Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:29

Morrie schreef:
mijn man scant een QR code als de boodschappen worden bezorgd, hij raakt het pinapparaat niet eens aan. De bezorger zet de boodschappen voor de voordeur en als hij weg is, zet mijn man het binnen. Ik kom niet aan de deur, want dat durf ik niet.

Maar als je beng bent besmet te worden aan de deur ) waar ik niet van uit ga) kan je man toch ook besmet worden? Dan maakt het niet uit of je naar de deur gaat want hij kan jou dan besmetten
Maar besmet aan de deur lijkt me een hele kleine kans

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 14:30

President van Andalucia net een perconferentie.
Een paar gemeentes op slot maar voor de rest is er geen reden voor terugdraaien van de huidige vrijheden.
Weinig toename van de infecties/opnames/UCIs door kerst & jaarwisseling.
Phew.

Vaccinaties gaan ook goed.
Dubbelphew.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 14:32

Kan je besmet worden van dingen aanraken? Corona komt niet via de vingers binnen of wel?

karuna
Drukke kabouter

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 14:32

Neus mond of ogen aanraken is voldoende

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 14:34

Ik zit gewoon niet aan mijn hoofd buiten huis en was mijn handen bij thuis komst.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 14:34

Volgens mij is het niet besmettelijk via de voorwerpen. Ik vind sommige mensen daarom ook een beetje doorslaan.
Ik zag in het begin mensen die boodschappen schoonmaakten.
Gewoon niet aan je mond, neus en ogen zitten op het moment van boodschappen doen of gebruik van ov

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 14:36

En jeuk gaat vanzelf over ben ik ondertussen achter. Hoe irritant het ook is op het moment.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 14:40

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 14:42

Sizzle schreef:
Komende maandag is in Duitsland een actie in de planning van de horeca onder #wirmachen auf
Inmiddels hebben zich daar blijkbaar meer europese landen bij aangesloten. Er dreigen boetes van 10.000 en gevangenisstraf. Ik ben een beetje nerveus voor zulke dingen, zoiets loopt makkelijk (geweldadig) uit de hand zoals in Frankrijk en Italie bijna de standaard geworden is.

Ik snap dat wel. Het is toch van de zotte dat die zaken al maanden stil staan!?

Er was laatst een jonge ondernemer op tv die zalen verhuurt voor bruiloften. Marrokkaanse bruiloften. Hij had 3 ruimtes. Hij betaald daar per maand (schrik niet) 29000€ Aan huur voor!!!
Deze business staat natuurlijk ook al heel wat maanden stil maar hij moet wel elke maand die huur betalen.
Hij heeft nu al 2x een rechtzaak gehad om korting op zijn huur te krijgen van de huurbaas. Dat is gelukt tot februari. Plus hij heel wat besproken bruiloften heeft af moeten zeggen en die mensen al een aanbetaling gedaan hadden en hij deze terug moest betalen.
Die jongen Zat echt in zak en as en kon zijn tranen niet bedwingen.

Ik vond dat echt erg om te zien. En dan was dit maar 1 voorbeeld.
Het is toch verschrikkelijk om die restaurants leeg te zien staan al die tijd al terwijl die het kwa regels keurig voor elkaar hadden.

Dat ze de kroegen en clubs dicht houden snap ik nog. Daar zitten mensen toch meer op elkaar maar een restaurant daar kon je echt goed wat met de ruimte doen en hadden ze toch nog wat inkomsten.
En dan de kleding winkels. Hun zaken hangen nog vol met de winter collectie. Dat is een beste investering en als je weer open mag kan je alles weg schijten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 15:01

purny schreef:
Volgens mij is het niet besmettelijk via de voorwerpen.

Dat is het wel.

Raak iets besmets aan, vervolgens in een reflex een keer je ogen, neus, lippen en hoppa!

Desinfecteer dáárom je handen bij binnenkomst/vertrek in winkel/restaurant et al.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 15:02

Ik geloof daar niet zo in. Volgens mij gaat het vooral door de lucht.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 15:05

SusanH schreef:
Ik geloof daar niet zo in. Volgens mij gaat het vooral door de lucht.

...en maskers zijn ook niet verplicht.

Ach ja.

Geen wonder dat het dweilen met de kraan open is.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 15:07

Er werd meer afstand gehouden toen die maskers nog niet verplicht waren dan nu

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 15:08

https://www.gezondheidsnet.nl/coronavir ... ignificant

Omdat ik mijn winkelwagentje niet poets is het dweilen met de kraan open? Nou ja..net of ik daarmee voor een hele rits aan besmettingen zorg. Ik vind het onzin. Dus ik doe niet mee aan poetsen. Vind dat zonde van mijn tijd.

Edit: linkje toont aan waarom virus besmetting via oppervlakken nauwelijks kan gebeuren.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 15:18

Ik poets wel elke keer het winkelwagentje behalve als ik op gejaagd wordt door andere achter me.
En het is moeilijker om aan je gezicht te komen met een mondkapje op. Voor mij tenminste, zie anderen altijd nog duizend keer dat mondkapje goed trekken.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 15:22

Maak mijn winkelwagen ook niet schoon. Eerder bij thuiskomst eerst handen wassen, boodschappen uitpakken en nog een keer handen wassen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 15:23

Daarom is de aanbeveling ook hoesten en niezen in je elleboog . Hoest je vol in je hand en iemand anders komt met dat vocht snel in aanraking via bvb winkelwagen en die wrijft in zijn ogen is het mogelijk. Daarom handen wassen, mondkapje en in je elleboog proesten. En van je gezicht afblijven tot je je handen hebt gewassen. Je kunt ook nog een bril opzetten voor het geval iemand recht in je gezicht proest.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 15:28

SusanH schreef:
https://www.gezondheidsnet.nl/coronavir ... ignificant

Omdat ik mijn winkelwagentje niet poets is het dweilen met de kraan open? Nou ja..net of ik daarmee voor een hele rits aan besmettingen zorg. Ik vind het onzin. Dus ik doe niet mee aan poetsen. Vind dat zonde van mijn tijd.

Edit: linkje toont aan waarom virus besmetting via oppervlakken nauwelijks kan gebeuren.

Uit jouw linkje : De WHO erkende onlangs in een technisch rapport geen enkel gedocumenteerd geval van besmetting-per-voorwerp te kennen. Desondanks blijft de organisatie bij haar standpunt dat overdracht via contactoppervlakken een mogelijkheid is: lang niet altijd is immers bekend hoe iemand het virus heeft opgelopen.

Vooral die laatste zin. Er zijn nog teveel onbekenden in het spel. Op het moment dat er zoveel virus rondgaat als nu is het toch van belang zoveel mogelijk alle besmettingsmogelijkheden uit te sluiten.
Het is niet omdat je geen hele rits aan besmettingen veroorzaakt dat er geen risico is. 1 besmetting veroorzaken wil je ook niet.
Ik vrees dat we zolang niet iedereen heel striks de maatregelen naleeft, we nog heel lang gaan voortsukkelen.
Oppervlakken schoonmaken is een kleine moeite. Het ergste wat er kan gebeuren is dat je een kleine moeite voor niks gedaan hebt.
Gelukkig zie ik overal de mensen ijverig poetsen :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 15:29

Blijf wel uit mijn gezicht, maar dat heeft ook als reden dat ik vaak voor die tijd bij de moestuin geweest ben iets met klei en kippenstront. :')

En alleen sloot water voor handen wassen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 15:32

Er zijn meer onderzoeken hoor, die aantonen dat besmettingen via oppervlakken op zijn hoogst een hele kleine rol spelen. Ik zie dan meer in in de winkel van je gezicht afblijven, en zorgen voor een goede hand hygiëne. Ik denk dat het daar vooral aan schort bij heel veel mensen. Ik was sowieso al vaak mijn handen ook voor corona. Vind dat zelf een prettig idee. Maar mijn karretje poetsen met een vieze spuitbus waar iedereen aan zit....nee bedankt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 15:37

Winged schreef:
corona heeft ook wel positieve bijeffecten (ook minder vuurwerkslachtoffers en incidenten hier met oud en nieuw bijv.) Maar dat houdt niet in dat ik blij met met corona :+

Daarvoor in de plaats weer een hoop andere slachtoffers. Dus daar schieten we niks mee op.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 15:44

SusanH schreef:
Er zijn meer onderzoeken hoor, die aantonen dat besmettingen via oppervlakken op zijn hoogst een hele kleine rol spelen. Ik zie dan meer in in de winkel van je gezicht afblijven, en zorgen voor een goede hand hygiëne. Ik denk dat het daar vooral aan schort bij heel veel mensen. Ik was sowieso al vaak mijn handen ook voor corona. Vind dat zelf een prettig idee. Maar mijn karretje poetsen met een vieze spuitbus waar iedereen aan zit....nee bedankt.

Ja precies ik ga mijn mandje/wagentje niet wassen hoor. Ga echt niet leven in angst. Vertik het om zo ver te gaan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 15:48

Degene na mij kan rustig poetsen als hij of zij dat wil. Dat is toch ieders eigen verantwoordelijkheid. De enige die risico loopt bij niet poetsen ben ik zelf. Edit: wat ik veel erger vind is dat een afspraak maken voor een vaccinatie nu al niet meer kan. Pas over enkele weken weer. En dan zitten we pas in week 1. Gaat heel heel lang duren zo.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 15:49

SusanH schreef:

Als je van mening bent dat het bij veel mensen schort aan handhygiëne zou dat toch net een argument moeten zijn om het karretje wel te ontsmetten??? Normaal gezien staat er niet alleen een spuitbus voor het karretje maar ook handgel, te bedienen met een voetpedaal. Dus : handen ontsmetten - karretje poetsen - handen nogmaals ontsmetten.
Ik heb de indruk dat de besmettingen die nu nog plaatsvinden niet 1 grote oorzaak kennen, maar het gevolg zijn van vele kleine oorzaakjes.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 15:51

Bokt-logica, gooi maar in mijn pet.