Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
DezeNaam schreef:Ikkkke; het klopt dat er betere manieren zijn inderdaad, maar dan moet ik het zelf ook willen.. Soms wil ik er wel iets aan doen, maar ik vind het ook weer een moeilijk iets om los te laten omdat ik er ook weer comfort in vind + het punt dat als ik me slecht voel mijn verstand en gevoel met de realiteit op nul staan. En anderzijds voel ik me soms ook verplicht om het toe doen, hoe vaag het ook klinkt..maar het is gewoon een deel van me geworden en ik vind het soms echt moeilijk als littekens verminderen.
Citaat:Bovendien weet ik ook wel dat er andere opties zijn, zoals gaan sporten, een douche nemen, de kat aaien, 5 minuten wachten, gevoelens opschrijven, iets te eten maken of naar buiten gaan etc.. daar heb ik het in de instelling ook vaak over gehad en soms werd ik daar ook wel even gek van, dan had ik echt het gevoel dat ze me niet begrepen.
Citaat:Ik heb sinds kort ook een andere psycholoog, heb haar twee weken geleden voor de eerste keer gezien en ze begeleid ook de groepssessie, heb nu wel minder individuele gesprekken daardoor. Maar ik had dus gevraagd of het mogelijk was om echt een diagnose te krijgen, ze zou dat maandag besproken hebben en had normaal een afspraak vrijdag maar ben niet gegaan omdat ik het niet direct nodig vond.
Maar waarschijnlijk zou het dus wel mogelijk zijn, aan de ene kant zou ik het wel graag willen maar aan de andere kant ben ik er ook wel bang voor.
DezeNaam schreef:Ik heb sinds kort ook een andere psycholoog, heb haar twee weken geleden voor de eerste keer gezien en ze begeleid ook de groepssessie, heb nu wel minder individuele gesprekken daardoor. Maar ik had dus gevraagd of het mogelijk was om echt een diagnose te krijgen, ze zou dat maandag besproken hebben en had normaal een afspraak vrijdag maar ben niet gegaan omdat ik het niet direct nodig vond.
Maar waarschijnlijk zou het dus wel mogelijk zijn, aan de ene kant zou ik het wel graag willen maar aan de andere kant ben ik er ook wel bang voor.
DezeNaam schreef:Janneke2; het is ook deels een gevoel van erkenning inderdaad, ik heb anders het gevoel dat ik het gewoon 'fake' en mijn littekens laten dan weer zien dat het 'echt' is.. Mooi trouwens dat je bent kunnen stoppen met snijden.
Alles wat je zegt klopt inderdaad, kan me er helemaal in vinden.
Citaat:(...)
Waar ik precies bang voor ben is dat als ik een diagnose in de vorm van een persoonlijkheidsstoornis krijg (ik weet wel dat ik daar op dit moment nog te jong voor ben, gelukkig?) ik bepaalde jobs niet meer zal mogen doen, zo wil ik misschien graag bij de politie of het leger gaan. Bij de politie weet ik 100% dat je niet toegelaten wordt las je een vorm van depressie of persoonlijkheidsstoornis hebt, sommige depressies kunnen gelukkig nog weg gaan. Bij het leger weet ik niet precies hoe dit zit maar het zal ongeveer hetzelfde zijn.
Citaat:En misschien dat ik het ook raar zou vinden dat ik toch neurotypical blijk te zijn, allé idk, dan krijg ik het gevoel dat ik me aanstel of gewoon dingen fake.
Janneke2 schreef:Ik weet niet hoe de privacy wetgeving is in België, in NL mag een arts niet zomaar zeggen dat jij psychiatrisch of psychologisch bent behandeld. Laat staan, dat ze mogen zeggen wat er zoal besproken is.
ikkkke schreef:Hoezo bedoel je dat als ik een bepaalde diagnose zou krijgen ik het gevoel zou hebben dat ik me aanstel of fake?Nou DezeNaam, je stelt je niet aan of faket niet. Jij vindt dat er een probleem is (en je omgeving misschien ook). Vaak wordt gezegd dat als jijzelf of je omgeving iets als problematisch ziet, het ook een probleem is.
Dat vind ik dus ergens ook het nadeel aan een diagnose: als jij een bepaalde diagnose zou krijgen zou je het gevoel hebben dat je jezelf aanstelt of faket, maar in feite is een diagnose niet meer dan "een naam" voor een verzameling van symptomen / klachten die je hebt. Jij bent niet anders omdat je nu ineens een diagnose hebt gekregen, maar zo ervaren veel mensen het wel (of mensen uit de omgeving gaan plots anders naar de persoon kijken omdat die diagnose x of y heeft gekregen). Maar goed, dat is mijn ervaring, ik weet dat er mensen zijn die het anders bekijken.
Krijgen ze echt geen inzicht tot je medisch dossier, gewoon van de dokter? Daar staat namelijk wel al sowieso in dat ik heel wat medicatie genomen heb en dat ik daarvoor naar het ziekenhuis moest, daar zou ik dus wel vragen over kunnen krijgen. (Vragen zijn nog niet zo erg als ze je er niet op afkeuren maar dat weet je natuurlijk niet.) Ik weet wel dat als je antidepressiva neemt je bij de politie niet binnen mag.Citaat:Bij het leger moet je ook medische tests laten doen, hoe uitgebreid die zijn, weet ik niet. Ik weet ook niet hoe ze dit nagaan, maar gesteld dat ze geen inzage krijgen in je dossier (waar jij dan overigens toestemming voor moet geven), ben je ook niet verplicht om te zeggen "ik heb een depressie gehad". Als men ernaar vraagt kan je nog altijd zeggen dat je een moeilijke periode achter de rug hebt, maar bv wel tools hebt geleerd om met moeilijkheden om te gaan (of zoiets natuurlijk).
