hoog sensitief (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sarah_

Re: hoog sensitief (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 15:30

Maar ook zonder dat je weet dat je dat (zou kunnen) hebben
weet je toch vanzelf wel wat je wel en niet aankan?
dat leer je neem ik aan met de jaren, als je naar jezelf luistert

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 15:33

Niet zolang 'de maatschappij' vindt dat 'ieder normaal mens' zich 'normaal' hoort te gedragen. Overgevoeligheid voor prikkels? Stel je alsjeblieft niet aan. Nors opkijken

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 15:35

@ Sarah, ja ik had wel door dat ik snel gespannen ben, dat ik niet tegen veel drukte kan, en een lage stress drempel heb,
maar waarom ,dat begreep ik niet.
nu door de HSP info vallen die dingen op hun plek,

om een voorbeeld te noemen,
als iemand veel spanning bij zich heeft, neem ik dat snel over, en dacht altijd dat het aan mij lag, dat ik iets fout deed of raar was,
en werdt daar onzeker van.
ik wist immers niet dat ik zo gevoelig was voor sferen, dacht dat het in mij zat.
nu begrijp ik hoe het zit, en kan dingen dus makkelijker onderscheiden,
dingen bij de ander laten,
en mezelf beschermen tegen teveel invloeden.

Sarah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 15:39

Ja die dingen heb ik ook
dacht dat dat gewoon 'ik' was, nooit gedacht dat daar een naamkaartje aan zou kunnen hangen
ik kan me wel redelijk goed afsluiten (ook wel niet sociaal genoemd Nagelbijten / Gniffelen )

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 18:26

liss schreef:
een HSPer kan zich niet voor prikkels afsluiten hoor Knipoog

Ben ik het niet helemaal mee eens. Je kan jezelf toch afsluiten voor bepaalde prikkels die je niet binnen wil krijgen? Je krijgt zegmaar een overdosis aan informatie binnen (op bv. een verjaardag) en je moet dus zelf kijken hoeveel je binnen kan laten zegmaar. Dus op een verjaardag meng ik me niet in het "grote" gesprek en voer niet het hoogste woord, maar ik praat met 1 iemand en daar probeer ik me op te richten anders zijn het teveel prikkels. Tuurlijk krijg je meestal nog aardig wat binnen maar ik denk dat je jezelf er ook op kan trainen zegmaar Nerd haha klinkt een beetje raar maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel Knipoog

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 14:23

Ik lees nu dit toipic pas. Wel al een paar keer zien langs komen maar nooit helemaal gelezen.
Gisteravond/nacht ben ik uit gegaan. En heb nu nogsteeds het gevoel alsof mijn oren dicht gekit zijn. Dus begon eens te zoeken op "harde geluiden uitgaan". Kwam dit topic tegen en ineens gaat er een wereld voor mij open.

Ik wil mijzelf nooit in een hokje duwen en wil mezelf nooit een ziekte of wat aanpraten. Dus heb nooit wat gedaan met de dingen die ik voelde.
In de 3e klas havo begon het bij mij dat ik "non-stop moe was". Alles werd me snel te veel. Ik was/ben vaak moe, kwam/kom chagerijnig over enz..
Ik heb vaak steeds op het randje gestaan van nú ga ik naar de dokter. Maar dan net als ik wilde gaan, ging het ineens weer wat beter (was ik een paar dagen thuis geblevem en of heel rustig aan gedaan. )
En 1 keer ben ik ook geweest maar toen kwam ie met een l*l verhaaltje over een bloedtest die waarschijnlijk toch niets zou uitwijzen. Dus niets gedaan.
Na mijn eindexamen had ik een hele lange tijd "niets" en ineens voelde ik me een stuk beter. Ik begon toen al te denken van het komt gewoon door de drukte in de klas terwijl ik probeerde op te letten/huiswerk te maken waar in niet tegen kan.

