Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 12:49

muppetmayo schreef:
Oei ik heb wat teweeg gebracht met mijn vraag zie ik.
Germie ik weet niet hoe lang je al traint, maar als je in de 1e groep zou aansluiten en intervallen etc traint, dan word je toch vanzelf (nouja.. vanzelf := ) sneller en kun je doorstromen naar de volgende groep? Is het niet motiverender als je ook daadwerkelijk met de groep meeloopt in plaats van ergens achter hangend? (al zou je mee willen doen bedoel ik). Dat speelse wijze is denk ik geen spelletjes oid toch, dat zou ik ook niet leuk vinden. Ik had altijd al een hekel aan tikkertje enzo :')
Dat huisvrouw is maar gewoon een term denk ik, ik ben ook geen huisvrouw maar ik voel me daar niet door aangesproken ofzo. Die huisvrouwen rennen mij er nu sowieso uit :+

Supervixen ook al zo vroeg aan het rennen, knap!

Sall ik heb even terug gezocht in het topic want geen idee wie of wat Oscar is, maar wat leuk! Ik ben ook benieuwd naar een filmpje! Misschien is Oscar wel mijn tempo, dan kom ik hem lenen en ren ik niet meer alleen, is dat ook opgelost :') Wat een leukerd zeg <3

Ik loop al meer dan 2 jaar weer hard. En helaas, echt sneller word ik tot nu toe niet. Mijn officieel snelste 10km is al weer van juni vorig jaar (hoewel ik op de halve van 20 oktober officieus mijn snelste 4 mijl, 10km, 15km en halve gelopen heb, laatste wel officieel natuurlijk ;) ). Ik ben daarom met langere afstanden begonnen, want ik had ook voorheen nooit meer dan 10km gelopen, ook niet in mijn goede tijd. Heb echt al van alles geprobeerd om sneller te worden, intervallen lukte lange tijd niet wegens dat peesprobleem, dat gaat nu meestal wel. Sprinten doe ik liever nog steeds niet omdat ik dan na een paar keer mijn pees nog steeds voel. Ik ben achteraan lopen gewend, dus merk het niet eens meer. Ik doe dat dus liever dan midden in een groep lopen. Of ik moet voorop kunnen lopen, dat vind ik ook niet erg. :P Heel stiekem hoop ik nog steeds hoor dat het ineens lukt om sneller te gaan en ik weer op mijn oude niveau van 45-49 minuten op 10km kan komen, maar ik vrees steeds meer dat dat nooit meer gaat lukken. Trainer worden kan altijd nog, dus misschien dat ik dat ook nog eens ga doen.

Ik ben niet te langzaam voor die niet-passende-beginnersgroep, ik kan wel eens mailen en zien wat er dan als antwoord komt. Want hier had iedereen het ook mis met de wedstrijdlicentie, die is ook gewoon voor wie dat maar wil en die 27 euro betaalt. En er zijn zelfs runs waar ik niet eens de langzaamste was als ik bij de licentiehouders gestart was. Maar goed, ik ga toch daar niet lid worden omdat de website me niet aanspreekt en ik sowieso niet kan op het moment dat die niet-passende-beginnersgroep traint (en bij de andere groepen heb ik ook 8 van de 10 keer wat anders). Dan hoef je de vraag niet eens te stellen, want je komt automatisch in een hogere groep. :D Maar goed, als iets sowieso niet past, dan ga je je er niet thuisvoelen en dus hoef ik me gelukkig daar ook niet in te wurmen. Ik wil alleen dingen doen waar ik me thuisvoel. En zo is iedereen anders. Gelukkig wel. Topsport op mijn leeftijd kan nog maar bij een klein aantal sporten, maar gelukkig heb ik al eens meegedaan aan een wk. En als je Claudia Pechstein mag geloven kun je op je 53ste nog steeds meedoen met wedstrijdschaatsen. :P

Sherivey

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 12:58

Ja, en als ik Eliud Kipchoge mag geloven is geen mens gelimiteerd. Maar een marathon in zijn tempo is toch voor maar weinig mensen weggelegd hoor...

Germie, het niveau waar jij je bevindt en topsport liggen echt mijlenver uit elkaar.
Ga eens realistisch kijken naar wat je kunt, want vanuit je huidige niveau naar topsport gaan is verre van realistisch.

