Meer mensen met burn out/overspannen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Re: Meer mensen met burn out/overspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 12:39

Ik heb net de bedrijfsarts gesproken en ik ga reintegreren! Ben er wel aan toe, want ik verveel me dood thuis.

Ik begin met 2 x 2 uurtjes per week en dat bouw ik dan op met 2 uur per week. Ik zal dan ondersteunend werk doen.
Verder hebben ze op het werk over outplacement gepraat, dat gebeurd dus als ze geen passende functie voor me hebben als ik gereintegreerd ben. Dat kan dus zomaar...bij een ander bedrijf worden geplaatst door middel van loopbaanbegeleiding.
Maar goed eerst moet ik weer op 40 uur komen te zitten en volledig gereintergreerd zijn.

Ik vind het nog wel spannend, want ik heb het nog wel druk in mijn hoofd en weet niet zo goed hoe ik dingen moet organiseren. Boodschappen doen en koken enzo is nog een ramp voor me, eet veel kant en klaar gerechten.

Wie heeft er ervaring in een outplacement-traject?

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 12:54

Daar kan ik je niets over zeggen het outplacement gebeuren, weet wel van iemand die bij mij in de trainingsgroep zat dat ze bij een ander bedrijf geplaatst werd. Zij was er erg blij mee want je laat ook je erfenis achter, zij wel in ieder geval, ze was niet positief over haar oude werkplek . Je moet wel bedenken dat je begeleiding krijgt en dat de nieuwe werkplek ontvankelijker voor jouw problemen zal zijn want anders accepteren ze niet iemand met een "verleden" om het zo maar uit te drukken, maar volgens mij kan dat alleen maar als ze aan kunnen tonen dat er voor jou geen mogelijkheden zijn in je eigen werk, geen idee of dat al binnen een jaar kan of dat er sprake moet zijn van een keuring bij de UWV, maar dat zal de bedrijfsarts je ook kunnen vertellen. Inmiddels zit ik ook bijna in zo'n traject, weet zeker dat het "oude" werk voor mij niet meer haalbaar is maar omdat ik in 2002 ook in zo'n periode heb gezeten kan ik terugvallen op de toenmalige WAO.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 09:32

Dat is wel fijn dat je dan met 2 uren per dag kunt beginnen! Een bak koffie en je bent al bijna op de helft!

Ik heb maandag sollicitatiegesprek. VInd het wel moeilijk aan te geven dat ik niet meteen fulltime wil...moet je dan vertellen van burn out f niet? Dan denken ze meteen dat ze iemand hebben die niks kan hebben..of niet?

Ik lag gister half 10 al bekaf op bed en werd vanmorgen 9 uur pas wakker..nog steeds bekaf. Maar ja teveel slapen is ook niet goed.. Ritme en regelmaat is ver te zoeken..

diana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:59

nou heb op werk koffie gedronken,toen ik aankwam dacht ik dat ik flauw ging vallen!!
m,n hart zat ik m,n keel ,duizelig,hoofdpijn,geen lucht,bah
alle collega,s vragen hoe het gaat,heb alleen m,n schouders opgehaald,anders ging ik zo janken.
toen kwam m,n restaurnt mananer,en ik begon gelijk te huilen,afgang!!
de eigenaar zelf was er ook nog,die vroeg niet eens hoe het ging!
hij zal wel denken heb de lastpak ook,die alleen maar geld van mij ontvangt.
ben gister om 22.00 naar bed gegaan,en ben er om 11.15 uitgerold,ben zo ontzettend moe he!!
al helemaal met dit but weer.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 23:40

He bah diana, dat was geen goed idee van de arts dus, om te gaan. Ach gut
Laat ze maar lekker kletsen allemaal, en denk goed om jezelf.

