Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 10:31

Dat er veel loopgroepen niet bij wensen aansluiten klopt wel. Hier in de buurt zijn er ook grotere loopgroepen die dan opgesplitst worden en dan zou ik onder recreatief of beginnend vallen met mijn tempo als ik de website van zo'n groep dan lees, maar ik ben gewoon een loper die al halve marathons gelopen heeft, dus absoluut niet meer recreatief of beginnend. En ik zou me ook niet thuisvoelen tussen huisvrouwen zeg maar. Ik zou dan dus wel in de juiste groep willen, ook al loop ik ver achteraan. Dat is dan dus een groep die de ambitie heeft van de halve tot en met de hele marathon. Heb er overigens niet naar geinformeerd of dat dan een probleem is (ik verwacht het niet overigens, want je betaalt dan immers ook gewoon contributie). Ik ga in ieder geval niet in een groep voor recreatieve beginners zonder ambitie, dat is me echt te min. Maar misschien gewoon informeren en aangeven wat je zoekt? Ik denk dat ze in mijn geval ook niet moeilijk doen als ik juist wel in een serieuze groep wil.

Maar er zijn wel nu of in april veel loopgroepen die dan ook start to run organiseren. Dat doen ze ook bij de kleine loopgroep waar ik lid van ben. Daar beginnen ze in april. Trainingen worden gewoon gegeven door leden, dus het wisselt soms wie de training geeft.
En bij ons op het werk is er zelfs een start to run met als einddoel de 5km in Leeuwarden.

Waar ik lid van ben mag je het een kwartaal gratis proberen, en omdat we in een woonwijk lopen blijf je nooit echt achter. Het kan wel zijn dat mensen een ronde meer lopen, maar je bent nooit meer dan 400m uit elkaar en je kunt ook altijd een kleiner rondje nemen om dan weer bij de rest aan te sluiten.
Het gaat om 1 uurtje per week en dan vaak intervallen. Ik ben ook wel eens gegaan en heb gezegd dat ik alleen een hersteltraining doe. Wat ik wel mis is een nazit.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 10:35

Heel eerlijk Leonie? Ik zou toch even naar je lichaam luisteren. Dat je je moe voelt is toch een teken aan de wand en je wilt niet overtraind raken. Ik begin het zelf ook steeds meer te erkennen en zo heb ik dus vorig jaar tijdens de vierdaagse Alkmaar de laatste twee dagen 25 gelopen ipv 40. Was een goede keus.
Afgelopen weekend voelde ik me zondag ook behoorlijk moe en dan toch even een pas op de plaats. Had ik doorgeduwd, dan had ik waarschijnlijk nu nog mogen herstellen van die bijna 50.
En HRV is een fijne indicatie die je er bij kan helpen om je lichaam te gaan (h)erkennen.

Qua werk, ik werk 3 om 4 dagen doordeweeks en heb in mijn korte week eigenlijk altijd een lang weekend <3

Muppet, Ik luister mijn luisterboeken van Harry Potter. Is ook erg fijn. Deed eerder ook altijd muziek, maar dit houdt de aandacht inderdaad vast.
Klinkt in mijn oren alsof de keren die je bent gegaan, te hard bent gegaan en ja, dan is het pittig en lastig om de lol er van in te gaan zien. En dan wordt de drempel de daaropvolgende keer hoger natuurlijk.
Ik ging ook te hard met het schema van start to run en heb nu mijn eigen schema gemaakt op basis van hartslagzones. Elke week een minuutje langer en heb er echt wel lol in. Ga ik hard? Absoluut niet _O- ! Moet dat? Tuurlijk niet +:)+

Sommige atletiekverenigingen starten ook met een opbouwclub. Bij mij hier is dat eind deze maand. Dat is dan een groep die vanaf nul begint. Zo zullen er vast met verenigingen zijn die dat aanbieden...

