik zou zeggen dat de incubatieperiode tot wel 1 jaar zou zijn, want dat is bij hondsdolheid ook zo, zou ik het vergelijken. Het aangeven dat een incubatieperiode per definitie wijst op een al aanwezige bescherming slaat echter als een tang op een varken.
Citaat:
Citaat:
pre-immunity already exists and that, due to this, no more than 20% of the population become infected with SARS CoV-2 in any of the countries studied.
Indien dit echt zo zou zijn, betekent dit dat in NYS de 0.2% van de bevolking die overleden is komt van 20% van de totale bevolking als iedereen het nu gehad heeft die het kan krijgen (dat is onwaarschijnlijk gezien het aantal besmettingen dat tijdens de huidige beperkingen nog altijd optreed), oftewel: 1% CFR. Als slechts de helft van die 20% het gehad heeft, zou het zelfs al een 2% CFR. Er is echter geen enkele aanwijzing toe dat een flink deel van de populatie geen risico loopt op covid19 door een al aanwezige immuniteit en waarschijnlijk heeft 20-30% van de NYS bewoners nu covid gehad. Dit brengt de CFR tussen de 0.65-1%, wat past bij de ingeschatte CFR door de WHO van 0.65%.

Maar dat is inzoomen op New York, waarom niet een land? Ik geloof dat de situatie in New York één van de aller heftigste was en is daarom geen goed voorbeeld voor een gemiddelde.

Waarom inzoomen op New York? Omdat dit een state is met ongeveer evenveel inwoners als Nederland (19.5 miljoen t.o.v. 17.3 miljoen, minder dan 10% verschil). Het is overigens wel 3x zo groot als Nederland (141,300 km² vs. 41,543 km²), maar daar ontkom je bijna niet aan doordat Nederland zeer dichtbevolkt is. Ik vergelijk het dus niet met New York City, wat inderdaad geen eerlijk vergelijk zou zijn.
Citaat:
Citaat:
The virus may indeed affect those who are in the vicinity of a diseased person. But exponential multiplication would mean that all, or at least many, of these people would in turn become ill.

Nee, de kans is aanwezig dat wanneer je bij een besmet persoon in de buurt komt, je ook besmet raakt. Maar hoe groot de kans is, dat wisselt hoe groot de virusload is en ja, het heeft ook te maken met je eigen immuunsysteem. Dit is geen bewijs dat een groot deel van de mensen al een afweer heeft tegen covid19.

nou ja afweer of niet, als een normaal immuun systeem het goed aan kan is paniek niet nodig lijkt me.

Wanneer er een lage of zeer lage virusload is, kan het immuunsysteem regelmatig voorkomen dat het virus werkelijk binnen dringt. Dit betekent niet dat het immuunsysteem bij een werkelijke binnendringing ziek worden nog steeds kan voorkomen. Veel klachten komen ook na een milde besmetting, omdat er wel long- en hartschade kan optreden. Ongeveer 10% van de mensen die besmet raakt heeft last van langdurige klachten, juist ook in de groep die geen ziekenhuisopname hebben gehad.
Citaat:
Citaat:
2. The second false claim: symptomless risk of infection

https://www.bmj.com/content/371/bmj.m4851

Earlier estimates that 80% of infections are asymptomatic were too high and have since been revised down to between 17% and 20% of people with infections.12 Studies estimating this proportion are limited by heterogeneity in case definitions, incomplete symptom assessment, and inadequate retrospective and prospective follow-up of symptoms, however. Around 49% of people initially defined as asymptomatic go on to develop symptoms.

Viral culture studies suggest that people with SARS-CoV-2 can become infectious one to two days before the onset of symptoms and continue to be infectious up to seven days thereafter; viable virus is relatively short lived. Symptomatic and presymptomatic transmission have a greater role in the spread of SARS-CoV-2 than truly asymptomatic transmission.

