Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 10:32

secricible schreef:
Maar het lijkt me niet de bedoeling dat een regering gaat bepalen welke behandelingen mogen. En dus geeoon: alles dat medisch is, is essentieel. Klaar.

Tja dat gebeurde de vorige lockdown wel waar fysiotherapeuten niet door mochten werken

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 10:34

% besmettingen loopt in mijn regio wel op. Zit inmiddels rond de 14,8% geloof ik.

Aangezien de besmettingen soms onbekend zijn waar ze opgelopen zijn. En de kennelijk best flinke groep die pas de tweede keer positief getest wordt. En de grote groep die boodschappen laten bezorgen. Als je besmet bent en de boodschappen ontvangt. Ik moet de enkele keer dat ik het bestel nog pinnen aan de deur. Dat zullen mensen die besmet zijn ook doen vrees ik. Kan dat geen bron van virusoverdracht zijn die gemist wordt?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 10:37

lenaa_tje schreef:
Tja dat gebeurde de vorige lockdown wel waar fysiotherapeuten niet door mochten werken

En vond je dat dan goed of slecht?
Goed idee dat je naar de bouwmarkt kan maar niet naar de fysio?

Ik ga er vanuit dat mensen in zulke beroepen op zich weten hoe ze hygiene moeten handhaven (of ze dat doen is een ander verhaal).

Anoniem

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 10:39

Mijn fysio stond voor deze lockdown al helemaal ingepakt, schort, handschoenen, mondmasker..

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 10:40

Ik neem aan dat je meteen je handen wast na het pinnen?
Ik denk dat het moment van boodschappen aannemen en pinnen te kort is om überhaupt besmet te raken.
De bezorger is nog geen vijf minuten bij je aan de deur. Of net aan binnen.
Handen wassen en ventileren na zijn bezoek.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 10:44

lenaa_tje schreef:
secricible schreef:
Maar het lijkt me niet de bedoeling dat een regering gaat bepalen welke behandelingen mogen. En dus geeoon: alles dat medisch is, is essentieel. Klaar.

Ook toen mochten zij blijven werken, alleen bij bepaalde aandoeningen. De ernstige mochten wel komen. Degebe die kwamen voor oefeningen bijvoorbeeld niet. Ik mocht geen oefeningen komen doen, maar mocht wel behandeld worden. Wel met fysio volledig in schort, handschoenen en masker en maar een klein % van de normale patiënten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 10:48

lenaa_tje schreef:
secricible schreef:

En gelukkig kwam men daar van terug.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 10:53

Ik ga normaal gesproken naar de masseuse omdat zij mijn spieren goed onder handen kan nemen, nu uit nood uitgeweken naar een fysio.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 11:01

Komende maandag is in Duitsland een actie in de planning van de horeca onder #wirmachen auf
Inmiddels hebben zich daar blijkbaar meer europese landen bij aangesloten. Er dreigen boetes van 10.000 en gevangenisstraf. Ik ben een beetje nerveus voor zulke dingen, zoiets loopt makkelijk (geweldadig) uit de hand zoals in Frankrijk en Italie bijna de standaard geworden is.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 11:04

De laatste dagen heb ik zo het gevoel dat we in een film zitten. Zo eentje waar eerst alles nog even echt tot eem compleet dieptepunt komt en iedereen denkt “hoe kan dit nou nog goed komen?”, voor alles beter wordt. De rek is er zo uit voor iedereen, van werkende ouders tot zorgpersoneel tot horeca. En het enige lichtpuntje dat er lijkt te zijn zijn de vaccins, wat nog maanden gaat duren.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 11:06

Ik zie even geen lichtpuntjes hoor. Alleen persoonlijk, voel me weer fit :j . Dat is echt top. Maar ik heb weinig hoop op snelle versoepelingen. Ziet er echt slecht uit voor een groot aantal sectoren. In ons winkelcentrum zijn al ondernemers die moeten gaan stoppen. Hebben al aangegeven na de lockdown niet meer open te gaan.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 11:14

Op persoonlijk vlak wel lichtpuntjes, maar qua corona...

Ja, mijn moeder krijgt eind januari haar eerste enting. Dus dat is wel even spannend.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 11:15

Ik zie het inderdaad qua horeca en winkels wel de verkeerde kant opgaan. Er zullen er veel moeten stoppen ben ik bang, zo sneu.
Ik denk dat de scholen pas na de voorjaarsvakantie weer open gaan dus begin maart. En ik gok ook op 1 maart weer de winkels open en de horeca, of dat in etappes.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 11:20

Bij ons begint maandag de school gewoon weer.
De horeca en binnenvermaak blijft dicht. Verder is alles nog open.
Een zien wat het met de cijfers doet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 11:22

tienus63 schreef:
Ik neem aan dat je meteen je handen wast na het pinnen?
Ik denk dat het moment van boodschappen aannemen en pinnen te kort is om überhaupt besmet te raken.
De bezorger is nog geen vijf minuten bij je aan de deur. Of net aan binnen.
Handen wassen en ventileren na zijn bezoek.

Ik ben heel voorzichtig en bestel nauwelijks zo boodschappen maar ik weet ook dat anderen dat niet zijn. Pinding weet ik niet eens of die ontsmet wordt tussendoor. Ik kan me voorstellen dat je zo wel een onbekende keten van besmettingen kan veroorzaken. Zeker met die nieuwe engelse variant

Maar even inhaken op de winkels. Het is heel beroerd voor diegene die het niet redden en hun levenswerk en geld zien instorten. :(:) die zijn hun toekomst even kwijt. Dat vind ik echt afschuwelijk.

Maar voor een winkelstraat of de gemiddelde shopper of restaurant bezoeker zal het minder drama zijn. Mijn oude woonplaats was een komen en gaan van eetgelegenheden, snuisterij winkels, beautyshops enz ze starten en meest binnen een jaar of hooguit 2 jaar failliet omdat er domweg teveel concurrentie was. Financien niet op orde, geen vakkennis enz. Een horeca locatie heb ik in 13 jaar 8 zaken zien opstarten en weer verdwijnen. Corona zal hooguit dat proces versnellen. Hoe wreed en naar dat ook is. :(:) -O-
Laatst bijgewerkt door karuna op 08-01-21 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 11:25

Dat lijkt me echt te ver gezocht.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 11:28

En anders , zorg dat je contactloos gaat betalen .

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 11:29

karuna schreef:
Pinding weet ik niet eens of die ontsmet wordt tussendoor. Ik kan me voorstellen dat je zo wel een onbekende keten van besmettingen kan veroorzaken. Zeker met die nieuwe engelse variant

Hier in de buurt kan je in elke winkel een stokje nemen om de toetsen in te drukken. Na gebruik stokje in het bijbehorende vuilbakje.
Ook wordt contactloos betalen zovele mogelijk gepromoot.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 11:32

bigone schreef:
En anders , zorg dat je contactloos gaat betalen .

Dat bedrag kan je ook verhogen toch? Ik heb een max bedrag aan staan en af en toe tussendoor vraagt hij alsnog pincode, maar die max kan je zelf instellen toch?

Als je dan zo bang bent voor besmettinf via die knopjes dan verhoog je dat, trek je handschoenen aan of pak je iets waarmee je de toetsen kan indrukken.

Ik was gewoon mijn handen daarna.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 11:34

MyWishMax schreef:
Ook toen mochten zij blijven werken, alleen bij bepaalde aandoeningen. De ernstige mochten wel komen. Degebe die kwamen voor oefeningen bijvoorbeeld niet. Ik mocht geen oefeningen komen doen, maar mocht wel behandeld worden. Wel met fysio volledig in schort, handschoenen en masker en maar een klein % van de normale patiënten.

Voor sommige (nog best veel) mensen waren het ontbreken van die oefeningen ook de druppel. In de COPD revalidatie hebben we na de vorige lockdown echt vol gelegen met mensen die maanden niet mochten sporten onder begeleiding van de fysio. En thuis onderuit gegaan zijn. De longafdelingen lagen er vol mee, en ons reva centrum dus ook.

