GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 09:07

Misschien een half uurtje extra lopen? Door het heerlijke :r winterweer zitten we toch meer binnen dan we willen.

manic

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 09:25

Ik snap de aversie van ophogen naar de normale voorgeschreven werkende dosis niet zo heel goed. Ik zie dat vaker voorbij komen hier en begrijp het niet. Bij sommige mensen werkt het al heel goed in lagere doses wat heel prettig is natuurlijk, maar bij een heleboel mensen werkt dat dan niet (meer).

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 09:30

Ik snap het wel, het kost klauwen vol geld :'). Het is gewoon algemeen bekend dat er een moment komt waarop je op een plateau kan komen. En als je dan je lichaam wat kunt triggeren met je voeding en/of beweging aan te passen in plaats van de medicatie op te hogen, prima toch. Dat moet iedereen helemaal zelf weten, dat heeft volgens mij niks te maken met aversie tegen ophogen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 09:30

Ik denk dat het ook met geld te maken heeft (wat ik overigens begrijp!!). Hoe langer je lager kan blijven hoe betaalbaarder het blijft

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 09:55

Ik zit liever op de laagste dosis waarop het wat voor me doet, dan een hoge dosis waar het heel snel heel veel voor me doet. Ik vind het veiliger wanneer het rustiger aan gaat, om meerdere redenen. Tweede grote motief, ik denk dat het makkelijker is met afbouwen naar een leven zonder deze hulp. Dat het een minder grote mentale impact heeft, dus.

Daarnaast ben ik bang dat eetlust teveel wordt beperkt en eten niet meer leuk is (zie ik bij vader) en ik wil niet te lage kcal inname belanden, voor het leven na Mounjaro. Ik merk dat ik nu op 5mg echt vergeet te eten en dat gaat me te ver.

De kosten van een spuit over twee maanden kunnen verdelen telt ook een beetje mee.

De weegschaal zakt niet, maar het meetlint had alleen maar goed nieuws.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 09:59

Weken op een dosis zitten die niks doet is ook weggegooid geld. En je moet er vanuit gaan als je begint dat je niet op een startdosis kan blijven omdat je niet vantevoren kan bepalen hoe je lichaam reageert en bij mounjaro is het geen voorgeschreven werkzame dosis.

In mijn ogen kan je beter ophogen en later terugschroeven dan nu al die weken niks en als nog op moeten hogen.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 10:06

F_Orumster schreef:
Ik zit liever op de laagste dosis waarop het wat voor me doet, dan een hoge dosis waar het heel snel heel veel voor me doet. Ik vind het veiliger wanneer het rustiger aan gaat, om meerdere redenen. Tweede grote motief, ik denk dat het makkelijker is met afbouwen naar een leven zonder deze hulp. Dat het een minder grote mentale impact heeft, dus.

Daarnaast ben ik bang dat eetlust teveel wordt beperkt en eten niet meer leuk is (zie ik bij vader) en ik wil niet te lage kcal inname belanden, voor het leven na Mounjaro. Ik merk dat ik nu op 5mg echt vergeet te eten en dat gaat me te ver.

De kosten van een spuit over twee maanden kunnen verdelen telt ook een beetje mee.

De weegschaal zakt niet, maar het meetlint had alleen maar goed nieuws.

ik snap dit wel. Ik had ook altijd een angst om te hoog in dosis te gaan omdat je als je dan wil afbouwen, het volgens mij moeilijker is om van een hoge dosis af te bouwen, dan van een lagere. Daarom ook mijn beslissing destijds, zolang ik afval, ga ik niet omhoog.

Nu kan het wel zijn dat als je je kcal telt die je op een dag eet, dat dat precies de hoeveel heid is die je lichaam nodig heeft om ' gelijk' te blijven, bij mij is dat bijvoorbeeld 1400-1500 kcal per dag. Ik weet, zolang ik mij daar aan houd, ik niet afval en niet bijkom
Om af te vallen, moet je echt wel in een calorie tekort gaan leven, met of zonder GLP1

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 10:32

Het heeft bij mij niet met geld te maken, maar meer met angst voor bijwerkingen..

Ik heb van mezelf al darmproblemen en met deze dosis heb ik nergens last van.. Dat zou ik graag zo houden..