Maar hey, wat weet ik er ook van he, of ieder ander hier.
Ik ben immers ook maar gewoon zo'n langzame, recreatieve loper zonder ambitie.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 13:04

Sherivey schreef:
Ja, en als ik Eliud Kipchoge mag geloven is geen mens gelimiteerd. Maar een marathon in zijn tempo is toch voor maar weinig mensen weggelegd hoor...

Germie, het niveau waar jij je bevindt en topsport liggen echt mijlenver uit elkaar.
Ga eens realistisch kijken naar wat je kunt, want vanuit je huidige niveau naar topsport gaan is verre van realistisch.

Maar hey, wat weet ik er ook van he, of ieder ander hier.
Ik ben immers ook maar gewoon zo'n langzame, recreatieve loper zonder ambitie.

Ik schrijf ook nergens dat ik een topsporter ben in hardlopen, haha. Dus dat ben ik niet. Haha. Ik heb ook niet de ambitie dat ik ooit het tempo van Sifran kan gaan halen. Ik ben dus wel degelijk realistisch.
Maar er zijn wel sporten waar je op mijn leeftijd nog in de top mee kunt draaien als je talent en inzet hebt. Maar de keuze aan sporten is dan wel beperkt. Het is geen hardlopen nee, daar ben ik het mee eens. Maar dat heb ik ook nooit gezegd. En ik heb ook niet gezegd dat ik die ambitie heb. Maar ik heb wel een keer in een andere tak van sport meegedaan aan een WK, en me misschien nog wel een keer zou kunnen plaatsen, maar niet weet of ik daar nog een keer zin in heb.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 13:27

Leonie, ik ben het eens met Danseresje, ik zou ook even rustig aan doen.
Sherivey, je was al vroeg op pad. Flink temperatuurverschil nu tussen 'sochtrnds vroeg en 'smiddags.

Recreatieve loper hier :wave:
Ik ging vandaag voor 15km (de laatste keer die afstand is weer een half jaar terug denk ik) en had ook als doel gesteld die in 1.45 te lopen. En dat is gelukt :D
Heb heerlijk gelopen in en rondom het Mastbos, prachtig weer, mooi resultaat. Echt genoten.

Afbeelding

En mooie voorbereiding op de 20km trailrun begin mei. Trails loop ik net wat minder vlot (uiteraard), maar die wil ik eigenlijk ook wel op 7.00/km lopen en dat lijkt echt wel mogelijk.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 13:37

Lekker bezig Goof! Mastbos is een mooie loopplek :j
Waar ga je de 20 km lopen?

SulikoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 13:38

Jammer dat het elke keer weer een herkauwen wordt van discussies waar uiteindelijk continu hetzelfde aan ten grondslag ligt. Ik ben er zelf ook schuldig aan hoor, om er dan toch op in te gaan, maar het is al deze onleesbare pagina's en sfeer die het geeft in het topic zo niet waard.

Leonie, ik zou vandaag en morgen helemaal niet gaan lopen, zo min mogelijk je lijf belasten en dan zondag wel die 32 km lopen, maar op rustiger tempo dan anders. Je lijf geeft een signaal dat het even niet gaat, nu tempo lopen of veel lopen gaat niets toevoegen of afdoen aan de training die je al hebt en gaat er ook niet voor zorgen dat zondag opeens beter gaat, behalve dat het meer stress brengt op je lichaam. Door de trainingen die je geeft, blijf je echt wel even genoeg in beweging. :) Zeg ik als mede doordouwer.

muppetmayo, met mijn woorden bedoelde ik trouwens niet om het af te raden bij een loopgroep te gaan! Maar meer dat je algauw de fout kan maken om te denken dat het dan ook makkelijker op jezelf gaat, maar dat kan vies tegenvallen, omdat daar een ander patroon onder ligt. En hoofden zijn echt lastig hoor, goed dat je ermee aan de slag gaat! Helaas is het niet altijd zo simpel als 'schop onder de kont'. En medicatie die helpt bij zulke mentale problematiek, kan zeker de kans geven dat het nu wel lukt. Ik hoop voor je dat je ook op het level komt dat ik ervaar, dat het vooral genieten wordt en je mentaal zoveel beter laat voelen als je wel bent gegaan. :D
Vriendin van mij luistert naar luisterboeken, zou je ook nog kunnen proberen!

