Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Megan_

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 15:27

Jeetje een jaar al..

14Feb zat mijn beugel er een jaartje in.. Maar ik ben wel al 2 operaties verder en aan het einde van mijn traject!

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 16:30

Ja komt allemaal door de verzekering. Die kwam er tussen en opeens ging alles mis. Misschien beter ook, want mijn kaakchirurg die heeft geen foto's van mijn kaak gemaakt waar je kan zien of er nog groei in zit of hoe dat ook mag heten. Nu blijkt dat mijn kaak nog steeds verder naar achteren gaat dus is een operatie zinloos. Eigenlijk best slordig van de kaakchirurg.

NAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 18:37

jeetje wat een uitgebreid topic zeg! het ging me net iets te ver om alles door te lezen, maar ik heb wel een vraag. Is er iemand die ene kaakoperatie heeft ondergaan omdat hij/zij teveel knarste met de tanden?
Ik heb namelijk het advies gekregen om een kaakoperatie te laten doen. De reden is dat ik heel veel knars en schuif met mijn kaken en daardoor vaak pijn heb. De kaakchirurg zei dat een kaakoperatie dit probleem kán oplossen, maar het hoeft niet. Ik twijfel daarom heel erg of ik dit traject wel in wil gaan, en vraag me af of er mensen zijn die ook vanwege deze reden een kaakoperatie ondergaan hebben.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-09 20:45

Voor zover ik weet was er niemand in het topic die daarvoor een kaakoperatie had.. Maar correct me if I ´m wrong :D

Weet je al wat het traject precies in houdt? Dan kan je wellicht beter voor jezelf bepalen of je dat aan wilt gaan. Vele van ons hebben al allerlei operaties gehad dus als ze je kaak gaan verplaatsen dan kun je uitgebreide verslagen van ons lezen :)

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 23:42

hey megan en janne, ik was eigenlijk benieuwd naar een update van jullie! Hoe gaat het er mee, is de zwelling al minden en wat vinden jullie van het resultaat?

*wacht met smart haha*

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 11:03

Hoi hoi. Ik zal binnenkort weer een foto plaatsen dan heb je een beetje een beeld erbij. Het gaat inprincipe de goede kant op, helaas door de lage weerstand heb ik vorige week de griep er bij gehad dus dat was flink balen. De hechtingen beginnen nu langzaam los te laten, ben er nu 2 kwijt. Het eten doe ik heel voorzichtig. Volgens mij kan ik meer dan ik zou mogen. Ik eet gewoon brood en normaal avond eten. Alleen harde dingen daar begin ik niet aan. De ortho heeft mij met nadruk gewezen op het feit dat ik 6weken niet echt mocht kauwen dus daar probeer ik me aan te houden. Ik heb wel spierpijn in mijn kaken, mijn mond kan ik nog niet optimaal wijd open doen zonder pijn en de huid op mijn kin is overgevoelig. Als ik lach bijv. dan voel ik de huid trekken als of het te strak zit. En als ik een sjaal om heb ofzo dan schuurt dat over me kin en dat is een rot gevoel. Hiermee moet ik geduld hebben het moet vanzelf weer normaal worden. Het tandvlees bij mijn onderkaak is nog steeds dood, maar bij mijn bovenkaak duurde het ook wel poosje voordat het gevoel terug was dus ik wacht af.

Ik moet volgende week naar de fysio. En ben gister op controle geweest bij de ortho. Ik heb nieuwe draadjes gehad en nog iets extra´s ) weet f naam niet meer :P ) en ik heb flink pijn aan mijn tanden. Boven en onder dus het is even afzien en weer lekker vloeibaar eten..

:# So far my story :D

NAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 12:52

Megan_ schreef:
Voor zover ik weet was er niemand in het topic die daarvoor een kaakoperatie had.. Maar correct me if I ´m wrong :D

Weet je al wat het traject precies in houdt? Dan kan je wellicht beter voor jezelf bepalen of je dat aan wilt gaan. Vele van ons hebben al allerlei operaties gehad dus als ze je kaak gaan verplaatsen dan kun je uitgebreide verslagen van ons lezen :)

ik heb al zoveel verslagen online gelezen dat ik er alleen maar bang van wordt ;-)
ik mis kiezen, heb een lichte overbite en een smalle onderkaak. Het kan dus zijn dat ik daardoor mezelf helemaal gek knars, het kan ook zijn dat dat een andere oorzaak heeft. In ieder geval heb ik alles al geprobeerd.
De kaakchirurg kende ook niemand die zo knarste waarbij een operatie heeft geholpen, dus ik voel me echt een proefkonijn. Als ik ja zeg, dan krijg ik 2 jaar een slotjesbeugel en een operatie.

