De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 21:23

Besmettingen komen er nog genoeg. En merk ook dat elke dag 14.00 uur toch een spannend moment begint te worden. Hoop toch zo dat iedereen, jong en oud zijn verantwoording gaat nemen. Ben bang dat dat pas gaat gebeuren wanneer het gierend uit de klauwen loopt en er naast veel geïnfecteerden ook veel doden komen. Nog steeds de indruk dat er te veel mensen zijn die het wel mee vinden vallen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 21:30

DubbelDun schreef:
Italië heeft een prima gezondsheidszorg, maar ze kunnen het gewoon niet aan. Iets waar ze in NL ook bang voor zijn.
mysa schreef:
Er zijn wel veel meer hoogbejaarden. Er gaan daar tijdens griepepidemieën ook enorm veel ouderen dood.

Ongetwijfeld, maar er gaan momenteel net zoveel mensen ónder de 65 dood als er boven.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 21:32

Shaggy09 schreef:
Klopt, het is inderdaad waarschijnlijk dat er veel meer besmettingen zijn. Ik vind het wel zorgelijk dat we nu geen vat erop hebben.

Hier een (vrij pittig) artikel van iemand die allerlei wiskundige modellen loslaat op alle bekende gegevens.
Ik vind hem hier en daar wél wat kort door de bocht met zijn conclusies!! maar door de bank genomen klopt er ook best wel het een en ander wel.

Hij heeft onder andere 'leuke' berekeningen die kunnen aangeven hoe groot het werkelijke aantal gevallen is, ten opzichte van het bekende aantal.

En dat het bekende aantal altijd achterloopt bij de werkelijkheid.

Hij legt ook uit hoeveel verschil het kan maken als een land 1 dag eerder of later besluit alles dicht te gooien. (Die verschillen kunnen enorm zijn)

Voor de mensen die wat redelijk wiskundige dingen willen lezen:
Lees het wel kritisch, zoals gezegd is hij hier en daar erg kort door de bocht, of vergeet wat parameters

Maar toch interessant.

https://medium.com/@tomaspueyo/coronavi ... d3d9cd99ca

∆∆∆
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 11-03-20 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 21:32

moonsparkle schreef:
Eigenlijk gaat het dus nu al mis bij de gezondheidszorg door te korten. Het ziekenhuis in Rotterdam schrapt operaties omdat er een te kort is aan maskers en gazen. Ik heb geen idee hoe ze dat nu dan doen als uitstel van een operatie iemand zijn leven in gevaar kan brengen, of zouden ze nog bij andere ziekenhuizen terecht kunnen? Of laten ze die wel doorgaan?

Ze Gaan waarschijnlijk enkel de niet levensbedreigende uitstellen waar mogelijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 21:33

Zag ik nu net op het nieuws goed dat corona-patiënten in een Italiaans ziekenhuis op hun buik lagen ??

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 21:34

DubbelDun schreef:
DubbelDun schreef:
Italië heeft een prima gezondsheidszorg, maar ze kunnen het gewoon niet aan. Iets waar ze in NL ook bang voor zijn.
mysa schreef:
Er zijn wel veel meer hoogbejaarden. Er gaan daar tijdens griepepidemieën ook enorm veel ouderen dood.

Ongetwijfeld, maar er gaan momenteel net zoveel mensen ónder de 65 dood als er boven.

Niet waar, maar daarnaast: ook veel mensen onder de 65 zijn al ziek.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 21:34

DubbelDun schreef:
DubbelDun schreef:
mysa schreef:

Deden ze niet alleen nog mensen behandelen met de meeste overlevingskans?
Las ergens vanmiddag dat er vanuit China 1000 beademings apparaten en ander spul onderweg is naar Italie en ik hoop het maar, kunnen ze hard gebruiken zo te zien...

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 21:35

DubbelDun schreef:
Zag ik nu net op het nieuws goed dat corona-patiënten in een Italiaans ziekenhuis op hun buik lagen ??

Jup!