Oftewel: hoewel de besmettelijkheid bij echt a-symptomatische mensen waarschijnlijk beperkt tot zeer beperkt is, zijn de heflt van de a-symptomtische mensen niet werkelijk a-symptomatisch, maar pre-symptomatisch. En deze groep is 1-2 dagen voor hun klachten wel degelijk besmettelijk. Hierdoor is thuis blijven bij klachten onvoldoende. Ook is het zo dat een heel aantal klachten in lichtere vorm niet voldoende als klacht wordt herkend. Vermoeidheid, keelpijn, spierpijn, hoofdpijn, wat diarree. Allerlei symptomen die je wel degelijk symptomatisch maken, zonder de droge hoest en/of verlies van geur/smaak.

waarom zegt onze minister president dan dat testen zonder klachten geen zin heeft als je wel besmettelijk bent dan kan je toch ook testen?

Rutte heeft aangegeven dat het testen niet nodig is als je geen klachten hebt én niet in de buurt bent geweest van besmette mensen. Het toch testen als géén van beide van toepassing is, is eigenlijk alleen nuttig bij een volledige omgeving in korte tijd testen, om de laatste paar mensen eruit te vissen die wel nog virusdeeltjes kunnen verspreiden.
Citaat:
Citaat:
3. The third false claim: PCR-based diagnostics

A PCR test cannot distinguish between lifeless viral debris from surviving infection, on the one hand, and from viruses capable of reproducing, on the other. This is a source of error that will become apparent all by itself in the coming weeks and months. This source of error will not change even if your assertion in the podcast of September 29, 2020,

Deze info was van voor de grote tweede golf. Het is duidelijk geworden dat er grote groepen alsnog besmet zijn geraakt.

Dat een PCR-test geen onderscheid maakt tussen besmettelijk en dood virusmateriaal klopt inderdaad. Daarmee is de test echter niet nutteloos en ook het aantal vals-positieve tests kan niet meer dan 0.5% (en hoogstwaarschijnlijk lager) omdat er periodes zijn geweest waarbij de uitslagen onder de 0.5% positieven bleven terwijl er wel ruim getest werd.

welke grote groepen en wanneer werd dit duidelijk? Het lijkt mij toch in elk geval duidelijk dat positieve tests in elk geval niet voor het beleid verantwoordelijk mogen zijn omdat in geen geval vast te stellen is dat het om een besmetting gaat maar enkel om een positieve test.

De halve wereld ongeveer. Maar laten we het houden bij het VK. Zij zaten op cumulatief 0.6% van de bevolking een positieve test op 1 oktober 2020. Ze zitten nu op 6.1 positieve testen per 100 mensen. Ze zaten op 0.062% van de bevolking dood door covid19. Ze zitten nu op 0.17% van de bevolking dood door covid19.

Een positieve test is wel degelijk geschikt om het beleid op te vormen. De meeste mensen zullen testen voordat of tijdens dat ze ziek zijn, niet om af te sluiten nadat ze weer beter zijn. Daarnaast zal er vast een klein percentage zijn dat positief test ondanks dat ze niet besmettelijk zijn omdat ze geen levende virusload bij zich dragen, maar het merendeel is wel degelijk besmettelijk en het aantal ziekenhuisopnames en het aantal doden volgt, met 1-3 weken vertraging, de trend van de pcr-uitslagen. Dit is dus een goede voorspeller voor de aankomende ziektedruk.
Citaat:
Citaat:
4. The fourth false claim: the menace of overload of the health care systems

Er wordt aangegeven dat de angst voor een overbelast zorgsysteem (in Duitsland) onterecht is. Er is nooit volledig gebruik van gemaakt en het feit dat er een aantal Covid19-patienten uit het buitenland zijn opgevangen worden als extra argument gebracht dat het onzin is. Daarmee wordt gepasseerd dat er blijkbaar in andere landen, waar normaal ook ruimte is, wel een dusdanig belast zorgstelsel (IC) is dat het uitwijken naar het buitenland nodig bleek te zijn. Ook wordt er geen rekening gehouden met het preventieparadox.

Dit is in andere jaren ook al het geval geweest en was toen ook geen reden tot paniek.

Dit is in andere jaren zeker niet op dit niveau geweest, niet eens een beetje, laat staan zoveel weken achter elkaar, in plaats van 2 weken pieken.

