De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 23:10

Onder de laksheid bedoelen ze de regering.
Hardere aanpak maatregels als in dat alles gewoon op slot moet. Niet of jantje of pietje zijn handjes wel of niet wast. :)

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 23:11

Ik zal ook eens wat delen. Over de VS in dit geval:

Citaat:
The Centers for Disease Control and Prevention estimates that there were about 34,000 deaths from the seasonal flu in the 2018-2019 flu season, out of 35.5 million cases. The coronavirus may infect twice as many people and kill 20 times as many, according to experts speaking to Congress.

Citaat:
After all, consider what it means to need to hospitalize 14 million Americans in a country with fewer than a million hospital beds. That’s why medical experts are encouraging people to work to limit the spread of the disease, aiming to keep the number of patients actively needing hospitalization within an acceptable range at any given time. Even if 70 million Americans are infected and 14 million need to go to the hospital, there’s a big difference in terms of resource management between that happening over the course of one month (467,000 patients a day) and that happening over the course of a year (38,000 patients a day).

Bron: https://www.washingtonpost.com/politics/2020/03/11/trumps-rhetoric-coronavirus-continues-ignore-rate-which-disease-is-spreading/#click=https://t.co/ap0L6Cqqgo

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 23:16

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 23:19

Ik kan natuurlijk opsommen wat ik goed doe. Maar eerlijk: ik heb afgelopen week echt wel ergens een keer mijn handen niet gewassen voor het eten. En met fietsen naar het werk.mijn loopneus afgeveegd met mijn hand en ze daarna niet gewassen. Om maar wat te noemen. Ik heb me er ook wel een paar keer snel van afgemaakt. Niet lang genoeg om 2x Happy Birthday te zingen.
Nee, niet goed, moet beter. Maar jullie geven jezelf dus wel allemaal een dikke 10 op dit vlak? :oo

@popstra verspreiding voorkomen kan de regering niet. Dat moeten wij namelijk doen. Met zn allen. En handjes wassen speelt daar een hele belangrijke rol in.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 23:24

Ik dacht van de week toen er iemand over de vloer kwam ik ga er is op letten kijken hoe het gaat, maar dat is eigenijk geen doen, ik gaf geen hand en dat was oke, maar achteraf dacht ik diegene zit aan de deurklinken, kopjes, schaal koekjes, tafel, stoel. Als je bedenkt waar iemand in korte tijd aan zit blijkt het toch bijna onmogelijk om niet besmet te raken, of blijft het niet op spullen zitten?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 23:24

Wij hebben vandaag maar extra ingeslagen,vooral hondenvoer want 7 stuks eten best veel.Ze zijn bang dat hier in frankrijk italiaanse toestanden komen,scholen in besmette gebieden zijn vanaf vandaag twee weken dicht.De twee corona besmette mensen in dit departement zitten 200 km hier vandaan.Kan zo veranderen....Voorlopig blijf ik maar even op mijn berg zitten,zondag wel stemmen maar goed.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 23:25

Ook voor corona waste ik mn handen na de supermarkt en na het gebruik van andermans toetsenborden :r

Dat handen geven nu even not done is, prima, ik vond het toch al niet zo fijn en dan al helemaal dat gezoen niet, vreselijk. Als ik iemand een hand geef, voelt die toch al 'vies' zeg maar en wil ik mn hand eerst wassen eigenlijk :+ En nee ik heb verder geen smetvrees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 23:26

In dit artikel zijn enkele dilemmas besproken. Bijvoorbeeld de communicatie vanuit de overheid. Wat als dit doelgroepgericht of algemeen aangepakt wordt?
En hoe zit het met indammen (containment), mitigatie en aanvaarden van het virus?

Het is een LinkedIn-artikel.
https://www.linkedin.com/pulse/dilemmas ... -van-duin/

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 23:28

safina schreef:
Ik kan natuurlijk opsommen wat ik goed doe. Maar eerlijk: ik heb afgelopen week echt wel ergens een keer mijn handen niet gewassen voor het eten. En met fietsen naar het werk.mijn loopneus afgeveegd met mijn hand en ze daarna niet gewassen. Om maar wat te noemen. Ik heb me er ook wel een paar keer snel van afgemaakt. Niet lang genoeg om 2x Happy Birthday te zingen.
Nee, niet goed, moet beter. Maar jullie geven jezelf dus wel allemaal een dikke 10 op dit vlak? :oo

@popstra verspreiding voorkomen kan de regering niet. Dat moeten wij namelijk doen. Met zn allen. En handjes wassen speelt daar een hele belangrijke rol in.

