Hardlopen deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 15:46

Ik wil me ook graag weer melden hier! Een tijdje geleden ben ik weer begonnen met hardlopen, maar ik ben helaas weer uitgevallen omdat ik last kreeg van mijn schenen. Inmiddels zijn mijn nieuwe schoenen binnen en ga ik weer lekker aan de slag. Het doel is om tegen de herfst 10 km te kunnen lopen en met mijn collega's de estafette van de marathon van Eindhoven te kunnen lopen.
Daarnaast hebben we al een paar leuke lopen voor in de tussentijd gevonden om aan mee te doen.

Ik loop zelf voornamelijk in het bos en geef eigenlijk heel weinig om lopen op de weg, nu het weer langer licht is en mooier weer wordt is dat dus wel in mijn voordeel.

In de tussentijd heb ik wel regelmatig mee gelezen en ben ik onder de indruk van jullie prestaties, hopelijk kan ik dat over een hele poos ook zijn over mijn eigen prestaties haha.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 16:03

WB britt! Leuk, dan zie ik je in eindhoven! Ik ga daar oook de halve doen met een paar collega's!

Heb je lang last gehad van je schenen? Hopen dat het nu goed blijft gaan met nieuwe schoenen :) Moet je echt weer op nul beginnen?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 16:10

Mijn schenen zijn nog wel een paar weken flink gevoelig geweest als ik weer een stukje rende (in de bak tijdens de les bijvoorbeeld). Inmiddels heb ik daar geen last meer van gelukkig, tot ik zaterdag weer een poging heb gewaagd op mijn oude schoenen... Toen kreeg ik toch weer last van pijntjes en gevoelige plekken, en dat was al op zachte bodem in het bos. Dus deze schoenen ga ik niet meer gebruiken.
Mijn nieuwe schoenen ga ik vanavond uittesten!

Ook heb ik pas in de aanbieding op zalando-lounge nog een paar trailschoenen besteld die over een paar weken binnen komen, ben benieuwd of ik daar nou echt verschil mee merk tov mijn gewone hardloopschoenen.

Als er nog meer mensen mee gaan doen in Eindhoven kunnen we wel een boktmeeting houden :D

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 16:16

hahahaha ja leuk!!! Ik wil misschien (het idee is er, maar moet juridisch nog een hoop geregeld worden voordat het zover is) hardloop thirts gaan uitdelen van mn bedrijfje aan mensen die ik ken en meelopen!! als het lukt, krijgen jullie er eentje :D

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 16:17

Heb je speciale trailschoenen??
Ik heb er geen verstand van, maar ik begreep dat je voor bosondergrond andere schoenen moet hebben dan de harde weg.
Vrienden van mij lopen ook veel en die hebben 2 paar schoenen, een voor bos en ander voor verhard.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 16:18

Afbeelding

zorgt ervoor dat je meer grip hebt in bv gras en modder en niet weg zakt in mul zand. Echt super! Nadeel is dat er vrijwel niet mee kan rennen op harde ondergrond :(

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 16:23

Ja en de demping is ook anders begreep ik..... wat me ook logisch lijkt aangezien bosgrond van zichzelf toch meer verend is dan asfalt. Kan me voorstellen dat dat ook doorwerkt in je lijf.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 16:25

Trailschoenen hebben meer grip voor (modderige) bosgrond. Vaak hebben ze alleen wel wat minder demping dan wegschoenen.

Ik loop ook zoveel mogelijk in het bos (op de weg eerder last van pijntjes) maar ik loop gewoon op wegschoenen, dat is ook geen probleem. Andersom kan eigenlijk niet, trailschoenen slijten te hard op asfalt en geven te weinig demping.

Mij lijkt het ook zo leuk om een keer mee te doen met de bedrijvenestafette in Eindhoven. De keer dat ik mee kon doen was ik geblesseerd, een team van ons bedrijf heeft toen wel gewonnen. Daarna heeft de kans zich niet meer voorgedaan (oh afgelopen jaar was ik ook geblesseerd dus dat ging 'm toch niet worden, wat een rotsport eigenlijk, dat hardlopen).

Sorry, zie nu dat er al was geantwoord op de vraag over de trailschoenen.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 16:26

ligt ook aan je loopstyle, als je barefootrunning of poselopen doet heb je ook schoenen zonder demping. Die demping haal je uit de manier van bewegen en landen, vang je op door nooit met gestrekte benen te lopen zodat je doorveert, spieren goed aan te spannen, recht onder je lijf te landen zodat het minder is dan wanneer je voet voor de massa op de grond komt ed.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 16:40

Ja snap ik..... maar kan me voorstellen dat je ook teveel demping kan hebben..... dus als je op verende ondergrond gaat lopen met gewone hardloopschoenen. Dat het dus beter is om met minder demping in je schoenen te gaan lopen.
Boslopen lijkt me trouwens wel heel relaxed!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 16:54

klopt, dan gaat alle energie de grond in ipv naar voren :+

het is heel anders dan op de weg, begint al dat je voet-oog-coordinatie moet ontwikkelen omdat je anders non stop door je enkels gaat. Maar dan went heel snel!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 16:59

Persoonlijk vind ik het heerlijk om in het bos te lopen, ik pak ook altijd het liefste de kleine, smalle paadjes met laaghangende takken en bovenkomende wortels :+ Inderdaad goed naar de grond kijken en ruim voor je alles in de gaten houden.
Maar aangezien de marathon van Eindhoven bijvoorbeeld ook op het harde is moet ik daar toch ook af en toe op trainen ten slotte.

