Het corona vaccin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 20:44

tamary schreef:
Sizzle schreef:
Als je al die punten letterlijk neemt moeten ze in feite ook verplichten dat ieder kind iedere dag groente en fruit binnen krijgt en niet in een omgezonde omgeving woont.

Grotendeels is het meer een kwestie dat de ouders niet geheel zonder beperkingen/plichten zijn qua beslissingen over hun kinderen. Ze mogen hun eigen levenvisie als basis gebruiken, maar er zitten beperkingen aan waar het in conflict komt met het welzijn van het kind.

Hoe zit dat dan met dagelijks junkfood en massief overgewicht van een kleuter of basisschoolkind?
Die rechten en plichten zijn heel veel tinten grijs want op het moment dat je wel echt dringend jeugdzorg of jeugdpsychiatrie nodig hebt is maar de vraag of ze tijd voor je hebben na alle bezuinigingen.

Secricrible, ja dat snap ik op zich ook :j
Al moet ik zeggen dat het mij zelf niet enorm bezig gehouden heeft ookal ging mijn kind naar een kdv in een antroposofisch dorp met lage dekkingsgraad, misschien naief.

butengeweun

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 20:45

Ik vraag me af waarom ze de keuze niet bij de mensen leggen. Mijn ouders beiden boven in de 50 zeiden heel mooi als niemand ze wil zet maar bij ons. Heel Engeland is er mee gevaccineerd en daar vallen ze ook niet met bosjes om.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 20:52

butengeweun schreef:
Ik vraag me af waarom ze de keuze niet bij de mensen leggen. Mijn ouders beiden boven in de 50 zeiden heel mooi als niemand ze wil zet maar bij ons. Heel Engeland is er mee gevaccineerd en daar vallen ze ook niet met bosjes om.

Omdat je enkel iets kan toelaten of niet toelaten voor een populatie. Alles andere valt onder experimenteel en daar moet je dan een etisch protocol voor hebben met stengere monitoring en schriftelijke goedkeuring van de persoon.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 20:54

Tuurlijk kan dat wel. Dat soort dingen zijn echt een kwestie van willen. (En als we het over 'ethisch' hebben, heb ik nog wel een paar vraagjes bij het idee om een dodelijke ziekte door te laten gaan onder de bevolking, ipv gericht te stoppen. Zelfs tot het punt dat een heleboel mensen niet eens de keuze hebben om onveilige situaties te mijden.)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 20:56

Shadow0 schreef:
Tuurlijk kan dat wel. Dat soort dingen zijn echt een kwestie van willen. (En als we het over 'ethisch' hebben, heb ik nog wel een paar vraagjes bij het idee om een dodelijke ziekte door te laten gaan onder de bevolking, ipv gericht te stoppen. Zelfs tot het punt dat een heleboel mensen niet eens de keuze hebben om onveilige situaties te mijden.)

Die regels zijn er voor de bescherming van mensen en gelukkig zo goed mogenlijk losgekoppeld van overheden. Ik ben blij dat die regels bestaan anders krijg je van die wildwas aan niet goedgekeurde experimentjes die een hoop bedrijven maar wat graag willen doen met wanhopige patienten en mensen die niet perse gevolgen goed kunnen inschatten.
EMA heeft niets te maken met beslissingen van de RIVM en lockdown beslissingen. Appels en peren.
Wel eens een toelating geschreven zelf? Vaak vind ik het zelfs niet steng genoeg.

Ze kunnen mogenlijk wel een speciale toelating doen maar dat moet dan onder andere regels en niet via massa vaccinatie met een handtekening dat je geinformeerd bent. Dat is niet morgen voor elkaar, ook omdat je dan moet regelen wat er dan met claims gebeurd.

Vergeet niet dat FDA dit vaccin nog altijd niet goedgekeurd heeft vanwege onbeantwoorde vragen terwijl ze er heel veel hebben liggen.
Ook in de EU loopt het nog altijd onder tijdelijke vergunning.
Swissmedic heeft hem ook nog niet goedgekeurd.
Dat is niet voor de grap of zo.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 08-04-21 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:10

Sizzle schreef:
Die regels zijn er voor de bescherming van mensen en gelukkig zo goed mogenlijk losgekoppeld van overheden.

Over 58 minuten mag ik van de overheid niet meer naar buiten. Omdat blijkt dat onder uitzonderlijke omstandigheden er ook uitzonderlijke maatregelen genomen mogen worden. (Zelfs als dat slechtonderbouwde flutmaatregelen zijn waarover gelogen werd dat we ze echt meteen weer los zouden laten als het kan om dat dan vervolgens niet te doen.)