Nou goed, mocht er iemand zijn die vanwege deze reden geopereerd is, dan hoor ik het graag.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 14:00

ik knarste niet maar klem wel behoorlijk.. bij mij heeft de operatie niet gholpen :n
nou was dat bij mij ook niet de reden van operatie...

in hoeverre heb je er nu pijn aan? en heb je al eens een opbijtplaat oid gehad voor snachts?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:31

Hey,

ook mij is dit topic nog nooit opgevallen. Ik zit zelf ook serieus na te denken over een afspraak met een kaakchirurg. Ik heb een lichte onderbeet, niet veel, maar het stoort mij wel. omdat het mij stoort trek ik het terug en krijg ik soms zere kaken.
Mijn zusje had het zelfde probleem, maar hier hebben ze het verholpen met een beugel. Dit hebben ze bij mij niet gedaan omdat bij mij de focus (en dat is ook mijn eigen schuld) op het bovengebit was. Ik mis daar namelijk twee tanden en wilde dat zo snel mogelijk weg werken met implantaten. Inmiddels kunnen die bijna gezet worden omdat k uitgegroeid ben. Maar nu ik zie hoe mooi het is als je tanden mooi over elkaar heen vallen.. :P

Ook denk ik dat mijn profiel er mooier van wordt.. Omdat mijn kaak zo naar voren staat heb ik een plat hoofd van opzij, met een hele lange kaaklijn. Ik zag hier dat Janne92 deze operatie ondergaan heeft? Janne, heb jij ook profielfoto's van voor en na?
En zijn er hier nog meer mensen die dit probleem ook op deze wijze hebben verholpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 10:43

Nou ik heb de verzekering net weer gebeld en dat wat de kaakchirurg heeft ingediend wordt 100% vergoed :D Echter, nou weet ik niet of daar de beugel ook bij in zit. Die muts aan de telefoon kon alleen maar zien Ostheotomie.. Iemand enig idee? Volgens mij heeft de kaakchirurg het complete plan ingedient.. Had de kaakchirurg al gebeld, maar die assistente zei dat ik ff op de brief moest wachten..

NAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:37

cheyentic schreef:
ik knarste niet maar klem wel behoorlijk.. bij mij heeft de operatie niet gholpen :n

in hoeverre heb je er nu pijn aan? en heb je al eens een opbijtplaat oid gehad voor snachts?

ja ik heb al jaren zo'n plaatje. Dat moet ook wel want anders doet al het eten en drinken pijn, en de tandarts zei dat ik dan over 10 jaar geen tanden meer over heb. Ben ook al naar de kaakfysio geweest, heeft weinig effect. Dus eigenlijk is die operatie een laatste redmiddel. Wanneer klem jij dan? Overdag of 's nachts?

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:06

Relaxed schreef:
Nou ik heb de verzekering net weer gebeld en dat wat de kaakchirurg heeft ingediend wordt 100% vergoed :D Echter, nou weet ik niet of daar de beugel ook bij in zit. Die muts aan de telefoon kon alleen maar zien Ostheotomie.. Iemand enig idee? Volgens mij heeft de kaakchirurg het complete plan ingedient.. Had de kaakchirurg al gebeld, maar die assistente zei dat ik ff op de brief moest wachten..

Hey Relaxed, ik kreeg 2 brieven apart van elkaar (wel op dezelfde dag) dat de operatie aan boven- en onderkaak zou worden vergoed
en ik de andere brief dat alles wat er voor nodig wat om dat te bereiken (zoals apparatuur e.d.) ook werd vergoed.

Ik zou even wachten tot je de brief(ven) krijgt en anders gelijk weer even er achteraan bellen. Ik kan wel even voor je opzoeken hoe
het er bij mij precies instond als je wilt?
(jij bent toch degene die hetzelfde moet ondergaan als mij?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:10

Ja geloof het wel, onderkaak naar voren, bovenkaak kantelen en stukje uit me kin.. :+ Ben wel benieuwd naar jouw brief! Ben ook zo'n ongeduld dat ik het nu,nu,nu wil weten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 16:24

Jemig Relaxed, dat is een hele gebeurtenis.. Jemig..