Nou ik mezelf in ieder geval zeker niet. Ik denk een 7? Ik was vaker en grondiger mijn handen, maar denk nog steeds niet vaak en lang genoeg. Mijn baas is wel echt super gemotiveerd en raakt geen deurklinken met zijn handen aan enzo, laat zn drinken ook niet door een ander halen etc.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 23:28

Ja ergens hoop ik dat alles snel weer normaal is, maar dat niet zoenen mag nog wel tot mijn verjaardag gelden O:)

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 23:29

Ethelate schreef:
Ja ergens hoop ik dat alles snel weer normaal is, maar dat niet zoenen mag nog wel tot mijn verjaardag gelden O:)

Geen zoenen op de wang geven mag wel voor altijd gelden :')

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 23:32

Whale schreef:
Ethelate schreef:

Geen zoenen op de wang geven mag wel voor altijd gelden :')

ja echt he, bah :r

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-20 23:34

Poeh, dit zijn wel hele serieuze cijfers...

Ladyson schreef:
Ik zal ook eens wat delen. Over de VS in dit geval:

Citaat:
The Centers for Disease Control and Prevention estimates that there were about 34,000 deaths from the seasonal flu in the 2018-2019 flu season, out of 35.5 million cases. The coronavirus may infect twice as many people and kill 20 times as many, according to experts speaking to Congress.

Citaat:
After all, consider what it means to need to hospitalize 14 million Americans in a country with fewer than a million hospital beds. That’s why medical experts are encouraging people to work to limit the spread of the disease, aiming to keep the number of patients actively needing hospitalization within an acceptable range at any given time. Even if 70 million Americans are infected and 14 million need to go to the hospital, there’s a big difference in terms of resource management between that happening over the course of one month (467,000 patients a day) and that happening over the course of a year (38,000 patients a day).

Bron: https://www.washingtonpost.com/politics/2020/03/11/trumps-rhetoric-coronavirus-continues-ignore-rate-which-disease-is-spreading/#click=https://t.co/ap0L6Cqqgo

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 23:36

Ik lees hier ergens over het hamsteren van benzine?

Zou dat niet kunnen zijn omdat het nu de prijzen zo erg gedaald zijn?

Hier wordt het bij een aantal tankstations al verkocht voor 1,50 per liter vorige week nog dik boven de 1,60 ik gooi mijn tank ook weer mooi vol morgen. Zou het hamsteren eerder daar aan koppelen dan aan het virus. Of mensen die op de vlucht willen slaan wat mij zeer onlogisch lijkt aangezien dit virus nu overal ter wereld is...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 23:38

Italië gooit nu alles dicht behalve apotheken en levensmiddelenwinkels . Ad.nl

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 23:39

AnnexUdith schreef:

Hier wordt het bij een aantal tankstations al verkocht voor 1,50 per liter vorige week nog dik boven de 1,60 ik gooi mijn tank ook weer mooi vol morgen. Zou het hamsteren eerder daar aan koppelen dan aan het virus. Of mensen die op de vlucht willen slaan wat mij zeer onlogisch lijkt aangezien dit virus nu overal ter wereld is...

Volgens mij heeft het dalen van de benzineprijs niet te maken met corona maar met het feit dat er in het Midden-Oosten enorm veel gedelft is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 23:39

Citaat:
De corona-maatregelen die voor Brabant gelden, zouden voor heel Nederland moeten gelden, zegt hoogleraar Infectiepreventie Andreas Voss in Nieuwsuur. Met alleen 'geen handen schudden' komen we er volgens hem niet. "Dat is symbolisch. Als we echt willen dat corona zich niet verder verspreidt in Nederland, dan moeten de maatregelen die nu als advies in Brabant gelden duidelijker en strikter geformuleerd worden en het moet waarschijnlijk ook breder, niet alleen in Brabant, maar in heel Nederland."

Volgens Voss kan de situatie in Nederland over een tot twee weken hetzelfde zijn als nu in Italië:

Stukje van nos site gepakt, niet echt hoopgevend maar toch een deskundige die ook vindt dat er te weinig maatregelen zijn in nederland

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 23:41

Vlaamse zorgcentra sluiten deuren voor bezoekers. Maaaaar organisatie voor formule 1 in zandvoort gaat onverminderd voort. 8)7

Ergens klopt er dan toch niet als je nederland vergelijkt met omliggende landen, denemarken en oostenrijk alle scholen dicht ook.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 23:42

karuna schreef:
Citaat:
De corona-maatregelen die voor Brabant gelden, zouden voor heel Nederland moeten gelden, zegt hoogleraar Infectiepreventie Andreas Voss in Nieuwsuur. Met alleen 'geen handen schudden' komen we er volgens hem niet. "Dat is symbolisch. Als we echt willen dat corona zich niet verder verspreidt in Nederland, dan moeten de maatregelen die nu als advies in Brabant gelden duidelijker en strikter geformuleerd worden en het moet waarschijnlijk ook breder, niet alleen in Brabant, maar in heel Nederland."

