Grappig, volgens mij lijken wij heel erg op elkaar qua lichaamsverhoudingen.
Relatief korte armen en lange benen, of niet? Ik had/heb dezelfde issues als jij. Holle rug/voorover hangen bij de squat, billen als eerste omhoog bij de deadlifts waardoor ik veel vanuit mijn rug tilde. Ik dacht altijd dat het mijn core was, maar na veel checks en gesprekken met diverse (nationale) coaches op de wedstrijden en online, bleek het probleem in mijn bilspieren te zitten. Die activeerde ik niet goed genoeg, waardoor mijn rug veel te veel werk moest doen en de bovenstaande problemen ontstonden. Het zou ook je bracing-issue kunnen verklaren overigens, ik denk dat je spieren aan de achterkant (bilspieren) zwakker zijn dan je buikspieren, waardoor die (en je onderrug) sneller opgeven en je buikspieren dus de volledige lading moeten pakken. Doordat je spieren aan de achterkant verslappen lijkt het dus alsof je je buik intrekt, maar er mist eigenlijk massa aan de achterkant om de riem 'op te vullen'.Overigens vind ik ook je deadlifts er heel goed uitzien hoor! Dit zijn zeg maar de tips om je houding meer te perfectioneren nog, én om op termijn overbelasting van je rug en daarmee misschien blessure te voorkomen. Maar menig powerlifter is onder de indruk waarschijnlijk.
En nog een pluspunt: Conventional ipv sumo.
Tip voor het voorbereiden op je eerste wedstrijd trouwens: zorg dat je een paar sessies hebt waar je specifiek oefent op de commando's. Vraag dan een vriend oid om de commando's te roepen, zodat het in je geheugen wordt opgeslagen. Het lijkt heel triviaal, maar ik heb het zó vaak mis zien gaan bij mensen op hun eerste wedstrijd. Ze zijn hun training dan gewend, waardoor ze uit automatisme racken voor het commando of bij het bankdrukken niet pauzeren. Oh ja, en als het kan, neem iemand mee die als coach kan fungeren op de wedstrijd. Dat komt vaak neer op je volgende attempt doorgeven bij de wedstrijdtafel en je warmup weights bijhouden en op de barbell laden. Scheelt hersenwerk en onnodig fysiekwerk.

Z zijn gelukkig nog niet groot, maar ze zaten er eerst nooit