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 11:03

Germie zo'n start2run ben ik inderdaad een beetje naar op zoek. Als ik zoek begint er alleen 1 dit weekend op 25 minuten rijden met de auto, dat vind ik eigenlijk net te ver (en onhandige tijd voor mij ook helaas). Ook op agenda's die ik kan vinden start er niks de komende 2 maanden. Ik twijfel wel nog om gewoon wel aan te sluiten bij degene die verder weg is en het gewoon maar te gaan doen. Met de hardloopgroepjes die al 5km lopen kan ik dan eventueel later wel aansluiten als ik iets verder kan rennen dan die ene minuut. Ik vind het knap dat jij je niet stoort als het tempo van de groep niet passend is als er ook nog een wel passend tempo groep is (ookal trainen zij dan voor minder aantal kilometers, in mijn ervaring loop je in de groepjes in dat uurtje toch niet het aantal kilometers waar je voor traint). Ik zou me alleen maar steeds over de kop lopen daarmee.

Danseresje fijn dat jij goede ervaringen hebt met luisterboeken! Dat is precies wat ik bedoel met aandacht vasthouden tov muziek :)
Misschien moet ik ook eens kijken naar een schema op basis van hartslagzones als ik geen loopgroepje kan vinden, wellicht dat dat beter gaat. Mijn hartslag gaat altijd skyhigh inderdaad dus ik zal vast te snel willen. Sterker nog, ik ben nav mijn hartslag destijds nog naar de huisarts gegaan want mijn hartslag ging richting de 220 := (ook gemeten met hartslagband, want ik vertrouwde de info niet zo hoog was ie). Niks geks gevonden overigens ;)

Leonie ik vind het lastig te adviseren met mijn weinige kennis. Ik zou even naar je lichaam luisteren, wellicht zit er ergens een virusje te draaien oid? Bij mijn vriend merkt hij ook altijd eerder aan zijn hartslag/gevoel training iets voordat hij zich daadwerkelijk niet lekker voelt. Achteraf is het meestal, ohhh daarom ging de training niet lekker.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-25 11:05

Germie je bent gewoon een recreatieve loper hoor, tegenover recreatief staat professioneel en dat ben je niet.
En doe niet zo neerbuigend over 'huisvrouwen' en 'recreatieve beginners zonder ambitie'. Hou eens op zeg. Je loopt zelf elke keer te zeuren dat ze ook langzame lopers zoals jij moeten toelaten overal en nu doe je zelf zó over het paard getild. Jammer dit.

Ik heb net een rondje van 5.5km gelopen, warmmmm!
Zaterdag de Sallandtrail, 40km. Ik heb nog steeds last van mijn voet, nu al twee en halve week, dus we zien wel hoe het gaat.
Ik zie het meest op tegen de warmte, maar goed, luisteren naar het lichaam en gaat het niet, dan kort ik in.
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 06-03-25 11:19, in het totaal 2 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 11:15

muppetmayo schreef:
Germie zo'n start2run ben ik inderdaad een beetje naar op zoek. Als ik zoek begint er alleen 1 dit weekend op 25 minuten rijden met de auto, dat vind ik eigenlijk net te ver (en onhandige tijd voor mij ook helaas). Ook op agenda's die ik kan vinden start er niks de komende 2 maanden. Ik twijfel wel nog om gewoon wel aan te sluiten bij degene die verder weg is en het gewoon maar te gaan doen. Met de hardloopgroepjes die al 5km lopen kan ik dan eventueel later wel aansluiten als ik iets verder kan rennen dan die ene minuut. Ik vind het knap dat jij je niet stoort als het tempo van de groep niet passend is als er ook nog een wel passend tempo groep is (ookal trainen zij dan voor minder aantal kilometers, in mijn ervaring loop je in de groepjes in dat uurtje toch niet het aantal kilometers waar je voor traint). Ik zou me alleen maar steeds over de kop lopen daarmee.