Dus met vaccins kan het ook. Dat is een kwestie van iets willen bereiken. (Of niet, want ik hoorde Hugo de Jonge mompelen over 'imagoschade' en dat geeft denk ik wel ongeveer de prioriteiten weer.)

Citaat:
Ik ben blij dat die regels bestaan anders krijg je van die wildwas aan niet goedgekeurde experimentjes die een hoop bedrijven maar wat graag willen doen met wanhopige patienten en mensen die niet perse gevolgen goed kunnen inschatten.

Mensen die hebben berekend dat hun kans op negatieve gevolgen van het vaccin aanzienlijk kleiner zijn dan de gevolgen van een daadwerkelijke actieve corona-infectie kunnen niet rekenen, maar gelukkig de autoriteiten wel - en die 15.000 tot 20.000 aan geschatte doden, nou ja, hee, hebben we het niet teveel over.

Citaat:
EMA heeft niets te maken met beslissingen van de RIVM en lockdown beslissingen.

De EMA heeft toch juist niet de prikstop geadviseerd?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:12

Dat er op Europees of zelfs wereldniveau gestopt word met AZ beneden de 55 betekent dat de rest behoorlijk moet opschalen of ze moeten het patent vrijgeven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:15

Ja, Shadow, dat is hun werk: veiligheid en effectiviteit beoordelen.
Overigens is het nog een advies nu toch? Voor zover ik weet is de toelating niet ingetrokken.

De rest: ik ga er niet op in. De toelatingsregels zijn om een goede reden streng. Hun adviezen zijn niet gebaseerd op een hapje en een drankje. Dat jij standaard tegen regels schopt die niet in jouw straatje passen ookal heb je die regels waarschijnlijk nog nooit doorgelezen was me al even duidelijk.
EMA is niet RIVM en niet Rutte en niet de Jonge. Godzijdank niet.
Dat ze het advies omzetten is wel hun keus, dat klopt daar heb je gelijk in.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:22

bigone schreef:
Dat er op Europees of zelfs wereldniveau gestopt word met AZ beneden de 55 betekent dat de rest behoorlijk moet opschalen of ze moeten het patent vrijgeven.

Wereldwijd wordt toch vooral met Pfizer ingeent?
China heeft zijn eigen vaccin, Rusland heeft een eigen vaccin, USA heeft Pfizer, Moderna en JJ, Zwitserland heeft Pfizer en Moderna, Oostenrijk neemt nu Sputnik.
Als je het goed en wel bekijkt betreft het vooral bepaalde delen van de EU want de UK gaat door met AZ.
De rest van de wereld heeft elders ingekocht.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:33

Sizzle schreef:
Ja, Shadow, dat is hun werk: veiligheid en effectiviteit beoordelen.
Overigens is het nog een advies nu toch? Voor zover ik weet is de toelating niet ingetrokken.

Maar ondertussen is het vaccineren dus wel stopgezet. En, omdat we dat wel drastisch kunnen, ook maar vast voor ouderen.

Citaat:
Dat jij standaard tegen regels schopt die niet in jouw straatje passen ookal heb je die regels waarschijnlijk nog nooit doorgelezen was me al even duidelijk.

Ah, toch even op de persoon.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:34

Yup, dat was het
Als je een EMA advies met de avondklok koppelt dan mist er voor mij een stukje huiswerk.

Dat je het er niet mee eens bent: prima
Maar geen appels en peren vergelijken.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 08-04-21 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:39

Verplichten vind ik ook wel eng. Ik ben voor vaccineren maar tegen verplichten.

Mijn moeder wil geen AZ, maar zou van de week in principe via de huisarts geënt worden. Ik dacht dat je dan weer achteraan kon sluiten voor een ander vaccin. Maar dat is toch niet hoe het werkt. Ik snap dat je nu niet kunt kiezen. Maar later in het jaar zou dat toch prima moeten kunnen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-21 21:43

Toch blijf ik het raar vinden hoe controversieel het blijkbaar is om corona te willen stoppen en te willen zorgen dat zoveel mogelijk mensen GEEN corona krijgen. Bizar hoeveel slechte beslissingen er steeds verantwoord worden met 'regels zijn regels' zelfs als de cijfers van geen kanten kloppen.

Vooral als de regels aan de andere kant met voeten getreden worden. Maar goed - dat ligt vast aan mij. Anderen vinden de situatie waar we inzitten blijkbaar wel ok. Kan.

