Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 23:18

ik heb is een vraagje voor jullie.
2 jaar geleden liet ik een nieuwe voorste kruisband steken. Alles is vlot verlopen en de chirurg verzekerde mij dat na verloop van tijd ik alles terug zou kunnen.
Toch heb ik er nog last van. Als ik ga joggen ofzo dan worden de spieren rondom mijn knie stijf en moet ik stoppen. Vooral de spieren in mijn knieholte doen pijn. Als ik dan toch doorga, heb ik de volgende dag last om te wandelen.
Heeft hier nog iemand ervaring mee?

MandyR

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 10:10

Liseke, ik snap het niet helemaal. :o Wat bedoel je met "steken"?
De problemen die jij omschrijft heb ik niet, nu jog ik ook niet ;) maar, heb wel een staand / lopend beroep. Dus kan je daar ook verder niet mee helpen.
Misschien dat de spieren niet helemaal goed gerevalideerd zijn? Als ik jou was, zal ik even langs een arts gaan om te overleggen. Hij kan misschien wat extra fysiotherapie voorschrijven waarna het wél beter gaat.

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 11:57

Hoi liseke, ik ga met MandyR mee, even contact opnemen met je chirurg. Ik herken het probleem ook niet, oktober '09 geopereerd en heb juist last als ik een dagje oversla om op de hometrainer te fietsen + het is koud: dan word mijn knie wat stijf. Maar zeker niet pijnlijk.

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:27

steken is gewoon vlaams voor de reconstructie van mijn voorste kruisband :-).
Ik was het zelf ook al aan het denken om is langs de huisarts te lopen. Ik moet wel toegeven dat ik mijn oefeningen die de fysiotherapeut voorschreef niet altijd goed gevolgd heb O:) .
Nu weet ik toch zeker dat het niet normaal is en echt wel aan mij ligt. Bedankt voor jullie reactie!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:25

Of het is wel normaal en zijn wij gewoon gek. :D

Als je bij de huisarts geweest ben, wil je dan hier even laten weten wat hij gezegd heeft? Ben er nu eigenlijk wel nieuwsgierig naar wat het is.
Ik denk niet dat het aan het niet goed doen van je oefeningen ligt hoor. O:)

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:12

Ik zal het laten weten. Ik heb van mijn vriend al een nummer gekregen van een sportarts, die zal er vast wel meer van weten dan een gewone huisarts.

Nadjaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 16:16

*schop t topic ook ff omhoog;)*

Ik heb ook sinds 6 feb j.l. mijn voorste kruisband en mijn mediale band gescheurd...
Ze hebben bij mij 19 feb. een MRI gemaakt waaruit dat bleek..
Ik "loop" nu al sinds die tijd met een spalk om mijn been (van enkel tot lies) die alleen met fysio af mag.
Nu ben ik onder behandeling van een orthopeed in het ziekenhuis en die heeft voorgesteld om 2a3x per week fysio te doen. Dit doe ik nu sinds 2 weken en dit gaat redelijk. Omdat ik mijn been dus ompleet in een spalk heb, is mijn spiermassa met ruim 50% afgenomen.
Ook heb ik een aderontsteking er bij gekregen, maar die is nu gelukkig sinds een week over.
Nu ben ik dus druk bezig met fysiofitness om mijn knie weer soepel te krijgen.
Ik moet donderdag a.s. naar het ziekenhuis en dan gaan ze allerlei metingen doen, qwa speling van de knie enzo.
Aan de hand daarvan gaan ze bepalen of ik dus geopereerd moet worden of niet.
Mijn fysio zegt dat hij denkt van wel, omdat als je het niet doet, de kans op artrose zeer groot is.
Ook is mijn knie in zijn ogen, zo vreselijk instabiel! Dat merk ik ook als ik bijvoorbeeld in bed lig en me omdraai. Dan blijft mijn voet achter het dekbed liggen en draait hij zo, dat ik er meteen weer last van heb en data hij weer vol met vocht loopt. ;(
Nu zit er zowieso heel veel vocht in mijn knie, maar dat moet er op de "natuurlijke" manier uit, want als je dat er uit haalt met een spuit, is de kans te groot dat je een infectie binnen brengt.

Nu hoor ik de 9e of ik dus geopereerd ga worden, maar ik ben best benieuwd naar of jullie fotos hebben van jullie herstel enzo.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:10

Ik vind het heel vreemd dat ze je met een spalk om laten lopen. Om goed te kunnen herstellen en ook geschikt te zijn voor een operatie moeten je spieren (en voornamelijk hamstring waar ze de nieuwe kruisband van maken) goed getraind zijn.
Mij hebben ze ook gelijk in een gipsspalk gezet en achteraf blijkt dat dus compleet verkeerd te zijn geweest.
Ik heb wel maanden met krukken moeten lopen en daarnaast flink moeten trainen op een fiets hometrainer om mijn spieren sterk te houden. Dit voorspoedigd het herstel na de operatie ook weer.

