ben jij DONOR of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miryamk

Re: ben jij DONOR of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 14:19

kaatie ik denk dat in Nederland uiteindelijk de nabestaanden ook degenen zijn die de beslising nemen. Ook als iemand altijd heeft aangegeven donor te willen zijn kunnen de nabestaanden nog anders besluiten.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 14:20

Kaatie schreef:
Ik zeg ook niet dat ik het ene systeem merkelijk béter vind dan het andere, ik weet het gewoon niet zo.
Feit is dat, ondanks deze grote groep donors, zich moeilijkheden met nabestaanden kunnen voordoen, omdat de overledene niet uitdrukkelijk gesteld heeft te willen doneren. Dat is bij het Nederlandse systeem een minder groot 'risico', omdat de rol van de nabestaanden niet zo bepalend is als in België.
Ik hoop dat ik mijn punt wat duidelijk heb neegezet...

Maar is het hier in Nederland nog steeds niet zo dat ondanks ik gezegd heb dat ik wil doneren, mijn echtgenoot het laatste woord heeft? Dus het risico is hier niet minder dacht ik. Daarentegen is het in Belgie en een aantal andere landen dus ´normaler´of gebruikelijker om organen af te staan. Naar mijn idee dus een beter systeem. En als de cijfers het bewijs leveren.....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 15:24

Miryamk schreef:
kaatie ik denk dat in Nederland uiteindelijk de nabestaanden ook degenen zijn die de beslising nemen. Ook als iemand altijd heeft aangegeven donor te willen zijn kunnen de nabestaanden nog anders besluiten.

Dat is niet waar. Lees maar na op de site van donorvoorlichting, en in dit topic heb ik het ook al 2 keer gemeld. Als jij je keuze vast laat leggen, hebben je nabestaanden daar GEEN invloed meer op.

line_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 15:35

shadow: net zoals normaalgezien ook in België, hier moet je zelf specifiek een brief opmaken waarin staat dat je niet wilt doneren.
Maar, in de praktijk, en dat geldt voor beide landen wordt (met name in katholieke ziekenhuizen) nog vaak WEL geluisterd naar de nabestaanden... Vandaar dat zowel in belgie en nederland nog donoren verloren gaan, maar omdat er in belgie in totaal veel meer zijn, er nog altijd veel overblijven (nuja, wat is veel, er zijn er altijd te weinig he, niet iedereens organen zijn bruikbaar)

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:09

Ook ik ben erg benieuwd noor de Donorshow van vanavond. Ik hoop dat het controversieel zal zijn a la BNN eigen! En ik hoop dat het een heel aantal mensen wakker zal schudden!!

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:12

Vond het einde net BRILJANT!!!!! echt BNN..en ik hoop ook zeker dat er mensen anders zijn gaan denken, zodat die wachtlijst eens wat weggewerkt kan worden..

MariekeVol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:13

Ik ook. Mooi dit. Ja

Edit: ik bedoel dat ze de aandacht ervoor hebben gevraagd. Het probleem blijft erg.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:29

Tuurlijk blijft het erg als je op die lijst komt te staan of staat..maar er wordt in ieder geval eens even goed bij stilgstaan en vind dat echt heel erg fijn..het laat je ook even stilstaan bij jezelf en anderen..

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:33

naar aanleiding van de donorshow ga ik nu kijken naar het donorformulier. Maar voor ik er iets mee doe , wil ik er wel goed overnadenken.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 22:44

Moet je zeker doen..lees anders dit topic even door..staan veel voors en ook wat tegens in..Fijn dat je bent gaan nadenken, dat is al heel wat!

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 07:50

een mooi staaltje BNN televisiewerk!
ik hoopdat er vel mensen wakker zijn geschud.
maar waar ik niet in kan komen,is dat er best veel mensen dus gewoon smsen naar zo'n progamma,ik zou niet willen oordelen(adviseren) wie die nier moet krijgen.
en knap van die 3 kanidaten,het spel zo prof. mee te kunne spelen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 20:22

Ik ben buitengewoon nieuwsgierig naar de reactie van de politiek en ik vind het een heel stoere actie van BNN! OK dan!

Mexx2: ik snap dat ook niet helemaal. Het idee dat er dus heel veel mensen gewoon meedoen met zo'n show vind ik op zich al een beetje beangstigend. (Ik heb dan ook heel bewust niet gekeken, omdat ik het idee gewoon te erg vond. Maar gelukkig is dat goedgekomen Lachen )

ilske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 20:25

Shadow0 schreef:
Miryamk schreef:

Dat is niet waar. Lees maar na op de site van donorvoorlichting, en in dit topic heb ik het ook al 2 keer gemeld. Als jij je keuze vast laat leggen, hebben je nabestaanden daar GEEN invloed meer op.

Dit is dus wel waar.. als je echtgenoot komt te overlijdenn en deze heeft het codicil ingevuld, dan heb je als nabestaande toch nog het recht om nee te zeggen.. Raar maar waar..

ilske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 20:25

stond vandaag toevallig ook nog in de krant!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 20:39

Welke krant? Ook kranten zijn niet perfect. De organisatie die over orgaandonatie gaat zegt het volgende:
Citaat:
Wensen respecteren
Als de overledene zelf toestemming tot donatie heeft gegeven, zal de arts de nabestaanden daarover inlichten. Zij hebben echter geen invloed op de keuze.

