[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:53

Eind oktober was mijn prikpil uitgewerkt, ben nog niet ongesteld...(heb wel uitgekeken hoor, maar ben benieuwd wanneer het weer eens op gang komt)

Sirius_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:55

[***], dit is de reden waarom ik geen prikpil wil: Dit kan 6 maanden duren voordat het zich weer hersteld (vruchtbaarheid en ongesteldheid, da hele hoekje)

crazy_funky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:03

Pam schreef:
crazy_funky schreef:
ik heb een paar blz gelezen maar heb mijn vraag niet gezien.. dus sorry als ie er toevallig wel is.. dan heb ik erover heen gelezen..

maar ik wil dus beginnen met de pil..
maar als ik naar de huisarts ga om de pil te halen krijg ik die dan ook gelijk mee?
of moet ik dan wachten tot mijn volgende menstruatie?
ben het morge voor het laast.. dus wou hem dan gaan halen als het mogelijk is..

en ik hoorde ook dat de pil pas echt begint te werken na 2 maanden?? klopt dat of is dat onzin..?

Je krijgt de pil meteen mee maar het is verstandig om te wchten met slikken tot de eerste dag van je menstruatie. En de pil werkt veilig na 7 dagen slikken, wordt ook aangeraden eerste 7 dagen met condoom te doen

dus dan zou ik moeten wachten tot mijn volgende menstruatie?
en dan de 1e dag dat ik ongesteld word beginnen met slikken?

Mexxuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:08

Crazy funky: ik weet niet welke pil je krijgt, maar ik denk dat je een lichte sub30pil krijg omdat het je eerste pil is.
Als je naar de huisarts gaat voor je pil krijg je meteen een recept mee, je kan de pil dus meteen ophalen bij de apotheek.
Hou rekening met een kleine bijbetaling (op de duurde nieuwe pillen zit een bijbetaling).
Als je de pil gehaald heb kun je 2 dingen doen:
-meteen beginnen met de pil (LET OP: dan is hij 2 weken onbetrouwbaar!!!)
-of beginnen op de eerste dag van de menstruatie (dan is hij vanaf dag 1 betrouwbaar.)

De fabels over dat de pil de eerste 2 maanden onbetrouwbaar is is absolute onzin.
PB me nog even welke pil je hebt gekregen, dan kan ik je meer info geven als je dat wil..
Groetjes en succes, Laurie (apothekers-assistente)

Sirius_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:10

Mycrogynon 30 kan ook, was mijn 1e pil. Wat is dat voor pil eigenlijk?

En achterlijk dat de pil niet wordt vergoed en kraamzorg wel. Abortus ook dan?
Maar goed.. Pil is 10 zoveel per kwartaal geloof ik dus daar maal ik niet om

Anoniem

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:11

Citaat:
[***], dit is de reden waarom ik geen prikpil wil: Dit kan 6 maanden duren voordat het zich weer hersteld (vruchtbaarheid en ongesteldheid, da hele hoekje

k*t

en dan kan ik zeker wel gewoon zwanger worden als ik niet uitkijk? Als ik niet ongesteld wordt kan ik ook moeilijk met de pil beginnen, wil ik eigenlijk ook niet meer, en al helemaal geen spiraal. Ik ben anticonceptiemoe...

crazy_funky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:14

heel erg bedankt!
ik ga morge misschien naar de huisarts dan.. maar weet niet of ik het red i.v.m stage..
anders word het gewoon een andere dag deze maand..

maar het gaat mij ook om de duidelijkheid dat ik ongesteld word omdat ik het onregelmatig ben en dat is erg vervelend..
kan ik hem dan ook gelijk slikken zodat ik dan ongesteld word als de strip op is?

weet niet veel hier van af dus vandaar deze, misschien rare, vragen

Sirius_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:17

Citaat:
De prikpil is, zoals de naam al aangeeft, een injectie met een hormoon dat ook in de pil wordt gebruikt. Het gaat hier om het hormoon progestageen. Je krijgt hiervan een dosering die je 12 weken (3 maanden) tegen zwangerschap beschermt. De prikpil biedt je niet de mogelijkheid om je menstruatie te reguleren. Je menstruatie kan vooral in het begin onregelmatig zijn en na verloop van tijd helemaal wegblijven. Dat je niet meer menstrueert, betekent overigens niet dat je minder goed beschermd bent tegen zwangerschap. Als de prikpil is uitgewerkt, duurt het meestal een half jaar tot een jaar voordat je normale cyclus weer terug is. Als je klachten hebt bij de prikpil zul je ook geduld moeten hebben tot het hormoon is uitgewerkt (je kunt het niet zomaar uit je lichaam halen).

