Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 12:02

Suliko, hormonen hebben wel degelijk invloed op je prestaties enzo. Maartje van Gestel heeft er een heel boek over geschreven :j

Puera, de marathon in Sneek heb ik ook wel eens bekeken, maar zag dus heel erg op tegen het starten in de avond.
Tot nu toe maar 1x gedaan voor een 5 km wedstrijd.
Ben dus ook heel benieuwd hoe de night trail bij de KvS gaat. :+

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 12:05

germie schreef:
Sneek is toch een wandelmarathon? Daar zag ik wat van voorbij komen ergens op facebook. Of is er ook nog een hardloopversie van?

Ze hebben zowel wandelen als hardlopen. Allemaal op dezelfde dag. :j

Enerzijds is starten op de avond nadelig maar je loopt niet op het warmste van de dag.
Overdag starten de wandelaars dus het is deels ook een logistieke keuze, denk ik.

Hoeveel km is die nachttrail, Sherivey?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 12:28

18 km, dus iets behapbaarder dan een marathon :)
Wel in de heuvels, dus zal zeker pittig worden.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 12:29

Oh wat gaaf!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-25 12:53

Suliko de ultra in Wales is op 27 juli.

Een wedstrijd in de avond vind ik echt niet fijn, een marathon in de avond lijkt me helemaal niet prettig. Maar ik ben dan ook een ochtendmens, misschien scheelt dat.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 12:58

Sherivey schreef:
18 km, dus iets behapbaarder dan een marathon :)
Wel in de heuvels, dus zal zeker pittig worden.

Ik vind om eerlijk te zijn alles tot de halve prima behapbaar, en daarna wordt het me eigenlijk te ver. Want dan moet je er echt voor trainen en dat kost ook tijd. Je kunt eventueel nog een keer een halve lopen op een avond, dat is 3 uur. Maar dat doe je niet als je naar 32km moet en je dus 5 uur onderweg bent.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 13:02

Wat is er mis met ergens voor moeten trainen? :')

Het hele leuke van een marathon is het traject er naartoe.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 13:25

Sherivey schreef:
Wat is er mis met ergens voor moeten trainen? :')

Het hele leuke van een marathon is het traject er naartoe.

Nou, in de winter vind ik het echt te lang hoor. Dat komt ook omdat ik dus 's avonds moet trainen en dan is het donker. En voor de lange runs heb ik echt moeten zoeken naar een moment in het weekend waarop het kon om maar niet te veel in het donker te lopen. Dus ik kan niet zeggen dat het traject naar een marathon leuk is. Ik heb het schema nu bijna afgerond en tja, waar voor? Ga ik echt een keer een poging wagen om dus die 42.2 te lopen? Ik vond die 2 keer 32km zo zwaar dat ik me echt afvraag of ik er nog wel 10 bij kan doen. Ik heb gewoon 7 uur nodig en dan heb je al geen mogelijkheden om het op een leuke officiele manier te doen. Dat is gewoon enorm jammer.
Ik had nog meegekund naar Londen, maar dat kost gewoon 2250 euro voor 4 dagen en dat vind ik een meer dan belachelijke prijs (je moest dan dus het hele pakket afnemen). In Amerika zijn veel marathons waar je er gewoon 7 uur of langer over mag doen. Maar dat is weer zo ver weg en dus ook kostbaar.

Maar waar ik wel heel trots op ben is dus dat het me gewoon in m'n EENTJE, zonder steun van iemand of een trainer gelukt is om zo'n schema af te werken. Het betekent dat ik dus echt enorm kan afzien. *\o/* En dan ook nog in de donkere maanden die sowieso minder leuk zijn om in te lopen.

