Wielrenners/ mountainbikers hier?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 07:16

Lauraennala schreef:
Vandaag ben ik gaan kijken voor een nieuwe fiets, maar dat blijkt nog best lastig. Mijn stack/reach verhouding is vrij sportief, dat beperkt de keuze nogal en is dan ook moeilijk om de juiste maat te kiezen. )

Ohhh leuk ...een nieuwe fiets .
War bedoel je met de stack/reach is sportief ..eerder compact ? of juist niet ?
Dit zal per merk /model ook verschillend zijn gok ik ?

Lauraennala

Re: Wielrenners/ mountainbikers hier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 09:01

Vrij lange reach en korte stack. Ik zit op mijn huidige fiets dus vrij laag, stuur kan niet meer lager, terwijl ik een stuurden heb van 12cm, dus ik zit relatief ver weg. Dus om wat meer speelruimte te hebben, heb ik een langer, maar lager frame nodig en dat is lastig. Vandaar eerst de bikte fit om het allemaal zeker te weten.

Het verschilt absoluut per merk en model, moet nu meer naar aero modellen kijken.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 09:13

Bike fit is sowieso wel een aanrader. Je krijgt meer inzicht in je verhoudingen.
Ik heb een dynamische bikefit laten doen, waarbij ook de beweging in beeld wordt gebracht.
Zo wordt doormiddel van kleine afstellingen gekeken hoe je optimaal de beweging volledig kunt afmaken.
Heel gaaf om dat ook te zien veranderen door wat kleine aanpassingen.
Alles op papier en USB mee, dus kan mijn fietsen nu gemakkelijk daarop afstellen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 09:37

Oeh Sakura, die nieuwe broek van jou klinkt fijn!

Welkom terug, Babeth! Leuk dat je weer even in Nederland bent. Kan me voorstellen dat die wind weer even wennen was, vooral op de dijk :D

Laura, leuk! Goeie bike-fit is inderdaad wel de investering waard, denk ik. Ik heb er voor de aanschaf van mijn fiets een simpele t.w.v. €39 laten doen (puur lichaamsverhouding) en zit eigenlijk niet helemaal lekker op mijn fiets. Betekent dit trouwens dat je qua geometrie dan richting de herenmodellen gaat?

MuSLi! Hoe gaat het baanwielrennen? :):)

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 09:38

Begint aankomende zaterdag :) Dus ik kan er nog niks over zeggen...
Behalve dat ik er superveel zin in heb..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 09:42

Ik ben heel benieuwd! Veel plezier! :D

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 10:35

Ik heb bij mijn huidige fiets ook een simpele bikefit laten doen, maar wel heel erg lekker op mijn fiets.
Klinkt goed Musli! Ben ook heel erg benieuwd wat hier uit gaat komen :D
Culaccino, ik zou er dan ook mee terug gaan denk ik. Goedkoop of niet, je moet wel lekker zitten.

Grappig genoeg is de geometrie helemaal niet anders bij bepaalde merken voor de dames en heren modellen. Heb nu met name naar Cervelo, Bianchi en Canyon gekeken. Cervelo valt af, dat is allemaal te rechtop. Bij Bianchi en Canyon zouden race modellen wel kunnen passen, maar bij Bianchi is de geometrie dan wel weer wat extremer.
Heb op internet ook nog even naar een Liv gekeken, dat zou ook moeten kunnen (de EnviLiv Advanced), maar de wielen die bij de Pro Disc zitten hebben dan weer hele hoge velgen.. Daar kan ik niet zo goed mee uit de voeten.

Heel veel plezier Musli!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 12:46

Ja, ik ga er inderdaad eens mee terug. Mijn fiets was het enige kleine maatje dat ze binnen mijn budget hadden staan, dus ik denk stiekem dat ze die gewoon heel erg graag wilden verkopen. Volgende keer toch maar even iemand meenemen die er wat meer verstand van heeft :j

Interessant dat die geometrie niet per se anders is! Hopelijk heb je straks alsnog wat opties om uit te kiezen. Ik ben erg benieuwd wat het gaat worden! :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 14:03

Lauraennala schreef:
heb ik een langer, maar lager frame nodig en dat is lastig.

eigenlijk vrij typerend verschil tov modale mannenbouw.

Verder is een langere voorbouw dan 120 mm. van de stuurpen eenvoudig genoeg.