Ik ga deze week bellen voor een afspraak met de tandarts en eens vragen wat die er van zegt. Krijg mijn onderste tanden ook niet tegen mijn bovenste (voor) wat het afbijten van dingen ook erg lastig maakt. Ik zie wel wat hij zegt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 16:27

Ja het wordt een hele verbouwing, maar sta er nog steeds wel helemaal achter. Nu studeer ik nog en kan het, straks als ik werk wordt het een stuk lastiger om aan zoiets te beginnen.. En het wordt alleen maar erger tov zoals het nu is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 16:35

ik studeer nu ook idd, en opzich is dat aan de ene kant de ideale tijd om het te doen, en aan de andere kant vind ik dat je volop van die tijd moet genieten met een hele boel feest vieren enzo.. En gewoon gezellig doen. En dan zo'n beugel en alle gedoe. daar zie ik toch best wel tegen op, maar onder het mes moet ik toch al (implantaten).. maargoed, weet dus nog niet wat de tandarts er van vind. misschien is alleen een beugel ook wel een optie..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 16:43

Haha das waar, maar ben niet zo'n student, woon op mezelf een uur reizen van de stad waar ik studeer :P Ben ook al wat ouder, 25 en heb al 3 jaar fulltime gewerkt ;) Voor mij dus liever tijdens mijn studie..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 16:47

Ah ok, nouja.. ik ben dus nu eerstejaars, zo van het vwo erin gerold ;) En woon dus doordeweeks ook in Groningen. Ook dat lijkt me dan weer zo lastig, om doordeweeks voormezelf te zorgen als ik dan zo gaar als een klosje ben..(gezien de verhalen O:) ) nou goed, voor mij eerst maar afwachten wat de tandarts zegt, of ie me wil doorverwijzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 16:59

Nou ik heb een brief van de verzekering, maar hier wordt toch echt alleen de kaakchirurg en de operatie in genoemd.. Zal maandag de kaakchirurg maar weer ff bellen om te checken :+

Sanneh, dan kan ik me idd voorstellen dat je niet met een beugel wil lopen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 12:59

Nou vanmorgen de kaakchirurg weer gebeld, zij hadden de brief ook gekregen en ze zegt ja dan gaat ie zo naar de kaakchirurg en dan kunnen we je inplannen voor de operatie :+ Dus ik zo van nou daar bel ik juist over, ik moet eerst beugelen en wil graag weten of de beugel ook vergoed wordt.. Ja zegt ze dat weet ik niet, dat heeft de ortho ingediend.. Ik ging er nog ff tegenin dat alleen de kaakchirurg spullen opgestuurd heeft en dat hij het hele behandelplan in ging dienen.. Nou ja, toen toch de ortho maar ff gebeld en die zeiden idd dat de kaakchirurg dat in had gediend. Maar zij zei dat ik de verzekering maar even moest bellen, want die moesten wel weten of mijn beugel werd vergoed of niet..
Dus CZ gebeld, vrouw aan de telefoon kon me alleen vertellen dat mijn beugel al vanuit mijn aanvullende voor 80% vergoed werd. Maar goed, ik ga natuurlijk voor 100%, dus beetje doorvragen.. Is ze voor mij na gaan vragen en bleek idd dat de kaakchirurg ook de beugel wel had aangevraagd en dat het allemaal accoord was!
OPERATIE EN BEUGEL WORDEN DUS HELEMAAL VERGOED!!! :D

Nu afspraken gaan plannen dus ;)

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:58

gefeliciteerd!! ik kreeg ook 2 brieven 1 voor de beugel 1 voor de operatie, maar goed als je maar wel zorgt dat je zwart op wit hebt dat het 100% vergoed word

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:59

NAV schreef:
cheyentic schreef:

ja ik heb al jaren zo'n plaatje. Dat moet ook wel want anders doet al het eten en drinken pijn, en de tandarts zei dat ik dan over 10 jaar geen tanden meer over heb. Ben ook al naar de kaakfysio geweest, heeft weinig effect. Dus eigenlijk is die operatie een laatste redmiddel. Wanneer klem jij dan? Overdag of 's nachts?

deed het 24/7 heb het mezelf overdag af geleerd snachts doe ik het nog wel af en toe maar betrap mezelf erop, het is dus meer het afleren van een slechte gewoonte.. merk wel dat het klemmen erger word wanneer ik stress of spanning heb..
fysio en bitje hebben bij mij ook niet geholpen :n

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 22:45

Gefeliciteerd Relaxed!

Wanneer staat de eerste afspraak in de planning :D ?

Janne92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:25

Jij blij! Lijkt me hartstikke leuk om dat te horen! Met mij gaat het helemaal goed over een week mogen me elastiekje er voorgoed af! En over ongeveer.5 weken mag me beugel er uit!

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:52

Ben jaloers. Ik ben nu al dik een jaar verder met een beugel nog wel en ben niks opgeschoten. Word van het kastje naar de muur gestuurd. Heb het echt gehad...