Tot zo ver de zin van begeleid sporten bij copd :Y)
En tot zover dat de overheid kan bepalen wat medisch zinnig is of niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 11:39

verootjoo schreef:
MyWishMax schreef:

Voor sommige (nog best veel) mensen waren het ontbreken van die oefeningen ook de druppel. In de COPD revalidatie hebben we na de vorige lockdown echt vol gelegen met mensen die maanden niet mochten sporten onder begeleiding van de fysio. En thuis onderuit gegaan zijn. De longafdelingen lagen er vol mee, en ons reva centrum dus ook.

Tot zo ver de zin van begeleid sporten bij copd :Y)
En tot zover dat de overheid kan bepalen wat medisch zinnig is of niet.

Ik kan ook niet zonder oefeningen, maar bij ons werd dat met videobellen gedaan. Maar goed, ik ben jong en handig met pc en kreeg een tas vol spullen van de fysio. Ik gok dat ik hele andere oefeningen moet doen als longpatienten, die veel makkelijker thuis te doen zijn. :j vooral spierkracht op hetzelfde niveau houden en minder conditie.

Gelukkig mag het nu wel, want het is inderdaad krom. En ik geloof best dat dat een groep is die daar toen heel hard door geraakt werden. Waren dat allemaal mensen die besmet geraakt waren bij jullie of ook degene die niet besmet weten?

En de overheid kan dat inderdaad niet zo goed bepalen, dus ik snap dat nu alles door mocht gaan qua medisch contactberoep.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 11:40

Sizzle schreef:
lenaa_tje schreef:

En vond je dat dan goed of slecht?
Goed idee dat je naar de bouwmarkt kan maar niet naar de fysio?

Ik ga er vanuit dat mensen in zulke beroepen op zich weten hoe ze hygiene moeten handhaven (of ze dat doen is een ander verhaal).

Helaas mogen de chiropractor en osteopaten nu niet door werken..... Ik ben daar best wel van afhankelijk. Ga elke 3 weken naar de chiropractor om een beetje normaal te kunnen functioneren. Zij had vanaf dag 1 al een heel streng protocol en ik heb me daar ook altijd veilig gevoeld. Wel erg jammer dat deze beroepen voor de overheid onder alternatief vallen en dus blijkbaar niet medisch noodzakelijk worden gevonden.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 11:46

MyWishMax schreef:
Dat bedrag kan je ook verhogen toch? Ik heb een max bedrag aan staan en af en toe tussendoor vraagt hij alsnog pincode, maar die max kan je zelf instellen toch?

Als je dan zo bang bent voor besmettinf via die knopjes dan verhoog je dat, trek je handschoenen aan of pak je iets waarmee je de toetsen kan indrukken.

Ik was gewoon mijn handen daarna.

Nee, dat kun je niet zelf verhogen. dat is verhoogd van 25 naar 50 euro: De limiet per transactie is verhoogd van € 25 naar € 50. Daar hoeft u niets voor te doen: het wordt automatisch aangepast en daarover ontvangt u geen mails of sms’jes. De limiet voor aaneengesloten contactloze betalingen is eerder al verhoogd van € 50 naar € 100.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... 2%AC%20100.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 12:19

mijn man scant een QR code als de boodschappen worden bezorgd, hij raakt het pinapparaat niet eens aan. De bezorger zet de boodschappen voor de voordeur en als hij weg is, zet mijn man het binnen. Ik kom niet aan de deur, want dat durf ik niet.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 13:27

karuna schreef:
% besmettingen loopt in mijn regio wel op. Zit inmiddels rond de 14,8% geloof ik.

Aangezien de besmettingen soms onbekend zijn waar ze opgelopen zijn. En de kennelijk best flinke groep die pas de tweede keer positief getest wordt. En de grote groep die boodschappen laten bezorgen. Als je besmet bent en de boodschappen ontvangt. Ik moet de enkele keer dat ik het bestel nog pinnen aan de deur. Dat zullen mensen die besmet zijn ook doen vrees ik. Kan dat geen bron van virusoverdracht zijn die gemist wordt?

Ik bestel , pin en was gelijk mn handen en mn pasje
Dan is er niet veel kans denk ik