Hier ondertussen heerlijk nat. We hebben het water hárd nodig en hoewel overal in de omgeving waterrampen gebeuren valt het hier ideaal. Alleen niet voor fietsen. Ah wel, tant pis.
De rit zaterdag was echt in een bijna droog en zonnig luik +:)+
Alleen de laatste pas was in de regen en dan nog meer een laaghangende wolk ook.
De blessure gaat niet goed; moet door diepe modder stro/hooi de paarden verzorgen en het laarzen uit de modder trekken/evenwicht herstellen.... pfffff; heb de spier/aanhechting meermalen héropgerekt. Zoon en berglief krijgen het niet voor elkaar dus het is echt mijn taak.
Maar goed, even niet fietsen en mijn dagen om het modderstampen plannen; als dat het ergste is dan is het nog steeds *\%/*

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 18:14

Time2Tri schreef:
Zo , voor volgende week woensdag middag staat mijn inspanningstest
gepland ( max HF , omslagpunt , VO2 max )

Hoe was de test en wat voor resultaten kwamen eruit?

Lauraennala schreef:
Ga in April mee met een groep naar Mallorca, heel veel zin! En ben ook ingeloot voor de AGR 150km.

Hebben jullie al concrete plannen voor 2019?

Gave plannen! Mijn plannen voor 2019 zijn een aantal wedstrijden van de MTB wintercompetitie rijden. Per half februari ga ik starten met mijn minor in Wageningen dus dan ga ik mij daar aansluiten bij de studentenwielerverenging. Plan is om meer te gaan trainen op de racefiets, dus ook meer richting wedstrijdtraining ipv alleen maar toertraining. Ook misschien iets vaker op de MTB trainen. Even afwachten wat voor trainingen (en op welk niveau) zij aanbieden. Ik denk niet dat ik komend jaar al mee zou kunnen doen aan een koers, maar dat lijkt mij wel een leuk doel voor 2020.

Time2Tri schreef:
Een mooie afstand gefietst Laura :j
Plannen voor volgend jaar .

10 dagen trainingskamp Mallorca ( Can Picafort )
2-6 Ironman 5150 = de olympische afstand in Kraichgau
4-8 Grandprix Sassenberg
1,7 zwemmen - 67 km fietsen - 15 km hardlopen
1-9 Xanten olympische triathlon
3-10 Münsterland Giro
Voor juli moet ik nog even met mijn trainer overleggen . Of ik nog een olympische doe of toch meer de maand benut ter voorbereiding op de Grand Prix .
Misschien nog wat loopjes tussendoor .

Phoe, wat een afstanden. Respect hoor! _/-\o_

Lauraennala schreef:
Vandaag ben ik gaan kijken voor een nieuwe fiets, maar dat blijkt nog best lastig. Mijn stack/reach verhouding is vrij sportief, dat beperkt de keuze nogal en is dan ook moeilijk om de juiste maat te kiezen. We hebben nu afgesproken om eerst een uitgebreide bike-fit te gaan doen. Hoewel ik nu echt lekker op mijn fiets zit, is er misschien nog wel wat te finetunen en kom ik beter uit. Als daar dezelfde resultaten uitkomen, dan moet ik het er gewoon mee doen. En anders geeft dat misschien wat meer keuze (of juist minder :') )

Wij hebben ook zo'n renner bij de vereniging fietsen. Hij zit graag heel laag, maar gaat wel een beetje richting dames afmetingen. Hij fiets op een Ridley (dacht ik). Misschien een merk om naar te kijken? Ik zou iig ook naar herenmodellen kijken. Die hebben juist zo'n lange bovenbuis.
Verder zijn er echt zo veel merken (Cube, Giant, Koga, Cannondale, Scott, BMC, Bulls, Sensa, Specialized, etc). Je zou bijna door de bomen het bos niet meer zien. Zou wel mooi zijn als je de fiets nog in december kan aanschaffen. Leuk model uit 2018 is nu een stuk goedkoper.

MuSLi schreef:
Begint aankomende zaterdag :) Dus ik kan er nog niks over zeggen...
Behalve dat ik er superveel zin in heb..

Oeh, leuk! Veel plezier gewenst!