Maar door dat opruimen zondag terwijl ik notabene nog ruim binnen de tijd was ben ik ook weer enorm onzeker geworden. Alsof langzame lopers niet belangrijk zijn. Maar ik train inmiddels al weer 2.5 jaar en word gewoon niet meer sneller. Ben dus echt bang dat ik mijn 45-49 minuten op de 10km van vroeger definitief moet omruilen voor 80-90 minuten. Heel soms zijn er opties om als 'voetganger' gewoon een marathon uit te lopen en gewoon je medaille te krijgen (al lijken die er weer niet in Nederland te zijn). Dan weet ik dat ik dus het laatste uur zonder verzorging zit, dat weet ik van te voren, dus is niet erg. Maar als je dan zeg maar na 7 uur aankomt en er zelfs niemand meer is om nog even je die medaille te overhandigen terwijl er gezegd is dat je ook na de tijdslimiet nog een medaille krijgt. Dat soort beelden gaan er dan door me heen. Ik heb ook al meegemaakt dat ik zo'n evenement gevolgd heb en dat de tekst ineens aangepast wordt en dat er dan expliciet vermeld staat dat langer lopen niet meer kan terwijl dat eerst wel kon. En dan heb je wel je geld al uitgegeven voor een startbewijs, dan moet de organisatie zich ook houden aan de voorwaarden voor degenen die nog onder de oude voorwaarden ingeschreven hebben. Die mogen dan wel uitlopen zou je zeggen, want anders is het zeer unfair voor de langzame lopers. Maar zo zou ik dus niet ruim van te voren iets op durven geven. Veel te bang dat ik dan die medaille misloop of opeens net het laatste stukje niet meer kan lopen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 13:29

En dit is dan je hobby? :n

Tuurlijk, een keer afzien tijdens een training heeft iedereen.
Maar bij mij is de regel dat als ik 3 trainingen achter elkaar echt afzie/ met tegenzin loop, ik mezelf de vraag stel waar de hel ik mee bezig ben...

Precies om die reden ben ik anderhalf jaar geleden gestopt met de training naar Berlijn.
Mn lichaam had het zwaar, mn kop had het zwaarder en ik had er geen plezier in.

Geen enkele medaille is het me waard om daar doorheen te gaan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 13:38

Sherivey schreef:
En dit is dan je hobby? :n

Tuurlijk, een keer afzien tijdens een training heeft iedereen.
Maar bij mij is de regel dat als ik 3 trainingen achter elkaar echt afzie/ met tegenzin loop, ik mezelf de vraag stel waar de hel ik mee bezig ben...

Precies om die reden ben ik anderhalf jaar geleden gestopt met de training naar Berlijn.
Mn lichaam had het zwaar, mn kop had het zwaarder en ik had er geen plezier in.

Geen enkele medaille is het me waard om daar doorheen te gaan.

Ik wil dus gewoon 1 keer in m'n leven een marathon lopen. Maar geen idee wanneer het gaat lukken.
Ik weet nu door aan zo'n schema te beginnen wel dat een schema volgen in ieder geval lukt en dat zelfs zonder trainer, ook al vond ik het echt niet leuk. Maar ik weet nu ook dat ik eigenlijk bij marathons meer een najaars-, of wintermarathon persoon ben. Want dan kan ik in in de betere periode trainen. Ik heb de marathon toegevoegd aan m'n bucketlist omdat ik ook nooit verwacht had dat na die hondenbeet de halve er in zou zitten. En dat is ook gelukt. Dus nu wil ik gewoon het rijtje een keer compleet maken. En als het gelukt is, dan denk ik niet dat ik het ooit weer doe, haha.
Ik vind lange trailruns zonder tijdsdruk leuk ben ik achter, en op de weg vind ik 10km eigenlijk wel genoeg. Maar er zijn een paar halven die ik ook graag wil lopen.
Maar goed, dat schema volgen is dus voor mij ook een ontdekkingsreis geweest. En daar heb ik ook weer van geleerd. Nu alleen nog het einddoel halen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-25 13:46

De weg naar een (trail)marathon is inderdaad het leukst! Sowieso hou ik erg van de lange duurlopen. Ik geniet enorm van de weekenden waarin mijn vriend en ik samen ergens heengaan om een lange afstand te lopen, liefst in een nieuwe omgeving. En natuurlijk zie ik dan ook af, maar dat weet je van tevoren en 90% van de tijd is het meestal gewoon genieten.
No pain, no gain!

