Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Pam schreef:crazy_funky schreef:ik heb een paar blz gelezen maar heb mijn vraag niet gezien.. dus sorry als ie er toevallig wel is.. dan heb ik erover heen gelezen..
maar ik wil dus beginnen met de pil..
maar als ik naar de huisarts ga om de pil te halen krijg ik die dan ook gelijk mee?
of moet ik dan wachten tot mijn volgende menstruatie?
ben het morge voor het laast.. dus wou hem dan gaan halen als het mogelijk is..
en ik hoorde ook dat de pil pas echt begint te werken na 2 maanden?? klopt dat of is dat onzin..?
Je krijgt de pil meteen mee maar het is verstandig om te wchten met slikken tot de eerste dag van je menstruatie. En de pil werkt veilig na 7 dagen slikken, wordt ook aangeraden eerste 7 dagen met condoom te doen
Citaat:[***], dit is de reden waarom ik geen prikpil wil: Dit kan 6 maanden duren voordat het zich weer hersteld (vruchtbaarheid en ongesteldheid, da hele hoekje
Citaat:De prikpil is, zoals de naam al aangeeft, een injectie met een hormoon dat ook in de pil wordt gebruikt. Het gaat hier om het hormoon progestageen. Je krijgt hiervan een dosering die je 12 weken (3 maanden) tegen zwangerschap beschermt. De prikpil biedt je niet de mogelijkheid om je menstruatie te reguleren. Je menstruatie kan vooral in het begin onregelmatig zijn en na verloop van tijd helemaal wegblijven. Dat je niet meer menstrueert, betekent overigens niet dat je minder goed beschermd bent tegen zwangerschap. Als de prikpil is uitgewerkt, duurt het meestal een half jaar tot een jaar voordat je normale cyclus weer terug is. Als je klachten hebt bij de prikpil zul je ook geduld moeten hebben tot het hormoon is uitgewerkt (je kunt het niet zomaar uit je lichaam halen).
Voordelen:
Zeer betrouwbaar;
Je hoeft maar 1 keer per 3 maanden aan je anticonceptie te denken;
Constante hormoondosering;
De betrouwbaarheid wordt niet beïnvloed als je hebt
overgegeven of diarree hebt en ook niet door het gebruik van leverenzym inducerende medicijnen of zogenaamde breed-spectrum antibiotica (penicilline en tetracycline);
Gunstig effect op hoeveelheid bloedverlies en menstruatiepijn;
Nadelen:
Je kunt de injectie niet zelf toedienen;
Als je wilt stoppen of last van bijwerkingen hebt, zul je moeten
wachten tot de hormonen zijn uitgewerkt;
Je kunt je menstruatie er niet mee reguleren (deze kan
onregelmatig zijn en waarschijnlijk verdwijnen);
Als je gestopt bent, kan het een half jaar tot een jaar duren
voordat je weer vruchtbaar bent
Citaat:Spiraaltje (voor en nadelen van bokkers?)
Hmm spiraaltje lijkt mij niet zo (is toch alleen voor vrouwen die al een kindje hebben gehad of loop ik achter?).
Citaat:Prikpil (voor en nadelen bij bokkers?)
Zie ik ook wel zitten. Moet er alleen wel bij zeggen dat ik niet zo heel erg gek ben op naalden e.d. Maar jah dat hhoort nu straks ook eenmaal bij mijn werk. (moet ook weer voor van alles en nog wat geent worden)
Citaat:@ cer waarom ben jij overgestapt van de prikpil naar een spiraaltje?
Wendy_Kila schreef:@ Charmotte: Je mag wel je stop week verkorten zodat je op een dag uit kan komen die je aanstaat, maar je mag nooit de stopweek langer doen dan 7 dagen. Dus gewoon weer gaan slikken!
.