Leven met Autisme

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

snowdon

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 19:47

Wat is een ZMOK-school?

Anoniem

School voor zeer moeilijk opvoedbare kinderen Knipoog

snowdon

OK Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 19:53

Tegenwoordig heet het Ortho-Pedagogisch en Didactisch Centrum
OPDC dus Lachen
Klonk wat beter Lachen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 19:57

Welshcobfan schreef:
Onderzoeken hadden ook aangetoond dat kids met een achterstand (om het maar zo even te noemen) juist beter presteren op een reguliere school dan op een speciale school.

Heb je een bronvermelding van die onderzoeken? Het lijkt me namelijk lastig te onderzoeken omdat er weinig dubbelblind onderzoek mogelijk is - reguliere scholen selecteren tenslotte, de kinderen die het niet redden verdwijnen. En wat voor soort achterstand?

Ikzelf zou vooral kijken naar de individuele school en de individuele leerling. Ik heb heel veel verhalen gehoord van ouders, en de verhalen zijn erg uiteenlopend. Er zijn enorme verschillen tussen scholen, zowel regulier als speciaal. Speciale scholen zijn niet altijd beter en ook niet altijd slechter. Regulier evenmin. Lang niet alle reguliere scholen zijn bereid om zich in te zetten voor leerlingen die extra aandacht nodig hebben of kunnen er gewoon niet goed mee omgaan en dat is ook niet bepaald goed voor het kind. Ze kunnen sociaal erg uit de boot vallen en gepest worden, maar ook qua niveau steeds het idee hebben net niet mee te kunnen komen. Dat kan een enorme aanslag doen op het zelfvertrouwen.
Veel ouders die na zo'n situatie hebben gekozen voor school in het speciaal onderwijs zien hun kind weer opleven en hun zelfvertrouwen hervinden. Tegelijkertijd zijn er inderdaad ook scholen in het speciaal onderwijs waar kinderen vooral elkaars slechte gedrag overnemen en de lat zo laag ligt dat ze weinig leren.

Ik zou echt geen algemeen advies kunnen geven wat het beste is. Dat verschilt per situatie. De bereidheid van de docenten is in elk geval wel heel belangrijk, net als de sfeer op school. Maar verder zou ik vooral zelf polshoogte gaan nemen en kijken hoe de sfeer is en hoe de docenten zijn, want dat geeft vaak de doorslag, niet de status van speciaal/ regulier.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 19:58

Marjoow schreef:
Bij Autisme denken veel mensen gelijk aan: ADHD. Druk, hyperactief

Ik heb juist altijd gedacht dat een autist erg stil en in zichzelf gekeerd was, het tegenovergestelde van adhd. Maar ik zie nu dus dat adhd ook een soort autisme is.
Ik ken sinds kort een jongetje dat autistisch is en wat bij hem vooral opvalt is dat je hem niet uitgelegd krijgt dat iemand anders verdrietig is of dat iemand pijn heeft als hij hem slaat (wat hij dus erg vaak doet)
Ik vond het erg moeilijk toen hij hier was, hoe moet je op zulk gedrag nu het beste reageren?

Ik ga eens beginnen met de links uit de beginpost door te lezen, wil er wel graag meer over weten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 20:04

Sorry, bron weet ik niet meer. Collegesheet is zo lastig te plaatsen want lieve docent heeft geen bronvermelding en ik heb er geen toegang meer tot. Achterstand ging om kids die meer moeite hadden om mee te komen met de rest, dus ook qua omgang met andere kids.

Op het speciale onderwijs kun je ook enorm buiten de boot vallen, gepest worden etc...

T ligt aan het kind wat het kan, maar ik zou zeker stimuleren, als het kind het aan kan, zo gewoon mogelijk met de rest van de kids mee te gaan. Een kleine klas vol moeilijkere kinderen is ook niet altijd een goed leerklimaat... en kan net zo lastig zijn voor een kind als een reguliere klas met 27 kids.
Vraag een rondleiding aan en praat ook zeker met de leerlingen over hoe de school is! Want een school kan zich geweldig presenteren op zo´n open dag... maar de realiteit kan heel anders zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 20:16

Welshcobfan schreef:
Achterstand ging om kids die meer moeite hadden om mee te komen met de rest, dus ook qua omgang met andere kids.

Dat lijkt mij een veel te brede groep om iets zinnigs over te zeggen.

Citaat:
Op het speciale onderwijs kun je ook enorm buiten de boot vallen, gepest worden etc...
Tuurlijk, kan.
Citaat:
T ligt aan het kind wat het kan, maar ik zou zeker stimuleren, als het kind het aan kan, zo gewoon mogelijk met de rest van de kids mee te gaan.

Weet je, het probleem wat ik daarmee heb is dat het zichzelf zo in stand houdt. Door 'zolang mogelijk meedoen' te benadrukken en in te hameren wordt het in de maatschappij ook steeds lastiger om 'een beetje' niet mee te doen. Als iedereen z'n kinderen koste wat kost op de reguliere scholen wil hebben, WORDT het speciaal onderwijs ook een plek die alleen maar voor de 'zware' gevallen is. En het legt een flinke druk op de schouders van de kinderen die zelf steeds geconfronteerd worden met het 'net niet redden'. Zelfs als ze in schoolprestaties goed meekomen wil dat lang niet altijd zeggen dat ze dit doen op een gezonde manier.

De afweging tussen 'meedoen met het normale' en 'niet normaal kunnen zijn' is ALTIJD een lastige en er is geen simpel antwoord op. Het is altijd schipperen, proberen en compromissen sluiten. Ik vind jouw advies daarom erg eenzijdig en simpel gesteld en dat vind ik jammer, het doet geen recht aan de situatie.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 20:54

Shadow... please ga er nou niet zo zwaar op in. Ik wil ook gewoon eens mijn mening en ervaringen vertellen zónder daar te zwaar op in hoeven te gaan.
Ik heb de ervaringen gegeven van mensen die het wél hebben meegemaakt, uitslagje van een onderzoek (had er ook leuke discussies over met docenten!) en wat ik zelf als advies zou geven op basis van de ervaringen van mensen om mij heen en docenten.
En daarbij geef ik ook duidelijk aan: kijk naar het kind, kijk wat het zelf aan kan.
Sorry als jij het te simpel vind... maar ik geef mijn mening op basis van mijn kennis, dus wat ik niet weet ga ik natuurlijk ook geen advies over geven en kan ik ook niets over vertellen.
Dat het een moeilijke keuze is, kan ik zeker begrijpen. Mijn vriend heeft namelijk nog altijd last van de verkeerde keuze die goed leek op dat moment... Dus praat echt met leerlingen op die school, die kunnen vaak goed vertellen hoe het is op die school qua sfeer, begeleiding en docenten. Die weten wat er écht speelt Lachen
En persoonlijk is dat een heeeeeel simpel advies, maar o zo belangijk! Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:03

Wat zijn jouw persoonlijke ervaringen met autisme eigenlijk shadow? Lachen
Zie je hier af en toe binnenvallen, maar ik heb denk ik ergens overheen gelezen waarom je hier bent Lachen

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:06

Ben ik ook wel benieuwd naar, ik heb het idee dat Shadow er in de praktijk ervaring mee heeft mbt haar werk?
Reacties komen erg strak en zonder poespas over, zo rechtlijnig dat het opvalt.