Die start to run groepjes zijn er volgens mij best veel rond deze tijd. Misschien een facebookoproepje?
Hier kan ik er dus zo 2 vinden binnen 10km van mijn huis en ik woon niet in een stad. En dan is het ook nog op het werk.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 11:20

germie schreef:
Dat er veel loopgroepen niet bij wensen aansluiten klopt wel. Hier in de buurt zijn er ook grotere loopgroepen die dan opgesplitst worden en dan zou ik onder recreatief of beginnend vallen met mijn tempo als ik de website van zo'n groep dan lees, maar ik ben gewoon een loper die al halve marathons gelopen heeft, dus absoluut niet meer recreatief of beginnend. En ik zou me ook niet thuisvoelen tussen huisvrouwen zeg maar. Ik zou dan dus wel in de juiste groep willen, ook al loop ik ver achteraan. Dat is dan dus een groep die de ambitie heeft van de halve tot en met de hele marathon. Heb er overigens niet naar geinformeerd of dat dan een probleem is (ik verwacht het niet overigens, want je betaalt dan immers ook gewoon contributie). Ik ga in ieder geval niet in een groep voor recreatieve beginners zonder ambitie, dat is me echt te min. Maar misschien gewoon informeren en aangeven wat je zoekt? Ik denk dat ze in mijn geval ook niet moeilijk doen als ik juist wel in een serieuze groep wil.

Maar er zijn wel nu of in april veel loopgroepen die dan ook start to run organiseren. Dat doen ze ook bij de kleine loopgroep waar ik lid van ben. Daar beginnen ze in april. Trainingen worden gewoon gegeven door leden, dus het wisselt soms wie de training geeft.
En bij ons op het werk is er zelfs een start to run met als einddoel de 5km in Leeuwarden.

Waar ik lid van ben mag je het een kwartaal gratis proberen, en omdat we in een woonwijk lopen blijf je nooit echt achter. Het kan wel zijn dat mensen een ronde meer lopen, maar je bent nooit meer dan 400m uit elkaar en je kunt ook altijd een kleiner rondje nemen om dan weer bij de rest aan te sluiten.
Het gaat om 1 uurtje per week en dan vaak intervallen. Ik ben ook wel eens gegaan en heb gezegd dat ik alleen een hersteltraining doe. Wat ik wel mis is een nazit.

Wat is dit nou weer voor een nare kütopmerking over huisvrouwen zeg?

De recreatieve beginners te min? Wat ben jij dan? Een professionele loper?
Sorry hoor, ik zal nooit neerkijken op mensen die niet in de kopgroep lopen, maar met jouw tempo's en wat je aankunt val je gewoon in de categorie 'recreatieve lopers'.

Hou alsjeblieft op met te doen alsof je er ver boven staat. :n

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 11:42

Ik zeg nergens dat iemand te min is, maar je moet wel bij een groep aansluiten waarin je past en waarin je je thuisvoelt. Ik heb het dan misschien verkeerd verwoord, maar ik doel dus op een prestatiegerichte groep. Er staat op websites dan: recreatieve groepen en prestatiegerichte groepen. Ik val onder prestatiegericht. En ja, alles is dan misschien recreatief, maar ik wil wel een doel hebben om ergens voor te trainen.

Maar een voorbeeld van een website:
De zaterdaggroep is een recreatieve loopgroep. Geschikt voor starters; een instapgroep met verschillende (speelse) intervalvormen.

Trainingsafstand
8-10 km per training

Trainingsduur
1,5 uur, kern 30-35 minuten

Looptempo
inlooptempo 7:00 min/km
10 km 60/70 min.

Ik loop 10km in 80 minuten. Dus dan zou je zeggen dat deze groep geheel geschikt is. Maar ik ben geen starter meer. En ik vind speelse intervalvormen echt niet leuk om te doen. Ik vind normale intervallen prima, maar bij het woord speels gaan de haren overeind staan. Dus dit is geen groep voor mij. (ik heb het even niet over de trainingstijd, want ik kan op zaterdagen nooit).