Overigens is bij mij 2 weken geleden de pin eruit gehaald die ze er vorig jaar hebben ingezet en nog een klein beetje meniscus verwijderd.

Nadjaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:09

Hey
Ja ik vindt het ook vreemd.. Ik heb hem dan wel met douchen en fysio/fysiofitness af en train dan vooral mijn bovenbeen. Ook doen we oefeningen om het buigen en strekken mogelijk te houden. Zelf oefen ik thuis dus ook veel zonder spalk. De fysio zij ook dat het belangrijk is dus om die spieren zoveel mogelijk te trainen en voorkomen dat de spieren nog verder afnemen...

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 08:33

Aan de ene kant vind ik het ook vreemd dat er een spalk gegeven is want, zoals al gezegd is, moeten je spieren goed getraind worden en met een spalk om, kan dat niet.

Maar, aan de andere kant kan ik er ook wel een beetje inkomen. Hoeveel van jullie hebben, na het oplopen van je knieblessure en voordat je geopereerd werd, je knie weleens verdraaid? Ik in ieder geval heel wat keren. En vaak ook met de gedachte "oliebol man, nu gaat het nog verder kapot daar binnenin." of "Nou, dat geeft morgen weer een dikke knie waar ik niet mee kan lopen."
En om zoiets tegen te gaan is een spalk wel handig. Geen vreemde bewegingen en de rust die je knie nodig heeft.

Maar ja, ik ben geen arts en artsen weten het toch altijd beter. :+

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:37

MandyR schreef:
Aan de ene kant vind ik het ook vreemd dat er een spalk gegeven is want, zoals al gezegd is, moeten je spieren goed getraind worden en met een spalk om, kan dat niet.

Maar, aan de andere kant kan ik er ook wel een beetje inkomen. Hoeveel van jullie hebben, na het oplopen van je knieblessure en voordat je geopereerd werd, je knie weleens verdraaid? Ik in ieder geval heel wat keren. En vaak ook met de gedachte "oliebol man, nu gaat het nog verder kapot daar binnenin." of "Nou, dat geeft morgen weer een dikke knie waar ik niet mee kan lopen."
En om zoiets tegen te gaan is een spalk wel handig. Geen vreemde bewegingen en de rust die je knie nodig heeft.

Maar ja, ik ben geen arts en artsen weten het toch altijd beter. :+

Bedoel je met verdraaien, dat je opeens een hele rare/oncontroleerbare beweging maakt met je knie? Waardoor je er ''doorheenzakt'' zeg maar? Mijn meniscus ging ook daardoor inderdaad steeds verder stuk, en mijn kruisband was intussen ook helemaal door.. Dat was echt een naar gevoel, brrr. Kon de laatste keer dat ik er hard doorheen zakte ook echt niet meer staan ofzo...

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:50

Inderdaad, met verdraaien bedoel ik een beweging die je knie eigenlijk niet zou kunnen / moeten maken.
En wat dus ook niet zou gebeuren als je een spalk om hebt.

Nadjaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:57

update: ben nu druk met fysiofitness en dat gaat wonderbaarlijk goed!
Loop nu zonder spalk maar met brace en zonder krukken! Ik kan inmiddels ook op de hometrainer zonder verstelbare pendaaltjes aan het einde van de fitness.. Dan is mijn knie kennelijk zo warm en soepel dat dat lukt! *helemaal blij* Ook lopen lukt dus al weer een beetje :D
Ik ben gister voor een onderzoek in het ziekenhuis geweest alleen was dat nog te veel van het goede aangezien mijn knie nog niet helemaal kan strekken en buigen.. Nu moet ik 9 april terug en dan gaan ze het nogmaals proberen. Tot die tijd moet ik zorgen dat mijn spieren al veel sterker zijn. hard oefenen dus ;)

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 14:06

Ook van mij een update.
Ik ben 30 september 2009 geopereerd. Gaat allemaal erg goed, kan alles weer doen. Heb volgende week voor de laatste keer fysio :)
Vandaag zelfs op een voor mij onbekend paard gereden, ging ook erg goed. Heb helemaal geen pijn meer, ook niet meer bij het rennen :)

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:53

Libertylove schreef:
Ook van mij een update.
Ik ben 30 september 2009 geopereerd. Gaat allemaal erg goed, kan alles weer doen. Heb volgende week voor de laatste keer fysio :)
Vandaag zelfs op een voor mij onbekend paard gereden, ging ook erg goed. Heb helemaal geen pijn meer, ook niet meer bij het rennen :)

Hey dat is echt super!