Ik kan waarschijnlijk in Juni met regelmaat gaan werken ipv steeds weer een andere tijd.
Dan word het elke ochtend ipv dan weer smiddags of savonds..
Dus ik hoop dat dat gaat schelen met mijn ritme. Lachen

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 00:24

Barbalala hoe komt het dat je onregelmatig werkt? Als je therapeutisch werkt dan wordt dat via een afgesproken systeem gedaan en er is echt geen bedrijfsarts die zegt: "ga jij maar lekker in wisseldiensten werken" als je wilt dat het reïntegreren mislukt, dan heb je stap 1 daarvoor al genomen. Wat als belangrijkste naar voren komt tijdens mijn gesprekken is: regelmaat, geen deadlines, voorspelbaar dus geen onverwachte situaties, geen pieken en dalen, dat zal bij jou niet veel anders zijn dus pas op en hou je aan je eigen ritme en houdt het voorspelbaar, zodat je zelf je ritme kan opbouwen. Knipoog

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 17:16

diana schreef:
nou heb op werk koffie gedronken,toen ik aankwam dacht ik dat ik flauw ging vallen!!
m,n hart zat ik m,n keel ,duizelig,hoofdpijn,geen lucht,bah
alle collega,s vragen hoe het gaat,heb alleen m,n schouders opgehaald,anders ging ik zo janken.
toen kwam m,n restaurnt mananer,en ik begon gelijk te huilen,afgang!!
de eigenaar zelf was er ook nog,die vroeg niet eens hoe het ging!
hij zal wel denken heb de lastpak ook,die alleen maar geld van mij ontvangt.
ben gister om 22.00 naar bed gegaan,en ben er om 11.15 uitgerold,ben zo ontzettend moe he!!
al helemaal met dit but weer.

Dit herken ik helemaal hoor. Ook ik had paniekaanvallen als ik naar mijn werk toe moest. Omdat het zoveel energie koste heb ik mijn collegae via de mail op de hoogte gesteld van mijn situatie. Hoe ik me voelde , wat ik weer kwam doen en wanneer. Maar ook dat ik ze verzocht om mijn niet aan te spreken hoe het met mij gaat. Dat ik maar beperkte energie had en die wilde gebruiken voor mijn aanwezigheid op het werk en niet voor uitleg geven aan collegae. Die overigens ook niets van zich lieten horen toen ik echt thuis zat.
Sterkte meis ermee en als het niet gaat dan ga je na een half uurtje weer weg naar huis.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 17:22

staroo schreef:
Barbalala hoe komt het dat je onregelmatig werkt? Als je therapeutisch werkt dan wordt dat via een afgesproken systeem gedaan en er is echt geen bedrijfsarts die zegt: "ga jij maar lekker in wisseldiensten werken" als je wilt dat het reïntegreren mislukt, dan heb je stap 1 daarvoor al genomen. Wat als belangrijkste naar voren komt tijdens mijn gesprekken is: regelmaat, geen deadlines, voorspelbaar dus geen onverwachte situaties, geen pieken en dalen, dat zal bij jou niet veel anders zijn dus pas op en hou je aan je eigen ritme en houdt het voorspelbaar, zodat je zelf je ritme kan opbouwen. Knipoog

helemaal mee eens. Wat ik vooral moest leren was om mijn eigen grenzen aan te geven. Dus bij een voorstel van therapeutisch werken dat ik ook iets ging doen wat echt therapeutisch was.
Wel een bepaalde tijd afspreken. Bijvoor beeld 3 x 2 uur van 9 tot 11 uur. Dan een taak die geen spanning of druk kon geven. Iets waar ik direct mee kon stoppen en als ik bv studenten begeleiden moest dan was ik als extra inzetbaar en niet in plaats van iemand anders.
De grootste fout die ik gemaakt heb, is dat ik 4 weken na mijn crash halve dagen ging werken. Maar op dezelfde manier. Zelfde taken en met de zelfde inzet. Mijn manager was daar natuurlijk mede schuldig aan want die stelde van alles voor ipv dat ze echt iets therapeutisch bedacht. Daardoor ben ik eigenlijk na een aantal maanden helemaal ingestort en uiteindelijk een jaar later weer redelijk normaal aan het werk gegaan.
Pas goed op je zelf hoor!

diana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 13:50

nee was niet echt een goed idee,moet ook elke week met werk bellen,hoe het nou gaat,ahum alsof het zo snel gaat!
helemaal geen zin in!!
weten jullie hoe het ongeveer gaat als je doorverwezen word naar een psygoloog?
ik krijg morgen een doorverwijzing,maar hoe gaat dat in z,n werk?
duurt dat lang voordat je geholpen word?