Voordelen:

Zeer betrouwbaar;

Je hoeft maar 1 keer per 3 maanden aan je anticonceptie te denken;

Constante hormoondosering;

De betrouwbaarheid wordt niet beïnvloed als je hebt
overgegeven of diarree hebt en ook niet door het gebruik van leverenzym inducerende medicijnen of zogenaamde breed-spectrum antibiotica (penicilline en tetracycline);

Gunstig effect op hoeveelheid bloedverlies en menstruatiepijn;

Nadelen:

Je kunt de injectie niet zelf toedienen;

Als je wilt stoppen of last van bijwerkingen hebt, zul je moeten
wachten tot de hormonen zijn uitgewerkt;

Je kunt je menstruatie er niet mee reguleren (deze kan
onregelmatig zijn en waarschijnlijk verdwijnen);

Als je gestopt bent, kan het een half jaar tot een jaar duren
voordat je weer vruchtbaar bent

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:19

Ik ben van de prikpil overgestapt op het spiraal.
Tijdens de prikpil werd ik niet ongesteld, helemaal geweldig!! En nu met het spiraal ben ik nog steeds niet ongesteld geworden. Ik vind dat echt het ranzigste wat er is, dus mij hoor je niet klagen....

Na een telefoontje is het gedoe rond die factuur ook opgelost (zie een pagina terug) dus alles wordt vergoed

Sirius_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:23

Ik wil absoluut niet de prikpil aangezien ik niets liever wil dan kinderen

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:26

Oooh ik snap het..

Maar als je ermee stopt, dan wordt je uiteindelijk weer vruchtbaar...

Ivm met paardrijden vond ik het een goeie oplossing!
En ik wil echt geen kinderen...

Sirius_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:27

De kans kan minder worden. En aangezien ik nu al sta te trappelen heb ik geen zin om over 2 of 3 jaar alsnog moeten wachten tot dat stomme ding is uitgewerkt

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:30

Hahahahaha nou rustig an hoor

Maarre, idd dan kan je het beter niet doen !

sandorra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 22:41

[/quote]
Misschien is de pleister wat voor jou? die kun je gewoon door plakken en hoef je niet perse een stopweek te houden.
Ik gebruik nu de nuvaring waarbij je ook niet perse een stopweek hoeft te houden.

Als je voor iets wilt gaan waar je minder om hoeft te denken ik misschien een spiraaltje of een staafje in je arm een idee[/quote]

@Yvonniej
Hormoonpleisters. (voor en nadelen van bokkers)
Lijkt mij ook niet zo'n goed idee weet echt niet wat mij allemaal te wachhten staat daar op de kazerne zal vast ook wel eens nat worden!

Spiraaltje (voor en nadelen van bokkers?)
Hmm spiraaltje lijkt mij niet zo (is toch alleen voor vrouwen die al een kindje hebben gehad of loop ik achter?).

Staafje in je arm (voor en nadelen van bokkers?)
Lijkt mij wel wat wordt je nog ongesteld of helemaal niet? Krijg je geen lidteken waar het staafje in je arm komt te zitten en heb je daar ook last van?

Nuvaring (voor en nadelen van bokkers?)
Wat is dat eigenlijk en wat houdt dat in?

(Heb geen zin om alle pagina's door te lezen. Misschien een idee om alle voor en nadelen eens een keertje in een apart topic te plaatsen)

@ Pam
Prikpil (voor en nadelen bij bokkers?)
Zie ik ook wel zitten. Moet er alleen wel bij zeggen dat ik niet zo heel erg gek ben op naalden e.d. Maar jah dat hhoort nu straks ook eenmaal bij mijn werk. (moet ook weer voor van alles en nog wat geent worden)

@ cher waarom ben jij overgestapt van de prikpil naar een spiraaltje?

crazy_funky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 22:49

"Spiraaltje (voor en nadelen van bokkers?)
Hmm spiraaltje lijkt mij niet zo (is toch alleen voor vrouwen die al een kindje hebben gehad of loop ik achter?)."

hmm dan loop je achter
haha.. nee maar een vriendin van mij heeft er ook eentje sinds een maand of 3 denk ik nu..
en ze heeft nog geen kinderen..
het laten zetten doet wel minder pijn als je al kinderen hebt!

Jokonootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 22:56

Ik ben eigenlijk ook een beetje enorm anticonceptie moe en wil eigenlijk wel van alles af wat hormonen bevat...
Alleen vraag ik me af... ik ben toen ik net 15 was aan de pil gegaan omdat mijn ongesteldheid enorm hevig en zeer onregelmatig was...
Alleen nou wil ik dus stoppen maar ik vind het toch ook wel enorm handig dat ik de klok gelijk er op kan zetten wanneer ik ongesteld ben...
Echter extra hormonen zijn niet geweldig goed voor je lichaam...
hoe zit dat dan houd je lichaam dit ritme aan of gaat het zich weer "herstellen" naar ene eigen ritme...
Ik vind het echt niet meer nodig hoor die hormonen en vriendlief is het hier mee eens....

Charmotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 23:27

weet iemand wat ik moet doen?? ben maandag begonnen met een nieuwe strip, donderdag de laatste genomen omdat ik toen dus gewoon niks meer had!! zondag ongesteld geworden... en nu weet ik niet of ik vandaag gewoon door moet gaan met die strip, of wat ik anders moet doen?!

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 09:32

Citaat:
Spiraaltje (voor en nadelen van bokkers?)
Hmm spiraaltje lijkt mij niet zo (is toch alleen voor vrouwen die al een kindje hebben gehad of loop ik achter?).

Nee hoor, ik heb ook nog nooit kinderen gehad, en ik heb ook een spiraaltje laten plaatsen. T is niet prettig, maar je overleeft t wel, en je hebt er 5 jaar geen omkijken naar!

Citaat:
Prikpil (voor en nadelen bij bokkers?)
Zie ik ook wel zitten. Moet er alleen wel bij zeggen dat ik niet zo heel erg gek ben op naalden e.d. Maar jah dat hhoort nu straks ook eenmaal bij mijn werk. (moet ook weer voor van alles en nog wat geent worden)

Prikpil heb ik een aantal jaren gehad. Zaten niet echt nadelen aan vond ik. Ik had ervoor gekozen omdat ik niet meer ongesteld wilde worden, en dat werkte dus ook zo

Citaat:
@ cer waarom ben jij overgestapt van de prikpil naar een spiraaltje?

Omdat ik niet meer zo'n enorme bulk aan hormonen ingespoten wilde krijgen. Na wat spitten op internet en in overleg met huisarts was het voor mij een goeie optie.
Veeeeel minder hormomen (omdat het plaatselijk afgegeven wordt) en de hormonen die afgegeven worden, zijn van een andere samenstelling. En, niet meer ongesteld!!
Het koperspiraal is hormoonvrij maar je kan ongesteld worden, zelfs wat heviger. En dat wil ik echt niet

vandaar dus

Wendy_Komen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 09:35

@ Charmotte: Je mag wel je stop week verkorten zodat je op een dag uit kan komen die je aanstaat, maar je mag nooit de stopweek langer doen dan 7 dagen. Dus gewoon weer gaan slikken!

@BeNGel: Het is gewoon even afwachten hoe je lichaam zich hersteld na de anticonceptie. Ik weet geen middel voor je waarmee je het zelf kan regelen, zonder hormonen. Dus gewoon even afwachten.

Charmotte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 11:31

Wendy_Kila schreef:
@ Charmotte: Je mag wel je stop week verkorten zodat je op een dag uit kan komen die je aanstaat, maar je mag nooit de stopweek langer doen dan 7 dagen. Dus gewoon weer gaan slikken!
.

Ik heb hm gister gewoon geslikt, ben gewoon verder gegaan met de strip waar ik dus eigenlijk gebleven, alleen heb ik dus 3 dagen niks geslikt. Dus ik kan deze strip gewoon afmaken, en dan gewoon ongesteld worden in de stopweek? (dus ben ik deze maand eigenlijk 2x ongesteld)

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 11:35

Dat kan wel, maar je moet wel even goed bedenken dat je deze week dus niet afdoende beschermd bent tegen zwangerschap, want je hebt meerdere pillen gemist in je eerste week. Volgens mij ben je pas weer beschermd na je eerst volgende menstruatie, als je met je nieuwe strip begint.

Charmotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 13:21

Okee heb toch geen vriend dus dat maakt niet uit
Bedankt..

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 13:41

Ik heb zelf ervaring met:

Prikpil

Pleister (kan trouwens gewoon nat worden )

Nuvaring
&
De Pil microgynon 30

Als je er iets over wil weten pm me

amk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 13:25

Hoi,

Ik heb een dringende vraag: ik ben afgelopen week ongesteld geweest maar voor twee dagen is dat normaal ! ik gebruik namelijk sinds 7 maanden microgynon 30. omdat ik geschokt was dat ik maar twee dagen ongesteld geweest ben ik er mee gestop, hoewel ik nu al vaker met mijn vriend naar bed ben geweest. Wat moet ik doen? Moet ik weer begin met het slikken van pil,hoewel ik al week ben gestop?

_Buddha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 17:37

Hoi, ik ben 14, en heb een vriend van 16
Ik denk dat ik onderhand wel aan meer toe ben, met hem, Maar ik durf EGT niet aan me ma te vragen voor de pil , dan gaan ze ontsettend zijken!!!!
Maar bij alleen condoom vind ik het toch een beetje onveilig:$
Weten jullie misschien hoe dat gaat met de rekening en al kan je dat verborgen houden voor je ouders, en hoe gaat dat allemaal?
En hoe duur is het?
Waar gaat de rekening heen?
heel erg bedankt!!!!!
please reacties en tips. En met mijn ouders praten , dat is uitgesloten, zo ouderwets zijn ze niet, maar dat wil ik gewoon niet