Zie ook: http://www.donorvoorlichting.nl/index.c ... 88&page=88

Ik weet niet waar de krant de info vandaan heeft, maar ik ga er toch echt van uit dat de NIGZ de juiste info heeft. Misschien dat een juridisch expert hier iets over kan zeggen?

leonie456

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 20:48

Ik ben 14 jaar, dus ik kan nog niet zo'n formulier invullen. Maar ik heb wel duidelijk tegen m'n ouders/familie etc. gezegd dat ik donor wil worden/zijn. Wat veel mensen hier ook zeggen:' ik heb er dan toch niks meer aan! '
Eerst vond ik het wel een vieze gedachte, maar de feiten dat je iemand ermee kan helpen, vind ik toch belangrijker dan het gevoel dat het 'vies'is.

Met levensbeschouwing hebben we het ook hierover gehad, ik schrok best wel toen bijna de helft (vooral meisjes Clown ) schreeuwde: 'ieeeh nee, dat is echt vies, het is mijn lichaam, daar mag echt geen vreemde aanzitten' etc.
Gelukkig waren er toch nog wel mensen wie dit wilde.

En ook ik ben vóór de wetgeving uit België. Ik snap eigelijk nog steeds niet waarom het in Ne niet is doorgevoerd. (geen zin om alles door te lezen, dus als het hier al ergens staat vermeld: sorry!)

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 20:48

Er zijn volgens mij genoeg zaken bekend waarin de nabestaanden de keus van de overledene niet konden/wilden accepteren/respecteren.
N.a.v de donorshow heb ik met mijn ouders en man over hun wensen gesproken en wat bleek de hele familie is donor! Nu ik weet wat hun keuzes daarin zijn zou het toch een stuk rust geven mocht een van hun ooit komen te overlijden. Ik dacht n.l zeker te weten dat mijn man géén donor was, dan had ik toch voor een dilemma gestaan, ik ben opgelucht te weten dat hij donor is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 20:53

Miryamk schreef:
Er zijn volgens mij genoeg zaken bekend waarin de nabestaanden de keus van de overledene niet konden/wilden accepteren/respecteren.

Natuurlijk zijn die bekend, maar dat betekent niet dat er in die situaties en een duidelijke donorverklaring was (vooral niet omdat de huidige wetgeving nog niet zo oud is volgens mij, hoe het met het vroegere donorcodicil zat weet ik niet maar mogelijk was de situatie toen anders) en er een familie was die zich verzette, en de artsen die toen hebben afgezien van transplantatie en dat dat was omdat de familie zich verzette, en niet bv vanwege medische problemen of medicatie waardoor donatie uiteindelijk niet haalbaar bleek.

Ik zie een topic van 15 pagina's waarin veel fabels langskomen en spookverhalen worden verteld - en ik vind 'horen zeggen' en 'iedereen kent'-verhalen niet zo betrouwbaar, en zou dat dan ook liever onderbouwd zien, voordat ik aanneem dat de informatie op NIGZ niet juist is.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 21:07

leonie456 schreef:
Ik ben 14 jaar, dus ik kan nog niet zo'n formulier invullen. Maar ik heb wel duidelijk tegen m'n ouders/familie etc. gezegd dat ik donor wil worden/zijn. Wat veel mensen hier ook zeggen:' ik heb er dan toch niks meer aan! '

Je kunt (ergens) wel een formulier aanvragen dat je donor wilt zijn. Pas bij je 18de krijg je hem thuis gestuurd, als ik het goed heb.

Ik denk dat ik iig duidelijk ga zeggen dat ik donor wil zijn tegen mijn familie en misschien zelfs een donor formulier aanvragen..
(ik word zobiezo donor met mijn 18de)

Misschien ga ik later ook bloed doneren.. Maar ben alleen als de doods voor naalden Nagelbijten / Gniffelen
Even een domme vraag, doen die naalden pijn bij het ''bloed af tappen''? Of voel je het nouwelijks..

Het lijkt mij iig een heerlijk gevoel als ik dat formulier heb ingevult (dat ik donor wil zijn) en opgestuurd Lachen .

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 09:52

Even een vraagje.. Ik wil graag een donorformulier invullen en opsturen. Kan ik die van het internet afhalen? Zoja, waar? Ik wil liever niet wachten tot mijn 18de Knipoog

En hoe zit het eigenlijk. Gebruiken ze je organen alleen als je hersendood oid bent?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 10:18

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 19:44

Bedankt Haha!

[edit] Het lukt me niet het donorformulier te openen? Ik heb het gewoon opgeslagen en wil hem openen en uitprinten maar dan staat er dat Windows hem niet kan openen ofzo??

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 08:38

Shadow0 schreef:
Miryamk schreef:

Dat dacht ik ook altijd, tenzij de emoties van nabestaanden (omdat ze het echt niet zien zitten) het rouwproces in de weg kan gaan zitten, mag de arts bepalen om de overledenen niet als donor te gebruiken.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 09:17

Daarom is het zo fijn dat je dankzij de donorshow een goede aanleiding hebt om over donorschap te praten met elkaar! Dan is het ook makkelijker tzt de beslissing te accepteren.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 09:48

Súper stunt van BNN Haha!!

Ik ben al enkele jaren donor Ja, heb er totaal geen moeite mee en heb er ook niet echt over 'na hoeven denken', voor mij was het vanzelfsprekend dat ik dat formulier in zou vullen...