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 14:17

Een psycholoog is vrij toegankelijk. Daar kan je zo naar toe. Als je door je werk een burn out hebt gekregen, wordt je vaak door verwezen via de bedrijfsarts naar een psycholoog die verbonden is met de organisatie van je werk ofzo. Dan kan het zijn dat het bedrijf(hangt een beetje van de grote van het bedrijf) de kosten op zich neemt. Dat was bij mij wel zo.
heb je de burn out door prive omstandigheden dan moet je zelf een psycholoog regelen, bv via de huisarts of zelf 1 zoeken. Mogelijk heb je zelf een ziektekosten verzekering die het dan vergoed.
Ik ben een paar keer bij de psycholoog geweest, maar er mee gestopt. Ik moest een paar testen doen ofzo en daarna praten over terugkeer naar het werk. Ik vond die psycholoog geen prettige man. Als ik in de wachtkamer zat, ging hij eerst een peuk roken buiten. Dan begon mijn afspraak gelijk 10 minuten later dan gepland en we waren nog niet klaar of hij vloog alweer naar buiten om te roken. Uiteindelijk heb ik zelf een coach gezocht en dat paste veel meer bij mij.

diana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 14:23

ik word doorverwezen door de huisarts,maar heb in m,n omgeving gehoord dat daar best een tijd overheengaat voordat je een keer een gesprek hebt.
en ik heb echt het idee dat ik snel hulp nodig heb,alleen kom ik echt niet uit!!
maarja m,n dokter is een paar dagen weg,kan de assistent zoiets ook voor me doen?

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 15:21

Dan zou ik een psycholoog zelf bellen. Je hebt geen verwijzing nodig. Een goede psycholoog heeft ook altijd ruimte in de agenda voor nood.
Heb ik ook wel eens voor een vriendin geregeld. Gewoon gezocht op google naar een psycholoog en even gekeken of het iets leek.
Waarom denk je dat je snel hulp nodig hebt. Wat is nu de oorzaak dat je( als ik het goed zie) wat paniekerig wordt en denkt dat het snel moet. Heeft je werk er mee te maken?
Bij een burn-out kan NIETS snel.

diana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 17:51

ben niet alleen overspannen maar ook depresief

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 18:12

Die vinden niet snel iets nood hoor...dan moet je er wel heel erg aan toe zijn. Ik moest iets van 2 maanden wachten..

Morgen dus een soll.gesprek en ondanks dat het goed met me gaat wil ik liever niet hele dagen werken. Hoe moet ik dit vertellen? Denk niet dat ze je ooit aannemen als je burn out zegt..maar van een 22jarige verwachten ze wel iemand die 40 uur kan werken lijkt me. Tis trouwens niet een vaste vacature hoor, gewoon zien wat ze me kunnen aanbieden want ze hadden wel interesse.
Wat zouden jullie doen in deze situatie?

@Diana: Ondanks dat het goed met me gaat heb ik ook nog steeds angstaanvallen hoor..maar heb ook angst omdat ik juist bang voor die aanvallen ben..wat jij op je werk ook had.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 18:49

staroo schreef:

Ik denk dat mijn situatie iets anders is dan die van jullie, ik ben namelijk in December met mijn opleiding (pabo) gestopt omdat het niet meer ging. De reden waardoor het niet meer ging kwam toen pas aan het licht; ik was/ ben overspannen.

Tot maart heb ik mijn bijbaantje in het hotel als bedieningsmedewerker op een laag pitje gehad (1x per week).
Dat is een avond dienst, van 17.00 tot 23.00 uur.
Toen wilde mijn moeder dat ik elke dag ging werken (want ik stelde me aan volgens haar).
Dat heb ik niet gedaan.

Nu ben ik afgelopen maanden wel iets meer gaan werken voor het geld (ongeveer 3x per week), ook overdag. Datzelfde baantje dus nog, alleen de tijden zijn dus onregelmatig. De ene keer smorgens van 7 tot 2 de andere keer dus 's avonds.