Ik heb zaterdag al weer mijn tweede MTB wedstrijd. Vandaag de schrijfremblokjes beide vervangen en de buitenbanden gewisseld van het zomersetje naar het wintersetje. Gaat toch stiekem altijd wel weer wat tijd in zitten. Voor die buitenbanden die niet naar de velg willen -:(- Bij de racefiets gaat dat toch altijd een stuk makkelijker op de een of andere manier. Morgen maar even een rondje doen om de remmen goed in te remmen en de banden te checken in de modder.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 20:21

@ HC, juist niet. Vrouwen hebben over het algemeen in verhouding langere benen en juist een kortere romp.
Balen dat je blessure niet goed gaat.. Die belasting is dan inderdaad niet ideaal.

@Susan88, leuk dat je naar Wageningen gaat! Wat voor minor ga je doen? En onderschat jezelf niet, in een jaar naar koersniveau kan O:) Je plannen voor 2019 klinken in ieder geval goed :D
Wat betreft de fietsen, ik heb nu een Ridley :D Er zijn inderdaad heel veel merken hoor, ga ik vast uitkomen :j

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 06:54

Susan88 schreef:
Zo , voor volgende week woensdag middag staat mijn inspanningstest
gepland ( max HF , omslagpunt , VO2 max )
Hoe was de test en wat voor resultaten kwamen eruit?

Top fit voor mijn leeftijd ...alle waardes boven de norm .
Heb na de test een gesprek met de sportarts gehad , die had niet verwacht
dat ik 289/290 watt zou trappen op de fiets :=
Hebben even snel de uitslag besproken .
Het uitgewerkte verslag krijg ik binnen 14 dagen thuis gestuurd .
Helaas nog niet ontvangen .
Rust en belasting,s ECG was goed , long inhoud ook boven gemiddelde .
Mijn max HF voor het fietsen ligt bij 153 slagen , omslagpunt bij 140 .
Volgend jaar voor Mallorca wil ik de test nog een keer op het loopband
doen .Dan heb ik mooi voor lopen en fietsen mijn waardes en kan daar
de trainingszones op afstellen .

Een bike fit heb ik met beide fietsen ook laten doen .

@Laura ;al een stapje verder in de keuze voor een nieuwe fiets gekomen ?
Kun je de LIV niet met andere wielen bestellen dan ?
Ik vind de 2019 modellen echt gaaf :wow:

@MuSLI ; veel plezier morgen ..ben erg benieuwd naar je ervaringen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 09:34

Leuk Susan! Gezellige stad en zo'n mooie omgeving om te fietsen :j

Ik heb vergelijkbare plannen. Mijn lidmaatschap bij de leuke studentenwielervereniging hier heb ik helaas moeten opzeggen. Ik ga ook verhuizen en ga dus ook op zoek naar een nieuwe club!

T2T, super, al had ik niet anders verwacht :D Wat betekent dat omslagpunt ook alweer?

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 18:08

Dat zijn nog eens mooie resultaten T2T! Wat goed dat ze ook bij inspanning een ECG hebben gemaakt, netjes.

Nee ben nog niet verder. Heb over 1,5e week eerst de bikefit en dan kan ik wat gerichter zoeken.
De Liv zou ik sowieso dan bij een andere winkel moeten bestellen, maar meestal is het niet zomaar mogelijk om andere wielen er bij te krijgen.

@ Culaccino, wat jammer dat je je bij de vereniging moet opzeggen, hopelijk is er in je nieuwe woonplaats een leuke nieuwe club :D

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 20:15

culaccino schreef:
T2T, super, al had ik niet anders verwacht :D Wat betekent dat omslagpunt ook alweer?

Heb het gemakshalve even van internet geplukt O:)

We spreken van de anaërobe drempel wanneer je als sporter het punt bereikt waarop het lichaam zijn energie meer uit het anaërobe dan het aërobe energiesysteem haalt. Dit punt staat ook bekend als het omslagpunt of de lactaatdrempel. Vanaf deze drempel wordt er meer melkzuur aangemaakt dan er wordt afgebroken. Dit effect ontstaat wanneer een inspanning dermate zwaar is dat het lichaam niet meer het vermogen heeft om de spieren in hun energiebehoefte te voorzien middels koolhydraten of vet.