Dan heb je een andere groep:
Loopgroep 3
Deels prestatiegericht. Lopers in deze groep trainen veelal voor het verbeteren van hun prestatie bij loopevenementen. Soms wordt een training op de baan gegeven.

Trainingsafstand
10-15 km per training

Trainingsduur
1,5 à 2 uur, kern van de training is ca. 45 minuten
Looptempo

Inlooptempo 5:50-6:15 min/km.
10 km 47-58 min.

Dit sluit deels aan. Ik wil verbeteren. Tempo haal ik nog niet. Maar hier zou ik me beter in thuisvoelen dan in de eerste groep. De trainingsafstand van 10 tot 15km voor een doordeweekse avond vind ik prima.

Maar deze groep spreekt me het meeste aan:
Lange afstandgroep 1

Prestatiegericht. Alle afstanden vanaf 800 m t/m marathon. Baantrainingen zijn een vast onderdeel van de trainingen. Er worden verschillende programma’s, toegespitst op het trainingsdoel van de loper, afgewerkt.

Trainingsafstand

Variabel afhankelijk van trainingsdoel.

Trainingsduur
1,5 à 2 uur

Looptempo
Mannen 10 km < 40 min.
Vrouwen 10 km < 42 min.

Dus ik zou als ik lid zou willen worden in die groep willen, want toegesplitst op het doel van de loper. Misschien dus nog 1 groep er onder, maar absoluut niet in de eerstgenoemde groep. Daar zal ik niet gelukkig worden. Waarschijnlijk ook nog niet in de andere groepen, maar minder ongelukkig dan in de eerste groep. Dat is dus hoe ik het bedoel. Dus niets arrogants, ik ben niet zo'n goede hardloper, maar ik loop wel. En ben tot nu toe verder gekomen dan er ook maar iemand had gedacht.

Ik verwacht dat het geen probleem is als je aangeeft dat je in 1 van die laatste 2 groepen wilt, maar op deze manier trekt het mij sowieso al niet heel erg aan.

Er is hier ook een loopgroep die in 3 groepen werkt en per training bepaal je zelf in welke groep je die avond loopt. Dat is wel weer fijn,dat zou me het meeste aanspreken (maar ik kan dan niet op de avonden dat ze trainen, dus dan wordt het niet).
Laatst bijgewerkt door germie op 06-03-25 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 11:44

Huisvrouwen groepje :')

Ik weet niet waarom maar voel me aangesproken haha.

Sorry Germie, ik ben het met de rest eens, je valt zeker wel onder recreatief en beginner.

Lekker vroeg gelopen weer Sherivey, top!
Het was inderdaad koud, ik was op fiets naar werk, moest ik nog omrijden omdat m’n pasje het niet deed, brrr.

Ik zou ook naar je lichaam luisteren Leonie, even rust is soms wel goed.
Ja top hè, ik ben ook wel blij, al ben ik pas echt blij als ik klachtenvrij ben.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 11:44

Je hoort ingedeeld te worden op basis van wat je nu kan, en dat is in jouw geval de eerste groep.

Je deelt een kleuter toch ook niet op dag 1 in groep 8 in, omdat dat wel is waar je naartoe werkt?

Samantha_

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 11:46

Sorry Germie, als ik die tempo’s zie, dan kan je echt alleen in de eerste groep.
De andere groepen, en zeker de laatste, zijn gewoon veel sneller! Hoe kan je nou denken dat je daar bij kan aansluiten?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 11:50

Goed, dus als je een halve marathon of zelfs wat verder nog kunt lopen ben je een beginner, weer wat geleerd. :+ Dan hebben we dus alleen de topsport en beginners. Fijn om te weten.
Het motiveert in ieder geval niet. Maar goed, misschien moet ik maar gewoon stoppen met hardlopen als zelfs als je op tijd binnen komt bij een run er al geen verzorging meer is voor de laatste finisher.
Laatst bijgewerkt door germie op 06-03-25 11:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-25 11:52

Groep 1 past het best bij jou en daar sluit je looptempo eigenlijk al net niet bij aan.

