GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 09:07

ChatGPT zei:
Zeker Ik leg het stap voor stap en eenvoudig uit.

Wat hebben Mounjaro en Ozempic gemeen?
Beide zijn injecties (meestal 1× per week) die:
- de eetlust verminderen
- zorgen dat je sneller vol zit
- de bloedsuiker verlagen
- vaak leiden tot gewichtsverlies

Ze bootsen lichaamseigen hormonen na die betrokken zijn bij honger en bloedsuiker.

Ozempic (werkzame stof: semaglutide)
Ozempic werkt op één hormoon:

GLP-1
Dit hormoon:

- vertraagt de maaglediging → je blijft langer vol
- vermindert honger in de hersenen
- stimuleert insuline-afgifte (bij hoge bloedsuiker)
- verlaagt de glucagon-afgifte (minder suiker uit de lever)

Resultaat: betere bloedsuiker + minder eetlust

Mounjaro (werkzame stof: tirzepatide)
Mounjaro werkt op twee hormonen:

1. GLP-1
(zelfde werking als Ozempic)

2. GIP
Extra effect:
- versterkt het verzadigingsgevoel
- verbetert de insulinewerking
- lijkt het energieverbruik en vetverbranding extra te beïnvloeden

Resultaat: vaak sterkere bloedsuikercontrole en meer gewichtsverlies dan Ozempic

Deze middelen werken niet alleen omdat je minder eet.
Ze:
- verlagen insulinedruk
- verbeteren hormonale signalering
- verminderen de neiging tot opslaan
- helpen het lichaam uit de spaarstand

Daarom kunnen ze ook helpen bij mensen:
- zonder diabetes
- met normale bloedwaarden
- die tóch metabool vastlopen

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 09:10

ChatGPT is ook geen alwetend medium hè. Mounjaro bootst GLP-1 & GIP hormonen na, Ozempic alleen GLP-1. GLP-1 remt de eetlust, versterkt het verzadigingsgevoel, vertraagt de maaglediging en helpt bloedsuiker stabiel te houden. GIP verbetert de insulinegevoeligheid, ondersteunt de vetverbranding en beïnvloedt het metabolisme in vetcellen. Beide zijn hormonen die normaal gesproken in de darmen vrijkomen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 09:15

GLP1 (zoals ozempic): deze medicatie bevat een stof. Deze stof maakt je lichaam normaal zelf aan nadat je vol zit van een maaltijd. Normaal verdwijnt die stof ook weer vrij snel, maar bij de medicatie is er voor gezorgd dat dit langer in je lichaam blijft. Het sluit dan aan op 1 receptor in het lichaam.
Het gevolg is dus dat je lichaam constant denkt dat het net gegeten heeft: je bloedsuiker blijft stabiel, je hebt minder honger/
GLP1/gip (zoals mounjaro): doet dit ook. Het doet daarnaast ook nog iets anders. Naast GLP1 bevat het ook GIP. Er wordt een tweede hormoon geactiveerd in het lichaam. Dit zorgt er ook voor dat glucagon beter reguleert.
Beide hormonen versterken elkaar, zo maakt mounjaro het lichaam gevoeliger voor insuline en GLP1 stabiliseert de bloedsuiker.
Doordat het metabool wordt gestimuleerd wordt ook de vetverbranding verbeterd. Dat is ongeveer het tegenovergestelde van wat je ziet bij een insulineresistente patiënt of diabetes: het lichaam kan niet goed door op de vetverbranding doordat de energiestofwisseling hapert, dit hef je op met deze medicatie. Aangezien veel mensen met fors overgewicht insulineresistent of diabeet zijn kun je je voorstellen dat dit helpt.
Het is dus niet per sé zo dat mounjaro de vetverbranding stimuleert, maar het repareert de normale vetverbranding nog sterker dan GLP1.

Als je obesitas ziet als een auto met kapotte banden waardoor hij niet lekker meer rijdt, dan repareert ozempic 1 band: je kan iets beter rijden, maar het is nog geen perfecte auto. Mounjaro repareert er 2, waardoor de auto nog soepeler kan rijden. Ongetwijfeld komen er in de toekomst nog medicaties die 3,4 of misschien wel 8 banden repareren.
Laatst bijgewerkt door secricible op 10-02-26 09:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 09:36

Mounjaro is geen GLP-2 hoor. Mounjaro is tirzepatide en teduglitide is een voorbeeld van GLP-2.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 09:41

Je hebt gelijk, ik bedoel een glp1/gip. Ik gooi de boel door elkaar -O-

ivy_power89

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 10:57

En toch blijf ik het gek vinden dat ook de internist zegt dat het niet meer doet dan het remmen van eetlust (dus het stofje van - ik zit vol - )

Dan zou mounjaro toch ook anders verkocht moeten worden? Als in doet meer als alleen je eetlust remmen?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 11:01

ivy_power89 schreef:
En toch blijf ik het gek vinden dat ook de internist zegt dat het niet meer doet dan het remmen van eetlust (dus het stofje van - ik zit vol - )

Dan zou mounjaro toch ook anders verkocht moeten worden? Als in doet meer als alleen je eetlust remmen?