99, jammer om je te zien gaan, maar fijn dat je nog steeds met veel plezier loopt!

Goof, heerlijk! Echt fijn dat die afstanden weer lukken!

Ik ga nog wat werk afronden en dan een eind lopen, van het zonnetje genieten en hopelijk niet oververhit raken. :')

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 13:47

Wat ik vanochtend wel echt enorm merkte: het temperatuurverschil als ik tussen de bomen/huizen liep of in de open polder. :wow:
Ineens een wolk warme lucht als ik wat meer beschut liep. En dan waaide het niet eens :))

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-25 13:48

Goof dat ziet er heerlijk uit, is dat een mooie plek om te lopen, het Mastbos? Ben er nog nooit geweest.

Het begrip topsport is relatief, Hilde Dosogne heeft toch maar elke dag een marathon gelopen vorig jaar en zij is in de 50. Dat is toch wel echt topsport.

Leonie, ik zou ook even rustig aan doen, denk dat Suliko wel gelijk heeft.
Ik heb net lekker nog een uurtje gefietst op de electrische fiets, zo heerlijk om nu buiten te zijn! Ik heb geluk dat ik deze week vrij ben.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 13:55

Laatst bijgewerkt door Sall op 06-03-25 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 13:55

Goof wat ziet dat er heerlijk uit!
Volgens mij zijn er hier meerdere trail runners toch? Ik vind dat echt zo knap, ik struikel al over een scheefliggende stoeptegel en vond een bruggetje op rennen altijd al zwaar _O-

Suliko ik had hem ook niet zo begrepen hoor als afraden :) Ik snap helemaal wat je bedoelt, ik vind het zelf juist lastig uit te leggen waar het nou op stuk loopt. Het is voor mij meer dat ik dan die ene training in de groep dan al in de pocket heb zonder dat mijn hoofd dwars ligt (vanwege dus die ervaring uit het verleden) en ik dan niet gelijk 3x per week die drempel over hoef (waar ik vooralsnog vanuit ga, is dat nu niet dan is dat alleen maar meegenomen :D ). Ik hoop inderdaad die runners high een keer te gaan ervaren, het ziet er altijd zo jaloersmakend lekker uit als mensen zo heerlijk een loopje kunnen doen na het werk ofzo <3 Voor nu ga ik wel alvast rondkijken voor podcasts of een leuk luisterboek, kan ik mijn bone conducting headphone ook nog eens goed gebruiken :D

Iedereen echt bedankt voor de tips, volgens mij zit er een hoop kennis en ervaring hier <3 Zo lief dat jullie iemand die zomaar binnen komt vallen ook helpen, wordt heel erg gewaardeerd!

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 13:56

996981 schreef:
Gefeliciteerd iirrssjjee met de geboorte van jullie zoon! Geniet ervan!

Misschien hebben sommige van jullie al gemerkt dat ik een tijdje niet gepost heb, misschien ook niet :+

Ik vind dit een super fijn topic om nog eens aan te haken voor tips en trucs, maar merk dat ik er momenteel weinig energie van krijg om structureel mee te lezen en posten.
Voor mij zat de meerwaarde vooral in de fijne onderbouwde tips die je hier kunt krijgen maar ik zie steeds vaker dat algemene tips heel erg persoonlijk worden aangetrokken waaruit dan weer discussie ontstaat wat in cirkels door blijft gaan. Voor mij is ‘’de vibe’’ er een beetje uit.
Ik loop wel nog steeds en met veel plezier en dat is mede dankzij dit topic!

Wie weet sluit ik weer eens aan :)

Wat jammer dat je het zo ervaart :knuffel: Maar jouw post is dan ook weer een beetje ondergesneeuwd in een (wat mij betreft) non-discussie, voorkomend uit bepaalde opvattingen...
Hoop echt dat voor jou de vibe in dit topic ook weer terugkomt :j

Verder, fan van de oscarrun, helemaal leuk!
En muppetmayo, hoop dat je voor jou een manier vindt dat je lekker kan starten en kan volhouden +:)+
SV, balen van je voet joh. Hopelijk is het een simpel iets en snel over

Ik heb nu bijna 14,5km gewandeld en zit bij een strandtent even thee te drinken. Het is warm, maar helaas komt er ineens sluierbewolking -O- en moet nog naar huis in kort-kort :')

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 14:26

Sherivey schreef:
Wat ik vanochtend wel echt enorm merkte: het temperatuurverschil als ik tussen de bomen/huizen liep of in de open polder. :wow:
Ineens een wolk warme lucht als ik wat meer beschut liep. En dan waaide het niet eens :))

Dat was gisteren in het donker ook zo hier. Denk dat die tijd er weer aankomt dat je dat af en toe hebt.