Citaat:
Citaat:
5. The fifth false claim: Restriction on freedom can be beneficial

Er wordt aangegeven dat de R al onder de 1 was gezakt voor 21 maart. Maar als je naar de cijfers kijkt bij OurWorldInData blijkt dat de piek 12 dagen na ingetreden lockdown optreedt. Dit sluit exact aan met een sterk teruggelopen aantal besmettingen vanaf de lockdown (de incubatietijd schommelt tussen de 5-12 dagen, waarbij besmettingen binnen gezinnen nog even na de lockdown door kunnen gaan). Daarnaast loopt het percentage positieve testen in die periode op, dus het is niet zo dat door veel meer te testen alleen meer gevallen gevonden worden terwijl het werkelijke aantal terugloopt. Het gaat van 5.8% positieve testen naar 9.0% positieve testen.

Nou als je naar de golf in September kijkt dan zie je vooral heel veel positieve testen en bijna geen piek in de ziekenhuis opnames of in de sterfgevallen. Sterker nog de piek van de overlijdens door de hitte is duidelijker zichtbaar dan de piek vanaf september. Dus misschien was de lockdown in het voorjaar nog enigszins goed te praten is hij dat nu al lang niet meer.

De sterftepiek komt altijd met een aantal weken vertraging. Tussen besmetting, positieve test, ziek worden, ziekenhuisopname en uiteindelijk sterfte zit iedere keer wat tijd. Dit zie je ook in de beide pieken van de 2e golf goed terug (de eerste keer 2 weken na de piek, de tweede keer 3 weken na de piek).
-------------

Citaat:
Citaat:
Goed, daar houd ik het voor vandaag op. Wat nog wel interessant is om mee te nemen is dat zelfs Zweden van het aanbevelingssysteem is afgestapt en naar een lockdown-achtige situatie is gegaan omdat ze niet alleen een tweede golf kregen, maar deze ook niet onder controle kregen tot de sterke beperkingen en het aantal sterftes per besmetting veel hoger (2.0%) lag dan bijvoorbeeld in Nederland (1.4%). In de VK zitten ze overigens aan een CFR van 2.9%, met 0.17% van de populatie overleden door covid19.

Door Covid of met covid...... door griep of met griep..... deze vraag lijkt tegenwoordig helemaal niet meer van belang...

Een covid19-sterfte is een combinatie van een positieve covid19-pcr uitslag én overleden aan klachten veroorzaakt door het covid19-virus. Dus nee, niet met covid19, maar door covid19. Daarnaast zijn er veel meer mensen overleden dan te verklaren zou zijn als het puur de brandende lucifer was bij dor hout. Een hoop mensen hadden wel enig onderliggend lijden, afhankelijk van welke bron je kiest gaat het namelijk al snel om 25-40% van de Nederlandse bevolking die al dan niet bewust enig risicoverhogend onderliggend lijden heeft, nog los van het feit dat 50+ zijn (40% van de bevolking) of man zijn (±50% van de bevolking' blijkbaar ook al een verhoogd risico geeft, maar dat maakt ze nog geen dor hout, klaar om om te vallen/af te fikken. Als je relatief gezond nog 10 jaar of langer mee kan, ben je vanwege een hartkwaal toch geen dor hout?

Bij de griep wordt niet het cijfer "door de griep overleden" gebruikt in de wandelgangen, maar "oversterfte in de periode dat de griep-epidemie, vastgesteld door het aantal verwachte mensen die een griepvariant bij zich dragen op basis van afgenomen keel+neusmonsters". In dat geval zou je in Nederland vrijwel de complete oversterfte moeten nemen voor covid19 (excl. 500 oversterfte door de hittegolf), dat is hoger dan het aantal geregistreerde covid19-sterftes.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 16-02-21 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 23:24

Cowboy55 schreef:
secricible schreef:

Mission Impossible 8: The Wappie Wars. Wie speelt jou Imandra? Michelle Monaghan maar weer?

