De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 21:58

safina schreef:
germie schreef:
En ik denk dat velen het mogelijk al licht gehad hebben. Bij de meesten is het nog steeds gewoon mild.

Dat lijkt mij niet. Marie_Anne deelde al eerder vandaag een fijne link van de NOS. Sjaak de Gouw van de GGD aan het woord.
https://nos.nl/artikel/2326748-waarom-n ... virus.html

Hij wist te melden:

Citaat:
"Sinds begin februari wordt in 42 huisartsenpraktijken, verspreid over heel Nederland, iedereen met griep of luchtwegklachten getest op corona. Tot dusver heeft alleen een huisarts uit Eindhoven iemand positief getest.

"Dat geeft aan dat het virus nog niet vrij aan het circuleren is, en dat vinden wij prettig", zegt De Gouw. "Om die reden zien wij ook geen reden om in andere provincies dan Brabant, waar wel meer besmettingen met onbekende bron zijn, strengere maatregelen te nemen."

Ik ben heel benieuwd wat klopt, ik kwam vandaag ook een artikel tegen waarin geschreven werd dat vermoedelijk 1 tot 2 procent van de Brabanders het al had. Zal even zoeken of ik het terug kan vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 21:59

bigone schreef:
germie schreef:
Je kunt theoretisch het beste een milde variant krijgen. Dan mag je na 24 uur klachtenvrij weer alles doen. Of je moet niet getest worden, dan heb je ook geen restricties.

En ik denk dat velen het mogelijk al licht gehad hebben. Bij de meesten is het nog steeds gewoon mild. En dan heb je daarna weerstand er tegen. Tegenhouden ga je het toch niet.

Germie, dat denk je dus verkeerd, al eerder uitgelegd dat het virus zich bij elke volgende patiënt muteert dus loop je over vier weken iemand tegen het lijf die Corona heeft dan is het niet helemaal hetzelfde en kun je het weer krijgen, waarschijnlijk niet al te heftig maar toch. Dat maakt het ook meteen zo moeilijk om een vaccin te maken.

Heb je daar een bron van? Specifiek dus dat het echt bij elke patiënt muteert en dat je daarom na 4 weken weer besmet kan worden met een nieuwe variant. Ik heb dat nog helemaal nergens gelezen.

Ik heb juist virologen horen zeggen dat je zeer waarschijnlijk niet twee keer achter elkaar besmet kan worden. En dat de gevallen waar men dat dacht mensen waarschijnlijk gewoon nog niet hersteld waren.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 22:04

En inmiddels Groningen ook twee besmettingen... Een student ( geen vindicat student tot mijn verassing) hopelijk wordt wel bekend gemaakt op welke school aangezien ik morgen weer naar school toe moet....
Student was sinds 29 februari al terug uit noord-Italië en nu pas ziek geworden.... Ben bang dat het virus zich heeft kunnen verspreiden in die 2 weken.

Andere besmette komt uit Nieuwe Pekela.... Een 62 jarige waarvan onbekend is hoe zij het virus opgelopen heeft.

Ben benieuwd wat voor maatregelen school nu gaat nemen. Ik loop stage met een doelgroep die eigenlijk geen tot een zeer zwakke weerstand hebben. Een paar zijn al flink aan het snotteren. Ze hebben een gewone griep ook al erger dus een virus als dit zal niet echt ten goede komen.

We moesten van school meedoen aan een NL-doet dag. Ik ging al niet meer omdat er een communicatiefout was over de datum waar ik heen zou gaan en het mij niet uitkwam. Anders nu wel reden genoeg om niet te gaan vind het teveel risico voor onder andere de doelgroep waar ik stage loop. Ook al was ik er het er al niet mee eens omdat ik vind dat dat soort evenementen nu ook niet door moeten gaan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 22:06

Ik ben op zoek over die schatting dat 1-2% van de Brabanders al geinfecteerd is, heb veel linkjes gezien vandaag.