Ik lees niets over herkauwen van discussies of iets wat in cirkels blijft doorgaan, dus tja, dan valt er ook niets aan te storen.

Het Mastbos ken ik niet, althans ben er niet geweest, heb er wel eens van gehoord.

Hilde Dosogne heeft iets heel aparts gedaan, dat lijkt me echt voor mij nooit te doen. Ik zie het ook als topsport, maar toch zal het geen bekend persoon worden voor de 'leken'. Sifran of Bol zijn dan wel weer bekende namen zeg maar. Maar goed, zo heb je ook wel meer sporten waarbij de bekendheid niet buiten de sport komt. Mijn specialiteit is ook zoiets. Geeft ook niet natuurlijk. Maar iemand die niet direct aan topsport doet kan wel degelijk een topsportmentaliteit hebben. En ook dat is natuurlijk weer relatief, want er valt van alles onder te verstaan.

Ik ga vanavond mijn nieuwe sokken proberen. Ik heb nu eens 'enkelsokken' gekocht. Dus korter dan normaal, maar ook niet van die sokken die niet boven je schoen uit komen. Dit omdat ik het in de zomer ook best wel warm vind en hoop dan dat kortere sokken bijdragen aan een minder warm gevoel. Heb zo ook een hardloopbroekje gekocht die eigenlijk voor mijn lijf asociaal kort is, maar ja, het zit wel fijn. Hele korte pijpjes. Dat wil ik dus ook gaan proberen straks als het weer warm wordt.

Danseresje, of kort-kort koud is hangt natuurlijk ook af of je in de wind moet lopen.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 14:35

Jammer 99681!

Aaah Oscar! Wat een moppie! Is er geen Oscar loopgroep want dan wil ik ook mee!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 14:45

Sherivey schreef:
Lekker bezig Goof! Mastbos is een mooie loopplek :j
Waar ga je de 20 km lopen?

Weet ik niet meer uit mijn hoofd :')
Heb me voor 3 trailruns ingeschreven, ik denk dat de 1e in Austerlitz is, maar ik weet het dus niet meer zeker.

SV, ik vind het Mastbos heerlijk, ik kom er erg veel en al lang en het is echt mijn 2e thuis en de plek waar ik me terugtrek op mijn vrije dag. Eerlijk is eerlijk, het is niet erg groot, in een km of 13 loop je er wel omheen. Ik heb nu een extra lusje gelopen en een stuk langs het watertje 'de Mark' gelopen. Je kan natuurlijk uitbreiden door ook de Galderse meren mee te pakken, dat ga ik nog wel een keer doen.

Nog wat plaatjes die ik snel onderweg gemaakt heb:
Afbeelding

Muppet, ik moet ook echt alert zijn met lopen hoor, het gaat me niet vanzelf. Ik moet echt wel opletten bij wortels en kuilen etc, daarom loop ik onverhard ook langzamer dan verhard.
Om trouwens op je vraag terug te komen; het lijkt alsof je wil hardlopen omdat je ziet dat een ander dat leuk vindt, maar niet omdat je zelf die behoefte of intrinsieke motivatie hebt. Ik zou graag warme chocomel met slagroom drinken, want dat ziet er zo lekker uit en anderen genieten er altijd zo van, maar ik lust het niet. Moet ik het dan na willen streven?
Ik zou eens goed bedenken of je het wel echt wil en zo ja, probeer dan eens tijdens of na het lopen echt te voelen wat je nou zo leuk vindt. Als dat er niet is, het leuk vinden, kan je het wel willen, maar dan wordt het een 'moetje' en gaat het hem niet worden.

Wandelse Danseresje!