En lopen in de winter en in het donker vind ik ook heel fijn. Ik baal dat het komend weekend al zo warm wordt opeens.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 13:49

Als je alleen maar lamge afstanden loopt ga je ook nooit sneller worden.
Zoals ik enkele pagina's terug zei; ik loop nu sinds de kerstvakantie bewust trainingen van Garmin en dan loop ik 2x in de week sprint- of tempotrainingen en ik ben nu al, na 2,5 maand, aanzienlijk vlotter gaan lopen.
Schuif de marathon eens een eind voor je uit en ga eens gericht investeren in je lopen en je verbeteren. En kijk dan volgend kalanderjaar eens hoe het gaat, hoe je verbetert bent en of je dan de lange afstanden weer wil oppakken.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 13:56

Ik doe juist nu heel weinig tempowerk.
Focus ligt hier meer op sterker worden en langer kunnen lopen op makkelijk tempo. :)

Dus hier lekker op cruise-tempo, beetje bij beetje meer heuvelwerk toevoegen en 1x per week misschien wat tempowerk.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 14:08

Goof schreef:
Als je alleen maar lamge afstanden loopt ga je ook nooit sneller worden.
Zoals ik enkele pagina's terug zei; ik loop nu sinds de kerstvakantie bewust trainingen van Garmin en dan loop ik 2x in de week sprint- of tempotrainingen en ik ben nu al, na 2,5 maand, aanzienlijk vlotter gaan lopen.
Schuif de marathon eens een eind voor je uit en ga eens gericht investeren in je lopen en je verbeteren. En kijk dan volgend kalanderjaar eens hoe het gaat, hoe je verbetert bent en of je dan de lange afstanden weer wil oppakken.

Ik heb een jaar lang garmin suggesties gedaan. En was toe aan wat nieuws, dus werd het Jeff voor de halve en nu dus weer wat nieuws. Maar sneller ben ik nooit echt geworden. Dat heeft bij mij niets met lange afstanden te maken, maar met niet kunne sprinten. Hoewel ik af en toe wat meepak tegenwoordig en dan de pijn achteraf meevalt. Dus op zich zit er nog wel verbetering in.

Ik blijf nog even kijken hoe de lange afstanden gaan en anders is het gewoon deze zomer 10-21km doen. Dat is sowieso het plan na het lopen van een hele.

Die 32km laatst in de sneeuw in het bos vond ik overigens wel leuk hoor. Dat was wel zwaar, wel spierpijn gehad, maar toch liep ik wel lekker.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-25 15:14

Je hoeft ook niet te sprinten, je kunt ook tempoblokken lopen waarbij je niet sprint maar wel tempo maakt.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 16:18

Zo weer terug van de arts.
Gelukkig kan ik alles nalezen want in 15 min verteld hij zoveel, en hij zet ook m’n bekken nog even recht. :')

Hij was aardig positief, Rotterdam moet lukken. Ik mag vrijdag weer lopen want nu moet het even herstellen.
Over een week mag ik 1x 75 min lopen, de andere 2x dan 45 min. De week erna 90 en de week daarna 2h15.
Dat is nog geen marathon maar wel over de helft denk ik dan maar.

Het versnellen mag, maar niet zo snel als ik deed. Moet mn easy runs op 6:30 doen, deed ik gelukkig al. M’n snellere lopen op 6:00, en als ik 1000 meter doe mag dat op 5:45. 200 meter op 5:20. Maar voor nu nog niet die korte intervallen.
Daar heb ik het volgens mij ook stuk meegemaakt.

Ik vind het trainen er naartoe ook leuk. De lange duurloop vind ik ook leuk, maar ook de tempo loopjes en interval loopjes. Juist die afwisseling houdt het leuk.

Ik heb vanochtend een easy run gedaan, 5km. Wist dat ik na vanmiddag even niet mocht lopen. Liep zelfs grotendeels in zone 2!

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Samantha_ op 05-03-25 16:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 16:20

Supervixen schreef:
Je hoeft ook niet te sprinten, je kunt ook tempoblokken lopen waarbij je niet sprint maar wel tempo maakt.

Gelukkig maar, anders zou ik het met tempoblokken van 1/2/3 km toch erg zwaar krijgen :))

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 17:30

Mag ik heel stiekem om het hoekje komen met een vraag? Ik zie hier zoveel enthousiastelingen, wellicht dat jullie mij kunnen helpen.

Enkele jaren geleden dacht ik dat hardlopen wel iets voor mij zou zijn. Ik heb mijzelf toen opgegeven bij een loop van 5 kilometer, waarbij je de 12 weken ervoor helemaal werd meegenomen met training naar die 5. 2x thuis lopen, en 1x per week in het groepje. Het trainen met de loopgroep vond ik echt heel leuk, maar mezelf doordeweeks het huis uit sleuren voor de trainingen zelf vond ik maar lastig. Ik zat erg in mijn hoofd, begon al met getver en aftellen tot de kilometers.
Na de 5 kilometer loop ben ik nog zeker een jaar aangehaakt gebleven bij de loopgroep, dit vond ik echt heel leuk en gezellig. Maar zelf trainen? Ik kom maar niet in de flow, ondanks dat ik zo stik jaloers ben op de mensen die na werk alles heerlijk van zich af kunnen lopen, dat zou ik zo graag willen.
Na 1.5 jaar bikkelen ben ik er toch mee gestopt met het idee, hardlopen is niets voor mij.

Maar toch.. nog steeds jaloers als ik mensen na werk of in het weekend zie lopen, het lijkt me zo heerlijk. Mijn vriend loopt een paar keer per week en ook wat langere afstanden, vriendinnen lopen en altijd ben ik zo jaloers.
Er is niemand die mijn tempo loopt helaas waar ik bij zou aan kunnen haken.

Nu ben ik inmiddels ook onder behandeling bij een psycholoog, waardoor ik denk dat ik met hardlopen uiteindelijk minder in mijn hoofd ga zitten, dat zat mij altijd dwars voor mijn gevoel.
Maar dan, waar begin ik?
Ik zou het echt ideaal vinden om weer zo met een beginners groepje te beginnen met na bijvoorbeeld 10 a 12 weken een 5 kilometer loop. Helaas kan ik dit soort groepjes alleen vinden in steden verderop, waardoor ik steeds eerst 25 minuten met de auto moet rijden voor de wekelijkse training, dit vind ik niet zo handig. Daarnaast wonen de mensen van het groepje dan te ver weg om eventueel doordeweeks samen nog een keer te lopen.
Ik ben echt een weekdiertje en sjaak afhaak, waardoor ik bang ben dat als ik dat leuke groepje en de loop niet heb, dat ik dan al heel snel weer stop onder het mom, zie je wel het lukt me niet. Zeker in het begin heb ik denk ik de druk en motivatie van de groep nodig. Ik wil toch weer kijken of ik voorbij dat getver gevoel kom, want het lijkt me zo fijn om te kunnen. Thuiskomen, schoenen aan en naar buiten.
Hebben jullie nog tips waar ik eventueel kan kijken naar begin groepjes? Ben ik misschien gewoon te vroeg voor eventueel voorjaars starters? Nog andere tips om mee te nemen?

Alvast heel erg bedankt als er iemand de moeite zou willen nemen om te antwoorden (en anders snap ik uiteraard dat ik heel erg inbreek in jullie geklets)

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 18:13

O lastig zeg.
Ik denk dat het voor jou wel belangrijk is een groep te vinden ja, of is een atletiek vereniging niks? Daar hebben ze ook loop groepen?
Of een vriendin of buurvrouw die ook loopt?

SulikoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 20:05

Haha ja, theekransloopje, zo ben ik de loopjes gaan noemen met vrienden die totaal niet gaan om tempo of afstand of iets, maar gewoon lekker op ons gemak lopen en kletsen.

Sherivey, jaa ik weet dat hormonen/menstruatie invloed heeft! Maar ik had het door anticonceptie al heel lang zelf niet meer ervaren en ben vooral verbaasd dat er nog steeds mensen/mannen zijn die denken dat het geen/weinig invloed heeft. :+

Puera, oef, een marathon in de avond zou ik ook wel moeite mee hebben, zou ik heel de dag niet weten wat te doen en eten, de ochtend is simpeler te managen, zeg maar. Maar wel fijn dat de temperatuur dan waarschijnlijk meevalt.

Germie, je hebt zeker doorzettingsvermogen! Ik hoop vooral dat als je die marathon eenmaal voltooid hebt je ook op een leuke manier progressie kan gaan maken. Afzien hoort er absoluut bij, ik ben helemaal fan van 'type 2 fun', maar het moet wel leuk blijven en mentaal zoveel weerstand ervaren en dat het grootste gedeelte niet fijn/comfortabel voelt, zou voor mij in ieder geval een signaal zijn dat er iets niet goed gaat. Maar goed, hopelijk kan je de focus verleggen zodra je je begeerde doel van de marathon hebt behaald. En om sneller te worden hoef je echt niet te kunnen sprinten, er zit een wereld aan tempo's tussen sprinten en je huidige tempo die werken bij intervallen en tempoblokken.

Samantha, dat klinkt positief! Fijn ook dat je duidelijke richtlijnen hebt om mee te werken.

Muppetmayo, welkom! Poeh, lastig, vooral als je het al 1,5 jaar een kans hebt gegeven. Je zou inderdaad kunnen kijken naar een atletiekvereniging of googlen op loopgroepen, er zijn volgens mij best veel loopgroepen die standaard een rondje lopen van verschillende afstanden en tempo's, dus zonder per se ergens naartoe te werken, maar waar je dan wel vaste trainingen uithaalt. En ik ken je gevoel wel hoor, die heb ik ook gehad in meerdere opbouwfases en eerst ging het hardlopen bij mij ook in periodes wel en niet. Maar uiteindelijk toen ik conditioneel steeds sterker werd, ging het echt meer vanzelf en het duurde best lang, maar uiteindelijk kwamen ook de leuke hormoontjes vrij waardoor mijn hele gemoedstoestand verandert en ik opeens dansjes sta te doen in de keuken. :') En ja, ik kan het nog steeds wel eens moeilijk hebben om de deur uit te gaan bij lange en vermoeiende dagen (wel steeds minder, eigenlijk amper nog), maar dan is het toch gewoon doen en me houden aan de afspraken die ik met mezelf maak en vooral ook focussen op wat het me brengt: fijn gevoel, voldoening, minder stress, in het moment zijn, conditie, gezondheid, etc. Maar het klinkt eigenlijk vooral alsof je jezelf heel erg in de weg zit met je mindset, je gaat er bij voorbaat al van uit dat je het niet vol gaat houden of afhaakt als er geen externe factoren zijn. En een beetje bot, maar in het begin denken dat het met een groep werkt en je het daarna zelf oppakt, helaas werkt een brein niet zo. Die vertaalslag maken naar een andere situatie is echt lastig en eigenlijk begin je dan weer van voor af aan. Heb je geprobeerd met vaste momenten in de week te werken? In de ochtend of avond ervoor al de spullen klaar te leggen op een duidelijk zichtbare plek? Een schema ergens op te hangen wat je kan afstrepen? Een evenement plannen om naartoe te werken?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-25 20:16

Muppetmayo loop je ook met muziek of een podcast? Dat kan misschien helpend zijn?
Kun je niet op facebook (of ergens anders) een oproepje doen waarbij je mensen uit de buurt vraagt of die mee kunnen lopen?

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 20:20

Even geen echt inhoudelijke bijleespost, er is zoveel geschreven :wow:

Allereerst: Iris, gefeliciteerd met de geboorte van Sander, heel veel geluk toegewenst met je gezinnetje :+:

Nuchter lopen: Ik wandel veelal nuchter en het bevalt me prima. Vaak mijn eerste pauze ergens tussen de 8 en 15km ergens. Heb nu wel mijn sportdrank met koolhydraten die heel erg goed bevalt en elke kilometer neem ik één of enkele slokken.

Ik heb prachtige foto's voorbij zien komen <3

Heb maandag voor het eerst 6min 'hard'gelopen *\o/*! Dit is ook de eerste keer in de opbouw sinds deze zomer, dat ik aan week 5 begonnen ben, ondanks dat dit mijn eigen opbouwschema is en niet Evy.
De atletiekvereniging hier in het dorp biedt een startcursus aan... Maar dat is inclusief de zondagen en nope.... Dat is mijn wandeldag :'), dus lekker zelf doorgaan.

Dit was van maandag:
Afbeelding
Afbeelding
Uitvoeringsscore: 94% *\o/*

Vandaag was het natuurlijk heerlijk weer en besloot ik kort-kort te gaan :j . Misschien een fractie fris toen ik vertrok, maar echt prima te doen +:)+ .
Vandaag een beetje gespeeld met tempo binnen mijn zone.... Maar mijn onderbeen vindt dat niet het meest grappige.... Dus vrijdag maar weer braaf niet doen :=
Afbeelding
Afbeelding
Uitvoeringsscore vandaag: 97% :wow:

Ik vind het nog steeds verbazingwekkend dat ik regelmatig binnen of rond een minuut weer terug in zone 2 ben. Vandaag ook mijn schema eens besproken met een collega, die loopt niet hard, maar sport veel en vond het gedegen klinken.

De komende dagen ga ik lekker wandelen, waarschijnlijk rond de 25km/dag. Zaterdag staat er 35km gepland. Eens kijken hoe mijn lichaam reageert op weer eens 4 dagen achter elkaar.

En ondanks alles wil ik vrijdag wel mijn opbouwrondje weer maken, want ik wil gewoon echt doorzetten nu. Ik ben elke keer ook wel een beetje verbaasd dat ik het jammer vindt als ik in mijn laatste blokje zit, omdat het lekker gaat.

Trainingsstatus nog steeds productief. Hoop echt dat ik hem productief kan houden tot mijn blokje 'aanhouden' weg is :')

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 09:14

Hier vanochtend weer een rondje geweest. Was kouddd! :brr:
Dus vanzelfsprekend duurde het ook ff voor ik op gang was. :')

Ik deed een piramidetraining, maar kreeg niet veel tempo in de benen.
Wel heel mooi om het licht te zien worden. :j

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 09:44

Bedankt voor jullie berichtjes, erg lief dat jullie de moeite nemen om te antwoorden!

Even kort wat vragen beantwoorden :)

Allereerst wel fijn om te horen dat er meer door die fases zijn gegaan!
Bij ons in de buurt zijn er wel loopgroepjes, maar vanaf 5 of 10 kilometer. Ik ben al blij als ik de 500 meter haal met mijn conditie momenteel denk ik :')
Er is inderdaad wel een atletiekvereniging met een hardloop avond, alleen ik denk niet dat die training (op dit moment) bij mij past. Iedereen loopt in eigen tempo zijn rondjes, en af en toe roept een trainer iets kleins toe. Daarnaast ben ik iemand die heel snel gaat vergelijken, oh iedereen gaat harder -O- Ondanks dat ik ergens weet dat die mensen dan al veel langer lopen. Dat had ik in een beginnersgroepje minder ondanks dat ik zeker niet de snelste ben.

Suliko wat een leuk woord theekransloopje :D Het klopt helemaal wat je zegt, het is de mindset en mijn hoofd die met me op de loop ( :') ) gaat. Met een loopgroepje heb ik meer afleiding van mijn hoofd, ik dacht dat helpt dan sowieso mee. En dan helemaal met een evenement als stok achter de deur. De reden dat ik het nu nog een keer wil proberen is dat ik nu ook medicijnen gebruik, en ik met andere sporten nu ook ineens merk dat het makkelijker gaat omdat ik rustiger ben in mijn hoofd op de 1 of andere manier. Ik dacht, dan is dit het moment om het nogmaals te proberen :D
Het worden sowieso vaste momenten in de week, niet op alle dagen zijn werk/paarden/sporten makkelijk te combineren helaas. Bedankt voor het meedenken, ik heb er zeker iets aan :)

Samantha een vriendin of buurvrouw zou ideaal zijn inderdaad. Helaas lopen zij al veel verder en sneller en merk ik dat ik dat lastig vind om voor hun dan een wandel rondje in te plannen. Vorige keer heb ik dat ook met mijn vriend samen gedaan. Ik ging half dood met mijn training, rode kop, puffen, hijgen, het hele pakket, en dan huppelde mijn vriend er achteraan :') Hij ging daarna zijn training doen en liep dus niet alleen voor mij, ik was het warming up rondje. Ik merkte dat dat een soort van frustreerde, ondanks dat ik weet dat hij al jaren loopt. Vandaar dat ik aan het zoeken ben naar iemand die ook begint.

Supervixen daar zeg je wat! Ik luister wel altijd muziek, maar een podcast zou wellicht een heel goed alternatief zijn. Dan ben ik afgeleid doordat ik actief luister, dat is wellicht een hele goede optie, dankjewel!

Danseresje respect voor de afstanden die je loopt! En wat goed dat het hardlopen ook zo vooruit gaat!

Sherivey in de ochtend al een rondje, bikkel! Wat een mooie foto ook!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 10:22

Ahhh Sv weer een weekend weg geboekt. Heerlijk <3

Puera toch wel lekker zo even met groepje. Starten in de avond lijkt me wel lastig ja. Nu ben ik een avondmens dus ik zou er wel voor open staan denk ik.

Wow wel heel duidelijk zo Suliko. Maar wel echt vol omhoog nu! Heerlijk.

As je het trainen naar een evenement niet leuk vind, moet je er simpelweg niet aan meedoen. Dat is iets anders als dat je moet afzien in je trainingen om het te halen. Maar goed dat is mijn mening.
En idd, interval en tempo lopen zijn zeer cruciaal in een trainingschema.

Wat een goed nieuws Samantha! En met 06:00 per uur kun je ook prima een marathon lopen natuurlijk *\o/* .

muppetmayo even korte reactie. De eerste weken van hardlopen is gewoon lastig. Je moet er echt beetje inkomen. Evt toch weer groepje zoeken en dan 1 training alleen lopen met evt podcast of muziek zou kunnen helpen.

Danseresje 4 dagen wandelen, heerlijk. Hoe combineer je dit me je werk eigenlijk?

Sherivey brrr ja het fris vanmorgen. Wel lekker even gelopen.

Mijn hrv is al de hele week oranje. Dus niet vol in het rood maar wel onbalans. Afgelopen zondag voelde het best heel pittig. Gister voelde ik me wel weer wat beter, veel gedaan in de tuin en wel naar bootcamp geweest. Voel me gewoon moe en niet helemaal fit.
Zondag heb ik een trainingsloop staan van 32km. Die wil ik wel persee lopen. Ik twijfel een beetje waar ik nu goed aan doe. Zal ik vandaag of morgen toch gewoon gaan lopen? Rustig (din en zon loop ik dus ook rustig) of toch een tempo loop? Interval ga ik sowieso even overslaan deze week.
Vanavond en zaterdag geef ik sowieso nog training waarbij ik in 1 uur ongeveer 3 tot 5 km wandel/loop dus dat zie ik niet echt als training. Wat zouden jullie doen in mijn geval? (even in je achterhoofd houden dat ik dus voor het eerst aan het trainen ben voor een marathon dus al deze afstanden zijn nieuw voor mij!) Ik ben nogal een doorduwer en loop nogal snel gewoon door maar vraag me af of dat nu slim is.