fijne feestdagen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
its_daantjee schreef:ja, heb je gelijk in! en ik heb ook met mijn psych afgesproken dat zodra ik bel dat het foute boel is mag ik meteen terugkomem zodra ze een plekje vrij heeft.. dus ik word niet helemaal alleen in het diepe gegooid zegmaar.
Joolien schreef:En nog iets, wees neit zo streng voor jezelf. Wordt eens wat liever voor jezelf. Er is waarschijnlijk een reden dat dingen je niet lukken. Ipv boos op jezelf te zijn, ga eens uitzoeken waarom het niet lukt. Vaak als je weet waarom iets niet lukt, kun je er iets mee.
DezeNaam schreef:Omdat het zeer waarschijnlijk niet zal helpen met mijn stemmingswisselingen, dat is er natuurlijk ook niet de bedoeling van maar als ik me niet goed voel kan ik natuurlijk ook moeilijk dingen ondernemen..
DezeNaam schreef:Ik gedraag me net soms iets te 'goed' zeg maar, ben vaak gewoon veel te onzeker terwijl ik ook graag gewoon eens gek zou willen doen..
DezeNaam schreef:Terwijl ik wel weet dat ik op die fuif redelijk los ben gegaan, heb met anderen gedanst en ik heb er wel wat contacten gemaakt maar het is vooral vervelend dat ik ze niet kan behouden... Nu is die fuif wel elke maand natuurlijk en ze komen praktisch elke maand dus dan zie ik ze wel weer maar dat is natuurlijk enkel oppervlakkig contact. Ik zou hun soms gewoon beter willen leren kennen buiten de fuif maar ik denk niet dat zij dat willen. Tevens weet ik ook weer niet wat ik hun überhaubt te vertellen heb. x)
DezeNaam schreef:Dat moet ik inderdaad meer proberen Jolien... Ik probeer eigenlijk heel vaak gewoon de goede momenten in mijn hoofd te herhalen, maar het is gewoon alsof ik gewoon niet kan stoppen met erover na te denken, net precies dat ik het moment en de personen mis maar ze nooit meer terug kan krijgen naar mijn gevoel.. Het is gewoon zo verwarrend, want goede herinneringen zouden me blij moeten maken maar dat doen ze vaak echt niet, ik mis ze gewoon vreselijk. Daarom denk ik ook gewoon soms dat ik zou moeten stoppen dingen te doen die ik leuk vind en waarvan ik niet zeker ben dat ik ze ooit kan herbeleven, anders zit ik met de angst dat ik het niet meer kan krijgen.
DezeNaam schreef:Hoe gaat het hier ondertussen?
Komende woensdag gaat mijn groepstherapie rond sociale vaardigheden starten. Ben aan de ene kant wel benieuwd, anderzijds ook wel wat zenuwachtig maar ik vrees vooral gewoon dat het niet zal helpen.. Heb al vaak van de psycholoog te horen gekregen 'Zo weten jullie dat je niet de enigste bent.' Maar ik weet dat ik niet de enigste ben en ik denk gewoon niet dat dat helpt..
Gisteren was ik ook naar een fuif gegaan en ik heb me echt geamuseerd, soms tussendoor wel even wat down momentjes maar dat ben ik ondertussen gewoon. Alleen de dag erna is iedere keer weer een hel, ik word wakker en met het gevoel dat ik zelfmoord moet plegen.. Het is precies dat sociale gelegenheden me keer op keer weer slopen, ik heb dan ook schrik dat het de laatste keer is dat ik plezier maak, alsof ik nooit meer iemand anders zal leren kennen... Ik weet dat het niet zo is, maar ik kan gewoon niks tegen het gevoel doen, net alsof ik alles verpest heb./=
Joolien schreef:Ik verwacht natuurlijk niet dat ik er ongelooflijk gelukkig van word, soms word ik er wel heel gelukkig van maar ik blijf er dus inderdaad veel te lang over nadenken heb ik het gevoel.. Alsof dat kleine moment mijn hele wereld is die op instorten staat, ik denk dat het gewoon puur de angst is van wat anderen denken en wat er nog gaat komen (wat ik dus zei van of ik het ooit nog wel zo leuk zou hebben etc.) Ik ga er inderdaad redelijk in op detail, ik blijf de kleinste dingen continu weer afspelen in mijn hoofd, zowel positieve als negatieve dingen. (Hoewel er niet veel negatieve waren behalve dat ik soms gewoon stik jaloers ben.Maar wat verwacht je dan van jezelf op het moment dat je die gedachtes herhaalt? Ik herhaal ook wel eens gedachten, maar dan heb ik niet het idee dat ik daar gierend blij van moet worden. Misschien is het onrealistisch wat je van jezelf vraagt? En ga je niet teveel in op details? Ga eens wat globaler terug kijken naar de avond van gisteren? Je hebt plezier gehad? Prima, leuk! En weer door!
Zal ik zeker eens opzoeken, dankje.Citaat:Misschien kun je eens kijken voor de mindfulness bodyscan. Deze helpt mij bijv heel goed bij het 'uit zetten' van mijn hoofd. Ik kan dit inmiddels ook zonder bodyscan, ik heb geleerd controle te krijgen over mijn gedachten.
Ook nog eens goed om je gedachten te rationaliseren. 'Wat denk ik op dit moment?' 'Is deze gedachte reëel?' 'Niet? Wat voor gedachte kan ik daarvoor in de plaats stellen?'
Je kunt leren om baas te worden over je eigen gedachten, en misschien is dat wel wat in je therapie gaat gebeuren. Maar bovenstaande vragen kun je jezelf nu ook al stellen, dat helpt soms echt wel. Want uiteindelijk zijn je gedachtes van jou.