In dit topic kom ik zo veel dingen tegen waarvan ik denk, dat heb ik ook!
Met avond eten bijvoorbeeld wordt ik gek als mn ouders aan het opscheppen/eten aan het snijden zijn. Voor mijn gevoel lijkt het alsof ze de bodem van de pan/bord niet goed kunnen inschatten en daarom zo hard in die pannen/borden blijven hakken Clown Of als ze een toetje schaaltje helemaal tot de laatste druppel gaan uitlepelen. Wordt ik ook gék! van. Mijn ouders grappen er maar om.

Een paar van de dingen die ik heel erg herken en ook in dit topic genoemd zijn:
- Luisteren maar niet onthouden
- Snel staren
- Iemand niet durven aankijken, voelt alsof je in een prive ruimte komt ofzo
- Irritatie wanneer iemand meerdere keren achter elkaar niest etc.
- Veel piekeren
- het over relaties, de bindingsangst etc
- Vooral heeel erg: Vreselijk moe na drukte

Nu de laatste weken wordt ik ook weer gék op school. Heb ook een paar nare dingen meegemaakt die ik verwerken moet (inslapen van kat enz). Maar de discussies enzo in de klas ik trek het echt gewoon niet meer. Het kost me té veel energie. Ik probeer alles te volgen maar het lukt me dan niet meer. Ik ga staren gapen wordt stil enz. Dan krijg ik meteen het commentaar van klasgenoten van dat ik ook naar huis mag gaan als het me niet interesseerd (op een nare toon). Ik zit de rit dan gewoon altijd uit. Maar als ik eenmaal thuis ben kan ik niks anders meer dan rusten. alles is me dan te veel. Vooral licht en geluid.
Ik noem(de) het zelf altijd "over vermoeidheids aanvallen" / mirgraine.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogsensitief_persoon
Citaat:
Daarentegen kunnen HSP's ook last hebben van te veel prikkels. Deze overprikkeling kan bijvoorbeeld ontstaan door het te lang aanwezig zijn in het gezelschap van te veel of te drukke mensen, maar ook door fel licht of hard geluid.

Citaat:
Hee ja ik ben het hoogswaarschijnlijk ook en ben ook eerste instantie verlegen maar als je me kent echt heel erg druk

Ik ben zelf ook echt een "de kat uit de boom kijker" Ik blijf heel lang stil en op de achtergrond erg verlegen. Maar als ik iemand ken/vertrouw dan wordt ik een stuk drukker praat ik veel enz.

Wat een lap met tekst heb ik hierzo getypt Bloos
Ik ga me hier eens verder in verdiepen. Wil mezelf nogmaals niet meteen in een hokje gestopt hebben. Er zijn genoeg andere dingen die misschien een rol spelen in hoe ik me voel. Maar verbaas me over hoeveel ik van mezelf terug herken in die defenitie/omschrijving HSP

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 14:29

die punten die je herkent, die je net opnoemt,
echt, precies ik.

heb vandaag ook weer een mindere dag, blegh, niks aan, maar kom maar niet uit dat 'sfeertje' (moe, de gedachten er niet bij, etc)
gister iets beleefd wat me spanning gegeven heeft, en ja hoor.. krijg je er zo'n dag achteraan..
kan het maar beter accepteren en denken van, morgen beter.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:54

Amanda schreef:
Ik meld me hierbij ook. Zowel HSP als paranormaal begaafd (heldervoelend en helderziend). En dat is niet altijd even makkelijk geweest. Knipoog
Net als orri al aangeeft kun je jezelf leren af te sluiten. Hier gaat wel een paar weken overheen voor dat goed gaat. Maar je hebt er je leven lang plezier van. Ikzelf had er altijd ook vreselijk veel last van. Maar sinds ik weet wat de oorzaak is en hoe ik me af kan sluiten gaat het veel beter. Natuurlijk de ene dag beter dan de andere. Momenteel voel ik me niet goed, heb veel verdriet. En daardoor ben ik ook weer gevoeliger voor andere dingen. Afsluiten gaat dan ook heel lastig.
HSP komt steeds vaker voor en steeds meer mensen hebben er kenmerken van. Daardoor zie je onnodig woede en frustratie, maar ook weer meer begrip. 2 uitersten eigenlijk en de middenweg wordt steeds kleiner.
Tests zoals deze geloof ik niet zo in. Die kun je te makkelijk manipuleren. Veel wijzer is om naar een therapeut te gaan. Zelf ben ik een aantal keer naar een parapsycholoog geweest die me oefeningen heeft gegeven, zoals het afsluiten.

Kun je een oefening noemen? Vind het enorm vervelend tegenwoordig..

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:43

xMarit schreef:
liss schreef:
een HSPer kan zich niet voor prikkels afsluiten hoor Knipoog

Ben ik het niet helemaal mee eens. Je kan jezelf toch afsluiten voor bepaalde prikkels die je niet binnen wil krijgen? Je krijgt zegmaar een overdosis aan informatie binnen (op bv. een verjaardag) en je moet dus zelf kijken hoeveel je binnen kan laten zegmaar. Dus op een verjaardag meng ik me niet in het "grote" gesprek en voer niet het hoogste woord, maar ik praat met 1 iemand en daar probeer ik me op te richten anders zijn het teveel prikkels. Tuurlijk krijg je meestal nog aardig wat binnen maar ik denk dat je jezelf er ook op kan trainen zegmaar Nerd haha klinkt een beetje raar maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel Knipoog

ja, ik snap je hoor! Knipoog
ik bedoel dat je onbewust soms heel veel prikkels binnen krijgt, daar kan je je niet voor afsluiten.
wel als je bewust kiest om tijdens verjaardag bv met 1 iemand te gaan praten zoals jij zegt.
of een rustig plekje opzoeken...
maar echt afsluiten kan niet, omdat je namelijk van alles hoort, voelt proeft, ruikt enz, meer dan een 'normaal' mens.

ik kan ook echt door het plafond schieten als iemand aan z'n nagels pulkt, die kleine irritante geluiden, daar kan ik helemaal niet tegen.

hebben jullie ook moeite met dingen loslaten die je meegemaakt hebt in je leven?
en dan vooral de nare dingen??

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:45

Klopt die iritaties heb ik ook,als mijn man snurkt kan ik hem wel wat aan doen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 13:56

liss schreef:
hebben jullie ook moeite met dingen loslaten die je meegemaakt hebt in je leven?
en dan vooral de nare dingen??

ja herkenbaar!

en wat dat afsluiten betreft, soms is het zo, dat ik niet merk dat ik teveel prikkels heb gehad zegmaar, en dan ineens merk ik dat mn concentratie verdwijnt, en die krijg ik dan ook niet weer terug.
volgens mij sluit ik me op zo'n moment onbewust af voor prikkels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:48

Het afsluiten van grote groepen kun je wel oefenen.
Het lukt me echt steeds beter.
Vroegah was ik kapot, nu soms nog een beetje moe, maar ook al steeds vaker dat ik weer fijn weg kan gaan zonder energie kwijt te zijn

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 17:30

Reactie op begin post:
Mijn ma heeft het en vindt dat ik het ook heb netzoals een psycholoog. Ik vind dat ik het niet heb.
Simpelweg omdat ik het niet kan verstouwen dat omdat ik enkele overeenkomsten heb ik in een hokje word gedouwd.
Aan de ene kant heb ik HSP kenmerken (om het zo te noemen), maar aan de andere kant kan ik ook erg goed meekomen in deze snelle en drukke maatschappij.

Zijn er ook mensen die dit herkennen?
Ik had trouwens bij 11 vragen ja, maar ik kan prima tegen harde muziek Haha! Kom maar op! Maar als mensen om mij heen een slecht humeur hebben pik ik dat meteen op en voel ik me niet op mijn gemak. Netzoals dat ik best makkelijk te kwetsen ben (gaat steeds beter, heb nu een prima zelfbeeld, toen ik dan niet had... oei zeg). Maar als ik aan veel dingen denk en er veel te gebeuren staat ben ik wel snel moe. En idd soms even ergens afgesloten van de rest zitten is geen straf!
Maar ik stap zo op iemand af om me in een nieuwe groep te mengen en daar een gezellige (en drukke) avond mee te hebben. In midden in Parijs voelde ik hem wel héeel erg op me gemak Haha!

Ik zit aan beide kanten dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 17:42

Ik had bij 21 vragen ja.

Ik heb een hekel aan harde geluiden en ruimtes met veel mensen (hou dan ook absolúút niet van discotheken!!).
Ik kan niet tegen veranderingen.
Ben zéér gevoelig voor stemmingen van anderen.
Ik heb een ruimte nodig waarin ik mij terug kan trekken, weg van de buitenwereld. Alleen ik, en mijn beesten. Op sommige momenten móet ik gewoon alleen zijn. Kan dat niet, dan wordt ik gek (Vakanties gezellig met z'n allen in caravans en tenten e.d., vre-se-lijk!)
Ik kan plotseling zeer emotioneel worden. Alleen word ik thuis niet begrepen. Van kleins af aan heb ik mijzelf aangeleerd om snel weg te vluchten als ik moest huilen, zodat niemand erachter komt dat ik huil.
Niemand kent mij echt.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 13:02

Kom me hier ook melden.

Ik heb meer last van veel geluiden. Ik heb op de fiets vaak mp3 speler op, want al die verschillende geluiden van het verkeer kan ik echt niet hebben. Op goede dagen gaat het goed. Maar op dagen dat ik overprikkeld ben, trek ik het niet. Harde muziek gaat wel, maar alleen als ik zelf het volume regel en oms moet de muziek ineens uit. Dan slaan mijn oren dicht en gaat het helemaal galmen.
Ik ga op vakantie in de bergen, dus daar heb ik heerlijk rust. En ik moet iedere dag even tijd hebben voor mezelf. Kan ook bij het paard zijn hoor, maar dan moet er niemand om me heen zijn en ik lekker kunnen ontspannen.
Ik ben ook heel gevoelig voor stemmingen van anderen. Ik kan er ook helemaal op dicht slaan.
Verder heb ik heel veel steun aan mijn dieren. Af en toe lijkt het of ze wat zorgen van je wegnemen. Dan kan ik echt helemaal ontspannen.
Verder kan ik wel redelijk functioneren. Ik moet alleen niet teveel prikkels en druk hebben. Dus daar probeer ik rekening mee te houden. En ik moet echt regelmatig naar de paardjes toe en lekker met mijn katten knuffelen.

Edit: net de test gedaan op hooggevoelig.nl en daar had ik 21 ptn.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 13:17

Ik ben vandaag jarig, maar maak em al dagen druk om iedereen die straks en vanavond langskomt, ik houd er eigenlijk helemaal niet van al die drukte. Van alles in huis halen en regelen, niet echt mijn idee van een fijne dag maar ja, ppfffff.
Morgen is gelukkig alles weer normaal.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 13:51

gefeliciteerd sjorsie Haha!

en ja, die drukte, herkenbaar..
leuk, verjaardagen (NOT! )

naja probeer je niet te druk te maken, laat de anderen maar praten en gezellig doen, zelf gewoon wat lachen, vriendelijk doen, en kadootjes uitpakken en daar blij mee zijn,
probeer ervan te genieten en er geen kramp of verplichting van te maken.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 16:15

Heel toevallig dat ik dit topic tegenkom. Ik was hier namelijk gisteren nog met mama over aan het praten.

Ik heb heel erg veel voorbeelden waarin het voorkomt.

Zo kwamen vroeger altijd de kinderen die gepest werden, of mentaal minder sterk in hun schoenen stonden, naar mij toe. Ik ontfermde me dan over hen, om tegen de pestkoppen te winnen. Zo heb ik ook haast in elke vriendschap gezien dat al die personen met een probleem zaten, allemaal. En wanneer ik hen dan uit de sh*t geholpen heb, dan zijn ze weg. Dan verdwijnen ze uit je leven. Ik trek zulke mensen aan. Vind het ontzettend jammer omdat ik daardoor geen echte vrienden heb, omdat ik nu mensen minder snel vertrouw.