Klopt daar was ik inderdaad vrij snel door doordat ik in opname ben geweest. Echt vervelend die lange wachtlijsten en hoge prijzen...Citaat:In een CGG is de hulpverlening goedkoper dan bij zelfstandige psychologen / psychotherapeuten, maar er zijn bij een CGG ook weer langere wachtlijsten (waar jij dan zo te lezen al weer door bent). Voor kinderen en jongeren is er inderdaad wel terugbetaling mogelijk, voor volwassenen (nog) niet (behalve dan als je op consultatie gaat bij een psychiater, dat wordt wel terugbetaald).
DezeNaam schreef:Hoezo bedoel je dat als ik een bepaalde diagnose zou krijgen ik het gevoel zou hebben dat ik me aanstel of fake?Voor mij zou het (denk ik) net andersom zijn, eerder een gevoel van erkenning en ook wat simpeler uit te leggen tegenover anderen waarom ik bepaalde dingen (niet) doe.
DezeNaam schreef:[/uote] Krijgen ze echt geen inzicht tot je medisch dossier, gewoon van de dokter? Daar staat namelijk wel al sowieso in dat ik heel wat medicatie genomen heb en dat ik daarvoor naar het ziekenhuis moest, daar zou ik dus wel vragen over kunnen krijgen. (Vragen zijn nog niet zo erg als ze je er niet op afkeuren maar dat weet je natuurlijk niet.) Ik weet wel dat als je antidepressiva neemt je bij de politie niet binnen mag.
Citaat:Goh qua erkenning krijgen... Ik zit veel op Tumblr, daar zijn heel wat mensen die iets hebben en die posts delen waar ik me dan weer in kan vinden. Ook op Bokt lees ik vaak wel eens mee. Ik heb vrienden die ook wat dieper gezeten hebben maar daar praten we nu niet meer over. En tja ik zoek zelf ook vaak gewoon veel op, op Wikipedia, andere sites, over vanalles en nog wat, misschien is dat niet altijd het beste natuurlijk maar daar vind ik mezelf dan ook wel weer terug.Laatst op Tumblr kwam ik 'maladaptive daydreaming' tegen (geen idee of jullie dat kennen?) en dat is ook weer iets waar ik me ongelooflijk in kan vinden... Ik was al heel lang op zoek of ik de enige was die zulke dingen had en het was wel een opluchting om te weten dat wat er in je hoofd omgaat nu ook ergens in woorden geschreven staat.
Intheshadow schreef:Wachtlijsten, praat me er niet van!
Ik heb net gehoord dat ik (na 8 mnd) ongeveer halverwege de lijst sta en dat het nog minstens 4 mnd gaat duren. Pfff dat is dus een jaar later.
Ik red me net met de tips uit mijn opname, maar ik loop ook aan alle kanten weer tegen bekende pijnpunten aan. Tot nu toe heeft niemand me daar goed genoeg mee kunnen helpen en DGT schijnt juist op dit gebied veel aanknopingspunten te hebben. Hopelijk valt het uiteindelijk toch mee!
Intheshadow schreef:Wachtlijsten, praat me er niet van!
Ik heb net gehoord dat ik (na 8 mnd) ongeveer halverwege de lijst sta en dat het nog minstens 4 mnd gaat duren. Pfff dat is dus een jaar later.
Ik red me net met de tips uit mijn opname, maar ik loop ook aan alle kanten weer tegen bekende pijnpunten aan. Tot nu toe heeft niemand me daar goed genoeg mee kunnen helpen en DGT schijnt juist op dit gebied veel aanknopingspunten te hebben. Hopelijk valt het uiteindelijk toch mee!
DezeNaam schreef:Janneke2; dat is mooi zeg, ik denk dat er tegen vechten inderdaad soms gewoon te moeilijk is. Eens je jezelf wat beter voelt kan het gewoon stoppen natuurlijk..
Citaat:Goh qua erkenning krijgen... Ik zit veel op Tumblr, daar zijn heel wat mensen die iets hebben en die posts delen waar ik me dan weer in kan vinden. Ook op Bokt lees ik vaak wel eens mee. Ik heb vrienden die ook wat dieper gezeten hebben maar daar praten we nu niet meer over. En tja ik zoek zelf ook vaak gewoon veel op, op Wikipedia, andere sites, over vanalles en nog wat, misschien is dat niet altijd het beste natuurlijk maar daar vind ik mezelf dan ook wel weer terug.Laatst op Tumblr kwam ik 'maladaptive daydreaming' tegen (geen idee of jullie dat kennen?) en dat is ook weer iets waar ik me ongelooflijk in kan vinden... Ik was al heel lang op zoek of ik de enige was die zulke dingen had en het was wel een opluchting om te weten dat wat er in je hoofd omgaat nu ook ergens in woorden geschreven staat.
DezeNaam schreef:Janneke; wat bedoel je precies met mezelf erkenning geven..?