Ik heb nog even gekeken, maar mijn laatste 15km is echt langer dan een half jaar terug en was de snelste tot dan toe en en ik heb deze vanmorgen 7 minuten vlotter gelopen *\o/*
Mooi PR dus.
Niet perse mijn doel, maar wel erg leuk en echt het gevolg van de interval- en tempotrainingen die ik nu loop.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 14:46

Netjes! Doet dat tempowerk mooi zn vruchten afwerpen

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 14:47

Samantha_ schreef:
Jammer 99681!

Aaah Oscar! Wat een moppie! Is er geen Oscar loopgroep want dan wil ik ook mee!

Misschien is er een mogelijkheid tot het opstarten van een Oscar-loopgroep? <3

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 14:57

Ik heb geen Oscar, maar die loopgroep is wel leuk :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-25 15:13

Toch wel een hele fijne plek om te lopen dan Goof en wat heerlijk voor je dat je weer uit je dal bent en zo lekker kunt lopen. Gaat het op je werk ook weer wat beter?

Danseresje alweer aan de wandel, goed bezig.

Muppetmayo ik ben zonder te vallen over grote keien en boomwortels gelopen in België, maar ik ga gerust op mijn muil over niks hier op een bospad :'). Geen aanrader trouwens.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 15:34

Hahaha de Oscar-loopgroep, dat zijn wel alleen very very slow runs (hartslag zone 1-2)

Jet_33

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 16:10

Goof schreef:
Leonie, ik ben het eens met Danseresje, ik zou ook even rustig aan doen.
Sherivey, je was al vroeg op pad. Flink temperatuurverschil nu tussen 'sochtrnds vroeg en 'smiddags.

Recreatieve loper hier :wave:
Ik ging vandaag voor 15km (de laatste keer die afstand is weer een half jaar terug denk ik) en had ook als doel gesteld die in 1.45 te lopen. En dat is gelukt :D
Heb heerlijk gelopen in en rondom het Mastbos, prachtig weer, mooi resultaat. Echt genoten.

[ Afbeelding ]

En mooie voorbereiding op de 20km trailrun begin mei. Trails loop ik net wat minder vlot (uiteraard), maar die wil ik eigenlijk ook wel op 7.00/km lopen en dat lijkt echt wel mogelijk.

Wat een mooie foto, zijn er Garmin routes in het Mastbos beschikbaar?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 16:21

Poeh, ik heb geen idee Jet. Ik ken alle paden dus loop zonder route.
Er zijn wel enkele paaltjesroutes en ik kan me niet voorstellen dat er gren Komoot of Garminroutes zijn eigenlijk.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 16:43

Er zijn vast routes in Komoot te vinden en dat kan je exporteren naar Garmin.

Ik ben weer thuis van mijn rondje, het is 25,29km geworden. Was het alleen op een gegeven moment zat, omdat ik per ongeluk al eerder dichter bij huis was dan ik wilde.
Raakte kort aan de praat met iemand en die loep eigenlijk de verkeerde kant op. Maar toch de 25km gemaakt.
Sluierbewolking leek voor mijn pauze flink te worden..... Na mijn pauze ging het al niet meer voor de zon. En toen ook het windje in de rug.... Dus was warm :j
Ook nog wat kleine heuveltjes in het duin gepakt ~~}>
En over een greppeltje gesprongen, want ik liep aan de verkeerde kant :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze duinopgang wil ik voor mijn conditietraining gaan gebruiken ook
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 16:51

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 17:10

Omdat wij die foto's ook niet willen missen :D

Lekker bezig hoor Danseresje!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 17:13

Muppetmayo: zou bootcamp iets voor jou zijn? Ik ben dat rond mijn 25e gaan doen toen ik nog nooit van m'n leven gesport had en ik werd er zo fit van dat ik zonder oefenen 10 km hardliep. Heb toen voor het eerst gevoeld hoe lekker het voelt in je lijf om te sporten en dat motiveert tot op de dag van vandaag :D

Verder ben ik vooral een stille meelezer, steek veel op van dit topic. Al moet ik ook uitkijken dat mijn "hoge lat" niet teveel aangaat. Ik ben een trage loper en kan me daardoor soms echt minderwaardig voelen t.o.v. jullie :') . Terwijl als ik de snelheidsinfo uitzet en me gewoon concentreer op lekker bewegen in de buitenlucht dan geniet ik volop ervan. Zelfs van intervallen, die vind ik het fijnst.
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 06-03-25 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt