Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
liss schreef:een HSPer kan zich niet voor prikkels afsluiten hoor
Citaat:Daarentegen kunnen HSP's ook last hebben van te veel prikkels. Deze overprikkeling kan bijvoorbeeld ontstaan door het te lang aanwezig zijn in het gezelschap van te veel of te drukke mensen, maar ook door fel licht of hard geluid.
Citaat:Hee ja ik ben het hoogswaarschijnlijk ook en ben ook eerste instantie verlegen maar als je me kent echt heel erg druk
Amanda schreef:Ik meld me hierbij ook. Zowel HSP als paranormaal begaafd (heldervoelend en helderziend). En dat is niet altijd even makkelijk geweest.
Net als orri al aangeeft kun je jezelf leren af te sluiten. Hier gaat wel een paar weken overheen voor dat goed gaat. Maar je hebt er je leven lang plezier van. Ikzelf had er altijd ook vreselijk veel last van. Maar sinds ik weet wat de oorzaak is en hoe ik me af kan sluiten gaat het veel beter. Natuurlijk de ene dag beter dan de andere. Momenteel voel ik me niet goed, heb veel verdriet. En daardoor ben ik ook weer gevoeliger voor andere dingen. Afsluiten gaat dan ook heel lastig.
HSP komt steeds vaker voor en steeds meer mensen hebben er kenmerken van. Daardoor zie je onnodig woede en frustratie, maar ook weer meer begrip. 2 uitersten eigenlijk en de middenweg wordt steeds kleiner.
Tests zoals deze geloof ik niet zo in. Die kun je te makkelijk manipuleren. Veel wijzer is om naar een therapeut te gaan. Zelf ben ik een aantal keer naar een parapsycholoog geweest die me oefeningen heeft gegeven, zoals het afsluiten.
xMarit schreef:liss schreef:een HSPer kan zich niet voor prikkels afsluiten hoor
Ben ik het niet helemaal mee eens. Je kan jezelf toch afsluiten voor bepaalde prikkels die je niet binnen wil krijgen? Je krijgt zegmaar een overdosis aan informatie binnen (op bv. een verjaardag) en je moet dus zelf kijken hoeveel je binnen kan laten zegmaar. Dus op een verjaardag meng ik me niet in het "grote" gesprek en voer niet het hoogste woord, maar ik praat met 1 iemand en daar probeer ik me op te richten anders zijn het teveel prikkels. Tuurlijk krijg je meestal nog aardig wat binnen maar ik denk dat je jezelf er ook op kan trainen zegmaarhaha klinkt een beetje raar maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel
liss schreef:hebben jullie ook moeite met dingen loslaten die je meegemaakt hebt in je leven?
en dan vooral de nare dingen??
cooper schreef:Ik weet dat het gek klinkt, maar ik kan het niet beter uitleggen. Het is alsof ik door het ware uiterlijk heen kan kijken en de ware persoon zie. Alsof in mijn ogen het lichaam een barriere is, een muur, die ik kan doorbreken.
En dus stuurde ik eergister een sms, en toen hebben we een uur of twee aan het smsen geweest. En zelfs via sms doorzie ik mensen. Want ik had alles wat hij ooit tegen me gezegt, of gedaan heeft geanalyseerd. Op'n rijtje gezet, en er een puzzel van gemaakt.
OoappeloO schreef:Een spiegel voor je buik zetten, werkt echt. Opeens komt die tr.ut of die vermoeiende persoon veel minder binnen