Volgens Voss kan de situatie in Nederland over een tot twee weken hetzelfde zijn als nu in Italië:

Stukje van nos site gepakt, niet echt hoopgevend maar toch een deskundige die ook vindt dat er te weinig maatregelen zijn in nederland

Tja als dit echt het geval is (maar dat weten we niet) dan naar liever nu meteen.. zijn we ook eerder van die ellende af..

In mijn beleving hollen we wat achter de feiten aan. Of misschien maakt het helemaal geen verschil.. we gaan het zien..
Laatst bijgewerkt door IMJ op 11-03-20 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 23:42

PSvanLot schreef:
AnnexUdith schreef:

Volgens mij heeft het dalen van de benzineprijs niet te maken met corona maar met het feit dat er in het Midden-Oosten enorm veel gedelft is.

De olieprijs is nu 48% minder dan begin dit jaar. De coronacrisis en met name onenigheid tussen de olieproducerende landen dreven de prijs omlaag. Rusland weigert de olieproductie te beperken en in reactie zette Saoedi-Arabië de oliekraan zelfs wijder open.
Bron https://www.telegraaf.nl/financieel/174 ... ikt-omlaag

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 23:43

karuna schreef:
Citaat:

Ik denk zeker dat die man gelijk heeft. Dit is een unieke situatie dus het rivm kan wel van alles doen maar ook zij hebben dit nooit meegemaakt . Ik denk dat ze Nederland meteen op slot moeten gooien, er is geld zat en anders zet de EU de pers maar even weer aan.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 23:43

Arabesk schreef:
Ook voor corona waste ik mn handen na de supermarkt en na het gebruik van andermans toetsenborden :r

Dat handen geven nu even not done is, prima, ik vond het toch al niet zo fijn en dan al helemaal dat gezoen niet, vreselijk. Als ik iemand een hand geef, voelt die toch al 'vies' zeg maar en wil ik mn hand eerst wassen eigenlijk :+ En nee ik heb verder geen smetvrees.

Maar daar ontkom je toch niet aan. Normaal gezien dan? Ik heb morgen 15 gesprekken. Dat is minimaal 20 mensen de hand schudden. Als ik dat niet zou doen zou m’n teamleider niet blij zijn.
Nu dus niet naar dat zal wel vreemd zijn.

Edit. Ik ben zelf ook niet perfect .. ik kuch vaak (nu dus ook) door m’n astma. Das zo n reflex met hand voor je mond ipv. Arm... ik was braaf m’n handen als het kan maar ja..
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 11-03-20 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 23:44

Enige wat ze kunnen doen is kijken naar de landen die eerder getroffen zijn. En zien hoe iets niet of wel werkt. Maar vrees dat de slappe maatregelen hier gewoon stom, onverstandig en een gevaar voor de bevolking is. Maar he we zijn zo n nuchter volk -O-

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 23:44

lenaa_tje schreef:
Arabesk schreef:

Maar daar ontkom je toch niet aan. Normaal gezien dan? Ik heb morgen 15 gesprekken. Dat is minimaal 20 mensen de hand schudden. Als ik dat niet zou doen zou m’n teamleider niet blij zijn.
Nu dus niet naar dat zal wel vreemd zijn.

Ik schut normaal ook iedereen de hand (werk) maar voor mij zou dat sowieso prima afgeschaft mogen worden. Ik hoef niet zo nodig iedereen aan te raken..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 23:47

Ik ben nooit echt een handenschudder geweest en al helemaal geen kusser. Brrr. Handenschudden doet me ook domweg zeer en je weet maar nooit waar iedereen aangezeten heeft. Ik heb me meestal weten te redden met een algemene zwaai in een groep. :') ligt ook aan mijn slechtere weerstand, kijk toch meestal uit om niet besmet te raken met iets, zal ook niet uit iemand anders glas drinken of een hap van een banaan nemen als iemand anders daar al een hap van genomen heeft. :n

Gv merkte gister snugger op, als je nu smetvrees hebt is dat mogelijk je geluk. Zou hij nog wel eens gelijk in kunnen hebben. -O-
Laatst bijgewerkt door karuna op 11-03-20 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt