rug gebroken, van paard gevallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sprintje

Re: rug gebroken, van paard gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 19:39

hoi Allemaal Cool

Fijn om te lezen dat het met een boel mensen weer beter gaat. Balen voor de mensen die toch nog veel/vaak pijn hebben. Ach gut

Bij mij gaat alles prima Pling . Vakantie is super gegaan Clown ontzettend genoten en maar 1 nachtje echt last van mijn rug gehad.
na de vakantie weer fulltime gaan werken en gaan rijden (15 juli) en dat gaat allemaal prima! Go jij! Go jij! van het weekend zelfs weer voor het eerst wedstrijd gereden (twee keer eerste plek Clown )

Heb nog wel steeds last van een stijf gevoel, en soms wel wat pijn. Maar zeker niet zo erg meer als in het begin. Ik kan er gewoon mee door lopen. Ik neem haast aan dat dat is wat de artsen bedoelen dat je het wel een jaar kan duren voor je er weer echt boven op bent Knipoog Het houd mij gelukkig niet tegen van alles te doen. Enige wat ik wel braaf doe is bodyprotector en even paard aan de longe om te zien of ze erg fris is.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 18:28

Hey sprintje Fijn dat alles weer beter gaat en gefeliciteerd met je eerste plaats!!

Topoverkonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 18:29

Gefeliciteerd Sprintje

Ik heb er twee dagen omgaan met paarden op zitten. Ik heb mee geholpen paarden te borstelen, op te zadelen, te begeleiden in de les,... Ik had het gevoel dat mijn spieren soms vast zaten, maar als ik alles op mijn gemak deed en niet te veel wilde, dan lukte alles. Ik ben er heel blij om. Wel soms vervelend gevoel, maar nooit pijn gehad. Ik was bang om in een klein tentje te slapen op een luchtmatras. Zo weinig bewegingsruimte was wel lastig en een luchtmatras is niet ideaal, maar ik heb er geen pijn door! Ik ben wel tevreden van mijn rug nu. Ik kan nog wel leniger in mijn rug worden en ik moet zeker nog meer kracht krijgen, maar er lijkt nu veel meer haalbaar.
Ik heb zelfs gereden op een minder makkelijk paardje. De angst zat er wel in, maar uiteindelijk verliep alles vlotjes en heb ik weer meer zelfvertrouwen in het zadel. Ik ben zelfs weer mee op wandeling geweest!
Het zou moeten passen dat er nog een paard onder mij zou vallen op goede ondergrond, denk ik.
(Het paardje dat gevallen is en waardoor ik mijn wervel gebroken en ingedeukt heb, wordt niet meer gebruikt voor op grote wandelingen en we galopperen er veel minder mee. Haar achterbenen zijn nog erger geworden Boos! Ze heeft veel meer zachte gallen en nu ook zelfs harde)

Ik moet wel zeggen dat het kriebelt om verder te gaan. Galop en springen heb ik niet meer gedaan sinds het ongeluk. Ik heb zo geen idee wanneer ik ermee kan beginnen. Mijn ouders hebben liever dat ik dit niet meer doe. Maar ooit ga'k mij niet meer kunnen inhouden Bloos

_WenDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 18:31

Misschien een hele stomme vraag; maar had het voorkomen kunnen worden als jullie een bodyprotector aan hadden gehad?

Topoverkonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 18:44

Ik denk dat mijn ongeluk niet had kunnen voorkomen worden door een bodyprotector. Het paard haar achterbenen wilden even niet mee (voor het eerst bij haar, ze had dat nog nooit gehad). Ze viel en ze heeft over mij gerold. De indeuking komt denk ik door de draaibeweging. Mijn bovenlichaam bleef iets langer onder haar zitten, terwijl mijn benen -die nog rond haar waren- een bepaalde kant uit geduwd werden door haar romp. Die draaibeweging naar die kant kost mij nog altijd het meeste moeite. Hopelijk leg ik het een beetje goed uit.
Ik ben ook niet zo heel erg geneigd om een protector aan te doen. Daar twijfel ik soms wel over. Ik vrees dat mijn spiergebruik er door gehinderd zal worden ofwel ga'k erdoor minder mijn eigen spieren door gebruiken en teveel ga rekenen op de stevigheid van de protector. (Degene die een corset hebben moeten dragen zullen dit wel herkennen denk ik).

_WenDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 20:00

oke...als een paard over je heen rolt heb je niet veel in te brengen, nee. Maar bij een 'gewone' val?
Ik draag ook nooit een protector en mijn zus heeft ooit eens haar rug gebroken en ik zou eigenlijk niet weten of het bij haar geholpen zou hebben....

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 20:29

Ik had mijn paard niet nodig om mijn rug te breken
Ben met de kruiwagen op stal achterover geslagen op een helling.

Maar vraag me af of een bodyprotector altijd alles beschermt.
Ik denk dat zelfs dan een breuk nog mogelijk is.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-07 18:11

Bij mij had een body protector niet geholpen! Ben op me stuitje gevallen. En daar beschermt een protector niet.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 18:46

ravellie schreef:
Ik had mijn paard niet nodig om mijn rug te breken
Ben met de kruiwagen op stal achterover geslagen op een helling.

Maar vraag me af of een bodyprotector altijd alles beschermt.
Ik denk dat zelfs dan een breuk nog mogelijk is.

Een bp beschermt nooit alles. Dat doet een cap ook niet. Knipoog
Maar voor een groot deel,het belangrijkste wordt wel beschermt.

Toch draag ik'm wel veel. En mijn cap overigens altijd. Puur,voor eigen idee en bescherming.
Beter vooraf al voorkomen,dan dat het ongeluk daar is...en achterafpraat ontstaat. Clown

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 20:06

ik denk dat bij mij misschien een bp wel geholpen heeft, want ben plat op mijn rug gevallen, heb hem nu wel aangeschaft, maar in de zaak zeiden ze al, als je zo gevallen bent als jou was de kans groot geweest dat de wervel met bp om nog gebroken was.. dus die vangt niet alles op..

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 10:53

Bij mij had een bp ook niet geholpen, ben plat op m'n rug gevallen.

Hoe gaat het hier met iedereen?

Rotsblok

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 11:05

Sorry dat ik zo binnekom vallen, kom niet zo vaak op bokt en kwam net pas dit onderwerp tegen.
Ook ik heb mn rug gebroken echter niet van een paard gevallen of iets dergelijks. Was met een fiets de bocht uitgevlogen in midden frankrijk en tegen een rotsblok aangeknald vol op mn hoofd (vandaar ook mijn toepasselijke nick) Week in het ziekenhuis gelegen in frankrijk en ik kan je zeggen dat is geen pretje vooral als je op de eh komt en ze halen gewoon alle kleding van je lichaam zonder te knippen of iets dergelijks. Daarna was het door naar de rontgen afdeling. Daar mocht ik fijn zelf draaien etc. In frankrijk was het toen nog niet helemaal duidelijk van wat ik had. JA ze lieten mooi de fotos zien van mn rug maar ja ik ben geen expert dus ik zag niks. Met nederlandse ambu opgehaald en terug gebracht naar nl (wilde ze me bijna naar mn studentenkamer brengen) week later naar het ziekenhuis in de buurt voor afspraak met de orthop. boek met alle foto's en radiogrammen mee genomen. Dus ik dacht gaat mooi. Daar aangekomen gelijk weer fotos laten maken (had ondertussen in frankrijk al mooi hard plastic corset gekregen). Puntje bij paalte was wervels geroken t9 tot en met t12 (scheurtjes in = bij hun ook gebroken) en half jaar met corset gelopen. Was nooit langer bij de orthop dan 15 min, elke keer fotos laten maken duurde langer. Na afloop hoefde ik ook geen fysio. Ik kan alles nog gelukkig heb soms last van mn rug als ik verkeerd geslapen of gezeten heb. En orthop zei dat ik wel heel veel geluk had dat ik gezond was want veel mensen zouden in een rolstoel of in 6 plankjes terug zijn gekomen.

Topoverkonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 22:13

Ik begin nu met het afbouwen van fysio (rugschool). Ik voel het wel, meer stijf of minder veel kunnen Scheve mond . Maar ja, het is een nieuwe fase en ik moet er ook door. Ik ga wel nog eens moeten kijken wanneer ik thuis nog oefeningen kan doen. (gelijk buikspier en sommige rugspier oefeningen) Het is alleen een beetje moeilijk te combineren met stage lopen.