Ook kon ik vroeger door gewoon naar mijn ex zijn gezicht te kijken [ Bijvoorbeeld als hij aan het autorijden was] Dan zag ik het "kinderlijke persoontje" in hem. Dat kindje dat vroeger zo vaak mishandeld is geweest. Ik kon dwars door zijn uiterlijk heen kijken en zo zijn ware gevoel zien. Hij was een gesloten jongen, die vroeger heel erg gepest geweest is, en dat zag ik in hem. En toen kregen we een relatie, en hoe meer ik hem echt 'zag' hoe beter ik wist hoe ik met hem om moest gaan , en wat ik moest doen om hem te helpen. Wij hebben drie jaar een relatie gehad, waarin ik hem heb geleerd om voor zichzelf op te komen, om gelukkig te zijn. En toen dat bereikt was, groeiden we uit elkaar. Daardoor is onze relatie ten einde. Omdat naar mijn gevoel mijn ' werk ' erop zat.

Ik weet dat het gek klinkt, maar ik kan het niet beter uitleggen. Het is alsof ik door het ware uiterlijk heen kan kijken en de ware persoon zie. Alsof in mijn ogen het lichaam een barriere is, een muur, die ik kan doorbreken.

Nog een voorbeeld. Ik had een nieuw vriendje, we hadden een maand en eergisteren heeft hij het uitgemaakt. Waarom?
Ik heb een tôpic geopend met de vraag of het normaal was dat je vriend niet open is en wat je daarmee moet doen enzo. Toen ben ik ineens beginnen nadenken, hij was jaloers, bang dat ik hem zou kwetsen, hij toonde geen ware gevoelens. Niks.
En dus stuurde ik eergister een sms, en toen hebben we een uur of twee aan het smsen geweest. En zelfs via sms doorzie ik mensen. Want ik had alles wat hij ooit tegen me gezegt, of gedaan heeft geanalyseerd. Op'n rijtje gezet, en er een puzzel van gemaakt. En toen kwam ik erachter dat hij zich niet durfde openstellen omdat hij ooit een relatie gehad heeft met een meisje, en hij wilde trouwen en kinderen met haar. Alleen met haar. En nu wilt hij die belofte die hij toen gemaakt had met dat meisje niet verbreken, en hij is bang dat als hij zijn hart opensteld hij opnieuw die pijn zal voelen die hij bij zijn eerste liefde voelt.
Maar wat is nu het punt?
Ik ben door zijn muur heengebroken, en heb gezien vanwaar dat gedrag kwam. Ik heb het hem uitgelegd en hij begint te beseffen dat hij haar nog niet vergeten is, en hij wilt ineens geen relatie meer omdat hij het eerst moet verwerken. Hij gaat verder, en ik voel me genaaid omdat het uit is. Maar dan wel dankzij ik, en mijn vermogen om door mensen te zien.

Ook zie ik direct wie goed is, wie slecht, wie er liegt en wie de waarheid spreekt.

Beetje lang verhaal, maar is er iemand die dit ook heeft?

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 16:23

cooper schreef:
Ik weet dat het gek klinkt, maar ik kan het niet beter uitleggen. Het is alsof ik door het ware uiterlijk heen kan kijken en de ware persoon zie. Alsof in mijn ogen het lichaam een barriere is, een muur, die ik kan doorbreken.

En dus stuurde ik eergister een sms, en toen hebben we een uur of twee aan het smsen geweest. En zelfs via sms doorzie ik mensen. Want ik had alles wat hij ooit tegen me gezegt, of gedaan heeft geanalyseerd. Op'n rijtje gezet, en er een puzzel van gemaakt.

Ik kan misschien ook beter zeggen hoe ik dat ervaar.
Het lijkt wel alsof ik mensen hun diepste geheimen kan ontrafelen en boven halen.
Dingen die ze nooit verwerkt hebben, of dingen uit een traumatisch verleden.
Die dingen zie ik, wanneer ik die persoon wat langer ken.
Ik vertel meestal wel mijn bedenkingen, in de hoop dat de persoon er wat mee doet.
zodat die het kan achterlaten en gelukkig worden.

Ik weet niet hoe ik dat het beste kan uitleggen.
Alsof mijn taak van het leven is om mensen die vastzitten vanwege obstakels. Hen die obstakels te doen inzien.
En ze laten verder gaan en gelukkig worden. Hen dingen leren, die belangrijk zijn.
Begrijpen jullie me een beetje?

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 17:35

Ik kan misschien ook beter zeggen hoe ik dat ervaar.
Het lijkt wel alsof ik mensen hun diepste geheimen kan ontrafelen en boven halen.
Dingen die ze nooit verwerkt hebben, of dingen uit een traumatisch verleden.
Die dingen zie ik, wanneer ik die persoon wat langer ken.
Ik vertel meestal wel mijn bedenkingen, in de hoop dat de persoon er wat mee doet.
zodat die het kan achterlaten en gelukkig worden.

Ik weet niet hoe ik dat het beste kan uitleggen.
Alsof mijn taak van het leven is om mensen die vastzitten vanwege obstakels. Hen die obstakels te doen inzien.
En ze laten verder gaan en gelukkig worden. Hen dingen leren, die belangrijk zijn.
Begrijpen jullie me een beetje?[/quote]

Ja ik begrijp het zeker weten. Innerlijke wijsheid had ik ook altijd al. Nu gebruik ik dat in gedichten en verhalen, erg handig als je even je gevoelens kwijt wilt ook. Meeste HSP'ers zijn ook erg spiritueel ingesteld volgens mij. Waardoor ze er meer in verdiepen en die talenten onbewust gebruiken.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 19:35

Cooper, iedereen is met een bepaald doel op 'de wereld'. De een weet zijn doel en de ander niet. Jij weet hem toevallig. Kan ook een hoop rust geven.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 21:13

Ja maar ik weet niet of ik wel blij ben met dit doel. Ik bedoel, heel mijn leven anderen mensen en op pad houden, maar er elke keer weer zelf afgeslagen worden als ze geholpen zijn. Dat is egoisme en zeker niet echt spiritueel. Maar dat is dan maar even mijn donkere kant. Op dagen dat ik mezelf dus laat meeslepen in dat gevoel gaat het dus ook heel erg slecht. Want uiteindelijk weet ik wel dat ik graag andere mensen wil helpen. Ik moet alleen leren mezelf ervoor af te schermen dat die slechte energie naar mij komt.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 21:17

Ik heb geleerd om te visualiseren dat je alle 'lijntjes' die je de hele dag aanlegt weg moet halen. Je energie die anderen je onttrekken terug halen zeg maar.. klinkt vaag, maar werkt wel. Op z'n tijd rust nemen, al is het even op de wc Lachen

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 21:33

Een spiegel voor je buik zetten, werkt echt. Opeens komt die tr.ut of die vermoeiende persoon veel minder binnen Ja

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 21:37

OoappeloO schreef:
Een spiegel voor je buik zetten, werkt echt. Opeens komt die tr.ut of die vermoeiende persoon veel minder binnen Ja

daar geloof ik dus niet in Tong uitsteken
is toch puur psychisch, omdat je erin gelooft werkt het.
het is net zoiets als visualiseren dat je een bloementuin om je heen hebt, waarbinnen je niemand wilt toelaten, bij het oefenen van grenzen aangeven.

anyway, Cooper, het kan heel goed dat je een gave hebt, om mensen te helpen en aan te voelen,
dus als raadgever,
maar probeer ervoor te zorgen dat je als het om een man/vrouw relatie gaat, die relatie in gelijkwaardigheid begint en houd.
zo voorkom je dat je ook binnen je relatie de raadgever, en hij de vrager is.
je relatie zou het rustpunt moeten zijn.