Bij groep 3 willen is alsof je als b niveau ruiter op de manege lessen wil volgen bij een clubje ruiters die grand prix rijden.

Of als je een ei kunt bakken denken dat je wel kunt meedraaien in de keuken van een sterrenrestaurant.

Ik heb al honderden halve marathons gelopen en een aantal marathons en ultra's, maar als ik kijk, zou ik mezelf toch echt in groepje 2 inschalen.
Het lef om te denken dat ik in groep 3 zou passen, nee :=.
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 06-03-25 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 11:53

Gefeliciteerd iirrssjjee met de geboorte van jullie zoon! Geniet ervan!

Misschien hebben sommige van jullie al gemerkt dat ik een tijdje niet gepost heb, misschien ook niet :+

Ik vind dit een super fijn topic om nog eens aan te haken voor tips en trucs, maar merk dat ik er momenteel weinig energie van krijg om structureel mee te lezen en posten.
Voor mij zat de meerwaarde vooral in de fijne onderbouwde tips die je hier kunt krijgen maar ik zie steeds vaker dat algemene tips heel erg persoonlijk worden aangetrokken waaruit dan weer discussie ontstaat wat in cirkels door blijft gaan. Voor mij is ‘’de vibe’’ er een beetje uit.
Ik loop wel nog steeds en met veel plezier en dat is mede dankzij dit topic!

Wie weet sluit ik weer eens aan :)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 11:53

germie schreef:
Goed, dus als je een halve marathon of zelfs wat verder nog kunt lopen ben je een beginner, weer wat geleerd. :+

Als de groepen op tempo's ingedeeld worden en jij past qua tempo 8n de beginnersgroep, dan ja.
Hate to break it to you.

Als je per se op jouw tempo meer prestatiegericht wilt trainen, moet je een PT benaderen.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 11:55

.... huisvrouwen... :x

goed, iets leuks: ik heb gisteren een Oscar slowrun gedaan!! (ik ging echt heeeeuuul langzaam, nog langzamer dan een huisvrouwtempo :+
(en nu hou ik er over op)

Ik heb het een stukje gefilmd, zo schattig. Maar het lukt mij niet om dat hier te plaatsen
Het staat wel op mijn strava

Goed vooruitzicht Samantha!
Luister naar je lijf Leonie
Lekker Sherivey en SV!

Vandaag staat er voor mij een krachttraining op het programma. Al was het uitmesten van 5 boxen ook al een hele workout. Al zegt mijn apple watch van niet (2 minuten trainen _-:( )

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 12:02

Ben nu wel benieuwd naar dat filmpje. :D

Jet_33

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 12:05

germie schreef:
Dus niets arrogants, ik ben niet zo'n goede hardloper, maar ik loop wel.

Die huisvrouwen lopen ook, en nog op jouw tempo ook. Dus in dat opzicht hebben jullie allemaal hetzelfde doel en niveau :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-25 12:09

Wat leuk Sall!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 12:09

Jet_33 schreef:
germie schreef:
Dus niets arrogants, ik ben niet zo'n goede hardloper, maar ik loop wel.