Maar als het muteert, dan is het ook geen covid-19 meer, en wat is er dan met mers en sars gebeurd?
Ik heb ook gehoord dat het niet muteert, dan moet het ook een andere naam krijgen. Het enige wat ik gelezen heb is de dodelijke Chinese variant en de mildere Europese, maar dat schijnt niet bevestigd te zijn. En men wil juist ook dat mensen weerstand krijgen tegen een nieuw virus. Een virus heeft sowieso er niets aan als de gastheer doodgaat, een virus zal eerder naar een zwakkere variant muteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 22:09

safina schreef:
germie schreef:
En ik denk dat velen het mogelijk al licht gehad hebben. Bij de meesten is het nog steeds gewoon mild.

Dat lijkt mij niet. Marie_Anne deelde al eerder vandaag een fijne link van de NOS. Sjaak de Gouw van de GGD aan het woord.
https://nos.nl/artikel/2326748-waarom-n ... virus.html

Hij wist te melden:

Citaat:
"Sinds begin februari wordt in 42 huisartsenpraktijken, verspreid over heel Nederland, iedereen met griep of luchtwegklachten getest op corona. Tot dusver heeft alleen een huisarts uit Eindhoven iemand positief getest.

"Dat geeft aan dat het virus nog niet vrij aan het circuleren is, en dat vinden wij prettig", zegt De Gouw. "Om die reden zien wij ook geen reden om in andere provincies dan Brabant, waar wel meer besmettingen met onbekende bron zijn, strengere maatregelen te nemen."

Ik zag net ook een viroloog uit Utrecht bij Op1 van gisteren. Die vertelde dat in het UMC dagelijks patiënten getest worden die met luchtwegklachten binnenkomen, maar dat ze daar nog niemand hebben getroffen die besmet is. Dat zegt toch ook wel iets.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 22:10

Babootje schreef:
Ik ga de begrafenispolis van mn moeder maar vast zoeken |(

:(:) Sterkte, hoop dat het goedkomt

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 22:11

Ik vraag me af hoe ze dat doen met de universiteiten en hogescholen hier in Nederland, las dat de universiteiten in Antwerpen (en Brussel?) dicht zijn.
Studeer zelf in Tilburg, er zijn wel wat dingen gesloten maar voor de rest gaat alles tot nu toe door. Studenten zijn egoïstisch en gaan toch echt snotterend en hoestend in de bieb zitten om te leren voor de aankomende tentamens. :roll:

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 22:13

Ieder virus (als totaal) muteert.

Niet ieder virusdeeltje muteert per definitie.
Een zieke kan miljoenen virusdeeltjes bij zich hebben.

Daarnaast is het zo dat er verschillende typen typen mutaties zijn.

In de basis is RNA (het erfelijk materiaal van dit virus) een gigantisch lange keten die bestaat uit 4 bouwblokken (A G C U)

Als 1 zon blokje vervangen wordt door een andere letter, in dat énorm lange geheel, dan hoeft dat nauwelijks gevolgen te hebben.
(Kan wel, hoeft niet)

Soms worden er ipv 1 blokje langere stukken van die code veranderd (meestal een foutje in de vermeerdering) ook dan weer kán dat grote gevolgen hebben, maar het hoeft totaal niet.
Daarvoor zou ik een heel stuk moeten uitleggen over hoe die blokken omgezet worden in stukjes eiwit, en hoe die vervolgens weer werken.

De gevolgen kunnen ook heel divers zijn. En zowel positief voor ons, als negatief of neutraal.

Het is dus beslist níét zo dat het virus als totaal zich na iedere patiënt totaal anders gedraagt.

Maar dat het virus als totaal, dus het geheel dat zich over de wereld verspreid heeft, muteert, ja, dat klopt wel.
Soms ontstaan er dus ook verschillende 'strengen' van zo'n virus.

En als er kleine mutaties zijn, dan kan je afweer (indien je die hebt) het nog altijd herkennen als het betreffende virus.

Pas bij heel grote veranderingen die daarnaast ook nog zodanig zijn dat het virus nog steeds verspreid kan worden door mensen, én het nog altijd ziekmakend werkt, wordt dat (mogelijk) anders.

(Er zijn heel veel virussen die we als mens bij ons dragen en waar je nooit wat van merkt)
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 11-03-20 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 22:16

AnnexUdith schreef:
En inmiddels Groningen ook twee besmettingen... Een student ( geen vindicat student tot mijn verassing) hopelijk wordt wel bekend gemaakt op welke school aangezien ik morgen weer naar school toe moet....
Student was sinds 29 februari al terug uit noord-Italië en nu pas ziek geworden.... Ben bang dat het virus zich heeft kunnen verspreiden in die 2 weken.

Andere besmette komt uit Nieuwe Pekela.... Een 62 jarige waarvan onbekend is hoe zij het virus opgelopen heeft.

Ben benieuwd wat voor maatregelen school nu gaat nemen. Ik loop stage met een doelgroep die eigenlijk geen tot een zeer zwakke weerstand hebben. Een paar zijn al flink aan het snotteren. Ze hebben een gewone griep ook al erger dus een virus als dit zal niet echt ten goede komen.

We moesten van school meedoen aan een NL-doet dag. Ik ging al niet meer omdat er een communicatiefout was over de datum waar ik heen zou gaan en het mij niet uitkwam. Anders nu wel reden genoeg om niet te gaan vind het teveel risico voor onder andere de doelgroep waar ik stage loop. Ook al was ik er het er al niet mee eens omdat ik vind dat dat soort evenementen nu ook niet door moeten gaan.

Ik las dat een aantal organisaties hun vraag bij NLdoet niet door laten gaan. O.a. Zinn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 22:17

In Italie is de gezondheidszorg goed alleen kunnen ze de capaciteit niet aan.
Dat kan in ons de land ook gebeuren als er geen hardere maatregels genomen worden. Daar is overigens al eerder voor gewaarschuwd.
Ik snap dan ook werkelijk niet dat men niet luisterd naar de mensen met ervaring uit de hard getroffen landen die ons veel te laks vinden!

DubbelFun

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 22:19

Ik zou ook graag een bron zien van dat veranderende virus per geïnfecteerde.

Buiten de S- en L-variant heb ik er iig nog niet eerder van gehoord.
Niet gezegd het idd nog steeds wéér eens kan veranderen.

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 22:20

AnnexUdith schreef:

School ben ik ook benieuwd na. Mijn lessen in het UMCG zijn allemaal gecanceld tot 4 April. Maar overmorgen wel naar de Hanze in Groningen. dus ben benieuwd

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 22:22

Popstra schreef:
Dat kan in ons de land ook gebeuren als er geen hardere maatregels genomen worden. Daar is overigens al eerder voor gewaarschuwd.
Ik snap dan ook werkelijk niet dat men niet luisterd naar de mensen met ervaring uit de hard getroffen landen die ons veel te laks vinden!

De mensen die laks reageren zijn over het algemeen de einzelgangers en dat snap ik wel want zonder vrienden kun je ook niemand verliezen dus wie doet je wat?

Jammer dat de normale mensen daar de sjaak van zijn.

Joy_Mennings

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 22:28

Fira schreef:
Ik vraag me af hoe ze dat doen met de universiteiten en hogescholen hier in Nederland, las dat de universiteiten in Antwerpen (en Brussel?) dicht zijn.
Studeer zelf in Tilburg, er zijn wel wat dingen gesloten maar voor de rest gaat alles tot nu toe door. Studenten zijn egoïstisch en gaan toch echt snotterend en hoestend in de bieb zitten om te leren voor de aankomende tentamens. :roll:

Hier dus iemand van de vub, Brussel. De campus is niet helemaal gesloten. De lessen van +50 gaan iig niet door en die van -50 worden verplaatst naar grotere aulas, maar zijn ook vanuit thuis te volgen. Hoe het precies zit met de werkcolleges is voor mij zelf niet helemaal duidelijk.

De studeerplekken blijven wel open maar minder plaatsen, zodat er genoeg ruimte tussen zit.

Zwembad is iig ook gesloten, verdere sportactiviteiten gingen ze nog overleggen.

Volgensmij heeft de universiteit ook nog niet alles helemaal uitgedacht. Maar ik vind het goed dat ze maatregelen nemen.

Volgensmij hebben veel Vlaamse universiteiten en hogescholen maatregelen genomen. Dus niet alleen vub en ua.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 22:29

Over laksheid gesproken, soms hoor ben ik in het toilet en hoor ik mensen gewoon uit de wc lopen en direct de deur uit gaan naar hun werkplek, zonder handen te wassen dus. :\ Als ze dat al niet eens kunnen vraag ik me af of ze andere maatregelen wel na kunnen leven, maar ik gok van niet. Sinds dien doe ik ook alle deuren open en dicht met mn elleboog.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 22:33

MarcoBorsato schreef:
Popstra schreef:

De mensen die laks reageren zijn over het algemeen de einzelgangers en dat snap ik wel want zonder vrienden kun je ook niemand verliezen dus wie doet je wat?

Jeetje over kort door de bocht gesproken zeg... en nee dat is niet omdat ik mij aangesproken voel. :+

Vooral online merk ik angst. In mijn directe omgeving niet(maar noorden dus nog minder aan de orde)
Kinderen willen nog steeds vrij maar ja dat willen ze altijd. Morgen 10 minuten gesprekken waar we geen handen mogen schudden en ik was extra mijn handen. Hier geen rijen bij de supermarkt of uitverkochte vakken. Gewoon toiletpapier en zeep volop te krijgen.

Dat doen collega s ook. Tja de mensen die eerder hun handen al niet gingen wassen op het toilet probeerde ik altijd al te mijden. Is toch altijd vies?

Gister wel de discussie over wanneer wel of niet werken. Conclusie was je moet opletten en denken aan de groep (logisch) dus niet werken als je koorts hebt en andere klachten. Waren een heel aantal collega’s die terecht riepen dat je dat normaal ook niet hoort te doen. Logisch nadenken lijkt mij het meest belangrijk.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 11-03-20 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 22:35

raket schreef:
DubbelDun schreef:
Zag ik nu net op het nieuws goed dat corona-patiënten in een Italiaans ziekenhuis op hun buik lagen ??

Ja klopt. Dat schijnt te helpen. Maar weet niet zo goed waarom.

Daarmee geven ze de longblaasjes ruimte om te herstellen. Het slijm komt dan los van de achterkant en kan makkelijker weggezogen worden.
De patienten worden in slaap gehouden omdat de beademing langzamer moet dan je normaal zou willen dus anders gaan ze tegenstribbelen in ademnood.
Het werd beschreven als de best mogelijke optie, al klinkt het nogal luguber.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 22:38

MarcoBorsato schreef:

Ik ben een absolute einzelganger, maar vermijd nu heel bewust alle niet noodzakelijke contacten en verplaatsingen. Ik doe alleen boodschappen en bezoek regelmatig mijn moeder. Verder ga ik beslist niet funshoppen bij de intratuin ofzo op dit moment. Denk dat als iedereen nu pas op de plaats maakt en zijn sociaal leven on hold zet, er meer kans is dit nog soort van in te dammen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 22:41

Nu op nieuwsuur goede info.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 22:44

SusanH schreef:
Nu op nieuwsuur goede info.

Ben zelf niet in de gelegenheid om te kijken, als er belangrijke/nuttige informatie
is zou die hier dan gedeeld kunnen worden? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 22:54

[***] schreef:
Over laksheid gesproken, soms hoor ben ik in het toilet en hoor ik mensen gewoon uit de wc lopen en direct de deur uit gaan naar hun werkplek, zonder handen te wassen dus. : Als ze dat al niet eens kunnen vraag ik me af of ze andere maatregelen wel na kunnen leven, maar ik gok van niet. Sinds dien doe ik ook alle deuren open en dicht met mn elleboog.

Laksheid zien we altijd bij een ander. Maar we zijn het toch allemaal. Laten we eerlijk zijn: wie van ons wast zn handen nou alrijd, op alle voorgeschreven momenten? En doet dat dan iedere keer zo grondig als het moet?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 23:01

Ja ik doe het grondig. Iig buitenshuis. En nu wat vaker. Maar sowieso altijd na toilet bezoek. En op werk altijd al kraan dicht met papier en deur open idem. Omdat er normaal zat ranzige mensen zijn blijkbaar. Oh, en altijd voor gebruik toilet bril schoonmaken. Wij hebben gelukkig zon disp3nser hangen.

Maar hoesten en niezen in m'n elleboog vergeet ik nog :o

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 23:01

Citaat:
Zijn de IC-afdelingen in ziekenhuizen op orde als het aantal besmettingen met het coronavirus in Nederland verder stijgt? De voorzitter van de Vereniging voor Intensive Care (IC) roept al zijn collega's op om zich voor te bereiden op een mogelijke crisissituatie. "Zorg ervoor dat de IC van elk ziekenhuis er klaar voor is."