Het is algemeen bekend dat het meer doet, dat je internist niet de juiste informatie verstrekt is iets anders. Mijn huisarts wist het wel goed uit te leggen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 11:10

maar het stofje "ik zit vol" doet vervolgens vanalles in je lichaam. Dus ja, het biedt 2 verschillende stofjes "ik zit vol" (beter gezegd: 2 stofjes die je lichaam aanmaakt als het vol zit). Maar die stofjes zetten vervolgens in je lichaam vanalles aan rondom hormonen, bloedsuikers enz. enz.
Het klinkt mij vooral alsof je internist het (te ver) gesimplificeerd heeft.
Als het alleen de eetlust zou remmen dan zou het ook niet zinvol zijn voor diabeten.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 11:33

Hij heeft het heus niet zo mega simpel uitgelegd ;) want voorafgaand is verteld dat het van origine een diabetes medicijn is, dus dat het alleen een stofje ik zit vol zou bevatten, daarvan zou ik zelf al de combinatie kunnen maken dat dát dan niet zo is.

Maar het hele chatgpt gebeuren en daar blind op vertrouwen vind ik nog gevaarlijk. Want er komen dus nog wel diverse antwoorden uit. Het is maar net hoe je de vraag stelt blijkt. Het heeft wel te maken met vetopslag en insuline resistentie, maar heeft iedereen die mounjaro gebruikt dat ook daadwerkelijk insuline resistentie bijv

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 11:37

Je kan ook de officiele website op zoeken en daar lezen.

https://mounjaro.lilly.com/

Edit:
Als je chatgpt een hele basale vraag geeft krijg je ook een basaal antwoord. Hoe specifieker de vraag hoe beter het antwoord in dit geval.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 12:19

Mijn internist zegt ook dat het niet alleen op eetlust werkt.
Ik kom niet aan de 1500 kcal. Zij zegt dat ze bij prednisongebruikers betere resultaten zie.

Er gebeurt nu zoveel hier qua medicatie, als alles tot rust is gekomen heb ik een afspraak en ga ik bespreken welke medicatie het best past. Er zijn sinds de laatste afspraken nog wel dingen veranderd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 12:28

Het doet zeker meer dan de eetlust remmen. Het verlaagt/stabiliseert ook je bloedsuiker en bij mij is dat wel echt een belangrijke geweest. Ik was zover ik weet geen diabeet maar dit is wel echt een gamechanger met hoe ik me voel en hoe mijn metabolisme nu werkt.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 12:50

Klopt het doet zoveel meer dan dat

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 13:26

ivy_power89 schreef:

Waarom vraag je je internist niet gewoon om opheldering? Want je kunt het zelf heel simpel even nakijken wat voor werkzame stof Mounjaro heeft en wat dat dan precies doet bijvoorbeeld via het Farmacotherapeutisch Kompas en de website van de fabrikant die Zonnetje deelt. Dan verdiep je jezelf even in de materie en daarna ga je met vragen naar je internist. Dan kan hij je precies vertellen waar de miscommunicatie heeft gezeten. En als hij blijft herhalen dat Mounjaro alleen de eetlust remt dan is hij duidelijk niet goed geïnformeerd.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 19:59

Ik ben gewoon sceptischer en wellicht wat voorzichtiger om teleurstellingen te voorkomen. Die heb ik genoeg gehad de afgelopen 4 jaar ;)

Want ik begrijp dat mounjaro allereerst bedoeld is als diabetes medicijn en werkt op de bloedsuiker. Dat het de eetlust remt was destijd voordat dit alles een vlucht nam, enkel een bijwerking waar wij nu positief gebruik van maken. En dat is wel wat we met zn alle een beetje lijken te vergeten.

Ik denk alleen met mijn voorzichtige brein, als mounjaro zoveel meer doet als alleen eetlust remmen, daadwerkelijk je vetverbranding aanzet, waarom is mounjaro nú pas ingezet als afval medicatie? Want als ik het dan even zwart wit bekijk, zouden dan alle mensen die dit medicijn in eerste instantie voor hun diabetes namen dan ook allemaal ineens kilo's afgevallen zijn? Had het dan niet veel eerder op de markt als afval medicijn gekomen?

Begrijp mij niet verkeerd en vlieg mij er ook zeker niet op aan!
Ik heb net teveel heftig gedoe met mijn lijft gehad de afgelopen 4 jaar waardoor ik heel wantrouwend ben geworden. Ik gebruik het nu voor de derde week, en er is nog niet heel veel gebeurd. Waar ik overigens voor gewaarschuwd was!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 20:15

Mounjaro is ontworpen als afvalmedicatie. Je bent in de war met Ozempic. Dat is oorspronkelijk een diabetesmedicijn.