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 21:35

DubbelDun schreef:

Ja klopt. Dat schijnt te helpen. Maar weet niet zo goed waarom.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 21:36

bigone schreef:
Besmettingen komen er nog genoeg. En merk ook dat elke dag 14.00 uur toch een spannend moment begint te worden. Hoop toch zo dat iedereen, jong en oud zijn verantwoording gaat nemen. Ben bang dat dat pas gaat gebeuren wanneer het gierend uit de klauwen loopt en er naast veel geïnfecteerden ook veel doden komen. Nog steeds de indruk dat er te veel mensen zijn die het wel mee vinden vallen.

Ik hoorde vandaag een man wat geïrriteerd bij de supermarkt zeggen dat hij op zijn kamer moest blijven en dat zijn vrouw hem eten toe mocht schuiven, en dat hem dat te ver ging.

Geen idee of deze meneer Covid19 heeft (kan in mijn gemeente, er is een aantal gevallen bekend, theoretisch kan het uiteraard overal in NL)
Of dat deze meneer sprak vanuit een hypothetische situatie, dus wat áls hij het zou krijgen.

Stond geagiteerd met iemand anders te praten.

Hoe de situatie ook is, of deze meneer nu wel of geen Covid19 heeft, de manier van praten alleen al vond ik wat stuitend.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 21:37

raket schreef:
DubbelDun schreef:

Iets meer ruimte voor de longen en iets minder pijnlijk las ik.

Of het waar is weet ik niet, maar kan plausibel zijn.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 21:39

Ik had altijd begrepen dat een half zittende houding de meeste ruimte gaf.
Maar na complicaties na ingrepen aan mijn longen vroeg de longarts ook naar mijn slaaphouding. En hij was ook erg blij met mijn buikslapen.

Even opgezocht. Antonius ziekenhuis:
Het doel van buikligging is om de gaswisseling te verbeteren. De longen hebben aan de rugzijde een groter oppervlak dan aan de voorzijde, waardoor de doorbloeding beter is. Door de patiënt op de buik te draaien, gaat een deel van de longblaasjes weer open en kan de uitwisseling van zuurstof en koolstofdioxide beter plaatsvinden. Daarnaast kan opgehoopt slijm makkelijker weglopen bij een patiënt in buikligging.
Laatst bijgewerkt door raket op 11-03-20 21:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 21:40

DubbelDun schreef:

Ik zie NL ook niet echt in beweging komen wat dat betreft...
Ik heb vandaag eigen huisarts gebeld voor zo'n pneumokokkenprik (dat leek me nog enigszins zinvol) en de verpleeghuisarts van het huis waar mijn moeder zit. Mijn eigen huisarts(enpraktijk) heeft niet meer teruggebeld volgens afspraak; de verpleeghuisarts reageert niet op ingesproken bericht of sms (terwijl ik een bericht terug kreeg "stuur sms") Dus dat schiet op. Vrees dat "we aan de goden zijn overgeleverd".
Ik ga de begrafenispolis van mn moeder maar vast zoeken |(

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 21:40

Femke_Tweety schreef:
Shaggy09 schreef:
Klopt, het is inderdaad waarschijnlijk dat er veel meer besmettingen zijn. Ik vind het wel zorgelijk dat we nu geen vat erop hebben.

Hier een (vrij pittig) artikel van iemand die allerlei wiskundige modellen loslaat op alle bekende gegevens.
Ik vind hem hier en daar wél wat kort door de bocht met zijn conclusies!! maar door de bank genomen klopt er ook best wel het een en ander wel.

Hij heeft onder andere 'leuke' berekeningen die kunnen aangeven hoe groot het werkelijke aantal gevallen is, ten opzichte van het bekende aantal.

Hij legt ook uit hoeveel verschil het kan maken als een land 1 dag eerder of later besluit alles dicht te gooien. (Die verschillen kunnen enorm zijn)

Lees het wel kritisch, zoals gezegd is hij hier en daar erg kort door de bocht, of vergeet wat parameters

Maar toch interessant.

∆∆∆

Gelezen en hij concludeert dat er op elke dode 800 besmettingen zijn. En dat het gemiddeld 17 dagen duurt voor je van geïnfecteerd maar dood gaat. Dat zou dus betekenen dat wij 4000 besmettingen hebben en diegene die het eerst overleed 17 dagen ervoor al besmet was.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 21:41

Je kunt theoretisch het beste een milde variant krijgen. Dan mag je na 24 uur klachtenvrij weer alles doen. Of je moet niet getest worden, dan heb je ook geen restricties.