Dat natural running en barefootrunning is niks voor mij, sowieso zijn mijn voeten daar niet geschikt voor (dan sloop ik mijn enkels en knieën, ik overproneer vrij behoorlijk). Al is de techniek natuurlijk niet verkeerd, ik probeer er wel rekening mee te houden dat ik niet te grote passen neem en goed onder mijn lijf blijf lopen.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:03

Er deed er eentje mee op zn blote voeten afgelopen zondag bij de halve marathon.. kreeg al pijn in mn voeten bij het idee: 21Km over het asfalt rennen in de zon! :|

Ik zit nu bij een PT en daar leer ik om mn bovenlijf te planken tijdens het rennen, zodat ik meer coördinatie en balans heb en alle energie naar mn benen gaat (efficiënter lopen). Ik leer daar ook iedere week dat er spiergroepen zijn die ik gewoon niet gebruik, zoals een deel van mn beenspieren waardoor ik ook overproneer. Als je goed kijkt naa rjezelf terwijl je een oefening doet, schrik je hoe snel je houding soms is! Bij mij gaan mn knieën helemaal naar binnen alsof ik op mn paard zit :')

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:17

Wedstrijdlopers rennen toch ook weer met weinig demping Romyv? Maargoed, ik als beginneling heb zoveel mogelijk demping, op andere schoenen heb ik het gevoel niet vooruit te komen haha.

Ik zou ook best eens looples willen. Mijn voeten zwabberen een beetje en ik overproneer. Is dat met training te verminderen? Voorlopig alleen echt geen tijd voor lesjes.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 17:20

ja, maar dat leer je niet alleen met looples; ik doe daarvoor heel gericht krachttraining.. Maar loopscholing scheelt zoveel!!

Nee, ligt echt aan je looptechniek en stijl. Ik had voorheen ook extra demping, was zo aangemeten. Bleek heel slecht voor me te zijn, andere schoenen hebben veel minder dan gemiddelde demping en heb nooit zo fijn gelopen als nu. Het is zo persoonlijk :)

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 18:20

sandranbr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 18:46

Vanochtend voor het eerst 30 minuten aan 1 stuk gelopen,
Met een gemiddelde van 8 km/u

Had voor ik begon met lopen niet verwacht dat ik dit kon!! :)

Eindhoven is vanuit hier heel dicht bij, maar durf mezelf niet op te geven ..

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 19:03

Jawel joh, doen! De 6 km is heel leuk om te doen, hele gevarieerde groep en iedereen helpt elkaar. Als je echt ambitieus bent kun je ook de 21 doen natuurlijk :D

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 19:36

Pff ik vind het nogal wat, 5km in 4 weken!

Zaterdag begint m'n loopcursus, heb er zin in! Het is een beginnersklasje, maar toch heel geschikt denk ik voor mij om weer ff bij 0 te beginnen en mezelf niet weer kapot te lopen. Vooral goede techniek aanleren dus!

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 21:57

Lijkt me heel handig, zo'n loopcursus! Helaas heb ik er de tijd niet echt voor om op vaste tijden te gaan sporten
en zit dat hier niet echt in de buurt.
Ik heb net 4 km gelopen en wauw wat voelde het goed *\o/* Wel in 35 minuten, maar dat komt ook omdat
ik braaf de lessen van Evy volg. Soms moet ik 3 minuten wandelen en denk ik na een minuut van tja, ik kan
er eigenlijk wel weer tegenaan. :+ Maar dat zal vast iets te maken hebben met je hartslag die weer naar beneden moet ofzo, daar heb ik niet zoveel verstand van.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 22:32

Gewoon rustig die lessen van start to run afmaken en op een begeven moment kom je wel op het punt waar het voor jou ook zwaarder begint te worden.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 22:46

Dat had ik gister ook.... al vind ik het ook wel fijn dat het makkelijk gaat. Anders zou ik een beetje moedeloos worden denk ik. Nu heb ik juist zin in wat pittiger training.
Ik had 3km in 24min.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 11:34

Voor de mensen hier uit de regio, zondag is de Gulbergencross. Je kunt meedoen vanaf 2 km en is de Gulberg over (behoorlijk pittig voor zover ik kan zien op de website).
Misschien leuk om aan mee te doen? www.gulbergencross.nl

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 13:00

Zo poedersuiker dat die wedstrijden allemaal op zondag zijn. Kan dan steeds mijn paardrijles afzeggen en dat doe ik niet :n. Jammer.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 13:27

Kiwipitje schreef:
Zo poedersuiker dat die wedstrijden allemaal op zondag zijn. Kan dan steeds mijn paardrijles afzeggen en dat doe ik niet :n. Jammer.

Er zijn der ook op zaterdag maar idd aanzienlijk minder