SusanH: het gaat hier nu dus niet om verplichten maar om toelaten. Mensen die het willen het vaccin geven. Nu mag helemaal niemand het vaccin - en dat gaat dus levens kosten want de besmettingen pauzeren niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 07:45

Het is niet waar dat „helemaal niemand“ het AZ vaccin mag toch?
60+ gaat gewoon door.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 07:48

Ja, maar de mensen van 60+ die het niet willen hebben wel pech. Want een alternatief krijg je niet.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 07:54

Volgens mij zijn er nog weinig mensen enthousiast over AZ, wat ook begrijpelijk is in mijn ogen met alle commotie er over.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 07:57

Theoretisch kun je natuurlijk zeggen: jouw lichaam jouw keuzes. Je mag immers ook roken.
Het probleem wat dan ontstaat is: wie moet het dan betalen, de ontvanger of de gever.
Wat gebeurd er met claims als de risico‘d bekend waren en er ook sluipende sociale druk is in de zin van vaccinatiepaspoorten.

Waarom zetten ze nu niet alvast in op andere aanbieders?

Citaat:
De kleine kans op ernstige bijwerkingen van het AstraZeneca-vaccin komt bij jonge vrouwen in de buurt van de kleine kans om aan COVID-19 te overlijden. Dat zei Bart-Jan Kullberg, voorzitter van de Gezondheidsraad, donderdagavond in Nieuwsuur. Het was volgens hem daarom geen moeilijk besluit om met het vaccin te stoppen, hoe klein het risico in absolute zin ook is.

Bron: https://www.nu.nl/coronavirus/6126663/a ... elijk.html

Edit: per ongeluk iemand gequote wat niet de bedoeling was.
Laatst bijgewerkt door ynskek op 09-04-21 15:57, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Bron van citaat toegevoegd

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 07:58

Het voelt voor mij persoonlijk helemaal gek: vandaag of morgen zou ik het AZ-vaccin niet mogen krijgen. Vanaf zondag opeens wel...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 08:00

Ja die las ik vanmorgen ook (doel op de quote van Sizzle). Ik vond het wel interessant, als je het zo bekijkt is de keus die ze nu gemaakt hebben heel begrijpelijk en goed. Maar ik snap ook dat er steeds meer mensen zijn die er nu geen goed gevoel meer bij hebben maar wel in de groep vallen die er mee geprikt zouden worden. Zou goed zijn als ze daar een alternatief voor zouden bieden. Of nog veel duidelijker uitleggen waarom het voor die groep wel veilig(er) is.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 08:01

Sizzle schreef:
De kleine kans op ernstige bijwerkingen van het AstraZeneca-vaccin komt bij jonge vrouwen in de buurt van de kleine kans om aan COVID-19 te overlijden. Dat zei Bart-Jan Kullberg, voorzitter van de Gezondheidsraad, donderdagavond in Nieuwsuur. Het was volgens hem daarom geen moeilijk besluit om met het vaccin te stoppen, hoe klein het risico in absolute zin ook is.

Bron: https://www.nu.nl/coronavirus/6126663/a ... elijk.html

Wat heftig, inderdaad een terecht besluit om te stoppen imo.

Helemaal mee eens, SusanH.
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 12-04-21 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bron van citaat toegevoegd

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 08:35

ik zal wel simpel zijn, maar geef die AZ dan gewoon aan mannen

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 09:56

Mijn broer (60) is gisteren gevaccineerd met astra zenica. Blijkbaar gebruikt de GGD die niet meer, maar de huisartsen wel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:11

Mijn zwager, 73, nooit ziek geweest , hooguit een verkoudheid. Slikt nooit medicatie zelfs geen aspirientje.
Maandagavond Pfizer gehad en 24 uur later echt doodziek. Oncontroleerbaar shaken, moe, hoofdpijn , spierpijn en ligt al twee dagen op bed.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:14

Mijn collega gisteren ook een man 64 jaar bij de huisarts AZ gehad.
Hij is gewoon op het werk zelfs geen zere arm.
Geen klachten.

Wilde hier net vragen hoe het nu zit met dit vaccin.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 10:21

bigone schreef:
Mijn zwager, 73, nooit ziek geweest , hooguit een verkoudheid. Slikt nooit medicatie zelfs geen aspirientje.
Maandagavond Pfizer gehad en 24 uur later echt doodziek. Oncontroleerbaar shaken, moe, hoofdpijn , spierpijn en ligt al twee dagen op bed.

Dus geen pijl op te trekken.

Begrijp ik dat AstraZeneca-vaccin alleen vanaf 55 wordt gegeven?