Diederik Gommers verspreidde die oproep maandag aan IC-collega's in een brief. Aanleiding is de situatie in Italië, waar het aantal besmettingen de 10.000 nadert. "Mijn collega's in Italië zijn echt in paniek en zij waarschuwen dat we ons goed moeten voorbereiden", zegt Gommers in Nieuwsuur.

Het aantal besmettingen in Nederland staat nu officieel op 321. Volgens Gommers is de situatie op dit moment nog goed onder controle, maar verandert dat als het aantal coronapatiënten met ernstige klachten toeneemt. "Want we hebben maar tweehonderd boxen met een sluis ervoor waarin we geïsoleerd kunnen verplegen."

Coronapatiënten op de gewone IC
In Nederland zijn er 1150 IC-bedden en op dit moment zijn er minder dan tien coronapatiënten opgenomen op de IC, vertelt Gommers. Maar als dat er meer dan tweehonderd worden, dan moeten er andere scenario's uit de kast worden getrokken.

"Dan kun je overwegen om een gedeelte van de intensive care helemaal in te richten voor coronapatiënten. Fase 3 is dat je het gaat omkeren: coronapatiënten op de gewone IC, en patiënten zonder corona in de isolatiekamers."

Ook wordt bekeken of mensen zouden kunnen worden beademd buiten de IC. "Want als je kijkt naar het ziektebeeld dan is het met name een longprobleem. Daarom zijn we op zoek gegaan naar extra beademingsapparaten, maar dat blijkt nog lastig door een importverbod uit bijvoorbeeld Duitsland."

Mensen boven de 80 niet opnemen?
De vereniging van Gommers heeft deze week een pandemieboek verspreid onder intensivisten. "Mochten we echt in een crisissituatie komen, wat doe je dan wel en niet? Misschien moeten we mensen van boven de 80 dan niet meer gaan opnemen op de intensive care. Maar daar zijn we nog lang niet."

Toch moeten zijn collega's in Italië al wel dat soort keuzes maken, vertelt Gommers. "Daar zitten ze in een crisis en kunnen ze niet meer iedereen behandelen op de intensive care. Wij kunnen het nu nog heel goed handelen, maar misschien is het over vier tot zes weken hier qua besmettingen ook wel als in Italië."

BEKIJK OOK

Bron nos

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 23:04

safina schreef:
[***] schreef:
Over laksheid gesproken, soms hoor ben ik in het toilet en hoor ik mensen gewoon uit de wc lopen en direct de deur uit gaan naar hun werkplek, zonder handen te wassen dus. : Als ze dat al niet eens kunnen vraag ik me af of ze andere maatregelen wel na kunnen leven, maar ik gok van niet. Sinds dien doe ik ook alle deuren open en dicht met mn elleboog.

Laksheid zien we altijd bij een ander. Maar we zijn het toch allemaal. Laten we eerlijk zijn: wie van ons wast zn handen nou alrijd, op alle voorgeschreven momenten? En doet dat dan iedere keer zo grondig als het moet?

Tot pakweg 3 weken geleden was ik ook zo laks. Ik at ook gerust iets uit het vuistje nadat ik met 'n onhygienisch boodschappen mandje boodschappen had gedaan zonder handen wassen.
Maar sinds corona neem ik het heel serieus, dat handen wassen of indien geen kraan beschikbaar na supermarktbezoek, even met handgel of een alcoholwipe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 23:06

Aroha schreef:
Ik kwam vandaag langs een apotheek waar ze een pakje mondkapjes voor 100,- verkochten. :oo
Dit was in Amsterdam, 2 Franse toeristen spraken me aan en vertelde dat er in Parijs geen meer te krijgen waren en dat ze het dus toch maar hadden gekocht. Absurd!

Ik las net bij AT5 dat 2 apotheken in het centrum stofkapjes van de GAMMA als medische mondkapjes verkopen aan toeristen, veel duurder dan de GAMMA ze verkoopt.
Vreselijk, helemaal voor een apotheek.
https://www.at5.nl/artikelen/200557/apo ... mondkapjes