Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 21:44

Tijdens kerst hadden kennissen van ons de studerende kinderen op bezoek. 1 daarvan bleek Corona te hebben. Ouders wilden graag een test. Maar hoefde niet van de GGD. Mochten ook nog gewoon boodschappen enzo doen. Toch aangedrongen op een test. En tocn beide positief. GGD maakt naar mijn idee onzinnige fouten met dit beleid.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:12

lenaa_tje schreef:
purny schreef:
Ik kijk ook meer naar de cijfers die op dinsdag komen. Dagcijfers zijn niet te peilen

Waarom juist de dinsdag? Zijn die het meest betrouwbaar? Waarom dan niet woensdag of donderdag ?

Gewoon interesse. Ik wist dat het weekend en maandag niet klopte maar de rest van de week?

Lokale nieuwssite geeft bij ons aan dat er storing was bij de regionale ggd gister en daarom zijn de cijfers zo hoog. Dat klinkt wel logisch omdat ik ze gister ook heel laag vond.

Omdat je dan een percentage van positieve mensen kunt zien.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:19

Coby schreef:
Tijdens kerst hadden kennissen van ons de studerende kinderen op bezoek. 1 daarvan bleek Corona te hebben. Ouders wilden graag een test. Maar hoefde niet van de GGD. Mochten ook nog gewoon boodschappen enzo doen. Toch aangedrongen op een test. En tocn beide positief. GGD maakt naar mijn idee onzinnige fouten met dit beleid.

Dat vind ik inderdaad heel erg raar dat ze niet gewoon even mogen laten testen zonder aandringen. Het hangt wel erg af van of ze een nauw contact of overig contact waren denk ik. Een nauw contact is iemand die langer dan 15 min. binnen 1,5 meter afstand van de besmette persoon is geweest. Een overig contact is iemand die langdurig (langer dan 15 min.) op 1,5 meter afstand of meer van de besmette persoon is geweest.

Ik heb wat weken geleden 3 uur op de koffie gezeten bij mijn vriendin. Al die tijd op 1,5 meter afstand. 12 uur daarna kreeg ze koorts en werd ze ziek. Dag later getest en positief. Mijn dochtertje heeft er 2 dagen gelogeerd en kwam mee naar huis 12 uur voor ze haar klachten kreeg.
Beide hoefden we niet in quarantaine. Dit was ook in de tijd dat je sowieso niet mocht laten testen zonder klachten (ook nog niet op dag 5 vd quarantaine).

En toch vind ik het gek dat als ze twijfelen of het gewoon zeker willen weten, ze in eerste instantie niet mogen laten testen.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:47

Coby schreef:

Ik dacht sowieso dat het testprobleem was opgelost, maar dus blijkbaar niet... Hoe willen ze Corona onder controle krijgen als je moet gaan aandringen wil je mogen testen..

Femke_Tweety

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:49

Ik ben 3 keer getest, en heb geen enkele keer hoeven aandringen. Gewoon aangeven dat je wat klachten hebt, en hop, gaan met die banaan.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:50

Zo heeft een bekende van mij het ook gedaan. Die had geen klachten, maar gewoon ingevuld dat hij keelpijn had. Ik ben niet van het liegen, maar dit valt bij mij onder een leugentje om bestwil.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:51

Femke_Tweety schreef:
Ik ben 3 keer getest, en heb geen enkele keer hoeven aandringen. Gewoon aangeven dat je wat klachten hebt, en hop, gaan met die banaan.

Denk dat het ook wel verschilt waarschijnlijk met wie je aan de telefoon krijgt, net als wbt dat iedereen iets verschillends hoort over hoe lang je in quarantaine moet.
Nja weet je, als ik ziek wordt blijf ik gewoon minstens 1 week thuis tot ik 24 uur klachtenvrij ben. Of het nou Corona is of griep, ik wil mijn collega's ook niet besmetten met griep, want dan moeten die zich de week erna weer laten testen vanwege klachten :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:55

Gewoon via internet een afspraak maken. Hoef je ook niet aan te dringen

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 22:57

purny schreef:
Gewoon via internet een afspraak maken. Hoef je ook niet aan te dringen

Dat is zeker veel makkelijker, daar heb je gelijk in. Al zal niet iedereen dat kunnen, denk ik zomaar, maar dan houd ik de telefoonlijn ook liever voor mensen die niet handig zijn met internet.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 23:12

Popstra schreef:
Suzanne F. schreef:
Op zich wel vreemd dat kappers en wimpersalons dicht moeten maar dat de cosmetisch artsen open mogen blijven.

Cosmetisch arts valt onder ,,medisch contact beroep,,

En logisch cosmetische artsen doen niet alleen plezier operaties..

@purny het percentage van wat is dat dan? Van een week?