@Laura : Een ECG onder belasting is zeer zeker zinvol :j
De wielen onder de EnviLiv Advanced vind ik wel gaaf ... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 20:41

Lauraennala schreef:
@ Culaccino, wat jammer dat je je bij de vereniging moet opzeggen, hopelijk is er in je nieuwe woonplaats een leuke nieuwe club :D
Vind ik ook! Maar komt vast goed. Ik vind bijna alle sporten leuk, dus als er geen leuke wielerclub is dan blijf ik lekker toeren en sluit ik me wel aan bij een andere sportclub :D Maar zou het wel leuk vinden. Vind het tof dat je al vrij snel merkt dat trainen helpt :D

T2T, thanks! Ik moest er nog een beetje bij google'n maar ik geloof dat ik het snap :P

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 23:04

Lauraennala schreef:
@Susan88, leuk dat je naar Wageningen gaat! Wat voor minor ga je doen? En onderschat jezelf niet, in een jaar naar koersniveau kan O:) Je plannen voor 2019 klinken in ieder geval goed :D
Wat betreft de fietsen, ik heb nu een Ridley :D Er zijn inderdaad heel veel merken hoor, ga ik vast uitkomen :j

Ik ga de minor Spatial planning doen dus ruimtelijke ordening. Met mijn huidige studie (civiele techniek) hebben we dat ook gehad, alleen dan met een hele andere invalshoek t.o.v. Wageningen. Bij civiel hadden we vakken zoals ruimtelijke economie, omgevingsrecht, watertoetsing, mobiliteitstoetsing en geografische data analyse (GIS). In Wageningen wordt vooral de wetenschappelijke, milieu en sociale kant belicht. Ook een stukje verkeer maar dat zal wel vergelijkbaar zijn met civiel. Vult elkaar dus wel mooi aan, denk ik.

Grappig dat je nu al op een Ridley rond fietst. Ik ken niet zo veel mensen die een Ridley hebben.

@T2T, wat een waardes! Mag ook wel voor al die training, maar toch iets om trots op te zijn. Ik hoop dat ik ook op die manier ouder kan worden O:)

@culaccino, waarom ga je verhuizen? Klaar met de studie? Hopelijk vind je inderdaad weer een leuke nieuwe vereniging. Ga je naar een mooie fietsomgeving verhuizen?

Vandaag nieuwe overschoenen en fietsbril opgehaald. Heel blij mee! Lekker warme voeten en nu eindelijk een goede bril. Heerlijk licht frame (maar 30 gr), groot gezichtsveld oppervlak, verstelbare neusbrug en met 3 type glazen. Een gepolariseerde, een meekleurende (PH) en een lichte roze/gele (voor bewolkt weer).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 10:42

Susan88 schreef:
@culaccino, waarom ga je verhuizen? Klaar met de studie? Hopelijk vind je inderdaad weer een leuke nieuwe vereniging. Ga je naar een mooie fietsomgeving verhuizen?

Ja! Bijna klaar met studie en een baan gevonden in het oosten van het land. Weet nog niet precies waar ik ga wonen, maar het is er vast mooi :j

Fijn van je nieuwe spullen! *\o/*

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 14:25

Susan88 schreef:
@T2T, wat een waardes! Mag ook wel voor al die training, maar toch iets om trots op te zijn. Ik hoop dat ik ook op die manier ouder kan worden O:) .

Wat een beetje regelmatig sporten al
niet met je doet :j
Maar dat is wel eens anders geweest , ik woog in 2013 nl 103 kg :wow:
Heb helaas de uitslagen nog niet binnen via de post -O- |(

Als klap op de vuurpijl heb ik vandaag nog een rollentrainer gekocht :~
De Tacx Vortex smart T2180 met Tacx trainingsband en een dongel .

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 23:07

Gave minor Susan! Welke bril heb je aangeschaft?

T2T, 103 kg :oo Jeetje wat knap dat je zo afgevallen bent. Leuk dat je een Tacx heb aangeschaft, krijg je vast geen spijt van :D

Vanmorgen weer lekker getraind, jammer genoeg 3 man onderuit door gladheid. Gelukkig weinig schade allemaal, maar toch vervelend. Ga toch serieus nadenken om 4 season banden aan te schaffen O:)

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 23:16

Guys. Het was fantastisch! In het begin super spannend, vooral om snelheid te maken in de baan. Maar uiteindelijk ging het echt heel goed... :) Kan niet wachten tot volgende week.