En ik denk dat velen het mogelijk al licht gehad hebben. Bij de meesten is het nog steeds gewoon mild. En dan heb je daarna weerstand er tegen. Tegenhouden ga je het toch niet.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 21:42

Dank jullie wel voor de virtuele knuffels en begrip. :+:

Ik merk dat ik angstig en gefrustreerd wordt door de laksheid en het gebrek aan voorbereiding van anderen. Mijn partner werkt binnen een grote (geestelijke) gezondheidsinstelling en er worden nauwelijks voorzorgsmaatregelen genomen binnen de afdeling waar hij werkt.

Ik heb het liefst dat partner vanuit thuis werkt (IT). Er is een dorp verder een koppel besmet geraakt en met een baan en werkplek waarin hij veel contact heeft met verschillende mensen en regelmatig met het OV naar Utrecht en Noord-Brabant moet (afgelopen maandag nog), maak ik me gewoon echt zorgen.

Als ik mijn angst uitspreek naar mijn partner toe, zegt hij 'ik vind ook dat je gelijk hebt, maar ja, jij denkt dat dat thuiswerken allemaal zo makkelijk gaat. Dat is aan de raad van bestuur, niet aan mij.'

Tsja..

Ik vind het gebrek aan controle en verantwoordelijkheid nemen (voor jezelf, maar óók voor de mensen om je heen!) heel erg lastig om mee om te gaan. Ik wil niet dat mijn dierbaren of mij iets overkomt, maar dat betekent dat anderen ook hun verantwoordelijkheid moeten nemen, IMO.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 21:44

raket schreef:
DubbelDun schreef:

Het doel van buikligging is om de gaswisseling te verbeteren. De longen hebben aan de rugzijde een groter oppervlak dan aan de voorzijde, waardoor de doorbloeding beter is. Door de patiënt op de buik te draaien, gaat een deel van de longblaasjes weer open en kan de uitwisseling van zuurstof en koolstofdioxide beter plaatsvinden. Daarnaast kan opgehoopt slijm makkelijker weglopen bij een patiënt in buikligging.

Toon minder
Buikligging is risicovol en wordt alleen toegepast als andere methoden om de patiënt te beademen niet effectief zijn gebleken. Het effect van buikligging is vooraf niet te voorspellen.

https://www.antoniusziekenhuis.nl/beade ... uikligging

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 21:45

germie schreef:
Je kunt theoretisch het beste een milde variant krijgen. Dan mag je na 24 uur klachtenvrij weer alles doen. Of je moet niet getest worden, dan heb je ook geen restricties.

En ik denk dat velen het mogelijk al licht gehad hebben. Bij de meesten is het nog steeds gewoon mild. En dan heb je daarna weerstand er tegen. Tegenhouden ga je het toch niet.

Germie, dat denk je dus verkeerd, al eerder uitgelegd dat het virus zich bij elke volgende patiënt muteert dus loop je over vier weken iemand tegen het lijf die Corona heeft dan is het niet helemaal hetzelfde en kun je het weer krijgen, waarschijnlijk niet al te heftig maar toch. Dat maakt het ook meteen zo moeilijk om een vaccin te maken.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 21:48

raket schreef:
Ik heb niet aan deurklinken, pinapparaten en dergelijke gelikt.

Ik moest meteen denken aan een filmpje op fb :')

Afbeelding

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 21:49

bigone schreef:
Femke_Tweety schreef:

Maar toch interessant.

∆∆∆

Gelezen en hij concludeert dat er op elke dode 800 besmettingen zijn. En dat het gemiddeld 17 dagen duurt voor je van geïnfecteerd maar dood gaat. Dat zou dus betekenen dat wij 4000 besmettingen hebben en diegene die het eerst overleed 17 dagen ervoor al besmet was.

Uitgaande van gemiddelden.

En van gelijke situaties als in zijn model.

Dan kan dat kloppen.

Zoals ik al aangaf is hij wat kort door de bocht her en der.

Maar hij heeft ook wel echt wat belangrijke punten.

Met name de (op basis van werkelijke, geteste! aantallen gemaakte) grafiek van hoeveel gevallen bekend waren in China en hoeveel er wérkelijk moeten zijn geweest op dat moment op basis van tests en 'hindsight' vind ik interessant.