Dit weekend weer gereden, maar nu op 'den groten'. Hij is 1m70 en ik geraakte er moeilijk op Bloos Zal ik nog op moeten oefenen. Maar hij kan blijkbaar dressuur. Het is zo lang geleden da'k nog oefeningen deed op dat niveau.

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:46

hej,
mooi dat je kunt gaan afbouwen! ik begin morgen bij de revalidtaie in het ziekenhuis! met mijn rug gaat het wel heel goed, weinig last!
7 oktober heb ik mijn eerste wedstr weer! heb er zo'n zin in!!

mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-07 21:48

Hey ik heb ook 7 oktober weer mijn eerste wedstrijd! Heb er ook super veel zin in!

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-07 01:39

Een body protector had in mijn geval niets geholpen. Ik heb een impressie fractuur gehad en daarbij zijn de onderste wervels op elkaar komen te zitten. De scheur in een wervel halverwege misschien. Ik weet het niet.

Ik ben inmiddels 5 jaar verder. Op dezelfde plek een hernia operatie gehad. En een keer in een rolstoel beland omdat mijn benen geen kracht meer hadden. Ik heb nog dagelijks last van mijn rug. Maar ik mag van geluk spreken. Ik kan nog steeds lopen. En ook paardrijden is geen probleem.

Topoverkonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 20:40

Heike
Impressie, is dat hetzelfde als indeukingsfractuur? Bij jou zaten er dus echt beenderen op elkaar te wrijven zonder die discusschijven? Amai, da's dan een grote deuk? Ik vind wel dat het opvalt dat je er nog positief bij gebleven bent.

Aan de wedstrijdruiters: veel succes en hopelijk niet te veel last meer!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 20:58

Het gaat met mij redelijk goed.
Al heb ik na dit weekend weer even een dip.
Zaterdag ben ik het met inspringen van het paard gevallen,eerst op mn gezicht,en mn nek en rug kwamen er achteraan. Scheve mond
Hierdoor heb ik weer wat last gekregen van mijn rug. (Gelukkig deed het niet zo'n pijn als toen ik voor een aantal jaar geleden op mn rug klapte en op een haar na mn rug brak)
Al gaat het nu wel weer ietsje beter. Lachen

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 22:31

Hier gaat het ook beter

Sterker nog: veel veranderingen
Ik ben aangenomen als eerste verantwoordelijke woonbegeleider op een woongroep,
Ik ga morgen trouwen Ja Hyper! Hyper! ( helppie, hele dag staan he Knipoog )
En we gaan op vakantie...met paard Go jij! Go jij!

Eind Okt weer evaluatie met orthopeed

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 11:49

Gefeliciteerd meid!
Geniet van je trouwdag! Ik hoop dat alles goed verloopt, en dat je weinig tot geen last van je rug krijgt!

(Wel wil ik een foto zien hoor, in je bruidsjurk *LOL* )

_WenDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 12:14

ravellie schreef:
Hier gaat het ook beter

Sterker nog: veel veranderingen
Ik ben aangenomen als eerste verantwoordelijke woonbegeleider op een woongroep,
Ik ga morgen trouwen Ja Hyper! Hyper! ( helppie, hele dag staan he Knipoog )
En we gaan op vakantie...met paard Go jij! Go jij!

Eind Okt weer evaluatie met orthopeed

Gefeliciteerd, als je dit leest heb je de dag al achter de rug!!!!
FOTO!!!!! Tong uitsteken

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 19:56

hej, super ravellie!!
En gefeleliciteerd!!

Topoverkonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 23:09

Hey, waw Revallie. Proficiat!!!

Hopelijk heb je er nu niet meer zoveel last van, Revanches. Ik ben ook nog altijd bang om te vallen.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 08:43

Hee Ravellie, gefeliciteerd!!!

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 09:00

Ik ben ook bang om weer van t paard te vallen, maar laatst maakte mun fjord een rare beweging en gleed ik er naast, kwam op mijn zij terecht.. sindsdien ben ik wel wat minder bang om te vallen, maar liever niet.