Ik ben 9 oktober 2009 geopereerd. Ik rij sinds ongeveer maandje weer paard :D Gaat super goed, mijn knie is zoveel steviger voelt het! En ook niet meer last van dat ik er ''doorheenzak''

Nadjaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 16:05

:D wat een goede berichten allemaal!!
Ik heb vandaag een stukje gewandeld met me knollie en heb er zelfs een klein stukje opgezeten (zonder zadel staprittje naar huis en terug ;))

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:19

Hallo,

Ik heb afgelopen maandag een vkb reconstructie gehad en heb nu een onwijze doof gevoel in me onderbeen? Iemand dit nog meer gehad?? Het is net alsof me been slaapt. Alleen voelt de buitenkant normaal aan en de binnenkant zon doof gevoel.

groetjes

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:53

Deeday schreef:
Hallo,

Ik heb afgelopen maandag een vkb reconstructie gehad en heb nu een onwijze doof gevoel in me onderbeen? Iemand dit nog meer gehad?? Het is net alsof me been slaapt. Alleen voelt de buitenkant normaal aan en de binnenkant zon doof gevoel.

groetjes

Heel herkenbaar. Mijn chirurg zei dat dit kwam omdat ze een strakke band om je been doen tijdens de operatie. Ik heb zelfs nu nog beetje dof gevoel aan een heel klein stukje van mijn onderbeen (ik ben in oktober 2009 geopereerd) maar gaat nu steeds beter, mijn zenuw heeft waarschijndelijk klem gezeten wat denk ik ook bij jouw is gebeurt?

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:21

Inderdaad herkenbaar. Ik heb het ook heel lang gehad. Nu is een heel klein stukje van het grote litteken nog gevoelloos. Maar, het is zo weinig dat het niet vervelend is.
Mijn operatie was in januari 2008 en in december van dat jaar is het grote litteken nog een keer open geweest.

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 14:21

oke, want het is vanaf me knie naar me enkel toe en dan alleen de binnenkant.. Ik heb geen idee wat er gebeurt is want heb tijdens de ziekenhuisopname de chirurg helemaal niet na die tijd gesproken. Moest vanmiddag weer bellen na orthopedie als ik dat gevoel bleef houden en dan moest ik langs komen.. Dus ben benieuwd. Hun hadden het over trombose namelijk... Laat het weten als ik meer weet!

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 15:12

nou net maar eens gebeld mag morgen pas komen. Heb voor de rest geen pijn of iets dergelijks.. Alleen dat slapende gevoel.

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:20

En, hoe /wat was het?

Ik ben ook weer langzaam aan begonnen met rijden. Mag officieel niet omdat ik nog een keer geopereerd moet worden ivm vervormde knieschijf door botwoekering. Maar mijn knie voelt zo veel steviger, stabiel en met het mooie weer van laatst kon ik het niet laten en ben ik sinds bijna een jaar weer op mijn arabiertje gestapt voor een bosstaprit. Geweldig genoten!!!!!!

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 11:44

Het schijnt normaal te wezen. Maar als ze me dat dan even vertellen :Y) Hoef ik niet elke keer me been te controleren of die al zwart word hihi... Ik heb na de operatie ook geen dokter gezien of gesproken. Eigenlijk helemaal niemand behalve de zusters dan. Vond dit wel een slechte zaak!! Maar het gaat steeds meer de goeie kant op me knie heeft al zowat zijn vorm weer terug, wel heel beurs en stijf. Echter heb ik wel het gevoel dat wat eerst doof gevoel was nu een gevoel alsof iemand met bosje brandnetels over me been heen aan het gaan is. :D Maar dat schijnt weer de onderhuidse blauwe plekken te wezen ofzo zei me fysio.. Verder mag ik zeker 4 mnd geen paard rijden maar ook niet werken ( ivm zwaar beroep) Dat vind ik wel beetje balen!!

Ik reed voor mijn operatie geen paard meer omdat ik er veel pijn aan had!! Maar als ik eerlijk ben zou ik er zo op springen!! :D Lijkt me heerlijk om te rijden met het mooie weer...

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:23

Ik vind dat inderdaad ook niet kunnen dat je chirurg niet even aan je bed is geweest om uit te leggen wat hij gedaan heeft. :n Ik ben nu 3x geopereerd in mijn knie, door 2 verschillende chirurgen, en iedere keer is de arts komen kijken. Alleen de eerste keer is hij niet lang gebleven en heeft niet veel uitgelegd maar, dat was een beetje mijn eigen schuld.
Nooit geweten dat ik zo hard kon schelden. :o

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:33

Okee was het zo ernstig dan? Nou bij mij is er wel meer verkeerd gegaan. BV voor de operatie geen pijnstillers krijgen en met als gevolg toen ik wakker werd dat ik het gevoel alsof ze nog in mijn knie aan het boren waren. |( Heb dik 30 min tot 45 min op de uitslaapkamer gelegen omdat ze eerst de pijn wilde dragelijk hebben heb ik morfine gekregen.. En plus dat had mijn anesthesiest (of hoe schrijf je dat :Y) ) een typische maandagochtendhumeur, die zei tegen mij van o dus jij wilt algehele narcose nou mooi dan zijn de risico mooi voor jou! Dus ik vraag hoezo dan? Waarop meneer zegt heb je lekker de rest van de dag pijn..... |o Meestal heb je pijn als je zon operatie ondergaat :(:) Na mijn idee dan!!! Maar goed achteraf na mijn ervaring op de uitslaapkamer vind ik tot nu toe de pijn wel mee vallen.. :D