Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kaatie schreef:Ik zeg ook niet dat ik het ene systeem merkelijk béter vind dan het andere, ik weet het gewoon niet zo.
Feit is dat, ondanks deze grote groep donors, zich moeilijkheden met nabestaanden kunnen voordoen, omdat de overledene niet uitdrukkelijk gesteld heeft te willen doneren. Dat is bij het Nederlandse systeem een minder groot 'risico', omdat de rol van de nabestaanden niet zo bepalend is als in België.
Ik hoop dat ik mijn punt wat duidelijk heb neegezet...
Miryamk schreef:kaatie ik denk dat in Nederland uiteindelijk de nabestaanden ook degenen zijn die de beslising nemen. Ook als iemand altijd heeft aangegeven donor te willen zijn kunnen de nabestaanden nog anders besluiten.
Shadow0 schreef:Miryamk schreef:kaatie ik denk dat in Nederland uiteindelijk de nabestaanden ook degenen zijn die de beslising nemen. Ook als iemand altijd heeft aangegeven donor te willen zijn kunnen de nabestaanden nog anders besluiten.
Dat is niet waar. Lees maar na op de site van donorvoorlichting, en in dit topic heb ik het ook al 2 keer gemeld. Als jij je keuze vast laat leggen, hebben je nabestaanden daar GEEN invloed meer op.
Citaat:Wensen respecteren
Als de overledene zelf toestemming tot donatie heeft gegeven, zal de arts de nabestaanden daarover inlichten. Zij hebben echter geen invloed op de keuze.
Miryamk schreef:Er zijn volgens mij genoeg zaken bekend waarin de nabestaanden de keus van de overledene niet konden/wilden accepteren/respecteren.
leonie456 schreef:Ik ben 14 jaar, dus ik kan nog niet zo'n formulier invullen. Maar ik heb wel duidelijk tegen m'n ouders/familie etc. gezegd dat ik donor wil worden/zijn. Wat veel mensen hier ook zeggen:' ik heb er dan toch niks meer aan! '
Shadow0 schreef:Miryamk schreef:kaatie ik denk dat in Nederland uiteindelijk de nabestaanden ook degenen zijn die de beslising nemen. Ook als iemand altijd heeft aangegeven donor te willen zijn kunnen de nabestaanden nog anders besluiten.
Dat is niet waar. Lees maar na op de site van donorvoorlichting, en in dit topic heb ik het ook al 2 keer gemeld. Als jij je keuze vast laat leggen, hebben je nabestaanden daar GEEN invloed meer op.