Dus ik heb niet te maken met reintegreren oid.
Mijn werkgever en ik kijken per periode of week wat ik aankan of denk te kunnen.
En als ik me een keer onverwacht niet goed voel, doet hij er alles aan om iemand te zoeken die mijn dienst overneemt.
Deze week was ik iets vaker aan het werk, en ik merk nu wel weer dat ik minder geduld heb met gasten en heel erg moe ben, maar aan de andere kant geeft het een goed gevoel veel geld te verdienen.
Ik ben nu 20 en dit jaar blijf ik nog thuis van welke studie dan ook, volgend jaar september ga ik weer een opleiding doen.
Iedereen vraagt wat ik dan ga doen, maar daar ben ik dus nog totaal niet me bezig!
Kan me er ook erg aan storen dat mensen dat vragen, komt op mij over of ik niet belangrijk ben als ik geen studie doe.
Dus dat is mijn situatie nogmaals.

Hebben jullie trouwens ook dat je zo ontzettend veel vergeet?
Ik merk ook dat ik de laatste tijd niet eens meer goede zinnen kan maken :S

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:58

Ik kan goed begrijpen dat je nu nog niet aan een studie denkt hoor.
Ik denk dat dat ook alleen maar verstandig is. Het is goed om nu voor jezelf te kiezen en als het op anderen over komt als niet belangrijk (makkelijk gezegd van mij, ik weet het) jammer dan. Het gaat om jou, niet om wat anderen denken!

Wel fijn dat je baas zo mee wil werken. Jou situatie lijkt me wel extra lastig door het onregelmatige enzo. Ik kan me voorstellen dat je je sneller stoort aan gasten. als ik me minder voel kan ik ook minder hebben.

Het vergeetachtige herken ik ook heel goed. Momenteel gaat het weer iets beter, maar af en toe leek mijn hoofd wel een vergiet.
Soms zeg ik ook dingen dat het lijkt of ik nooit fatsoenlijk nederlands geleerd heb. Soms heb ik het zelf niet eens meteen door, dat is helemaal stom. Maar goed, zal er wel bij horen en het is wel fijn om hier te lezen dat anderen het ook hebben.

Sterkte he en pas op jezelf!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 23:01

Ja dat van die laatste alinea heb ik dus ook heel erg, ik lijk soms wel een buitenlandse, zo slecht is mijn zinsbouw soms.
En een kleine woordenschat ook.

Ow ik ben zo blij dat ik hier mijn ei kwijt kan zonder tegenspraak!
Heel fijn! Kusje

Morgen ga ik toch eens achmea bellen, over hoeveel ze vergoeden betreft een psych. en daarna aansluitend een afspraak maken met een psych.
Alleen, hoe weet je welke de goede is?
(Ik kreeg er 3 van maatschappelijk werk om uit te kiezen)

diana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:11

pinacolada hoe ging je gesprek?
ik he vandaag weer met de arbo arts gebeld,en hij wil graag dat ik elke week!! op het werk ga koffie drinken,hij spoort niet!
ik wil daar helemaal niet zijn,weet je wat voor energie ik daarvoor nodig heb.
m,n huisarts heeft gezegd dat ik zelf een psygoloog mocht uitzoeken,en dan krijg ik een brief mee.
moet m,n verzekering nog bellen,weet namelijk niet of dat vergoed word in een basis pakket

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:58

Ik heb vanmiddag pas gesprek..

Hoe vaker je gaat hoe makkelijker het word..dat is meestal; wel zo

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 11:09

vlgns mij zit ik nu heel dicht tegen een burn out aan.
ik werk nu 3 weken ofzo in de horeca in de mei vakantie heb ik hard gewerkt ging allemaal goed vorige week weer school gehad en donderdag avond weer gewerkt tot gister avond. ik was gister al heel moe. 's avonds liep het al niet op me werk waar door ik de tranen achter me ogen voelde prikken. nu vanmorgen kwam k achter dta ik naar school had gemoeten gvd helemaal vergeten. ik baal als en stekken heb meteen moeten huilen ben nog steeds aan het huilen, met mijn pony gaat het ook al niet goed. ik baal zo ik heb ook geen zin meer in school.

ik ben wel een persoon die heel gevoelig is voor dit soort dingen,
ook voor depressies.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 11:20