Met mizora als sidekick :j

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 23:24

Wow Mizora! Diep respect voor jou en Imandra!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 23:26

Wappiewars 2.0: Mizora's revenge

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 23:58

Goh, het is wel direct stil hier :') diep respect voor de uitgebreide reageerders.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 00:05

Imandra: m.b.t je vraag aan mij over vangnetten.
Ik ken kleine ondernemers in nederland die schijntjes of niets krijgen van de overheid. Het dekt de vaste lasten niet, want die lopen gewoon door. Conclusie? De tent sluiten is beter.
Er word niet voor niks zo geprotesteerd door bv de contactberoepen, ze gaan allemaal kapot.

Mijn grote vraag is waar die miljoenen steunpakketten ineens vandaan komen. Bij wie ze terechtkomen (nogmaals, ik ken ze iig niet) en de allergrootste vraag is: hoe gaat dat geld terug komen waar het vandaan komt?

Juist ja, daar mag diegene die nu failliet is gegaan, zijn spaargeld op heeft moeten eten of zijn huis heeft moeten verkopen straks weer extra hard voor werken.

En dan zeg jij dat mensrn dat wel weer bij elkaar kunnen werken? Bereid je maar voor op heel wat premie en belastingverhogingen en heel wat minder onder de streep voor diegene die nu al alles gegeven heeft! Die krijgen dat nooit meer bij elkaar gewerkt.

En dat maakt het zo'n triest verhaal voor iedereen die geen 67+ is.

Dit scenario gaat net zo hard op in spanje, en ik denk in bijna ieder europees land wel waar ze zo vrolijk met geld richting onbekende doelen strooien.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 00:06

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 00:13

Een kleine toevoeging: ik persoonlijk, ik ben 39 en heb nog aardig wat arbeidsjaren te gaan, ben veel banger voor deze economische gevolgen, moeten werken voor anderen, voor de schulden van anderen, dan ik ben voor dat virus.

De kans dat het virus me vloert is zo goed als nihil. Maar economisch ben ik al kapot gemaakt door alle maatregelen en het vooruitzicht de rest van mijn arbeidsjaren nog wat minder over te houden door naatregelen waar ik het vanuit mijn standpunten en positie niet mee eens kan zijn stemt me niet bepaald vrolijk.

Dat is ik persoonlijk. Mijn standpunt. Dat maakt me geen wappie wat hier gesuggereert word (anders=wappie in dit topic) maar dat maakt me een mens.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 00:15

Imandra en Mizora jullie zijn helden!!

Ik wilde dat ik jullie geduld en quote-skills had. _/-\o_

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 00:18

Wappie Engel zit bij op 1. Verteld doodleuk dat de regering pas maatregelen moet nemen wanneer het nodig is. Dus wanneer er code zwart is blijkbaar.
Geeft aan dat elk jaar de ziekenhuisbedden wel vol liggen dus alle maatregelen zijn nu niet nodig. Ab Osterhaus schud zijn hoofd nog maar eens.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 00:22

Palmera schreef:
Een kleine toevoeging: ik persoonlijk, ik ben 39 en heb nog aardig wat arbeidsjaren te gaan, ben veel banger voor deze economische gevolgen, moeten werken voor anderen, voor de schulden van anderen, dan ik ben voor dat virus.

De kans dat het virus me vloert is zo goed als nihil. Maar economisch ben ik al kapot gemaakt door alle maatregelen en het vooruitzicht de rest van mijn arbeidsjaren nog wat minder over te houden door naatregelen waar ik het vanuit mijn standpunten en positie niet mee eens kan zijn stemt me niet bepaald vrolijk.

Dat is ik persoonlijk. Mijn standpunt. Dat maakt me geen wappie wat hier gesuggereert word (anders=wappie in dit topic) maar dat maakt me een mens.

De kans dat jij overlijdt aan Corona is zeer klein. Maar als de zorg op code zwart komt te staan, dan wordt jij misschien niet geholpen, als je een auto--ongeluk krijgt, van de trap valt, een acute blindedarmontsteking hebt, een gecompliceerde bevalling of een TIA krijgt, enz.

Maar ik begrijp wel, dat het heel zuur is als je financieel zwaar getroffen wordt door de maatregelen. Sterkte.