Qua beweging zit ik wel goed.. Ik heb een staand/lopend beroep en 2 herders waar ik veel mee loop..

Ik denk inderdaad dat ik heb moet zoeken in m'n voeding en dat ik weer eens moet gaan uitzoeken waar 't precies zit.. :)

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 11:51

Ik viel de laatste weken maar niet of 100gram per week af.
Toen ik het er met de pedicure over had, die ook dieetiste is, hebben we mijn eetpatroon even bekeken.
Door de verminderde eetlust, at en dronk ik dus te weinig.
Er staat nu een bakje met komkommer, tomaat, paprika en appel op mijn buro, samen met 2 flessen van 1 liter elk met water en thee.
Zo nu in een halve week ( ondanks de uitspatting van een kleine zak chips) meteen al 750gram minder op de weegschaal.
Ik ga ook meteen weer elke dag even naar de wc, ipv eens in de 2-3 dagen.

har166Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 12:18

Maar 0,5 is toch geen startdosis?

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 12:56

har166 schreef:

nee, is 2.5

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 13:05

Deertje schreef:
har166 schreef:

nee, is 2.5

0.5 gaat over ozempic en 2,5 over mounjaro.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 13:05

Ik zou na 3 weken plateau ophogen als aanpassing aan eten/drinken niet helpt anders is het inderdaad weggegooid geld.
Ik kon vandaag gelukkig nog een oude (4/27) pen ophalen in DL dus ik kan weer even vooruit.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 14:11

Zoals mijn instructrice vandaag zei: Dat is naar de WC gaan als je in je broek gepist hebt. (Ik was te laat met mijn hulp _/-\o_ )

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 10:27

Vandaag m'n nieuwe mounjaro spuit ontvangen, ziet er hetzelfde uit als de vorige. Afbeelding

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 10:50

De zwarte ring op de stamper is langer waardoor er geen vloeistof overblijft na de laatste dose. Kijk maar hoe kort die is op de linker spuit.

Afbeelding
Niet heel precies met de doselijntjes. Maar het laat het verschil goed zien.
Ook bij een ongebruikte nieuwe ouderwetse spuit zie je de zwarte ring helemaal niet zitten. En komt de eerste dose ook niet meteen op het eerste lijntje uit. Met de nieuwe wel

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 11:19

Deri schreef:
De zwarte ring op de stamper is langer waardoor er geen vloeistof overblijft na de laatste dose. Kijk maar hoe kort die is op de linker spuit.

[ Image ]
Niet heel precies met de doselijntjes. Maar het laat het verschil goed zien.
Ook bij een ongebruikte nieuwe ouderwetse spuit zie je de zwarte ring helemaal niet zitten. En komt de eerste dose ook niet meteen op het eerste lijntje uit. Met de nieuwe wel

wat goed gezien van je, ik zag dat zelfs helemaal niet :) :D

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 13:50

En welke vervaldatum op de nieuwe spuit heb jij dan nu Fjordjes?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 13:54

6/27

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 20:30

Ik ben na 3 maanden aan een nieuwe pen begonnen. Maar zoals Deertje volgens mij zei merk je dat wel degelijk. Het hakt er harder in de nieuwe dosis, of ik ben gek.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 20:37

Ik maandag ook een nieuwe, maar merk echt geen verschil. Maar ik heb O en jij mounjaro toch?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 20:53

Padoertje schreef:
Ik maandag ook een nieuwe, maar merk echt geen verschil. Maar ik heb O en jij mounjaro toch?

Ja klopt!

Ik dacht vandaag van jezusss het valt heftig en ineens dacht ik plingggg :)*

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 20:59

Eerlijk gezegd heb ik dat idee ook. Met deze nieuwe pen was mijn honger eerder weg als bij de oude, dan duurde het vaak wel een dag. Maar ik heb het nu bij het avondeten al. En ik heb ook nog eens last van m'n hormonen, dan heb ik meestal veel meer honger.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 21:35

Nee ik merk het niet. Heb er echt op gelet of ik verschil merkte met de 4 maanden oude restjes of de nieuwe pen. En echt geen verschil. Ozempic dan.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 21:56

Moet ozempic ook in de koelkast worden bewaard? Denk het wel