Het onderwerp hier heeft nog altijd betrekking op mensen met gevoel, moet men toch echt niet vergeten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:26

Jeej nog 2 week en dan gaan mijn vriend en ik weer naar de psycholoog en hopelijk dat zij hem dan eindelijk doorverwijst naar de volwassen hulpverlening! Haha!
Voor het eerst dat ik echt zin heb in het gesprek Nagelbijten / Gniffelen

En waarom ik mee moet? omdat mijn vriends geheugen als een zeefje werkt Ach gut en hij altijd de helft vergeet en als hij het op papier zet, vergeet hij altijd het papier te geven... Clown
vorige keer was hij wel alleen en dat ging wel aardig, maar eenmaal thuis voelde hij in zijn zak: o ja ik moest haar dat briefje geven.. ben de helft vergeten (belangrijke dingen).
Dus ik ga toch maar weer mee, is te belangrijk om zoveel te vergeten!

Ik weet niet of jullie dat herkennen, maar hij heeft veel moeite om iets onder woorden te brengen. Als er naar zijn emoties of gevoelens wordt gevraagd kan hij ook geen antwoord geven.
Andermans emoties kent hij ook niet, hij raakt helemaal in de stress als er iemand verdrietig is bijvoorbeeld. Weet hij niet wat hij moet doen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:50

Nou... ik had dus vandaag een gesprek met mijn huisarts....
(hij heeft het vroeger al wel eens aangekaart bij mijn moeder, maar die vond het blijkbaar nooit nodig... tssk)
En ik kwam dus, zoals verwacht, ook totaal niet uit m'n woorden.... maar puntje bij paaltje kwam er wel wat uit en had hij precies door waar ik voor kwam. Gelukkig kent hij me van vroeger, dat scheelde wel... Nu dus doorverwijzing naar psycholoog, maar ménnnn wat was dat een irritante assistente/telefoniste die ik aan de lijn had... zat duidelijk niet op d'r plek of geen goede dag ofzo... Ik sta er nu op de wachtlijst, maar heb sterk de neiging ook een andere praktijk te bellen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 23:23

Ten eerste toch even de complimenten dat je er heen bent gegaan! Lachen Was het een moeilijke stap?
Wat ontzettend fijn dat je huisarts doorhad wat je wou! Lachen Maar die wachtlijsten pfff hopeloos! Hopelijk hebben ze ergens anders wel sneller plek, maar ik weet dat mijn vriend ook een langere tijd erop heeft gestaan.
Ook met dank aan de zwangerschap van de psycholoog Nagelbijten / Gniffelen

Morgen gaan mijn vriend en ik naar zandvoort, ik heb hem alles laten plannen en dan is hij een stuk rustiger! heerlijk!
Maar ik weet dat het de eerste 2 uur dat wij daar zijn ik mijn vriend gewoon moet laten 'aapjes' kijken en niets tegen hem zeggen.
Wel lastig hoor! (voor hem nog vervelender natuurlijk...)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 23:27

Thanx Lachen Moeilijk.... zit er al járen tegenaan te hikken, zegt genoeg he? Genoeg her en der wat over gepraat als het onderwerp ter sprake kwam, maar nooit doorgezet.

Hij heeft zelf een dagje Zandvoort gepland? Super, lijkt me een moedige stap!
Nouja op vrijdag zal het niet zo heel druk zijn denk ik?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 23:47

Jeetje! Wat heeft je uiteindelijk toch over de drempel gekregen? Nogmaals, ik vind het echt super van je! Lachen

Niet eens een dagje, maar een compleet weekend heeft hij gepland! Echt een grote stap voor hem Lachen Hij heeft tot in de treurnis alles bestudeerd zodat hij voordat hij het heeft gezien, alles kent Lachen Het was voor mij een verrassing! Hij heeft de plaats pas 2 week geleden verteld en net heeft hij alle details gegeven.
Nou, ik was verbaasd! Haha!
Hij wil zelfs elke dag uit eten!
Zal wel even controleren of hij zijn medicatie meeneemt, want dat is net iets voor hem om door de spanning te vergeten hahah Haha!

Hij heeft de route naar zandvoort ook al 10 keer bekeken, hij wou eerst het via een kaart doen maar dat was toch te veel van het goede Lachen dus de tomtom gaat mee.