Samenvatting training:
We begonnen met gewoon op het beton fietsen, beetje kennis maken met de fiets en het niet kunnen remmen ;). Daarna beneden in de baan en slalommen (naar boven) om de pilonnen en telkens wat meer snelheid maken. Daarna met twee treintjes tegenover elkaar in de baan en dan op fluitsignaal moest de voorste van het treintje naar de andere groep toe fietsen (dat gaat hard). En daarna ook nog wat versnellingen en inhalen op de baan :D

Genoten!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 23:33

@T2T, regelmatig sporten kan idd zo veel veranderen! Zo fijn om lekker in je vel te zitten en fit te zijn. Ik ben ongeveer 8 kg afgevallen in 2 jaar tijd door 3 a 4 keer per week te sporten. De laatste jaren gaat er niet echt meer gewicht af, maar wordt ik conditioneel wel beter en de spierkracht neemt toe. Spieren zijn zwaarder dan vet dus ik neem aan dat mijn vetpercentage nu alleen nog maar afneemt i.p.v. het gehele lichaamsgewicht.

@Laura, de bril is een Shimano S-Phyre X. Komt bij de Lotto-Jumbo profs vandaan. Wow, 3 man onderuit :wow: . Als dat bij onze vereniging zou gebeuren, zou iedereen vast op zijn kop staan. Valpartijen was afgelopen ALV een lang gespreksonderwerp. Kies ik toch liever voor de MTB :D . Wel lekker (lang) rondje gefietst dus?

Vandaag meteen kunnen testen bij de 2e wedstrijd in de Veluwse MTB Wintercompetitie :brr: (deed zijn naam eer aan). Dit keer in Oldebroek. Leuk parcours! Een stuurparcours (zoals Zutphen) plus een stuk singletrack door het bos. Doordat het parcours langer was, was het gelukkig niet zo vol tijdens de wedstrijd en ben ik niet onderuit gereden. Verder zelf ook niet gevallen, alleen een paar stomme stuurfoutjes. Lekker gereden, maar had misschien wel iets harder gekund. Niet zo stukgegaan als bij de vorige wedstrijd. Op deze manier wel een fijne wedstrijd gehad en lekker gereden. Er waren ook fotografen aanwezig dus waarschijnlijk kan ik binnenkort wel een paar foto's plaatsen *-:)

@MuSli, klinkt goed! Lijkt me echt een gek/eng idee dat je niet kan remmen. Wel gaaf dat je met wat oefening al meteen treintjes kan rijden en bezig kunt zijn met versnellen en inhalen op baan. Stoer hoor! _/-\o_ Volgende week zaterdag weer? Hoelang is de cursus in totaal?

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 23:38

4 zaterdagen. Dus de komende drie weken nog *\o/*

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 08:44

Morguh ...
Thanks Laura ...ben er ook nog steeds erg trots op :j
De knop moest om , dat wist ik ..anders was het helemaal uit de hand gelopen .
En uiteindelijk is het afvallen best makkelijk gegaan ...

:D Zo,n rollentrainer ( Tacx ) spookte al langer door mijn hoofd O:)
Had ook de Tack Flux T2900 op het ook ...was ook een erg mooie aanbieding .
Maar vond het toch net iets teveel geld voor nu .Had al zo,n dure maand -O-
(Horloge , drie kronen en nieuwe winterbanden en velgen )

Afbeelding

Maar erg blij met mijn pakketje .

@Susan en Laura , ondanks het weer toch buiten gereden :brr:
Ik heb wel een uurtje buiten hardgelopen .

@MuSLi ...dat ziet er gaaf uit ...nu nog iemand die de volgende keer een "actie "
filmpje maakt O:)
Zo benieuwd hoe dat eruit ziet .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 09:26

Ik vind het ook heel knap, T2T! Dat mag wel beloond worden met zulke aankopen :D

Laura, altijd naar als mensen vallen inderdaad. Ik heb ook four-season buitenbanden; zaten er al op en heb het maar zo gelaten. Ik vind het nu wel fijn inderdaad!

Susan, 8 kg eraf door meer te sporten is ook echt super! Ben benieuwd naar foto's van je wintercompetitie!

MuSLi, wat een leuk verslag *\o/* Spannend dat je niet kunt remmen. Heb je ook iemand nodig die je vasthoudt als je begint of wilt stoppen? Dat derde symbool op dat bord, betekent dat max 80 km/u?! :oo En wat betekenen die eerste en vijfde rode symbolen? :o?