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 23:54

Mijn schoonvader die terminaal was ook in nauw contact geweest. Maar heeft braaf gebeld. Wat ouder lastiger online. En dan eerlijk zeggen geen klachten wbt covid. Nee hoefde niet te komen. Toen maar sneltest gedaan. Tsja zo kom je er dan ook nooit vanaf denk ik dan. En diezelfde schoonvader gaat dan voor chemo met sneltest die niet altijd goed is naar het ziekenhuis. Tsja tsja

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 23:55

Kairos schreef:
Coby schreef:

Ik dacht sowieso dat het testprobleem was opgelost, maar dus blijkbaar niet... Hoe willen ze Corona onder controle krijgen als je moet gaan aandringen wil je mogen testen..

Klopt helemaal

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 00:03

@lenaa_tje: het percentage dat positief is bevonden van die week. Te vinden op de rivm site

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 00:55

Dat percentage staat toch ook dagelijks op het dashboard?

Sneltesten is toch alleen zinvol als je ook klachten hebt?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 08:48

Ik moet een prio test vanwege werk. Die kun je alleen telefonisch maken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 08:50

lenaa_tje schreef:
Popstra schreef:
Cosmetisch arts valt onder ,,medisch contact beroep,,

En logisch cosmetische artsen doen niet alleen plezier operaties..

Maar 90 % is niet essentieel.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 09:15

Ben ik benieuwd naar de cijfers daarvan :)
Zonder cijfers vind ik dat voornamelijk een vooroordeel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 09:42

lenaa_tje schreef:

Neem bijvoorbeeld een Faceland. Zij doen Botox, fillers en plastische chirurgie.
Fillers is helemaal niks essentieels aan. Botox misschien in 1 van de 10 gevallen. En plastische chirurgie bij hun is alleen cosmetisch. En al zou je die ene ooglidcorrectie tussen alle facelifts en borstvergrotingen als medisch kunnen zien, dan nog is het niet zo essentieel dat het niet een maandje kon wachten.
Ik vind het gewoon erg dubieus. Tandarts snap ik, mondhygienist ook, maar dit vind ik echt op de grens.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 09:50

Suzanne F. schreef:
lenaa_tje schreef:

Neem bijvoorbeeld een Faceland. Zij doen Botox, fillers en plastische chirurgie.
Fillers is helemaal niks essentieels aan. Botox misschien in 1 van de 10 gevallen. En plastische chirurgie bij hun is alleen cosmetisch. En al zou je die ene ooglidcorrectie tussen alle facelifts en borstvergrotingen als medisch kunnen zien, dan nog is het niet zo essentieel dat het niet een maandje kon wachten.
Ik vind het gewoon erg dubieus. Tandarts snap ik, mondhygienist ook, maar dit vind ik echt op de grens.

En dan nog, het enige niet cosmetische geval dat ik ken wbt botox is tegen migraine aanvallen. En dat is ontzettend naar als je daar last van hebt, begirjp me niet verkeerd, maar ik heb toch wel ergere dingen voorbij zien komen, zoals niertransplantaties oid die gecanceled werden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 09:54

Migraine en zweten zijn de enige medische indicaties waar Botox voor ingezet wordt. Maar geloof mij maar dat 99% daarvoor niet naar Faceland komt. Die ene procent gaat dan naar een kliniek zoals Velthuis of Bergman daarvoor. Eigenlijk is dat net een ander type kliniek dan Faceland maar goed, ze kunnen niet zeggen dat de ene dicht moet en de andere open mag blijven. Maar er zit wel degelijk verschil in.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 10:07

Nou ik ken toch iemand die door een ooglift weer kon functioneren in plaats van met knallende koppijn op bed te liggen.
De halfjaarlijkse tandarts controle kan dan wat mij betreft beter uitgesteld worden. Je kan niet alle mitsen en maren opnemen in de wetgeving

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 10:11

Het handigste is als iedereen gewoon zijn verstand blijft gebruiken en even nadenkt of een bepaalde handeling wel of niet verstandig is ipv perse voor alles regels te willen hebben. Maar dat blijkt in de praktijk niet zo vanzelfsprekend helaas.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 10:22

Maar het lijkt me niet de bedoeling dat een regering gaat bepalen welke behandelingen mogen. En dus geeoon: alles dat medisch is, is essentieel. Klaar.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 10:23

veerledec schreef:
Dat percentage staat toch ook dagelijks op het dashboard?

Sneltesten is toch alleen zinvol als je ook klachten hebt?

Kan maar daar kijk ik niet naar. De een kijkt daarnaar en de ander niet

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 10:32

Ik kijk niet meer per dag, die aantallen verschillen per dag zoveel dat je er eigenlijk geen lijn uit kan halen. Mijn voorkeur is om eenmaal per week te kijken. Geeft voor mij meer overzicht.