Ik lees hier van een hoop dat ze al heel vroeg in bed gaan en dat ze er heel laat uit komen.. Wat ik heb geleerd van mijn burn-out is dat dit helemala niet goed is..
Ik wou er zo snel mogelijk uitkomen ( uit de burn-out)en heb er ook heel veel energie in gestoken..
Ik ging om 10 uur naar bed en ging tegelijk de volgende ochtend er uit samen met mijn vriend om 8 uur hoeveel moeite het mij ook koste ik ging er uit..
een ritme is heel belangrijk voor mensen met een burn-out.
Daarna ging ik rustig ontbijten en elke dag een stuk wandelen wat super goed werkt.
Ook ging ik elke dag wat leuks doen. Positieve energie. Bijna geen tv kijken en bijna niet computeren want dat zijn energie vreters..
Ik ben door mijn vorige werk in een bun-out gekomen en heb na 5 maanden ziek thuis te hebben gezeten de stap genomen om ontslag te nemen..
De bron van ziek worden heb ik dus gedag gezegd..
Nu heb ik iets gedaan wat vrij onverstandig was maar ik ben een eigen bedrijf begonnen waar ik heel veel positieve energie uit haalde..
Ik ben nu een jaar en en 2 maanden verder en ik heb me nog nooit zo goed gevoelt. De zaken gaan goed en ons eerste kindje is op komst..
Ik hoop dat iemand hier wat aan heeft..
Ik weet hoe vervelend en zwaar het is maar het is wel de manier om er het snelste boven op te komen..
Ook heb ik alle hulp buiten het bedrijf gezocht omdat ik vond dat de hulp die je kon krijgen via het bedrijf alleen maar werkte in het belang van het bedrijf idem de bedrijfsarts..
Ik moest binnen 6 weken alweer revliderend aan het werk wat mij dus echt niet lukte..
Ik moest weer op gesprek komen..
Ik ben altijd vrij hard voor mijzelf maar op dat moment brak ik even en begon ik te huilen en tot mijn verbazing mocht ik nu ineens nog een maand thuis blijven zitten.. Ik heb het hier over gehad met mijn psychologe ..
met andere woorden als je sterk bent voor jezelf moet je binnen een 6 weken aan het werk. laat je een traantje lopen mag je steeds weer een maand langer thuis zitten ..
vind die gasten echt krom en ben blij dat ik er weg ben.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 11:53

Lindy1982 schreef:
Ik lees hier van een hoop dat ze al heel vroeg in bed gaan en dat ze er heel laat uit komen.. Wat ik heb geleerd van mijn burn-out is dat dit helemala niet goed is..
Ik wou er zo snel mogelijk uitkomen ( uit de burn-out)en heb er ook heel veel energie in gestoken..

Dat is nou het moeilijke voor een ieder van ons; die energie vinden!
Als je echt helemaal burn out bent kan je die energie niet eens vinden.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 11:58

Ik heb ook een burn-out gehad dus weet hoe zwaar het is ik deed er 2 uur over om alleen al de wc te schoonmaken..
Maar disipline is ook heel belangrijk ik vond het een hel om thuis te zitten en heb mij er dus elke ochtend toe gezet om er in ieder geval om 8 uur uit te gaan hoe zwaar het ook was.. Omdat ik zo streng voor mijzelf was ben ik er vrij snel uit gekomen.. Ook boven verwachting van de psychologe etc

diana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:05

huh ik sta op en pas 3uur later zit in m,n kleren,en 4uur later ga ik pas de deur uit,om iets te doen maar heb nergens zin in.
zie overal als een berg tegenop,ben altijd heel streng geweest voor mezelf maar nu kan ik het echt niet opbrengen

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 12:08

diana schreef:
huh ik sta op en pas 3uur later zit in m,n kleren,en 4uur later ga ik pas de deur uit,om iets te doen maar heb nergens zin in.
zie overal als een berg tegenop,ben altijd heel streng geweest voor mezelf maar nu kan ik het echt niet opbrengen

Probeer dingen te doen die je leuk vind zodat je er positieve energie uit haalt. Dit is een groot geneesmiddel.
Het is zwaar maar het resultaat is de moeite waard..
Maar... de computer en tv kan je het beste uitlaten dit zijn hele grote energie vreters