GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 22:28

Suzanne F. schreef:
Dit. En als je dus echt heel weinig verbrandt (en dat verschilt dus enorm per persoon) dan kan je dus ook maar heel weinig eten. Beetje het verschil tussen de Haflinger die al aankomt als hij naar een grasspriet kijkt en de Engels volbloed die je moeilijk op gewicht houdt. Ik ben de Haflinger.
Handje brokjes hier, vitaminebrokje en een graasmasker op.
Ik zou echt zo opknappen van een graasmasker :D

Je BMR kun je aan de hand van je gewicht nooit inschatten. De verbranding verschilt echt per persoon en is bij sommige mensen echt heel erg laag.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 01:06

Graasmasker voor de een. Ik ben druk, ik ben gebaat bij een ketting of een touwhalster. *\o/*

Setteli

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 12:48

vandaag was ik terug bij de huisarts. Ze zou het afgelopen week met de andere huisarts bespreken.
Maar nee, daar was ze niet aan toegekomen. -:(- En ja, ze was zelf wat huiverig om het voor te schrijven. Ze begon weer over het GLI traject, maar dat had ik eerder al aangeven daar voor te bedanken.
Ik heb nogmaals aangegeven dat ik het graag via de HA doe, maar als zij het niet willen voorschrijven, dat ik online verder ga.
Ze heeft me nu beloofd het aankomende week te bespreken met de andere HA en ze belt me volgende week dinsdag voor een belafspraak.
Echt weer een weggegooid uur voor mij.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 13:04

Setteli schreef:
vandaag was ik terug bij de huisarts. Ze zou het afgelopen week met de andere huisarts bespreken.
Maar nee, daar was ze niet aan toegekomen. -:(- En ja, ze was zelf wat huiverig om het voor te schrijven. Ze begon weer over het GLI traject, maar dat had ik eerder al aangeven daar voor te bedanken.
Ik heb nogmaals aangegeven dat ik het graag via de HA doe, maar als zij het niet willen voorschrijven, dat ik online verder ga.
Ze heeft me nu beloofd het aankomende week te bespreken met de andere HA en ze belt me volgende week dinsdag voor een belafspraak.
Echt weer een weggegooid uur voor mij.

Wat balen zeg, ik snap niet waarom er zo moeilijk word gedaan gezien het kan helpen met zoveel gezondheidsproblemen… baat het niet dan schaadt het niet.

Ik ben blij met het effect wat ozempic mij geeft. Geen snaaibuien meer, eet verder gewoon normaal alleen binnen proporties. Probeer niet teveel af te wijken van wat ik normaal ook zou eten want dan ben ik bang dat het er inderdaad weer aan komt als ik stop. Gewoon niet meer snaaien en snoepen. Veel water drinken ook.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 13:05

Mocht mijn post als betweterig zijn overgekomen, sorry daarvoor, zo was ie niet bedoeld. Er werd een beetje veel onzin door elkaar geroepen, daar krijg ik weleens error van :o naast het graasmasker misschien een paar handboeien :')

Ik ben er ook echt wel van overtuigd dat hormonen etc een heel grote rol spelen, als het echt alleen maar "gewoon een beetje minder eten" was, zouden er denk ik veel minder mensen zo zwaar zijn. En zouden andere, nu slanke, mensen juist veel te zwaar zijn O:)

Ik hoop dat de grens voor vergoeding ooit versoepeld wordt of dat de medicatie goedkoper wordt (want ik wil het heus wel zelf betalen, maar het ligt op dit moment buiten mijn bereik)

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 13:13

Ik ben vanochtend bij de huisarts geweest. Hij is bereid om Mounjaro voor te schrijven, maar alleen de pen met de dosis die ik daadwerkelijk ga gebruiken. Dus niet een pen met meer medicatie en dan de methode van klikjes tellen. Dat maakt het wel aanzienlijk duurder. Hebben jullie hier ervaring mee? Doen huisartsen dat sowieso niet?

Nou had ik de indruk dat hij het sowieso een beetje onzin vond bij mij. Mijn BMI is precies 30, maar lijk veel lichter.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 13:42

Annelies_VG schreef:
Ik ben vanochtend bij de huisarts geweest. Hij is bereid om Mounjaro voor te schrijven, maar alleen de pen met de dosis die ik daadwerkelijk ga gebruiken. Dus niet een pen met meer medicatie en dan de methode van klikjes tellen. Dat maakt het wel aanzienlijk duurder. Hebben jullie hier ervaring mee? Doen huisartsen dat sowieso niet?