Vanavond was op het nieuws dat de economische krimp van Nederland de kleinste is vergeleken met de andere Europese landen. De verwachting is, dat zodra de maatregelen niet meer gelden, de economie snel zal aantrekken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 00:24

bigone schreef:
Wappie Engel zit bij op 1. Verteld doodleuk dat de regering pas maatregelen moet nemen wanneer het nodig is. Dus wanneer er code zwart is blijkbaar.
Geeft aan dat elk jaar de ziekenhuisbedden wel vol liggen dus alle maatregelen zijn nu niet nodig. Ab Osterhaus schud zijn hoofd nog maar eens.

Ik erger me kapot aan die Engel en die griezel van een advocaat.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 00:32

Electra63 schreef:
Vanavond was op het nieuws dat de economische krimp van Nederland de kleinste is vergeleken met de andere Europese landen. De verwachting is, dat zodra de maatregelen niet meer gelden, de economie snel zal aantrekken.

Nogmaals: al die steunfondsen en noodhulpen zullen toch teruggestort moeten worden daar waar het vandaan komt? Dat is toch geen kado wat uit de lucht is komen vallen?

Dus ook al trekt de economie aan (eerst zien en dan geloven) dan nog mag er door iedere werkende burger ingeleverd worden im al dat geld weer terug te storten.

En dat stemt menig mens niet vrolijk aangezien velen al ingeleverd hebben met hun levenswerk.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 00:45

Palmera schreef:
Electra63 schreef:

Nogmaals: al die steunfondsen en noodhulpen zullen toch teruggestort moeten worden daar waar het vandaan komt? Dat is toch geen kado wat uit de lucht is komen vallen?

Dus ook al trekt de economie aan (eerst zien en dan geloven) dan nog mag er door iedere werkende burger ingeleverd worden im al dat geld weer terug te storten.

En dat stemt menig mens niet vrolijk aangezien velen al ingeleverd hebben met hun levenswerk.

Ik word sowieso niet blij van deze pandemie.
Ik weet dat de gemeentelijke belastingen al verhoogd zijn/worden en er zullen zeker nog andere verhogingen volgen, waar wij allemaal last van zullen hebben.

Maar er zijn hier tenminste steunpakketten/tijdelijke overbruggingsregelingen, zoals tegemoetkoming omzetverlies, tegemoetkoming personeelskosten, tegemoetkoming voorraad detailhandel, uitkeringen zoals WW en Bijzondere Bijstand, enz.
Het zal nooit genoeg zijn, maar er zijn wel allerlei regelingen getroffen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 00:57

Palmera schreef:
Electra63 schreef:

Ik ken bedrijven die noodhulp hebben gehad ja. Sowieso een kleine start-up, maar ook restaurants hier in de buurt. Het dekt niet de vaste lasten nee, maar alle beetjes helpen. En met een beetje creativiteit en doorzettingsvermogen zie je bedrijfjes het ondanks de crisis écht goed doen. Je moet wel aan bepaalde voorwaarden voldoen om dat beetje extra te krijgen. Ik ben geen ondernemer dus meer weet ik er niet vanaf.

Dit geld zal van bufferpotjes komen. Na de crisis van 2008 heeft Nederland onder oa Rutte 1 flink gewerkt om die buffers van toen weer aan te vullen. Met flinke kritiek daarop overigens. Dat zal straks weer moeten gebeuren ja, dus uiteindelijk voelen en betalen we daar weer aan mee. Maar eerlijk? Ik vind het niet erg als dat betekent dat we in tijden zoals deze juist die buffer kunnen inzetten om de getroffenen zo veel mogelijk te helpen. Hadden we die buffers niet gespaard omdat Nederland de buikriem niet had aangetrokken, dan had ondernemend Nederland en de zorg helemaal niks extra’s kunnen krijgen en waren we nog verder van huis. Als er straks een regering komt die niet die buffers aan wil vullen, en er komt een crisis... of een nieuwe pandemie... wat dan? Ondanks alle negativiteit hier mogen we denk ik blij zijn met hoe Nederland die zaken heeft geregeld. Ook al zijn ze niet ideaal.