Maarre, ik hoop dat hij het vaker wil doen en dat hij vooral echt lekker kan ontspannen daar!
En dan te bedenken dat ik 4 jaar terug niet eens met hem even de stad in kon waar hij al jaren woonde! Haha!
En dan helemaal te bedenken dat zijn psychiater zei: hij verandert niet meer Knipoog

Nee, ik ben echt onwijs trots op hem!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 23:50

Gaaf hoor!
Heb ook echt respect voor jou overigens Ja

Wat heeft mij over de drempel gekregen... dit topic wel denk ik + een gesprek met mijn manager op 't werk die zichzelf erg herkent in mij...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 23:58

Ik zou zeggen, proost maar lekker op jezelf! Lachen Wel een enorme domper dat je na zoveel jaren aanhikken tegen alles en dan aanloopt tegen een wachtlijst....

Waarom heb je eigenlijk respect voor mij gekregen? Lachen
Vind het echt een heel lief compliment namelijk! Lachen

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 00:05

ik herken dingen van somige van julie wel in die van me broer Tong uitsteken
ook mijn broer moet altijd eerst 100x de route naar frankrijk kijken terwijl we al 4 jaar het zelfde rijden Clown

vandaag weer trots op mijn grote broer !
normaal vraagt hij niet eens of ik iets te drinken wil omdat hij dat te moeilijk vind en dan te druk word in zijn hoofd.
vandaag deed hij bij de thee uit zich zelf koekjes bij!
terwijl we dat niet eens vroegen en normaal als je iets niet vraagt doet ie het gewoon niet en nu opeens uit zich zelf !

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 00:09

Welshcobfan schreef:
Shadow... please ga er nou niet zo zwaar op in. Ik wil ook gewoon eens mijn mening en ervaringen vertellen zónder daar te zwaar op in hoeven te gaan.

Het heeft niets met jou te maken, maar ik vind het erg jammer dat het speciaal onderwijs vrij regelmatig wordt afgeschilderd als iets slechts, waar je kinderen zo lang mogelijk bij weg moet houden. Dat doet veel kinderen tekort en dat vind ik een slechte zaak. Ik zal daar op reageren als ik het tegenkom, in dit topic en in andere.

Ik geloof trouwens dat je ook bij je opmerking over het OPDC niet juist zit. Als ik deze link bekijk blijven het OPDC en het ZMOK naast elkaar bestaan. Ook http://speciaalonderwijs.kennisnet.nl/wat_is/zmok geeft de indruk dat het ZMOK niet zonder meer is opgegaan in het OPDC. Ik kan helaas geen duidelijke uitleg vinden over hoe het nou wel zit.
Mijn idee - en als iemand goeie informatie hierover heeft is het van harte welkom - is dat het OPDC meer gericht is op (ambulante) begeleiding, expertise en ondersteuning, en als regionaal overkoepelend orgaan werkt. En dat het ZMOK meer een vast onderwijsverband is, dus waar leerlingen gewoon van begin tot eind op school zitten. Ook lijkt het OPDC ook expertise aan te bieden met leerproblemen als dyslexie, terwijl het ZMOK meer gericht is op gedragsproblemen. Maar nogmaals - dit weet ik dus niet zeker, want ik kon geen heldere info hierover vinden.

(Nog een linkje: http://www.aob.nl/hobarchief/resultaat. ... kelID=5282
Daarin wordt gezegd:
Citaat:
Aan het woord is Alieke van der Vegt, docent bij de reboundvoorziening van het orthopedagogisch didactisch centrum (opdc) in Zwolle. [...] Er werd geld uitgetrokken voor uitbreiding van het aantal plaatsen in het onderwijs voor zeer moeilijk opvoedbare kinderen (zmok). Voor probleemleerlingen zonder zmok-indicatie, die ook geen justitieel traject volgen maar het zichzelf en anderen wèl behoorlijk lastig maken, werd tevens een potje gemaakt. Elk samenwerkingsverband in het voortgezet onderwijs moest een reboundvoorziening openen.