Nou had ik de indruk dat hij het sowieso een beetje onzin vond bij mij. Mijn BMI is precies 30, maar lijk veel lichter.

ik kan me ergens wel voorstellen dat huisartsen willen dat je opbouwt met het medicijn zoals het bedoelt. En misschien willen voorkomen dat mensen zichzelf (per ongeluk) een andere dosis geven dan dat aangeraden wordt, ook om fouten te voorkomen.

Hoeveel duurder wordt het? Op een gegeven moment stap je sowieso over op de zwaardere pennen toch?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 13:49

Als je het medicijn niet voorzichtig opbouwt maar meteen een max dosis gebruikt, kun je daar erg zoek van worden. Dat wil je niet. Maar ik snap je arts daarin ook wel, want die wil dat helemaal niet.

Het prijsverschil tussen die pennen per stuk is niet heel erg groot, dus een pen waar je langer mee kunt doen is in gebruik dus wel veel voordeliger.

https://www.farmacotherapeutischkompas. ... irzepatide
Laatst bijgewerkt door Dees op 19-03-25 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 13:51

Ik heb de stap genomen om naar de huisarts te gaan om dit te bespreken. Ze was niet terughoudend of negatief erover maar moest met een andere huisarts overleggen omdat ze nog in opleiding is. Ik wordt eind van de dag of morgen gebeld erover.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 14:01

Laura82 schreef:
Mocht mijn post als betweterig zijn overgekomen, sorry daarvoor, zo was ie niet bedoeld. Er werd een beetje veel onzin door elkaar geroepen, daar krijg ik weleens error van :o naast het graasmasker misschien een paar handboeien :')

Ik ben er ook echt wel van overtuigd dat hormonen etc een heel grote rol spelen, als het echt alleen maar "gewoon een beetje minder eten" was, zouden er denk ik veel minder mensen zo zwaar zijn. En zouden andere, nu slanke, mensen juist veel te zwaar zijn O:)

Ik hoop dat de grens voor vergoeding ooit versoepeld wordt of dat de medicatie goedkoper wordt (want ik wil het heus wel zelf betalen, maar het ligt op dit moment buiten mijn bereik)

Sorry maar dit is natuurlijk ook onzin… het is niet alsof slanke mensen dat allemaal zijn omdat ze toevallig de juiste hormoon balans zouden hebben en er geen enkele moeite voor te hoeven doen.

Als je niet wil dat slanke mensen vollere mensen generaliseren en zich laatdunkend uitlaten moet je het misschien andersom ook niet doen.

Aan het einde zijn we allemaal mensen

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 14:09

Hormonen doen veel, aanleg doet veel, het milieu waarin je geboren en opgegroeid bent doet veel. Er zijn vreselijk veel oorzaken te vinden. Niet alleen hormonen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 14:36

Wat heb ik als mens met een normaal BMI geleerd van dit topic: dat veel mensen de hele dag een hongergevoel hebben. Wat een hel lijkt me dat. Ik heb bijna nooit echt honger, hooguit rond etenstijd een beetje, maar ik zit snel vol en hoef daarna niets meer. Alleen na het avondeten vind ik iets zoets wel lekker, dan neem ik een blokje chocola en dan is dat ook klaar. Ik doe een week met een reep van 200 gram. Ik heb nu dus veel meer begrip waarom het mensen niet lukt 'om gewoon een beetje minder te eten', dank daarvoor!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 14:42

Hoe werkt dat überhaupt met klikjes tellen, kan iemand mij dat uitleggen/voorrekenen?
Ik ga morgen bellen voor een afspraak bij de huisarts voor een algemene check en ga dit dan ook aankaarten.
Ben wel van de huisarts afhankelijk want online kun je het hier in Oostenrijk niet bestellen. En omdat het gekoeld is kun je het ook niet uit het buitenland halen. In Duitsland wel, maar daarvoor zou ik dan 1,5 uur enkele reis moeten reizen om het daar bij een apotheek op te halen.

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 14:43

Dees schreef:
Als je het medicijn niet voorzichtig opbouwt maar meteen een max dosis gebruikt, kun je daar erg zoek van worden. Dat wil je niet. Maar ik snap je arts daarin ook wel, want die wil dat helemaal niet.