Edit; ik lees net dat Mounjaro ook oorspronkelijk een diabetesmedicijn was/is.
De bijwerkingen van beiden was dat mensen significant veel gewicht verloren.

Ik was in de war met het feit dat Mounjaro echt is goedgekeurd als afvalmedicatie nu. Ozempic officieel niet.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 10-02-26 20:23, in het totaal 3 keer bewerkt

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 20:17

Mensen die dit soort medicijnen voor hun diabetes gebruiken, krijgen hele andere doseringen voorgeschreven. Dat is niet 1 op 1 te vergelijken met mensen met obesitas.

Maar nogmaals, bespreek dit met je internist en niet op een openbaar paardenforum waar niet perse artsen zitten om je met dit soort vragen verder te helpen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 20:38

Mensen met diabetes vallen er niet van af omdat ze ander onderliggende problematiek hebben, andere dosis etc.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 22:26

Zonnetje81 schreef:
Mensen met diabetes vallen er niet van af omdat ze ander onderliggende problematiek hebben, andere dosis etc.

Is dat zo dat ze er niet door afvallen?
Ook voor mensen met diabetes is in veel gevallen afvallen ook goed voor diabetes beter onder controle te krijgen.

https://archive.is/Z6qI9
Stond net in het Ad
Gaat niet over ozempic oid maar wel dat afvallen niet enkel en alleen maar is gewoon minder eten

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 22:31

DuoPenotti schreef:
Zonnetje81 schreef:

Is dat zo dat ze er niet door afvallen?
Ook voor mensen met diabetes is in veel gevallen afvallen ook goed voor diabetes beter onder controle te krijgen.

https://archive.is/Z6qI9
Stond net in het Ad
Gaat niet over ozempic oid maar wel dat afvallen niet enkel en alleen maar is gewoon minder eten

Ik zal niet zeggen dat ze niet afvallen. Maar het schijnt daar wel anders bij te werken.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 22:31

Dieuwke_ schreef:
Mensen die dit soort medicijnen voor hun diabetes gebruiken, krijgen hele andere doseringen voorgeschreven. Dat is niet 1 op 1 te vergelijken met mensen met obesitas.

Valt mee hoor, ozempic voor diabetes is tot maximaal 2 mg/week, als je wegovy gebruikt is dat 2.4 mg.
En het doseerschema voor tirzepatide (mounjaro) is hetzelfde voor beide indicaties.

Onderstaande afbeeldingen gebruik ik meestal in onderwijs om werking en bijwerking van glp1 en glp1/gip uit te leggen. Er zit veel overlap in, maar je ziet dat de lipolyse (=vetafbraak) erbij komt bij de GIP.
GLP1
Afbeelding

GIP
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door gomir op 10-02-26 22:43, in het totaal 3 keer bewerkt

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 22:34

Blegh, ik heb al een tijd niets te melden, gehad, maar ik zit op een plateau en ik kom er maar niet vanaf en 't stoort me mateloos..

Ik zit nu al wekenlang rond de 70.. Niets erbij, niets eraf..

Ik spuit nog steeds 0.5 Ozempic.. Nu kan ik wel hoger gaan, maar dat wil ik eigenlijk niet, want verder nog steeds geen last van foodnoise of wat dan ook.. Ik ben ook niet slechter gaan eten ofzo, maar ik kom maar niet van m'n plateau af..

Moet ik toch gewoon doorzetten en afwachten?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 22:49

Hoeveel weken?
Bij mij hielp het toen ik meer eiwitten ging eten, misschien zit het niet in je calorieën maar aan wat je eet?
Of nog meer water?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 06:09

nine1987 schreef:
Blegh, ik heb al een tijd niets te melden, gehad, maar ik zit op een plateau en ik kom er maar niet vanaf en 't stoort me mateloos..

Ik zit nu al wekenlang rond de 70.. Niets erbij, niets eraf..

Ik spuit nog steeds 0.5 Ozempic.. Nu kan ik wel hoger gaan, maar dat wil ik eigenlijk niet, want verder nog steeds geen last van foodnoise of wat dan ook.. Ik ben ook niet slechter gaan eten ofzo, maar ik kom maar niet van m'n plateau af..

Moet ik toch gewoon doorzetten en afwachten?

Wat vervelend. Bij mij hielp veel water drinken, goed mijn vitaminen en mineralen nemen en vezels eten.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 08:53

Waarschijnlijk zit je nu dus op je onderhoudsdosis qua calorieën. Als je afvalt heb je natuurlijk ook een lager kcal doel. Dus misschien eet je toch iets teveel, even opnieuw berekenen en goed je voedsel tracken?