En ook wat er gebeurde (met de wérkelijke aantallen, niet de op dat moment bevestigde) op het moment dat China het gebied serieus in lockdown zette.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 21:50

Aroha schreef:
Ik kwam vandaag langs een apotheek waar ze een pakje mondkapjes voor 100,- verkochten. :oo
Dit was in Amsterdam, 2 Franse toeristen spraken me aan en vertelde dat er in Parijs geen meer te krijgen waren en dat ze het dus toch maar hadden gekocht. Absurd!

Ja dat gebeurd. Kijk voor de gein maar eens op ebay voor de nutrilon. Gaat nog steeds voor een hoop centjes in de rondte.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 21:52

bigone schreef:
germie schreef:

Germie, dat denk je dus verkeerd, al eerder uitgelegd dat het virus zich bij elke volgende patiënt muteert dus loop je over vier weken iemand tegen het lijf die Corona heeft dan is het niet helemaal hetzelfde en kun je het weer krijgen, waarschijnlijk niet al te heftig maar toch. Dat maakt het ook meteen zo moeilijk om een vaccin te maken.

En dat niet al te heftig, daar gaat het om, dan ben je van het probleem af. Ze zeggen toch al dat 60 tot 80% het krijgt (afhankelijk van of je Trump of Merkel gelooft), dus dan kun je het beter z.s.m. laten gebeuren en dan kun je daarna weer verder tot de orde van de dag. Het inperken lukt immers toch al niet met al die verregaande maatregelen die er al zijn. Maar gelukkig mogen de mensen ook in Italie wel de straat op, maar niet samenscholen. Dus je kunt wel je hobby's uitoefenen. Dat is toch wel zeer belangrijk wil je een volksopstand vermijden. Maar ik moet nog zien of het helpt. En ga je dat maanden volhouden? Een maand is immers al enorm lang. En ja, de economie wordt zeker geraakt.
Ik denk dat je straks ook bedrijven gaat krijgen die denken dat ze niet meer zo afhankelijk van China willen zijn. Kan gunstig zijn, maar ook de prijzen omhoog drukken.
Laatst bijgewerkt door germie op 11-03-20 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 21:53

DubbelDun schreef:
DubbelDun schreef:
mysa schreef:

Vanmiddag nog een interview gelezen met een Italiaanse arts of authoriteit in de gezondheidszorg daar en die zei juist dat het vrijwel uitsluitend gaat om ouderen met een zwakke gezondheid.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 21:56

Inmiddels te horen gekregen dat mijn universiteit (Brussel) ook afstandsonderwijs gaat verplichten. Sowieso voor de lessen met +50 studenten (dit zijn de meeste). Hoe het precies zit met de werkcolleges weet ik niet. Als ik morgen niet meer informatie heb, gooi ik er een mailtje uit. Ik ben namelijk in Nederland dan, en als het even niet hoeft reis ik liever niet op en neer.

Zal wel lastig worden met sommige opdrachten. O.a. een radioshow waar het hele cijfer van afhangt. Stond 30 maart gepland, maar gaat neem ik aan niet door. Maar hoe ze die gaan vervangen, vraag ik me af. Hopelijk krijgen we snel meer info.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 21:57

germie schreef:
En ik denk dat velen het mogelijk al licht gehad hebben. Bij de meesten is het nog steeds gewoon mild.

Dat lijkt mij niet. Marie_Anne deelde al eerder vandaag een fijne link van de NOS. Sjaak de Gouw van de GGD aan het woord.
https://nos.nl/artikel/2326748-waarom-n ... virus.html

Hij wist te melden:

Citaat:
"Sinds begin februari wordt in 42 huisartsenpraktijken, verspreid over heel Nederland, iedereen met griep of luchtwegklachten getest op corona. Tot dusver heeft alleen een huisarts uit Eindhoven iemand positief getest.

"Dat geeft aan dat het virus nog niet vrij aan het circuleren is, en dat vinden wij prettig", zegt De Gouw. "Om die reden zien wij ook geen reden om in andere provincies dan Brabant, waar wel meer besmettingen met onbekende bron zijn, strengere maatregelen te nemen."