Het prijsverschil tussen die pennen per stuk is niet heel erg groot, dus een pen waar je langer mee kunt doen is in gebruik dus wel veel voordeliger.

https://www.farmacotherapeutischkompas. ... irzepatide

Ja, dat klopt. Ik kan het me ergens ook goed voorstellen, maar vroeg me af hoe andere huisartsen daar mee om gaan.

Een reep chocolade blijft bij mij gerust een week in de kast, dat is het probleem niet. Ik heb regelmatig last van een honger die niet te stillen valt en nu ik niet meer 4 uur per dag sport is dat helaas te merken. In die tijd schommelde ik tussen een gezond gewicht en iets overgewicht, ook niet normaal voor zoveel sporten, maar daar had ik wel vrede mee.

Ik ben er nog niet helemaal aan uit of ik hiermee verder wil. Tot die tijd blijft ik hier in ieder geval even meelezen. :)

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 14:57

996981 schreef:
Laura82 schreef:

Sorry maar dit is natuurlijk ook onzin… het is niet alsof slanke mensen dat allemaal zijn omdat ze toevallig de juiste hormoon balans zouden hebben en er geen enkele moeite voor te hoeven doen.

Als je niet wil dat slanke mensen vollere mensen generaliseren en zich laatdunkend uitlaten moet je het misschien andersom ook niet doen.

Aan het einde zijn we allemaal mensen

Ik zeg nergens dat dit voor iedereen geldt, ik zeg dat er mensen zijn voor wie dat geldt. Groot verschil...
Natuurlijk zijn er ook meer dan genoeg slanke mensen die er wel moeite voor doen, net zoals er ook genoeg zwaardere mensen zijn die er niets voor doen. Wat ik alleen wilde aanhalen dat het niet zo simpel is als gewoon even minder eten of meer ruggegraat. Er zijn gewoon veel meer factoren. Ik ken bijv een paar mensen die heel weinig zelfbeheersing hebben in wát ze in hun mond stoppen (die zijn zich daar overigens ook van bewust en prijzen zich gelukkig dat ze "ermee wegkomen"), maar wel snel verzadigd zijn. Dat geeft een heel ander effect op je gewicht dan wanneer je áltijd trek hebt, maar meestal wel gezonde keuzes maakt. Jaren werd er alleen maar gehamerd op minder eten, en gelukkig komen er nu steeds meer inzichten waarom dit sommige mensen echt niet/moeilijk lukt. Het is niet voor niets dat er maar zo weinig mensen langdurig gewicht verliezen...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 15:03

prompter schreef:
Wat heb ik als mens met een normaal BMI geleerd van dit topic: dat veel mensen de hele dag een hongergevoel hebben. Wat een hel lijkt me dat. Ik heb bijna nooit echt honger, hooguit rond etenstijd een beetje, maar ik zit snel vol en hoef daarna niets meer. Alleen na het avondeten vind ik iets zoets wel lekker, dan neem ik een blokje chocola en dan is dat ook klaar. Ik doe een week met een reep van 200 gram. Ik heb nu dus veel meer begrip waarom het mensen niet lukt 'om gewoon een beetje minder te eten', dank daarvoor!

Dat herken ik inderdaad ook niet op die manier. Heb wel eens een grotere honger dan gewoonlijk, maar vaak is dat verkapte dorst. Als ik dan twee grote glazen water drink is het ook weer weg.

Kan me niet voorstellen wat een strijd het moet zijn altijd honger te hebben en hoe fijn het dan is door dit medicijn rust in je hoofd te krijgen.

Ik wist wel al dat bij obesitas de vetcellen chronisch ontstoken kunnen raken, waardoor het cortisolgehalte in het bloed verhoogd en er ook weer een vergroot hongergevoel ontstaat. Op die manier beland je natuurlijk gauw in een vicieuze circel waar je lastig uitkomt.

We moeten als maatschappij veel meer inzetten op het voorkomen van overgwicht. De helft van alle Nederlanders heeft overgewicht. Dan heeft de overheid volgens mij ook echt een belanrijke taak te doen.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 15:23

opisop_shop schreef:
Hoe werkt dat überhaupt met klikjes tellen, kan iemand mij dat uitleggen/voorrekenen?
Ik ga morgen bellen voor een afspraak bij de huisarts voor een algemene check en ga dit dan ook aankaarten.
Ben wel van de huisarts afhankelijk want online kun je het hier in Oostenrijk niet bestellen. En omdat het gekoeld is kun je het ook niet uit het buitenland halen. In Duitsland wel, maar daarvoor zou ik dan 1,5 uur enkele reis moeten reizen om het daar bij een apotheek op te halen.