Sommige mensen gaan het niet redden en zullen moeten sluiten. Zoals jij. Reorganisaties bij grotere bedrijven zitten er ook aan te komen, met grootschalige ontslagen. Dat is heel triest, en wens iedereen die erdoor geraakt wordt er sterkte mee. Maar hoe moeten we het anders doen? Alles loslaten, met overwerkte en daardoor slechte & langzame zorg tot gevolg? Wat voor economische gevolgen heeft dat allemaal wel niet? Ik hoor jou heel veel kritiek hebben maar eigenlijk niet met oplossingen komen. Ik snap de frustratie, maar er zijn niet echt andere viable opties?

Alle respect hoor, en je mag best kritiek hebben en klagen over je situatie.

Ik denk ook niet dat het eerlijk is om puur alleen op te regering te godveren. Als wij Nederlanders massaal onze verantwoordelijkheid hadden genomen waren er geen heftige maatregelen nodig geweest. Hoefden al die bedrijven niet dicht. Hoefden we geen avondklok. Of lockdown. Maar dat hebben we niet gedaan.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 01:00

Dit is nou niet bepaald de eerste economische crisis, die we als mensheid meemaken. Een crisis heeft consequenties, maar Palmera, jouw reactie is wel lichtelijk overdreven. Bij de meeste crises is het zo dat de overheid als een gek begint te bezuinigen tijdens de crisis en als het dan later weer goed gaat, dan hebben ze geld over en beginnen ze met dat geld de burgers te paaien. Nu doen we het een keer anders, nu geeft de overheid het geld tijdens de crisis uit en dat betekent als straks de economie weer aantrekt, dat de overheid dan geen geld heeft om cadeautjes uit te delen. En eigenlijk is dat veel slimmer, cadeautjes uitdelen als de mensen het echt nodig hebben en de hand op de knip houden als de economie toch al dreigt over te koken.

Ja er is nu economische krimp en de daarbij behorende pijn, maar de verwachting is ook dat straks na de pandemie de economie ook veel sneller dan normaal na een crisis aantrekt, juist omdat de crisis geen economische oorzaak heeft. Door dat snelle aantrekken, is de verwachting dat de uiteindelijke pijn kleiner zal zijn dan na een economische crisis, zoals de bankencrisis van 2008.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 08:35

Vooral het stukje van Israël vind ik in dit geval bemoedigend. Dit is voorbij de theorie, voorbij puur wel of niet positief testen, echt de virusload van een grotendeels gevaccineerde groep (met 1 injectie, dus nog maar gedeeltelijk beschermd) ten opzichte van een grotendeels ongevaccineerde groep binnen 1 land, waarbij eerder geen verschil was.

https://www.nu.nl/uitleg-over-het-coron ... wordt.html
Citaat:
Uit onderzoek komen ook steeds meer aanwijzingen dat dit inderdaad het geval is. Eén van deze onderzoeken komt uit Israël. In Israël is een groot gedeelte van de bevolking met het Pfizer-vaccin ingeënt. Ook hier is begonnen met de ouderen vaccineren.

Het Pfizer-vaccin is voor ongeveer 95 procent effectief. Dit betekent dat het vaccin bij heel veel mensen voorkomt dat ze COVID-19 krijgen, maar niet bij iedereen. Toen het merendeel van de zestigplussers was ingeënt, was het gemiddeld aantal virusdeeltjes bij mensen met COVID-19 in deze leeftijdsgroep gedaald. Een zelfde daling werd niet gezien bij leeftijdsgroepen die nog niet gevaccineerd waren. Uit ander onderzoek weten we dat mensen die weinig virus met zich meedragen minder vaak anderen aansteken. Het lijkt er dus op dat het Pfizer-vaccin mensen minder besmettelijk maakt

Zelfs 1 injectie met het pfizer vaccin lijkt de virusload al tot 20x te kunnen verminderen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 09:21

ik zit nog even op1 terug te kijken. Geen idee waarom ik dat doe....

Mizora, eens. Ik vind het heel hoopvol. Ik was er heel bang voor na die uitbraak in Dld in dat verpleeghuis, maar dit lijkt toch de andere kant op te gaan.