Ook dit wekt bij mij de indruk dat het opdc meer gericht is op een tijdelijke oplossing en het zmok meer permanent.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 00:17

Ik zat op het speciaal basisonderwijs, 2 jaar en het beviel prima!
Juist omdat iedereen iets had werd er weinig gepest. Cool
Niveau was niet hoog, maar bij mij was dat geen probleem.
Ja er werd wel eens met stoelen gesmeten in de klas, maargoed. Clown
Maarja, ieder zijn probleem toch?
Ik ben daarna trouwens naar het vmbo gegaan wat ik op mijn sloffen gedaan heb.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 00:26

Mijn neefje (pdd-nos) gaat al vanaf zijn eerste basisschooldag naar het speciaal onderwijs. En we zien hem daar zó groeien! Dit had in het regulier onderwijs nooit gelukt Voor hem is het er echt super Ja Ikzelf heb natuurlijk altijd op het regulier onderwijs gezeten, en stiekem ben ik wel eens jalours op dat kleine mannetje hoor Bloos

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 00:30

Oh, begrijp mij ook niet verkeerd, ik zie speciaal onderwijs als een fantastische uitvinding Lachen Maar als een kind regulier onderwijs aankan, is het zeker de moeite waard om het kind toch zo normaal mogelijk mee te doen met de rest van de kinderen en dan indien nodig, extra begeleiding erop te zetten.
Maar ja... t is natuurlijk niet voor iedereen geschikt.
Alleen jammer dat de enige school die voor mijn vriend geschikt was, veel te weinig deed aan belangrijke vaardigheden zoals rekenen.
Bij mijn vriendin was de middelbare OPDC wel goed, maar er zat zo weinig prestatiedrang/druk achter dat zij het daarom net haalde. Ze miste een schop onder de kont zeg maar Tong uitsteken En de helft van haar klas was drukker in de weer met drugs helaas...
Maar goed: ze had op dat moment die extra begeleiding nodig voor haar zelfvertrouwen. Dus het was zeker een goede keuze!

Ik weet al waar ik de ZMOK koppelde aan het OPDC, ik bedoelde namelijk dat de LOM-scholen de naam hebben verandert in OPDC. Tenminste, de scholen hier in Groningen zijn van LOM naar OPDC gegaan.

Maar Shadow: nu weet ik nog niet je ervaring met autisten? Lachen

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 00:33

Welshcobfan schreef:
Maar Shadow: nu weet ik nog niet je ervaring met autisten? Lachen

Ze bestudeerd er al een hele tijd een stuk of 10 tot 20 die openhartig hun gevoelens en ervaringen uitspreken op een of ander paardenforum Vork

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 00:34

Alwiene schreef:
Mijn neefje (pdd-nos) gaat al vanaf zijn eerste basisschooldag naar het speciaal onderwijs. En we zien hem daar zó groeien! Dit had in het regulier onderwijs nooit gelukt Voor hem is het er echt super Ja Ikzelf heb natuurlijk altijd op het regulier onderwijs gezeten, en stiekem ben ik wel eens jalours op dat kleine mannetje hoor Bloos

T is nooit te laat hoor alwiene om weer terug in de basisschoolbanken te duiken Haha!

Zou het ook verschil maken als je er heen gaat vanaf dag 1 of een paar jaar erna?
Mijn vriend was 8 jaar toen hij naar speciale school moest en dat vond hij echt een drama dat hij toch echt anders was dan de rest en dat hij niet kon meekomen. School was 1 groot feest hoor later Tong uitsteken alleen maar spelen en niet leren, dat wil toch elk kind! Haha!
Hij volgde ook elke dag na schooltijd sociale vaardigheids en weerbaarheidstrainingen omdat hij zo vreselijk gepest werd.