Ik heb even een video voor je gemaakt. Zal later wat uitgebreider reageren, en kom hier ook meekletsen, als de sfeer een beetje leuk is.

https://youtube.com/shorts/7Cecg-4l_F0? ... BlSEjhKqnv

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 16:08

prompter schreef:

:*

Wat fijn dat je dit uitspreekt :j

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 16:13

Ik vergelijk het altijd met een blaasontsteking.
Je hersenen geven je het signaal dat je heel nodig moet plassen, maar je blaas is leeg.
Je hoeft dus niet echt te plassen, maar je hersenen denken van wel.
Tegen die aandrang in gaan, kost heel veel moeite en is ontzettend ongemakkelijk. :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 16:25

De Mounjaro pen ziet er iets anders uit. Die draai je ipv dat je erop drukt.
Ik ben helaas zo iemand die kan blijven eten. En ik kamp al met gewichtstoename na m'n puberteit. Zit dat in de familie, geen idee. Wij aten altijd heel normaal en niet teveel etc. En in het weekend wel eens chips en frisdrank, maar niks buitensporigs. 1 van mijn oma's was ook veel te zwaar, 1 opa was ook een beer van een kerel. Andere opa en oma normale lengte en gewicht. Mijn moeder was ook af en toe aan het diëten, mijn vader heeft al tig jaar een te hoog gewicht, maar die eet sinds hij alleen is (2003) ook niet meer gezond en normaal.
Ik ben in het verleden ook meerdere keren veel afgevallen, daarvoor moest ik diëten en zo'n 5x per week sporten. Dat is niet vol te houden helaas. En de vreetdehelft methode werkt dan echt niet, als je nooit het gevoel hebt dat je genoeg hebt gegeten
Nu heb ik een bizar soort rust over me, omdat ik er helemaal niet over nadenk

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 17:03

Polar schreef:
Ik vergelijk het altijd met een blaasontsteking.
Je hersenen geven je het signaal dat je heel nodig moet plassen, maar je blaas is leeg.
Je hoeft dus niet echt te plassen, maar je hersenen denken van wel.
Tegen die aandrang in gaan, kost heel veel moeite en is ontzettend ongemakkelijk. :)

Ik vergelijk het met een depressie. "Doe toch eens wat flinker en zoek de zonnige kant van het leven op. Zit niet zo te somberen" Tja, zo werkt dat niet.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 17:09

Of "ieder pondje gaat door het mondje", maar niet ieder pondje heeft hetzelfde effect in ieders mondje. :+
Maar ja, die opmerking bij mensen die depressief zijn is inderdaad minstens even misselijkmakend.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 17:20

Uiteindelijk werkt dat soort onbegrip ook alleen maar averechts, in ieder geval bij mij wel.

Ik moet binnenkort voor iets anders naar de huisarts, ik ga toch eens een balketje opgooien bij hhem, kijken hoe hij erover denkt.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 17:25

prompter schreef:

Ik heb een normaal BMI maar wel bijna altijd honger, en dan bedoel ik echt honger en geen trek in wat lekkers - als je aan komt lopen met droog brood of wat men nog meer niet lekker vindt, gekookte spruitjes? :P dan heb ik ook wel interesse :j

Geen idee waarom sommige mensen zo zijn :') evolutionair gezien is het misschien wel handig...? Vroeger zou men dan 3 pakjes per dag roken of aan de amfetamines zitten om van het eten af te blijven, dat er nu medicijnen bestaan is op zich wel fijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 17:40

rien10 schreef:
Hormonen doen veel, aanleg doet veel, het milieu waarin je geboren en opgegroeid bent doet veel. Er zijn vreselijk veel oorzaken te vinden. Niet alleen hormonen.

Vergeet ook de darmflora niet. Er komt steeds meer bewijs dat de darmen van "dikke" mensen gewoon heel veel beter zijn om voeding effectief te verteren.
Faecestransplantatie (dus poep van magere mensen in de darmen van dikke mensen plaatsen) laat forse gewichtsafname zien, maar helaas maar van hele korte duur, de darmflora verandert direct weer.

Wat ik vooral wil zeggen: overgewicht is heel "simpel" "calorieën in VS calories out", daar is niks aan gelogen. Het proces er omheen is echter zo intens ingewikkeld.

Van de onnauwkeurheid bij het berekenen van je BMR, tot alle manieren die je lichaam bedenkt om je cal out te onderschatten, tot de geheugens van vetcellen.