Die huisvrouwen lopen ook, en nog op jouw tempo ook. Dus in dat opzicht hebben jullie allemaal hetzelfde doel en niveau :)

Het doel van iedereen is anders, en ik ben geen huisvrouw, ook al is het tempo misschien niet zo hoog. :D
Ik ben loonslaaf, duiker, instructeur, trainer, hobby hardloper, voetganger, soms lui, enz, maar ik ben geen huisvrouw. :P

Jet_33

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 12:12

germie schreef:
Jet_33 schreef:

Het doel van iedereen is anders, en ik ben geen huisvrouw, ook al is het tempo misschien niet zo hoog. :D
Ik ben loonslaaf, duiker, instructeur, trainer, hobby hardloper, voetganger, soms lui, enz, maar ik ben geen huisvrouw. :P

Maar ook jouw doel is om op 8:00 te lopen, want je traint niet om harder te rennen. Deze groep gaat niet om hoeveel km je wilt lopen, maar hoe hard je loopt. Huisvrouw of duiker, jullie tempo is gelijk :j

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 12:22

Oei ik heb wat teweeg gebracht met mijn vraag zie ik.
Germie ik weet niet hoe lang je al traint, maar als je in de 1e groep zou aansluiten en intervallen etc traint, dan word je toch vanzelf (nouja.. vanzelf := ) sneller en kun je doorstromen naar de volgende groep? Is het niet motiverender als je ook daadwerkelijk met de groep meeloopt in plaats van ergens achter hangend? (al zou je mee willen doen bedoel ik). Dat speelse wijze is denk ik geen spelletjes oid toch, dat zou ik ook niet leuk vinden. Ik had altijd al een hekel aan tikkertje enzo :')
Dat huisvrouw is maar gewoon een term denk ik, ik ben ook geen huisvrouw maar ik voel me daar niet door aangesproken ofzo. Die huisvrouwen rennen mij er nu sowieso uit :+

Supervixen ook al zo vroeg aan het rennen, knap!

Sall ik heb even terug gezocht in het topic want geen idee wie of wat Oscar is, maar wat leuk! Ik ben ook benieuwd naar een filmpje! Misschien is Oscar wel mijn tempo, dan kom ik hem lenen en ren ik niet meer alleen, is dat ook opgelost :') Wat een leukerd zeg <3

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 12:32

Fartlek is ook een speelse interval. En dat werd toch ook gedaan in de prestatiegerichte groep waar ik in mee heb gelopen.
Waren zeker niet alleen maar huisvrouwen, maar ook gewoon badass vlotte lopers.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 12:34

Muppetmayo: AV Antilope in Waddinxveen heeft eens in de zoveel tijd een start 2 run groep. Verder zag ik op Instagram/Strava dat er ook een loopgroepje in Gouda is (Run Club Gouda of Gouda Run Club). Voor mij lopen die net te snel. Verder zijn er in Gouda en Moordrecht volgens mij ook meerdere looptrainingsgroepen.

Iris: gefeliciteerd met je zoon!
Andere Iris: hopelijk gaat het goed met poeskat en plast ie weer zelf.
BeFunny: hopelijk kun jij hier binnenkort ook weer eens een loopje posten.

Wat een heerlijk loopweer is het toch! Ik heb vanochtend een pittige intervaltraining gedaan en ga straks lekker chillen bij de schoonheidsspecialiste :D
M'n snelste was de laatste interval, 200 meter, die deed ik in 5:05 *\o/*

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 12:39

Sorry Germie maar je bent zelfs te langzaam voor de beginnersgroep. Je hebt het echt te hoog in je bol. Trouwens de huisvrouwen in mijn trainingsgroep, die lopen jou er allemaal lachend uit. En weet je waarom die dat doen? Omdat die wel het advies van de ervaren trainer serieus nemen en daardoor sneller zijn geworden. Zou je ook kunnen proberen.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 12:46

Tiggs bedankt voor de tip! Ik had contact met AV Gouda, maar zij doen niet meer aan start 2 run. Ik heb even gekeken bij AV Antilope, daar staat nog een linkje naar Start2run in september vorig jaar. Ik ga er wel eens een mailtje aan wagen, dank!
Die andere hardloopgroepen had ik ook gevonden maar dan moet ik iets meer ervaring hebben. Wel leuk voor de toekomst als ik het volhoud denk ik.
Jij trouwens ookal zo lekker in het zonnetje deze ochtend!